LPG verlies?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

LPG verlies?

Bericht door Guido900T » za 15 aug, 2026 21:58

Hallo forummers,

Ik heb een 9-5 estate met 260 pk en een Vogels lpg installatie. Het verbruik is recentelijk erg toegenomen. Voorheen 1 op 8/9 gecombineerd gebruik, nu veel hoger. Tot vorige week had ik ook af en toe het idee dat ik gas rook. Ik heb een paar weken in de heuvels in de eifel gereden en dan staat er met het klimmen en dalen meer druk op het syteem. Ik heb toen even het gasfilter gecontroleerd en dat vervangen en ik merkte daarbij dat de slangklemmen van het filter erg los zaten. Bij terugmontage heb ik die vaster gedraaid en ik dacht dat het daarmee opgelost was. Op de terugweg heb ik in NL getankt en toen nog 150 km gereden maar de electronische vullingsindicator staat nu alweer op rood. Erg ongebruikelijk. Lekt hij nog steeds ergens gas? Een goede LPG boer is moeilijk te vinden en de goede dichtstbijzijnde zit in emmen, dat is voor mij ongeveer 2,5 uur rijden.

Wat kan ik zelf? even bij een werkend systeem een zeepsopje spuiten om te zien of hij nog ergens lekt?
Laatst gewijzigd door Guido900T op zo 16 aug, 2026 0:55, 1 keer totaal gewijzigd.
900 Turbo 16 sedan Airflow, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: LPG verlies?

Bericht door Gårdarket » za 15 aug, 2026 23:38

De beste LPG boer, althans in mijn ogen ,zit in Brabant. Kees heeft echt veel verstand van LPG installaties en repareert ook ,daar waar andere niet verder komen dan vervangen.

https://verdampere.nl/
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.

Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » zo 16 aug, 2026 9:25

Ik zou gewoon beginnen door met op lpg draaiende motor (en zonder sigaret) een rondje te doen met een sopje. Gewoon afwasmiddel en water in een spuitflacon doen en het tracé vanaf de tank volgen en overal inspuiten.
Tank: appendagekast openmaken en daar alle aansluitingen inspuiten. Bij een tank onder de auto ook op de tank op roest controleren, die poolse tanks die tegenwoordig overal gebruikt worden hebben niet het eeuwige leven als ze buiten in de pekel hangen.
Vanaf de tankafsluiter in de appendagekast loopt de leiding naar de afsluiter die direct op de verdamper in de motor ruimte zit. Leiding is uit één stuk dus daar kan weinig mee gebeuren tenzij dit beschadigd is, maar dan zouden er grote wolken uitblazen. Op de afsluiter zit nog een soort potje waarin een natgas filtertje zit. Vanaf de verdamper loopt er een redelijk dikke slang naar het droog gas filter. Vanaf het filter gaat het meestal naar een gecombineerde druk/temperatuur/map sensor. Vandaar loopt de slang door naar de injector rail. Soms zit er in de rail ook nog een sensor. Vanaf de rail lopen er 4 kleine slangetjes naar de inspuit nozzles in het inlaat spruitstuk. Gewoon alles testen met sop en je neus.

Overigens moet je wel heel veel lekkage hebben om je tank in 150km leeg te lekken, dat zou je beslist ook moeten ruiken. Loopt hij verder goed, niet onrustig stationair bv?
9000 Anniversary 2.3T

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 16 aug, 2026 11:28

Dank, loopt verder goed, stationair ook. Ik heb een ring tank van 50 liter op de plek van het reservewiel. Ik heb de 80 % beperking laten weghalen bij installatie in 2022 ( Barendrecht) dat was overigens een slordige installatie waar ik nog 4 x voor ben teruggeweest zonder dat ze de problemen konden oplossen.uiteindelijk elders laten fixen en toen bleek dat ze bij installatie een verkeerde ecu hadden geïnstalleerd die niet berekend was op het vermogen van de auto. Enfin

Ik had verdee het afgelopen half jaar wel het idee dat er minder in de tank ging maar dat kan ook aan de druk van het tankstation in kwestie hebben gelegen. Ik ga zo eens in de weer met een sopje

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 16 aug, 2026 17:15

geen gaslucht, geen lekkage na het spuiten van een sopje.. Ik heb even de vogels documentatie bekeken en ik begrijp dat ook de gasdruk veel te hoog kan staan. Hij moet op 0,95 bar staan en als die te hoog is bestaat de mogelijkheid dat de verdamper intern lekt. Klopt dit?

