Hallo Saab liefhebbers,
Ik ben aan het orienteren om eventueel een saab te kopen. Ik heb al iets gelezen dat er toch problemen kunnen ontstaan met de kop die dan geriviseerd moet worden (een dure grap).
Welke van de twee geeft het minste problemen (reparatie's) en welke motortype's zijn wel gas bestendig. Ik heb iets over type's gelezen maar weet niet meer waar de "klepel" hangt!!
Als ik mij goed heb ingelezen dan is de 9-3 nog weer gevoeliger dus meer kosten. Of valt dit met een Vialle gas installatie wel mee?
De oudere types 900 en 9000 worden schaarser met gas vandaar het uitstapje naar 9-3.
Wie kan mij iets meer vertellen over mijn bovenstaande vraag?
Met vriendelijke groet,
Johan
Welke is geschikter om op lpg te rijden de 900 of 9000?
-
delange
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
De turboloze versies van de 900/9000/9-3 gaan eigenlijk allemaal probleemloos op gas (lees: tonnen op lpg rijden zonder koprevisie), mits goed onderhouden en netjes warmgereden. Voor wat betreft de versies met turbo durf ik over de 900 classic tot 1993 en eerste model 9000 tot 1991 geen uitspraken te doen, over de geschiktheid van de cilinderkop op lpg. Daarna waren de turboblokken van het type Trionic 5 (in de 900NG, 9000 en 9-3 van '98/99), welke ook uitstekend op gas gaan zonder groot risico op een koprevisie.
Vanaf 2000 heeft een 9-3 mét turbo (net als alle 4-cilinder turbo benzine 9-5's) een Trionic 7 motorblok welke een cilinderkop heeft die wat minder goed tegen de hogere verbrandingstemperatuur van gas kunnen. Echter, dit is geen reden om en 9-3 op lpg vanaf bouwjaar 2000 te laten staan. Vaak als ze meer dan een ton (op gas) op de klok hebben is de koprevisie al geweest. Bouw je zelf lpg in bij een 9-3 van na '99 dan kan het alsnog (veel) langer dan 100.000km op lpg rijden duren voordat je die koprevisie krijgt. Met de besparing van het rijden op gas heb je die reparatie van ongeveer 1500-2000 euro er in 20.000km uit. Verder is het een prima motor voor lpg, wat wel te zien is aan het aantal 9-5's en 9-3's die op lpg rijden.
Vanaf 2000 heeft een 9-3 mét turbo (net als alle 4-cilinder turbo benzine 9-5's) een Trionic 7 motorblok welke een cilinderkop heeft die wat minder goed tegen de hogere verbrandingstemperatuur van gas kunnen. Echter, dit is geen reden om en 9-3 op lpg vanaf bouwjaar 2000 te laten staan. Vaak als ze meer dan een ton (op gas) op de klok hebben is de koprevisie al geweest. Bouw je zelf lpg in bij een 9-3 van na '99 dan kan het alsnog (veel) langer dan 100.000km op lpg rijden duren voordat je die koprevisie krijgt. Met de besparing van het rijden op gas heb je die reparatie van ongeveer 1500-2000 euro er in 20.000km uit. Verder is het een prima motor voor lpg, wat wel te zien is aan het aantal 9-5's en 9-3's die op lpg rijden.
-
be68an
- Geregistreerd lid
Alvast bedankt voor jullie technisch nowhow wat betreft type
Alvast bedankt voor de vele info die jullie gegeven hebben.
Als je nou kijkt naar verbruik op gas zit er dan nog veel verschil in als je het over de typen 900 - 9000 - 9-3 of 9-5 hebt?
Verbruikt een 2.3 bij voorbaat meer als een 2.0? Je hebt bij de nieuwere bouwjaren ook nog een 1.8 begreep ik.
Wat verbruikt een saab als je tussen de 100 en 120 rijdt op gas? Misschien kun je uit eigen ervaring putten bij één van de bovenstaande type's....
Met vriendelijke groet,
Johan
Als je nou kijkt naar verbruik op gas zit er dan nog veel verschil in als je het over de typen 900 - 9000 - 9-3 of 9-5 hebt?
Verbruikt een 2.3 bij voorbaat meer als een 2.0? Je hebt bij de nieuwere bouwjaren ook nog een 1.8 begreep ik.
Wat verbruikt een saab als je tussen de 100 en 120 rijdt op gas? Misschien kun je uit eigen ervaring putten bij één van de bovenstaande type's....
Met vriendelijke groet,
Johan
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Mijn 9000 (een 2.0lpt met automaat) doet, als ik met een heel fluwelen voetje keurig 120 rijd, zo'n 1 op 9 op gas. Rij ik wat vlotter door en komt er ook nog wat stadsverkeer bij en staat de achterruitverwarming en de stoelverwarming veel aan, dan gaat het al rap richting de 1 op 7 of nog meer... Maar het blijft lekker goedkoop, gelukkig
.
-
Koert
- Donateur (2x)

De Classic 900's en 9000's met 16V blok (B202) zonder turbo kunnen uitstekend tegen gas. Een kop moet probleemloos b.v. 3 ton mee kunnen gaan. Daarna kan een revisie van de kop noodzakelijk zijn waarbij de klepzetels van de uitlaatkleppen worden vervangen door speciaal voor lpg bestemde exemplaren.
Met 16V turbo motoren zijn de ervaringen wat minder breed gezaaid. Het schijnt lang goed te gaan, maar dit zal afhankelijk zijn van de rijstijl.
8V motoren (B201) kunnen er minder goed tegen, temeer omdat de kleppen regelmatig handmatig moeten worden gesteld, in tegenstelling tot de 16V motoren met zelfstellende kleppen. Hoelang de 8V motoren het uithouden weet ik niet precies. Wel kun je aannemen dat een 900 8V met een hoge km stand al een keer een gereviseerde (en voor lpg omgebouwde) cilinderkop heeft.
Met 16V turbo motoren zijn de ervaringen wat minder breed gezaaid. Het schijnt lang goed te gaan, maar dit zal afhankelijk zijn van de rijstijl.
8V motoren (B201) kunnen er minder goed tegen, temeer omdat de kleppen regelmatig handmatig moeten worden gesteld, in tegenstelling tot de 16V motoren met zelfstellende kleppen. Hoelang de 8V motoren het uithouden weet ik niet precies. Wel kun je aannemen dat een 900 8V met een hoge km stand al een keer een gereviseerde (en voor lpg omgebouwde) cilinderkop heeft.