900 op gas: carburateur of injectie?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
loren
Geregistreerd lid

900 op gas: carburateur of injectie?

Bericht door loren » za 29 nov, 2008 1:43

Hallo,

Welk type motor is het meest geschikt voor gas in de 900
(carburateur/injectie/turbo/16v)?

Graag jullie advies of ervaringen!

Groet, Loren

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » za 29 nov, 2008 9:07

Ik heb ze allemaal gereden en elk type heeft zijn voor en nadelen. Bij de carburateur kun je de minste problemen verwachten (geen lambasensor/inspuitcomputer/luchtmassameter etc. zoals bij de 16v). Je moet wel een manier vinden om met de slijtage van de carburateur om te gaan (verschillende opties). Een 8v-injectie moet een systeempje hebben om de luchtweger omhoog te houden, dat is niet meer overal te vinden. Je carburateur slijt niet maar aan de andere kant brengt de injectie ook niets als je op gas rijdt. Een 16v is sneller, meestal ook wat completer uitgevoerd. Turbo op LPG vraagt meer aandacht, zou ik niet aanraden.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 29 nov, 2008 16:15

Als aanvulling op Thom kan ik wel zeggen dat de 16V blokken (met name de cilinderkoppen) beter bestand zijn tegen lpg. Van de 8V motoren moet je vaker kleppen stellen en zul je op een gegeven ogenblik een koprevisie moeten gaan doen. Voordeel is dan wel dat je gelijk andere klepzetels kunt laten monteren die beter tegen lpg kunnen dan de originele.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 29 nov, 2008 17:06

En Koert, na hoeveel km zou dat dan volgens jou moeten bij een 8V-kop?? :roll:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 29 nov, 2008 17:31

Gokje: 1,5 ton? :roll:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 29 nov, 2008 17:37

Dan hebben de vorige eigenaars, maar ook ikzelf, wat mijn huidige SAAB 900c(arburateur), een rustige rijstijl
en/of een nette rijstijl, ook al ben ik het type van 'lekker doorrijden'. :D

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 29 nov, 2008 17:42

Je baseert je op een geisoleerd geval? Maybe heb je er al een gaskopje op zitten.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 29 nov, 2008 17:58

Mijn auto staat vanaf dag 1 gerekentekend op L.P.G., is gekocht bij G.J. van Leenen te Delft, die zijn auto's,
net als het exemplaar waar ik in rij, bij SAAB-dealer Hartevelt betrekt en mij wist te vertellen toen ik deze in
2001 kocht met een km.stand van ±351.000, dat ik niet raar moest opkijken wanneer ik na ongeveer 1 jaar
rijden de cilinderkop moest gaan laten reviseren, omdat dat nog nooit gedaan was. :idea:
Inmiddels is de km.stand de 531.500 gepasseerd en de cilinderkop is er nog niet van af geweest, maar het
zal mij eerlijk gezegd niets verbazen als dat over een niet al te lange tijd alsnog nodig zou zijn en dat is dan
iets om niets voor te schamen. 8)
Trouwens, de blauwe SAAB 900 GLs uit 1981, oorspronkelijk gelverd en onderhouden door de vroegere SAAB
-dealer de jager in Goes, die ik hiervoor had had ook op L.P.G. gereden, was al voor dat mijn broer die met een
km.stand van ±180.000 weer ´terug gebouwd´ naar benzine, ik kocht die met een km.stand van ±191.000 en
die ging total loss bij een km.stand van ±482.000 en daarvan heb ik ook nooit de cilinderkop van hoeven los te
schroeven en al helemaal niet te reviseren en mijn ervaringen zijn dus gebaseerd op 2 SAAB's 900

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » ma 01 dec, 2008 14:31

Ik volg het Saabforum sinds 2004 en de prikpagina van Saab.pagina.nl al sinds 2002. Ik kan me niet iets herinneren over 16V koppen en lpg met problemen van klepinslag of verbrande kleppen. Ik meen me dat wel te herinneren bij de 8V, al is het zeker niet zo dat een 8V dan opeens maar ongeschikt is voor lpg. Integendeel, er rijden er genoeg mee rond. Van te voren is nooit vast te stellen hoeveel km een kop mee zal gaan. Dit is geheel afhankelijk van rijstijl en onderhoud (kleppenstellen). Wel kun je technisch de volgende verschillen tussen 8V en 16V aangeven die op voorhand wat mij betreft in het voordeel van de 16V vallen:

8V:

-<1985 is ongeschikt voor loodvrije benzine. Lood zorgt voor smering van de kleppen (naast het verminderen van pingel) en lpg heeft ook geen lood.
-Kleppenstellen moet met het handje, je hebt Saab vulplaatjes nodig en de nokkenas moet eruit. Aangezien de meeste klepspeling bij lpg juist negatief wordt, komt er een moment dat de klep een klein beetje open blijft staan. Op dat moment wordt de warmteoverdracht tussen klep en zitting slechter en de klep nog heter wat meer slijtage zal geven. Op tijd of zelfs eerder kleppen stellen is dus nog belangrijker en de vraag is of dit dan ook op tijd gedaan wordt, mede door de relatief tijdrovende procedure.
-Natuurlijk aangezogen 8V motoren zijn niet voorzien van de turbo (natrium gevulde) kleppen die hogere temperaturen kunnen hebben.

16V:

-Zelfstellende kleppen, dus altijd de correcte klepspeling.
-Kleppen en zittingen voor natuurlijk aangezogen motoren zijn gelijk aan die van de turbo versies. Oftewel, de laagvermogen 16V motoren kunnen meeliften met de specificaties van hun opgevoerde (en thermisch veel hoger belaste) zusjes.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 01 dec, 2008 22:45

Ik moet zeggen dat ik qua prestaties amper verschil merkte en heb het idee dat de 8v carb zelfs iets feller reageerde dan mijn i16. De topsnelheid van de laatste was wel hoger.

Voordeel van i16 is dat het beter schakelen is tussen gas en benzine.

Het mooist is een 2.1i16 op LPG heb ik me laten vertellen. 140 PK.

loren
Geregistreerd lid

Bericht door loren » wo 03 dec, 2008 23:40

Dank voor het uitgebreid delen van jullie ervaringen!
Ik heb ooit een '81 900 GLs automaat gehad (mijn eerste auto) waar ik heel veel plezier aan had.
Ik ben dus ook van plan een dergelijke oude weer aan te schaffen. Wellicht uit Zweden of een ander oord waar nog aantrekkelijk geprijsde auto's vandaan komen met weinig km's. 8)

Gezien jullie adviezen zal ik me met name richten op de eenvoudige carburateurversies. En wellicht kom ik zelfs een 16v tegen (al zijn die uit die tijd natuurlijk alleen met turbo en zeldzaam als het gaat om lage km-stand...)

Als het zover is laat ik uiteraard van me horen. En zal ik natuurlijk ook hier weer terecht komen om een goed LPG-inbouw bedrijf te vinden.

Groet!
Loren

Plaats reactie