9000 op LPG (G3) ?
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
9000 op LPG (G3) ?
Stel ik toch maar even de vraag, ik kom er namelijk zelf niet uit... Een 2.0i 9000 CDE uit '92. En volgens mij een MY93. Als ik deze wil ombouwen tot een LPG (G3) SAAB, kan er dan alsnog een LPG G3 installatie in dat ik het financiële voordeel hier van kan pakken? Of is dit niet mogelijk, dus een gewone LPG installatie er in en ga ik dan mee in het 'dieseltarief'?
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Nee formeel kan dat niet, volgens mij pas vanaf een 9000 vanaf 1995 of 1996. Maar er zijn wat uitzonderingen bekend van eerdere 9000 die wel een G3 registratie hebben (en dus het fiscale voordeel). De G3 installatie kan overigens natuurlijk prima in een 1992-er maar het probleem zit in de erkenning door de RDW van de G3 registratie en daar loop je vast met een 1992 meen ik.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Om G3 te krijgen moet je auto minimaal voldoen aan de EG94/12 emissie norm. En er is typegoedkeuring nodig voor de betreffende auto/motor combinatie op G3.
Iedere 4 cilinder 9000 vanaf MY94 krijg je probleemloos op G3, een oudere in principe dus niet.
Maar helemaal zwart wit is het niet. In het verleden werd er wel eens een oogje dicht geknepen bij sommige inbouwers en ook de RDW was niet altijd even wakker, waardoor er ook oudere auto's op G3 gezet zijn. Maar tegenwoordig schijnt dat niet meer zo makkelijk te zijn.
Beste advies is misschien dus wel: ga eens praten bij wat inbouwers en informeer naar de mogelijkheden van nu.
Iedere 4 cilinder 9000 vanaf MY94 krijg je probleemloos op G3, een oudere in principe dus niet.
Maar helemaal zwart wit is het niet. In het verleden werd er wel eens een oogje dicht geknepen bij sommige inbouwers en ook de RDW was niet altijd even wakker, waardoor er ook oudere auto's op G3 gezet zijn. Maar tegenwoordig schijnt dat niet meer zo makkelijk te zijn.
Beste advies is misschien dus wel: ga eens praten bij wat inbouwers en informeer naar de mogelijkheden van nu.
9000 Anniversary 2.3T
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Oke, ik ga dan als het moment aangebroken is maar even een stel inbouwers langs die wellicht mij aan een G3 installatie kunnen helpen. Hebben forumleden hier toevallig zelf ook ervaring met deze situatie? En zo ja, wat is het eindresultaat? Is het gelukt een G3 installatie er in te krijgen bij een bedrijf?
Edit: Ik heb Mesman aangeschreven in Son, als ik van hun verneem plaats ik dat wel hier.
Edit: Ik heb Mesman aangeschreven in Son, als ik van hun verneem plaats ik dat wel hier.
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Er stond een tijdje geleden hier op het forum een 900 classic uit 1992 te koop waar een paar jaar geleden een LPG installatie in was gelegd, mét G3 op het kenteken.
Maar inderdaad is G3 officieel pas mogelijk vanaf bouwjaar 1994, zie: https://lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouwe ... s/algemeen
Maar inderdaad is G3 officieel pas mogelijk vanaf bouwjaar 1994, zie: https://lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouwe ... s/algemeen
”RDW" schreef:Personenauto's en lichte bedrijfsauto's die minimaal voldoen aan de Europese Richtlijn 94/12/EEG kunnen worden uitgerust met een G3-gassysteem, herkenbaar aan de letter ‘D’ op de vierde positie van het RDW-goedkeuringsnummer
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Een kwestie van het juiste bedrijf vinden dus. Ik neem aan dat de G3 regeling na ‘94 niet van gisteren is…
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Één uitzondering: De 2.3i heeft nooit E2 op het kenteken gehad en kan daarom officieel niet op G3.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Los van het hele G2/G3. Een B202 loopt goed op gas toch? De kop slijt naar wat ik lees op het forum e.d. niet zo snel als bijv. bij een b205 ofzo... Is klepsmering aan te raden? Kan mij heugen dat de LPG Fiat Multipla (ja helaas) van mijn vader jaren geleden ook een kleppensmeringsysteem aangebracht had gekregen..
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 op LPG (G3) ?
B202 heeft geen klepsmering nodig, en heeft geen problemen op LPG. Hydraulische klepstoters dus altijd de juiste klepspeling, dikke klepstelen en natriumgevulde uitlaatkleppen voor een goede warmte-afvoer, en alles gemaakt van de juiste materialen.
Mijn eerste Saab was een classic met een B212 (vergelijkbaar en uitwisselbaar met een B202 kop maar met een betere flow) en die reed op LPG vanaf 0 km. Bij drie ton had de toenmalige eigenaar de koppakking laten vervangen inclusief revisie van de kop. Ik heb de auto gehad van 380k km tot 570k km, zonder kopzorgen.
Mijn eerste Saab was een classic met een B212 (vergelijkbaar en uitwisselbaar met een B202 kop maar met een betere flow) en die reed op LPG vanaf 0 km. Bij drie ton had de toenmalige eigenaar de koppakking laten vervangen inclusief revisie van de kop. Ik heb de auto gehad van 380k km tot 570k km, zonder kopzorgen.
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Dat is me nogal wat kilometers voor een wagen op LPG tussen nieuw en vervangen van de kop! Maar mooi verhaal wel! LPG rijden is wel heel aantrekkelijk. Toch nog maar verder kijken of die G3 er toch nog in kan ergens...
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Ik heb ooit een 9000 uit '93 gehad. Mesman (Helmond) heeft er LPG ingebouwd (Vialle) met een G3 keuring viewtopic.php?f=16&t=124421&start=15
Maar het hangt een beetje af van de pet van de keurmeester en zijn relatie met de inbouwer denk ik.
Maar het hangt een beetje af van de pet van de keurmeester en zijn relatie met de inbouwer denk ik.
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 9000 op LPG (G3) ?
Wat ook weer grappig is.. Mijn 94er 900ng cabrio 2.3i heeft origineel de euro1 uitstootnorm. deze kon men in Duitsland later (toen de euro 2 norm uit kwam) probleemloos op euro2 op kenteken krijgen. (in Duitsland een halvering in de mrb.) Omdat deze al aan de norm voldeden, voordat deze er eigenlijk was.
Mja,.. daar is Nederland wat achterstallig.. Alle auto's tot een bepaald bouwjaar vallen gewoon onder een categorie. onafhankelijk van de daadwerkelijke technische stand.
(Daarom mag je met een VW Lupo 3L uit 1999 Rotterdam ook niet in, maar met een VW Lupo 3L uit 2002 wel. Want die ene is jonger, dus moet deze wel veel beter zijn.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)