Ik kan zelf zo'n diagnosekabel bestellen en de software op een laptop installeren, kost ongeveer 50 euro. maar het is denk ik niet aannemelijk dat ik als ik handmatig de druk omlaag probeer te zetten (is mogelijk door de bout op de verdamper linksom te draaien lees ik) de oorzaak van het probleem is opgelost? Die (mogelijke) hogere gasdruk heeft waarschijnlijk een oorzaak, en ik neem aan dat de bout zichzelf niet automatisch strakker zet.. versleten seals oid? hele andere verdamper installeren? Kan ik dat zelf? Lijkt me schroefwerk.

Het zal geen lekkende injector zijn want dan zou de auto verzuipen bij de start en hij start normaal

Ibanez
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Ibanez » zo 16 aug, 2026 18:52

Ik ben aan het nadenken over een paar dingen die ook ik nog niet direct met elkaar kan rijmen.

De vulbegrenzer is er bij installatie uitgehaald en de vulindicator geeft sinds kort na 150 km alweer aan dat de tank leeg is. Maar is dit ook zo, of kan er bij de drukregelaar mogelijk ook ergens een storing zitten? Of denkt de vlotter in de tank dat doordat deze in een bepaalde positie blijft hangen? Schakelt het systeem na 150 km ook daadwerkelijk over op benzine? Hoeveel liter kun je dan na 150 km tanken? Misschien heb je dit allemaal al uitgesloten, maar uit jouw verhaal wordt mij dit niet duidelijk. Dus ik probeer even hardop mee te denken. Dat probleem met een blokkerende vlotter heb ik namelijk in het verleden wel eens gehad.

Ander punt van zorg is wel dat je onlangs gas dacht te ruiken. Maar nmiddels niet meer. Dat zou dan inderdaad wel duiden op een ander probleem.
9³ Cabriolet 1.8t Nocturne Blue 2005
9³ 5-deurs T Cayenne-rood SE 1998
900 Coupé (een i-tje) Embassy Blue 1998
Ergens tussen Breda en Hoogstraten

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » zo 16 aug, 2026 19:33

Te hoge gasdruk zou (na enige tijd in elk geval) een fout conditie moeten zetten in de LPG installatie. Dan gaat er van alles knipperen. En omdat je dan veel te rijk draait, verwacht je ook een foutcode in de Trionic ecu. En hij zou zeker niet lekker rijden. Dus daar geloof ik niet zo in. Maar de druk een keertje uitlezen kan nooit kwaad natuurlijk.

Om uit te lezen heb je niet speciaal een Vogels kabel nodig, het is (net als eigenlijk alle lpg installaties) gewoon rs232 op ttl niveau. Dus iedere willekeurige lpg uitlees kabel die rs232 op 0/5V naar usb doet, gaat werken, mits je natuurlijk de juiste aansluitingen op de connector even uitvogelt want die zijn vaak wel anders bij andere merken.

Als je AEB injectoren hebt zou ik die nog niet uitsluiten als oorzaak van toegenomen verbruik. Meestal zijn die na een 100-150dkm wel aan vervanging toe. Ik heb ze na ongeveer anderhalve ton vervangen bij mijn 9000, wereld van verschil en verbruik is ook heel iets gedaald, maar da's subtiel.

Maar hoog verbruik kan ook wat anders zijn natuurlijk, lekje in de uitlaat, brakke lambda of temperatuur sensor, lmm etc etc. En inderdaad beginnen met het echte verbruik te meten. De tankaanwijzing is notoir onnauwkeurig bij lpg.
9000 Anniversary 2.3T

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 16 aug, 2026 22:00

ok, dank voor de antwoorden beide, dat voorkomt weer dat ik verkeerde afslagen neem! Ik heb net de lpg even volgegooid en er ging op 200 km bijna 31 liter in. Dat is toch wel een fors verbruik. Ik heb een multivalve tank en bij het verwijderen van de 80% bescherming is de vlotterarm niet verbogen voor zover ik weet, maar één af ander palletje verwijderd daardoor de vlotter volledig vrij omhoog en omlaag kan bewegen.

