Gestotter bij gasgeven met Vialle LPI (opgelost!)
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Gestotter bij gasgeven met Vialle LPI (opgelost!)
Driekwartjaar geleden heb ik in mijn 9000 2.0 lpt uit '97 een Vialle LPI-installatie laten installeren. Sinds oktober van dit jaar werkt hij, na een softwarematige aanpassing bij Vialle en een aanpassing in de positie van de injectoren, helemaal ok. Tot een paar weken geleden.
Toen het een tijdje geleden wat kouder werd begon de auto bij optrekken (en dus vrij stevig gasgeven: invoegen op een snelweg helling-op bijvoorbeeld) enigszins te stotteren als hij op gas reed. In eerste instantie dacht ik er weinig van, omdat de auto misschien wat last zou kunnen hebben van de kou. Bovendien verdween het probleem als de motor warm was. Op benzine had de auto nergens last van en liep hij soepel.
Nu het de laatste dagen warmer is/werd, verwachtte ik dan ook dat het probleem wel weer zou verdwijnen, maar het werd erger: nu is het ook al bij normaal versnellen dat de auto op gas stottert en bonkt, ook als de auto warm is en ook als het buiten een graadje of 10 is en ook als de tank helemaal vol zit. Hij lijkt ook harder te stotteren, zo hard dat het nu behoorlijk irritant werd en ik op benzine van Nederland naar Parijs ben gereden.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Als ik terugben van vakantie bel ik sowieso even met de inbouwer van de installatie, want dit is duidelijk niet normaal en ik heb nog meer dan een jaar garantie. Maar ik zou het zelf wel interessant vinden om te weten wat dit zou kunnen zijn en hoe het zou kunnen zijn gekomen.
Toen het een tijdje geleden wat kouder werd begon de auto bij optrekken (en dus vrij stevig gasgeven: invoegen op een snelweg helling-op bijvoorbeeld) enigszins te stotteren als hij op gas reed. In eerste instantie dacht ik er weinig van, omdat de auto misschien wat last zou kunnen hebben van de kou. Bovendien verdween het probleem als de motor warm was. Op benzine had de auto nergens last van en liep hij soepel.
Nu het de laatste dagen warmer is/werd, verwachtte ik dan ook dat het probleem wel weer zou verdwijnen, maar het werd erger: nu is het ook al bij normaal versnellen dat de auto op gas stottert en bonkt, ook als de auto warm is en ook als het buiten een graadje of 10 is en ook als de tank helemaal vol zit. Hij lijkt ook harder te stotteren, zo hard dat het nu behoorlijk irritant werd en ik op benzine van Nederland naar Parijs ben gereden.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Als ik terugben van vakantie bel ik sowieso even met de inbouwer van de installatie, want dit is duidelijk niet normaal en ik heb nog meer dan een jaar garantie. Maar ik zou het zelf wel interessant vinden om te weten wat dit zou kunnen zijn en hoe het zou kunnen zijn gekomen.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Lijkt of hij niet voldoende gas krijgt om de maximale acceleratie te bewerkstelligen... Moeilijk te voorspellen, maar zou kunnen wijzen op een niet optimaal functionerende pomp (maar daar is je installatie te jong voor), of een injector die de hik heeft. Ik zeg, snel mee naar de heren M&M, een rondje mee laten rijden, en uitlezen...
Geen check engine melding?
Geen check engine melding?
-
timpie
- Geregistreerd lid
heb dit bij mijn installatie (Vialle) ook sporadisch. Dit week-end had ik in de terugrit van de ardennen, zwaar beladen, ook heel wat gestotter bij volle acceleratie (140 - 160 km u), en voornamelijk bij het naar boven rijden op lange hellingen. Soms knipperde het CE- lampje, en op een gegeven moment bleef het gewoon branden. Op benzine was er geen enkel probleem. ik dacht ook eerst aan de pomp, maar thuisgekomen heb ik de batterij afgekoppeld (om CE lampje te doven) en sindsdien rijdt hij weer ok (mss een onbedoelde reset gedaan van de computer)...
als je een probleemoplossing kent, pen het hier gerust neer, ben benieuwd
als je een probleemoplossing kent, pen het hier gerust neer, ben benieuwd
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
wouterve
- Geregistreerd lid
-
Pisang
- Donateur

Ik heb er de laatste paar weken ook af en toe last van gehad met mijn 900 16V Forty. Ik verdenk zelf gare bougiekabels. Nadat deze waren schoongemaakt en ingespoten met WD40 trad er iets vermindering van de klachten op. Overigens afgelopen zondag nog 300 km stad/snelweg gereden met de Forty en geen centje pijn.
Vreemd dat het stotteren dan niet bij benzine optreedt, zullen sommigen opmerken, maar ik heb mij laten vertellen dat het rijden op benzine om minder delicate kabels vraagt.
Binnenkort gaan we even met wat andere kabels klungelen. Eens kijken wat dat oplevert.
Ik ben ook zeer benieuwd naar eventuele andere suggesties.
Vreemd dat het stotteren dan niet bij benzine optreedt, zullen sommigen opmerken, maar ik heb mij laten vertellen dat het rijden op benzine om minder delicate kabels vraagt.
Binnenkort gaan we even met wat andere kabels klungelen. Eens kijken wat dat oplevert.
Ik ben ook zeer benieuwd naar eventuele andere suggesties.
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
-
Pisang
- Donateur

-
brinky
- Donateur

-
baszwolle
- Geregistreerd lid
op lpg moet je ontsteking altijd goed voor elkaar zijn, ook met DI, dus netjes je bougies wisselen als het nodig is. en de DI's gaan nog wel eens volgens mij. vacuumlekken hebben op alles invloed dus ook wel op lpg.
tussen lpgstations zit nog wel eens kwaliteitsverschil als het om het LPG zelf gaat.
tussen lpgstations zit nog wel eens kwaliteitsverschil als het om het LPG zelf gaat.
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Van de bougies weet ik dat ze de laatste beurt niet vervangen zijn, maar wel bij de beurt 20.000 km geleden. De DI-cassette vermoedde ik in eerste instantie ook de boosdoener te zijn, maar toen ik vervolgens merkte dat de auto helemaal nergens last van heeft op benzine, ben ik daar toch aan gaan twijfelen. Ik heb voor de zekerheid wel een reserve-DI gekocht bij Marc (die moet ik alleen wel nog even gaan ophalen).
Ik vind vooral het verschil tussen benzine en LPG zo frappant.
Ik vind vooral het verschil tussen benzine en LPG zo frappant.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
wouterve
- Geregistreerd lid
-
Pisang
- Donateur