KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door brinky » ma 29 okt, 2012 22:23

NegenTIGduizend kilometer? Dat doe je rap!
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Sapphire » di 30 okt, 2012 1:17

Super richard! Hoe staat het met de carterontluchting? Ik herinner me nog dat je een klein probleempje had met condens in het carter. Daar nog wat op kunnen vinden?

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 399
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » wo 31 okt, 2012 17:46

Ja, ik rij best veel, vandaar dat het kdfi verhaal ook uit kan. Mocht je niet veel rijden dan is het financieel niet echt haalbaar om een dergelijke grote ingreep in je auto te doen.

Ik heb inderdaad in het voorjaar last gehad van een verstopte carteronluchting. Met name bij de flametrap die op het luchtfilterhuis zit. Hier verzamelde zich wat mayonaise, wat prompt bevroor in de vrieskou. Met een verstopte carteronluchting krijg je maffe resultaten, onder andere het leggen van een rookgordijn.

Hij is niet geheel mayo-vrij. De watertemperatuur blijft rond de 80 graden schommelen, ook met een 'warmere' thermostaat. Bij het verbranden van lpg komt veel vocht vrij. De combinatie van een niet echt hete motor met een waterdamp in je carter maakt dat er een beetje water condenseert wat vervolgens door de olie wordt 'opgenomen'. Plekken waar het eerst water condenseert is bovenin de vulpijp en je carteronluchtslag.

Ik ververs regelmatig olie en maak dan de slangenboel vrij. Zo houd ik het in de hand.

groet, Richard
900t8 '84 K100 '84 WM20 '41 KLE500 '96

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 399
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » do 26 mar, 2020 22:59

Zo, het is weer eens tijd voor een update dunkt me. Ja, ik heb de auto nog steeds. In de laatste jaren is er natuurlijk het een en ander gebeurd, bij of aan de auto en zeker ook bij mijzelf. Om met dat laatste te beginnen: ziek 2x, verhuisd 1x, andere baan 2x. Aan de auto heb ik met ruime tussenpozen het een en ander gedaan: laswerk, turborevisie, koprevisie en gasuitbouw. Kortgeleden een pre-apk laten uitvoeren: CO te hoog, remmen achter katsvast, voorwiel loopt aan en nog een paar kleine mankementen. Het hoge CO bleek een kapotte lambdasonde te zijn, helaas vreet hij die dingen, daarover later meer. Aanlopende voorwielen bij maximale uitslag los ik hopelijk op met een goede uitlijning. Wegens laswerk is alles los geweest zodat de uitlijning waarschijnlijk niet goed meer is. Voorlopig heb ik voor de APK maar smallere banden gemonteerd. Achterremmen gewoon "nieuwe" op gezet.
Terug naar de lamdbasonde: die heb ik veel dichter bij de turbo gemonteerd en gelijktijdig minder diep in de uitlaatbuis. Ook heb ik de elektrische schakeling aangepast zodat de lamdbasonde pas begint te verwarmen als de motor draait. Hierdoor wordt hij minder geconfronteerd met waterdruppels en thermoshock, dé reden dat lamdbasondes in diy-projecten vroegtijdig overlijden.
Sinds vandaag is het saabje klaar! Nu is het wachten op brandstofomkeuren bij de RDW. Dan APK, dan uitlijnen en dan rijden maar!

ps. wegens gasuitbouw is dit gelijk mijn laatste post in dit draadje :-)
900t8 '84 K100 '84 WM20 '41 KLE500 '96

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door RoccoH » vr 27 mar, 2020 10:55

:shock: Hoeveel km heb je dan uiteindelijk afgelegd met KDFi en LPG? een tonnetje of 7?!?

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 399
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » zo 29 mar, 2020 19:55

Valt mee, hij is in 2014 in de mottenballen gegaan. Ik vond dat de sporing op hoge snelheid niet meer zo safe voelde. Na het vervangen van een paar ophangrubbers werd dit niet beter. Bij nadere inspectie bleek hij best wel krokant te zijn rond de asdoorgangen. De reparatie daarna veroorzaakte een domino-effect: "en dan dit ook", "en dit", "en dit" en dan ben je zomaar een paar jaar verder :-) En dan heb je alles maar los gehad en vernieuwd wat verieuwd kan worden.
Nu maar hopen dat ie straks wel weer goed is, anders weet ik het ook niet meer.
900t8 '84 K100 '84 WM20 '41 KLE500 '96

Gebruikersavatar
albertk
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door albertk » di 27 apr, 2021 20:34

Even dit onderwerp weer omhoogschoppen, @Sapphire, je schreef over een ombouw van een Saab 99 carburateur naar benzine en gas injectie. Heb je dit project voltooid en zo ja wat zijn je ervaringen? Leek mij een leuke uitdaging.
SAAB 9-5 2.3t Arc 2002
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984

Plaats reactie