kapotte injector? of toch de pomp?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
vincde
Geregistreerd lid

kapotte injector? of toch de pomp?

Bericht door vincde » zo 27 apr, 2008 19:49

Ben het weekend naar brugge geweest en dit was eigenlijk mijn eerste echt lange rit met de Saab. Moet zeggen is goed bevallen.
alleen denk ik dat er 1 (of meerdere) gas injectoren niet goed werken.

Als ik een tijdje gereden heb en ik moet afremmen tot bijna stilstand (gewoon gas los en licht remmen)begint de motor rot te lopen als zijnde op 3 poten. Schakel ik even naar benzine en dan weer terug op gas dan is het weer goed. Wat ik nu zelf dacht dat als ik het gas loslaat de inspuiting stopt, als dit dan een wat langere tijd duurt dan heeft 1 injector niet zo veel zin meer om weer op gang te komen. Is mijn vermoeden juist? Tijdens het rijden merk je er niets van en rijd hij de hele tijd goed. Als het inderdaad een injector zou zijn is het dan te testen welke dat is?
Het gebeurt ook niet elke keer bij het gas loslaten......

gr Vincent

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » zo 27 apr, 2008 22:16

Waarschijnlijk heb jij geen slangetjes aan de gasinjectoren zitten.
Die slangetjes lopen vanaf de injector naar de verbrandingsruimte en voorkomt het bevriezen van het gas en daardoor het rot lopen van de motor.

René.

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » ma 28 apr, 2008 8:29

Rene,

klinkt heel logisch.
Waar lopen deze slangetjes?

Echter vanochtend op weg naar mijn werk heel veel gestotter en gerommel. Zeker als ik een klein beetje gas geef. Als ik het gas lekker in trap gaat hij er lekker vandoor. Wat mij dan de verdenking van de pomp weg haalt. Het voelt als of er een misfire is. Op benzine doet hij het wel goed. Dan dus geen misfire. Lijkt mij mat geen of te veel gas in een cilinder gespoten het zelfde effect zou kunnen geven.
Nou heb ik voor het eerst bij Total gas getankt.....zal daar toch niet van komen.

gr Vincent

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » ma 28 apr, 2008 14:47

Die slangetjes lopen vanaf de injector naar de verbrandingsruimte en voorkomt het bevriezen van het gas en daardoor het rot lopen van de motor.

René.[/quote]

vincde
Geregistreerd lid

of toch de pomp?

Bericht door vincde » ma 28 apr, 2008 18:43

tja nu weet ik het niet meer, zou toch mijn pomp kapot zijn.
als ik luister bij de pomp hoor ik hem af en toe draaien. (hij zoemt dan even)
Maar het stotteren blijft en nu de hele tijd vanaf dat de motor op bedrijfs temperatuur is. koud ging het goed.

gr Vincent

toch maar even bij de gasboer langs?
iemand een goede tip in de omgeving van alkmaar?

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » ma 28 apr, 2008 21:06

Volgens mij kan die zoemende pomp ook worden veroorzaakt bij injectorproblemen; bij lekkage ergens op dat nivueau poogt de pomp dan druk te houden waardoor die overuren draait.
Ik zou 'm idd eens laten uitlezen.
Kijk eens wat terug bij dit topic, recent heeft een medeforummer een groot aantal gasboeren in een nette lijst gezet.
Succes

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » ma 28 apr, 2008 21:07

Volgens mij kan die zoemende pomp ook worden veroorzaakt bij injectorproblemen; bij lekkage ergens op dat nivueau poogt de pomp dan druk te houden waardoor die overuren draait.
Ik zou 'm idd eens laten uitlezen.
Kijk eens wat terug bij dit topic, recent heeft een medeforummer een groot aantal gasboeren in een nette lijst gezet.
Succes

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » vr 02 mei, 2008 17:21

Nog niet bij een gas boer geweest...tijd probleem.
echter wat ik nu ontdek is dat ik de eerste 15 km probleem loos rijd en daar na wordt het stotteren. Alleen als ik vol gas geef dan is er geen probleem en sprint de saab er lekker vandoor. Dit geeft mij dan wel het idee dat de pomp goed moet zijn. En als er een injector zou lekker of slecht zou werken zou het goed kunnen dat hij bij volgas wel goed werkt?

nu even tijd vind o bij de gasboer langs te gaan.
maar ja even te druk momenteel.

gr Vincent

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » za 17 mei, 2008 11:02

Zo Saab staat bij gasboer. en nu maar hopen dat hij er wat mee kan!

gr Vincent

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » wo 21 mei, 2008 21:53

tja.... toch de pomp.
hij loopt zwaar en als je gas ga geven wordt de pomp meer aangestuurd en doet hij het nog wel.
De pomp word gereviseerd door het gas bedrijf. Ze hebben ander type lagers en een andere as waardoor de pomp van een betere kwaliteit is. Ze hebben een test gedaan met een pomp waar geen olie in zat en die heeft een jaar goed gedraaid in de auto. Krijg er 6 mnd garantie op dus dat zit wel goed.
kosten 400 euro incl.

gr Vincent

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » vr 20 jun, 2008 10:11

Zo ik heb inmiddels al een tijdje de gereviseerde pomp erin zitten en die werkt perfect.
Hoorde ik met de oude pomp deze stationair af en toe draaien, nu draaid hij constant en bij gas geven gaat hij sneller draaien.
Dat verklaard ook waarom ik bij vol gas wel kon rijden zonder stotteren, de pomp word dan met hogere spanning aangestuurd en had dan genoeg power om wel te draaien.
Al met al ben ik blij dat ik weer gewoon kan lachen bij de pomp!

gr Vincent

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 20 jun, 2008 19:26

vincde schreef:de pomp word dan met hogere spanning aangestuurd en had dan genoeg power om wel te draaien.

Dat is niet helemaal het principe van zo'n lpi pomp maargoed. De pomp heeft een constante 12V spanning. In de ronde 8 cm pot van alu zit een regelaar die de fase verschuiving regelt naar de pomp. Hoe meer gas hij zou moeten leveren hoe hoger de frequentie van de regelaar en hij dus het magnetisch veld veranderd en de pomp draait.

Een normale pomp met koolborstels zou op spanninsverschil werken. Deze koolborstelvrije pomp (deze pomp heeft helemaal geen bewegende contacten) werkt dus door verandering in de frequentie van het magnetisch veld.

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » zo 22 jun, 2008 13:26

Hoi Jwaterink,

ik snap je verhaal. was alleen bang dat het te technisch zou worden.

Maar ook vandaag heeft hij het weer goed gedaan.
Alleen als ik langere tijd met constante snelheid heb gereden en ik laat gas los en rol uit van 120 tot 0 dan stottert de auto....maar dat zel wel die ene slechte injector zijn.

Plaats reactie