LPG-sticker

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
(db)
Geregistreerd lid

LPG-sticker

Bericht door (db) » vr 22 feb, 2008 23:06

M'n 9-3 dateert nog van voor de afschaffing van de oude Belgische lpg-sticker.
Ik kon echter niet leven met de gewone sticker, en maakte dan maar m'n eigen Apple-meets-Saabvariant:
Afbeelding

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » za 23 feb, 2008 11:31

Ik krijg error op die logo:
Forbidden
Your client does not have permission to get URL /1.1 from this server.

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: LPG-sticker

Bericht door S@@bman » za 23 feb, 2008 11:51

(db) schreef:M'n 9-3 dateert nog van voor de afschaffing van de Belgische lpg-sticker.
Ik kon echter niet leven met de gewone sticker, en maakte dan maar m'n eigen Apple-meets-Saabvariant:
Afbeelding
Hoezo afschaffing?
Ik hoorde onlangs dat die er nog steeds op moet.
Of is er een andere regeling voor oudere voertuigen?

timpie
Geregistreerd lid

Re: LPG-sticker

Bericht door timpie » za 23 feb, 2008 13:57

S@@bman schreef:
(db) schreef:M'n 9-3 dateert nog van voor de afschaffing van de Belgische lpg-sticker.
Afbeelding
Hoezo afschaffing?
Ik hoorde onlangs dat die er nog steeds op moet.
Of is er een andere regeling voor oudere voertuigen?
Bij mij moet enkel nog een stickertje op de voorruit met de datum van volgende keuring, de groene moet voor de nieuwere installaties niet meer

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » zo 24 feb, 2008 10:20

Wat houdt die LPG sticker in?

roelf1974
Geregistreerd lid

Bericht door roelf1974 » zo 24 feb, 2008 15:35

noknokius schreef:Wat houdt die LPG sticker in?
:idea: De groene sticker is voor installaties die voor 2001 geplaatst werden en niet voldoen aan de wetswijziging van (als ik me niet vergis) 6 juni 2001.

Sinds juli 2001 moeten in België alle nieuwe installaties geplaatst worden volgens het internationaal reglement R67. Dit moet gebeuren door een door de Belgische staat erkend installateur (geen goedkopere installatie dus snel laten installeren in Nederland). De installatie moet voorzien zijn van een automatische vulbegrenzer (80%) en een automatische dienstkraan (dat dat ding dat automatisch LPG afsluit bij afslaan motor). Met deze nieuwe installaties mag je ondergrondse parkings in (wanneer de parkinghouder dit toelaat, de keuze blijft aan hem), met de oudere installaties mag dit nooit. In het begin gaf de wetgever een belastingsvoordeel op wagens met de nieuwe installatie. Vandaag niet meer, in tegendeel, de LPG-taks bestaat nog steeds in dit land (compensatie voor de staat van de lagere accijnzen op LPG). Milieu is blijkbaar niet zo'n hoge prioriteit als men soms wil laten uitschijnen.

De nieuwe installaties hebben jaarlijks een minder zware technische keuring dacht ik. En krijgen dus een discreet stickertje voor op de voorruit in plaats van die oubollige groene sticker.

Roel.

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » ma 25 feb, 2008 14:12

:besserwisser: Weer wat geleerd.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 25 feb, 2008 14:53

noknokius schreef::besserwisser: Weer wat geleerd.
Ik ook.

Wel belachelijk dat een parkeerwachter mag beslissen of een auto in een ondergrondse parking mag of niet.
Op basis waarvan?
Van het automerk :lol: ?

roelf1974
Geregistreerd lid

Bericht door roelf1974 » ma 25 feb, 2008 21:20

S@@bman schreef: Wel belachelijk dat een parkeerwachter mag beslissen of een auto in een ondergrondse parking mag of niet.
Op basis waarvan?
Van het automerk :lol: ?
:D Ik veronderstel op basis van de verzekeringspolis van de ondergrondse garage in kwestie. Of op basis van de hardnekkige vooroordelen tgo LPG...

Feit is: als er geen "LPG-verbodsteken" aan de ingang plakt, mag je er in met het nieuwe systeem, maar nooit met het oude systeem (redenering: propaan-butaan is zwaarder dan lucht, blijft dus hangen bij een lek ==> ontploffingsgevaar ondergronds). Plakt er wel een verbodsteken, mag je met geen enkele LPG-mobiel erin...

Roel.

Plaats reactie