Nou, dat gaat pijn doen in 2026
Lpg belasting
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: Lpg belasting
De wegenbelasting op LPG gaat omhoog omdat eh..... eh....... eh....... 
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Artikel klopt voor geen meter. De korting voor een G3 installatie is altijd fl700 geweest. In € is dat nu nog steeds €317 op jaarbasis. Per kwartaal is de stijging dus maximaal, zeg €80.
Voordeel is wel dat het importeren van een auto op LPG nu ook makkelijker wordt omdat je niks meer met een G3 certificaat te maken hebt.
Voordeel is wel dat het importeren van een auto op LPG nu ook makkelijker wordt omdat je niks meer met een G3 certificaat te maken hebt.
-
9000-95
- Donateur

Precies. En zelf inbouwen is dan ook weer mogelijk. Dat mag nu ook wel, maar dan krijg je nooit G3.
-
Wouter
- Donateur (2x)

Inderdaad. Het "monopolie" van de LPG-boeren op G3 installaties is door deze toekomstige maatregel niet meer relevant. Dus elke garage of particulier kan straks een LPG installatie plaatsen zonder dat je daarvoor "gestraft" wordt in de MRB.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

ik kan me daarom niet voorstellen dat het zo simpel wordt. Daarmee zou nl de g3 status feitelijk verdwijnen terwijl die juist omwille van milieu is ingevoerd...toch?
-
kww76
- Geregistreerd lid
Dat duurt nog 2 jaar en 2 maanden. Er kan nog veel gebeuren in die tijd.
Bovendien, als het dan duurder wordt, dan blijft de vraag of het rekensommetje klopt.
Voor bestaande installaties en auto's op naam zal de afschrijving van inbouw al gedaan zijn.
Bovendien, als het dan duurder wordt, dan blijft de vraag of het rekensommetje klopt.
Voor bestaande installaties en auto's op naam zal de afschrijving van inbouw al gedaan zijn.
-
ReinO
- Donateur (2x)

het blijft voor mij een raadsel dat zo n schoon afvalproduct als lpg zoveel belast wordt.
Het zou juist goedkoper moeten zijn qua vervuiling.
Het zou juist goedkoper moeten zijn qua vervuiling.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Sinds wanneer worden dit soort maatregelen genomen ten goede van het milieu?Tubbe schreef: ↑vr 06 okt, 2023 19:03ik kan me daarom niet voorstellen dat het zo simpel wordt. Daarmee zou nl de g3 status feitelijk verdwijnen terwijl die juist omwille van milieu is ingevoerd...toch?
-
Barboer
- Donateur (6x)