De geur van LPG was al verdwenen toen de slangklemmen van het nieuwe gasfilter vaster zijn aangedraaid, na de lektekst met sop denk ik ook niet meer aan een lek.Maar goed om te weten dat de lpg druk waarschijnlijk niet te hoog is en het vervangen van een AEB injectorrailtje kan ook waarschijnlijk geen kwaad na 100 K.

Ik heb de auto verder uitgelezen met de tech 2 en er zitten geen foutcodes in. Om mijn heerlijke volle tank luxemburgse Vpower nu op te gaan stoken om te kijken hoe het verbruik is op benzine vind ik niet heel aanlokkelijk

Ik zit nu even te denken aan het volgende: ik heb twee weken in de heuvels/ bergjes van de Eifel rondgecrosst en mogelijk heeft de trionic ecu een verkeerde adaptiewaarde vastgezet en heeft ie niet teruggeleerd omdat ik alleen op LPG heb gereden. Ik ben nu eerst even van plan om de zekering van de Trionic ecu even tien minuten af te leggen waardoor de saab ecu weer op fabrieksinstellingen staat en daarna eerste even een flink stuk op benzine te rijden en daarna weer direct op lpg zoadat ie weer inleert op zeeniveau.

update: procedure uitgevoerd en na een rit op benzine van 50 km en daarna op lpg verder gereden. Auto daarna uitgelezen met de tech. Korte termijn adaptatie is goed, maar de MAF geeft maar 3,1 gram lucht bij stationair en -11 % air deviation. De MAF lijkt dus te weinig lucht te meten. Ik zal hem eens schoonmaken en controleren of er geen lekken rondom zitten

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » di 18 aug, 2026 14:44

Ik heb de MAF schoongemaakt en er zat een rubber randje dubbel van de rubber mof die van de MAF naar de snorkel loopt. Alles goed terug gemonteerd en weer een stukje gereden op bezine en uitgelezen. De waardes zijn nu normaal. De ECU hoeft bijna niet meer te corrigeren. Ik ga weer op LPG rijden en ben benieuwd of het verbruik weer normaal wordt.

bedankt

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door veenaalt » di 18 aug, 2026 17:59

Bij mij een tijdje geleden ook een veel hoger verbruik.
Maar ja onze installatie deed dit altijd altijd. Gemiddeld 1 op 7,6. Zat regelmatig onder de 1 op 7. Bij vervangen vd thermostaat kwam ik er achter dat een van de toevoer leidingen lekte. Ik kon hem horen sissen aangezien ik toevallig iets optilde. (Er zit altijd wat rest lpg in de leiding als de auto uit is)

Dus door toeval tegen gekomen. Zou dus ook zeker met water en zeep langs de leidingen gaan maar ze ook her en der wat optillen.
Jong geleerd .........

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » wo 19 aug, 2026 12:46

Tip, als je denkt dat die lekt, zet hem dan wel in vrije lucht.
En ook niet in de buurt van kelders en riool putten .

Volgens mij hebben ze bij de gemiddelde APK garage gewoon een snuffelaar.
Een airco of warmtepomp monteur ook wel

En nog iets , ik rijd versie 1.0 lpg op 99 900-
Ik controleer het verbruik ook altijd op 1.0

Vol tanken, dagteller op 0 drukken, rijden , tanken, (bij dezelfde pomp) km stand aflezen en lites aflezen. Even delen weet het zeker.

Tja ik heb dat niet, rij alleen op lpg maar nog iets, als je lpg verbruik hoger is, is je benzine verbruik lager?
Wellicht schakelt het systeem met het warme weer eerder over op lpg. Vooral bij veel korte ritjes kan dat voorkomen :-S+

Als ik hoger verbruik heb.
Zijn mij eerste 2 gedachten altijd
Met aanhanger gereden ? (Of dakkoffer of fietsendrager)
Lopen de remmen vrij ?
Is het heel koud geweest?
En waar getankt?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 19 aug, 2026 21:57

ja, dat met die dagteller doe ik ook inderdaad, de rest ook. Edit: opgelost. De 9-5 rijdt weer keurig 1 op 9 :O: