Saab 900 T8 en T16 op gas.

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Lennart.
Geregistreerd lid

Saab 900 T8 en T16 op gas.

Bericht door Lennart. » wo 11 feb, 2009 22:50

ik wil de 8 kleppen turbo en 16 kleppen turbo op gas hebben, nu heb ik de search gebruikt en ben niet echt iets tegen gekomen waar ik wat aan heb.
wel zijn er verschillende technieken aan het licht gekomen maar uiteindelijk zijn er niet echt mensen die er ervaring mee hebben.

aanstaande zaterdag heb ik een afspraak gemaakt bij een gasboer in doornspijk die al hele lange tijd gas inbouwt en ook ervaring met saab heeft.
hijheeft laatst in een T8 gas ingebouwd die hier op het forum ook bij gespot stond/staat(de zilveren T8 uit duitsland met het gasdopje in het plaatwerk.)

nu heb ik de volgende vragen.

-Wat gebeurt er als ik backfire krijg ? hoe moet ik dat oplossen?

-wat is het beste systeem dat er is voor een 8 en 16 klepper.

-zal ik gelijk de kop laten reviceren en hardeklepzeteltjes er in laten zetten?

- wat raden jullie mij aan ( uit ervaring etc.. wil ook graag mensen weten die op gas rijden met een turbo.)

-welke problemen kan ik krijgen, is dit zelf op te lossen ?

Bij voorbaat dank,

Lennart.

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » wo 11 feb, 2009 22:55

Dag Lennart,
Ik heb onlangs in mijn 900i ook gas ingebouwd. Sorry geen turbo ervaring! Ik moest in ieder geval de luchtschijf van je k-jet (heb jij ook bij je T acht) open houden. Verder heb ik een ouderwetse verdamper installatie en ben tevreden! Baszwolle heeft veel kennis van LPG en Turbo!

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 12 feb, 2009 1:00

Nou, over classic, turbo en LPG is genoeg op het forum te vinden. Heb het er zelf maar bij laten zitten.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 12 feb, 2009 9:49

volgens mij ga je op dit topic zoveel antwoorden krijgen van mensen die het weten, dat je er geen kant mee op kunt.

Zo'n beetje iedereen die een FPT turbo op gas heeft rijdt er naar eigen zeggen goed mee, tot je echt gaat doorvragen. Zo van "heel af en toe dan ......' .... (backfire, bevroren verdamper, beetje hakkelen of slecht trekken), om die reden heb ik in mijn 99 geen T16 ingebouwd maar een 2.1, omdat ik geen zin heb om heel af en toe aan de kant te staan.

Ik ben met met 99T 8v op en neer naar Italië gereden op LPG (met 200+ en 1 op 3,5) en heb 40.000 km ermee op LPG gereden. Als je backfire krijgt (zeker als het gas erinkomt voor de turbo) kan er vanalles kapot knallen onder de kap. Toen ik het nog niet goed voor elkaar had is de pijp van de intercooler bijna door de motorkap geschoten. Ook mijn turbo is uit elkaar geknalt ..... door ervaring wordt je wijzer. Vraag die gasinbouwer maar of de betreffende saabs waarbij hij heeft ingebouwd ook goed liepen op LPG. Ik denk het niet namelijk.

Als je het dan toch gaat doen zou ik gewoon een turboverdamper nemen met het mengstuk net voor het gashuis. Ik ken 2 mensen met een LPI-systeem en zij hebben het niet 100% werkende. Ik geloof dat alleen Koert hier van het SF het perfect heeft, maar die heeft ook een zeer geavanceerde installatie wat geen gasboer hem nadoet (die heeft hogere LPG-techniek gestudeerd of zo).
Je H-kop (of T16) kan er gewoon tegen. Bougiekabels, rotor, verdelerkap nieuw, ontstekingstijdstip controleren en zorgen dat alles aan de motor goed is.
Ik kon mijn 99 met KJ-tronic inspuiting op LPG rijden ZONDER de luchtklep te hoeven bedienen trouwens.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 12 feb, 2009 10:53

ik heb nooit last, rij alleen 1 op 6 door de korte stukjes die ik rij.

motor (koelwatercircuit) moet alleen even goed warm worden wil ik vol kunnen trappen anders smoort ie wat.

nog nooit een backfire gehad.

ben er wel een half jaar mee aan het stoeien geweest voor ik het goed had. heb de installatie ook bij style&co ingebouwd en die rijdt ook zonder problemen.

heb twee T8jes gezien van Doornspijk, niet helemaal naar mijn smaak en weet ook dat het niet direct goed was, iedereen moet steeds het wiel opnieuw uitvinden, zo ook die inbouwer. (uitvinden bedoel ik mee de plek voor compensatieaansluitingen, aftakking koelwater, plek verdamper(die hangt hij boven de turbo, vreemd) en ontsteking die deze beste man vastzet :? )

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 12 feb, 2009 12:17

baszwolle schreef:heb de installatie ook bij style&co ingebouwd en die rijdt ook zonder problemen.
klopt als een spreekwoordelijke bus

starten=lopen, retesnel, niet stotteren of inhouden etc etc... gewoon als op benzine

elfried
Geregistreerd lid

16V turbo 2,0 l

Bericht door elfried » do 12 feb, 2009 18:10

Zelf mijn lpg installatie ingebouwd onder het toeziend oog -op afstand- van Karel Koekjes. Waarvoor nog steeds heel veel dank.
Ik rij er nu een half jaar in zonder problemen. De installatie is relatief simpel en probleemloos.
Daarna keuren in Frankrijk was iets anders. Muggezifters van de bovenste plank die Fransen. Maar ze moesten wel toegeven dat het allemaal wel goed in mekaar zat, mais ouie.

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » zo 15 mar, 2009 16:30

Lpg in een t16 of t8 kan echt wel goed komen.

Rij al jaren op lpg in een t16 fpt. Daarvoor in een t8 op lpg.Beide DIY jobs.
Je hebt een compensatieleiding nodig voor de verdamper. Hoe je deze aansluit op de drukzijde voor het intercooler gedeelte is cruciaal. Als deze "pick up" op een verkeerde plaats zit,of de verkeerde vorm heeft,ga je nat.
Ook moet de routing van de bypass van de turbo (t16 na 1986) veranderd worden.. Deze moet voor! de compensatieleiding in de drukzijde geplaatst worden.

Het enige nadeel van een conventionele lpg installatie,is het mengstuk.Dit zorgt voor meer turbo-lag onderin,omdat er een restrictie in zit qua diameter. Dus beter een t16 met een mitsu turbo op gas zetten.

Verdamper bevriest? Bij een t 16 van na 1988 de aanvoer van het koelwater naar de turbo eerst door de verdamper leiden. Gewoon in serie zetten dus met 2 verloopjes.Plenty doorstroming,geen kans op bevriezen,en de turbo wordt lekker koud. Dat willen wij toch?

Als een lpg inbouwer proefondervindelijk lpg in een t16/t8 moet zetten,dan heb je grote kans,dat de boel niet mooi loopt.

Mijn auto is destijds bij een lpg bouwer in Haarlem geweest,omdat men wilde bekijken,hoe de boel was ingebouwd. Dit hebben ze succesvol meerdere malen herhaald bij 900 turbos.

Ik denk dat een lpi installatie het mooiste is gezien er geen vernauwing/restrictie in het inlaattraject zit. Alleen de inbouw en modificaties zijn bij een c 900 aanzienlijk,gezien het injectiesysteem geen sequentieel systeem is.
Het lijkt me leuk om een trionic 5 op een c900 te zetten,en daar een lpi installatie aan te hangen.. G3 certificering gaat niet lukken.

Alles kan,maar wat heb je er voor over?

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » zo 15 mar, 2009 21:24

Dag Karel,

Misschien kun je eens wat fototjes plaatjes en wat meer details. Type verdamper. mengstuk, waar je alles hebt aangesloten enz.... Ik denk dat je er veel mensen mee helpt.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 22 mar, 2009 20:56

ik rij nu inmiddals al weer bijna 3 duizend km met Lpi op de 900 T16, vrijdag even helemaal afgesteld en hij rijd netzogoed op gas als benzine als ie al niet sneller is.

lpi kan ook op een normale 16 klepper volgend de fabrikant van mijn systeem. enigste is dus dat bij elke cilinder elke keer wordt geinjecteerd wat resulteert in een tikkend geluid.

check me album maar de T16 Usa dan zie je er foto's van.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 22 mar, 2009 21:08

Maar, Lennart, jullie 900 T16 heeft toch geen LPI, maar VSI?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 22 mar, 2009 22:07

Als ik in het album kijk onder de motorkap, is het in elk geval géén LPi.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 23 mar, 2009 10:19

Lijkt idd op dampinjectie. Wat is het, Landi? Bigas?
Ik heb begrepen dat dat alleen 'piggyback' kan op een Bosch systeem.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » ma 23 mar, 2009 20:17

brinky schreef:Maar, Lennart, jullie 900 T16 heeft toch geen LPI, maar VSI?
oeps :P ik dacht dat het zo was mijn fout. het is volgens mij zoals je zegt.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 24 mar, 2009 1:15

Prins dus :p

Plaats reactie