Zou dat nog doorgaan, met Wilders 1...collega schreef: ↑do 21 sep, 2023 17:15https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... n-campers/
Nou, dat gaat pijn doen in 2026![]()
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Waarschijnlijk niet, maar dan moeten we het wel op een andere manier opbrengen want de beloften van Wilders zijn ongedekt en niet doorgerekend. Kortom, of hij komt z’n beloften niet na of we gaan er veel meer voor betalen via de algemene belastingen.
-
Gerry de Laet
- Geregistreerd lid
Belastingplan was al door 2e kamer en half december ook door 1e kamer aangenomen. Heb het nog doorgerekend voor mijn “nieuwe” Saab; bij een 15 duizend km per jaar zette het geen zoden meer aan de dijk. De inbouwers reageerde inhoudelijk niet op de vragen over het belastingplan en gingen in hun rekenvoorbeelden nog steeds uit van lpg g3, ( en na doorvragen dat het slecht een paar tientjes per maand zou schelen). Kwam zelf op een verschil van 100 euro per maand lpg tov benzine, 50 euro verschil lpg tov g3. Inbouw prijs voor g3 kwam op een 2400,-.
Heb bij Dion het motormanagement vlak voor kerstmis laten optimaliseren en heb na een 800 km ( voornamelijk snelweg Nederland en België) een 8l / per 100 km in de verbruiksmeter staan. ( Saab 9-5 estate 2.3t bp automaat met E10 in de tank) Zal met meer stadsverkeer wel oplopen, maar in basis zeker niet slecht denk ik.
Heb bij Dion het motormanagement vlak voor kerstmis laten optimaliseren en heb na een 800 km ( voornamelijk snelweg Nederland en België) een 8l / per 100 km in de verbruiksmeter staan. ( Saab 9-5 estate 2.3t bp automaat met E10 in de tank) Zal met meer stadsverkeer wel oplopen, maar in basis zeker niet slecht denk ik.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Als een nieuwe regering tzt deze plannen overneemt (horde 1) dan moet er nog overlegAlle voorstellen moeten nog worden besproken en goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer, d
us voor geen van deze voorstellen is er definitief groen licht.
plaatsvinden met belangenorganisaties (horde 2). Vervolgens moet dit nog worden uitgewerkt (horde 3).
Daarna volgt de ontwikkeling van wettelijke eisen voor de praktijk (horde 4) en de publicatie van de
nieuwe regels (horde 5) etc etc...
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat van deze plannen veel overblijft. Ik geloof dat er wordt gereageerd met
"woensdag gehaktdag".
Als je alle beoogde nieuwe regels die per 1-1-2024 / 1-1-2025 / 1-1-2026 zouden moeten ingaan bij elkaar optelt,
dan bezwijkt het dak van de mobiliteitsbranche onder de hagelbuien van de overheid.
-
Gerry de Laet
- Geregistreerd lid
Hoi Roeland,
De maatregelen waren onderdeel van het belastingplan 2024 zoals dat op Prinsjesdag is gepresenteerd. Dat plan is door de tweede kamer aangenomen en op 19 december door de eerste kamer vastgesteld (en kon nergens terugvinden dat de lpg plannen waren aangepast).
Heb wellicht iets gemist, maar had niet de indruk dat de plannen nog “ door de polder “ moesten. Nu is regeren niet mijn vak en de aangepaste g3 regeling zou pas in 2026 ingaan, maar voor mij genoeg reden om niet te investeren in lpg inbouw op dit moment.
De maatregelen waren onderdeel van het belastingplan 2024 zoals dat op Prinsjesdag is gepresenteerd. Dat plan is door de tweede kamer aangenomen en op 19 december door de eerste kamer vastgesteld (en kon nergens terugvinden dat de lpg plannen waren aangepast).
Heb wellicht iets gemist, maar had niet de indruk dat de plannen nog “ door de polder “ moesten. Nu is regeren niet mijn vak en de aangepaste g3 regeling zou pas in 2026 ingaan, maar voor mij genoeg reden om niet te investeren in lpg inbouw op dit moment.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Plan is inderdaad op 19 december door de Eerste Kamer aangenomen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... nuari-2024
Als je een belastingplan aanneemt dan kan je altijd in principe delen weer aanpassen, achteraf.
Probleem is dat software e.a. aangepast moet worden aan wetswijzigingen en dat je daar nu eenmaal tijd voor nodig hebt. Daarom duurt het meestal ook enige tijd voor zoiets ingaat. Een aanpassing schrappen is natuurlijk altijd makkelijker dan er nog eens een verandering eroverheen gooien. Niettemin is het niet erg een teken van "goed bestuur" om om de haverklap een aangenomen belastingplan eindeloos te zitten veranderen.
Ik.hoor de cynische burger al in koor zingen "goed bestuur, aan me reet dat doen ze toch al nooit". Dat kan. Daar ga ik niet over. Wel heb ik vaag begrepen dat er nu wel een partij van zins is goed bestuur serieus te nemen.
We gaan het zien of dat klopt.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... nuari-2024
Als je een belastingplan aanneemt dan kan je altijd in principe delen weer aanpassen, achteraf.
Probleem is dat software e.a. aangepast moet worden aan wetswijzigingen en dat je daar nu eenmaal tijd voor nodig hebt. Daarom duurt het meestal ook enige tijd voor zoiets ingaat. Een aanpassing schrappen is natuurlijk altijd makkelijker dan er nog eens een verandering eroverheen gooien. Niettemin is het niet erg een teken van "goed bestuur" om om de haverklap een aangenomen belastingplan eindeloos te zitten veranderen.
Ik.hoor de cynische burger al in koor zingen "goed bestuur, aan me reet dat doen ze toch al nooit". Dat kan. Daar ga ik niet over. Wel heb ik vaag begrepen dat er nu wel een partij van zins is goed bestuur serieus te nemen.
We gaan het zien of dat klopt.