Omslagpunt LPG - Excel sheet

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door jaap noord » do 17 okt, 2013 22:37

Omslagpunt etc. weet ik niet.
Maar als je nog wil ombouwen.........??!!
Kijk dan eens naar AARDGAS. Bovendien zit er subsidie op ombouw naar aardgas.
Héél kort door de bocht: Verbruik als van een diesel, en wegenbelasting gelijk aan benzine. (Dus géén LPG praktijk).
bv: ik rij op 24Kg aardgas ongeveer 450 kilometer, dit doe ik met een VW caddy 2.0 liter.
Volgens mij goedkoper dan diesel of LPG ??!! Het is alleen wat minder bekend denk ik, ook door verkopers.
Vergeet ik bijna te vermelden dat aardgas ongeveer €1,00 per kilogram kost.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
DDJ
Geregistreerd lid
Berichten: 5126
Lid geworden op: wo 26 okt, 2005 13:47
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door DDJ » vr 18 okt, 2013 11:25

Nice! Probeer even te zoeken wat de prijzen voor een dergelijk systeem zijn en of het in een oude 900 wel kan. Kan het vooralsnog niet vinden. Maar zeker een interessante optie! Wat is het toekomstperspectief voor rijden op aardgas? Is het een hype of blijvend? Je moet natuurlijk wel makkelijk 'overal' kunnen tanken.
900 S Classic LPT '92 | Range Rover SE 4.0 | BMW Touring luie diesel niet spannend.

'One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere'
http://www.lamaisonduchampagne.nl" onclick="window.open(this.href);return false; - La Maison du Champagne, wanneer kwaliteit telt.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Motolab » vr 18 okt, 2013 11:54

CNG kun je "overal" in NL wel tanken (ook buitenland EU, duitsland, frankrijk italie, alpenlanden, in bv Zweden is CNG op veel plaatsten te krijgen maar LPG weer niet (don't ask me why i know ;-)) maar je zult in NL wel heel strategisch moeten tanken en dat moet je willen en "kunnen" ...... of af en toe wat km's op benzine op de koop toe moeten nemen.
LPG t/o CNG maakt je wel wat onafhankelijker in Nederland elk geval...

CNG installatie is technisch qua apparatuur vrijwel gelijk aan een G3 installatie (andere software) dus ietsje duurder dan € 1300 alhoewel zou voor € 300 meer wel moeten kunnen, technisch gezien dan..

Wegenbelasting LPG en wellicht CNG, let ff op je 900 is niet van 1996 of later je krijgt er geen G3 label op!!! (dus dubbele wegenbelasting ipv maar 15% meer, maar wellicht weet je dat al) ook al is de installatie dat "op zich"wel, kan me zo voorstellen dat ze voor CNG ook zo'n regel hebben..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 444
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 19:42
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Koppelbaas » do 07 apr, 2016 13:34

beide linkjes in de eerste berichten van dit topic werken niet meer.
Saab 9-5 Aero estate MY01 stage 1 LPG
Jaguar I Pace 2019
Saab 900 NG Cabrio MY95 'Aero' stage 1 (verkocht)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door gertram » vr 02 dec, 2016 5:36

900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Dikketrip » zo 10 mar, 2019 10:33

Gustaf Larson schreef:
wo 06 feb, 2013 13:23
Mijn 'verjaardags-gesprek-beredenering'over LPG: ( met auto's met reeds een G3 tank)
Ik betaal € 40 meer belasting per maand. (tov zelfde 1600kg auto op benzine)
LPG is € 1,- goedkoper dan benzine per liter.
Dus na 40 liter tanken is mijn break-even.
de 160 liter die ik de rest van de maand tank is dus besparen!


En tegen een buurman met een Yaris diesel die tekens als er iets vervoerd moet worden mij komt vragen 'want jij hebt zo'n grote auto'
Waarom koop je er zelf niet 1?? Ja is zo duur...
Hij rijdt 1:16 op diesel (€1.43/l)
Ik 1:8 op gas (€ 0.72/l) Dus praktisch zelfde verbruikskosten.
En voor die €40 meer wegenbelasting per maand hoef ik niet iedere keer bij mijn buren te bietsen/+aanhanger te huren/kan ik wel 2 honden meenemen en 2 kinderen tegelijkertijd meenemen/gaan kamperen :)

Het leven is zo moeilijk als je het maakt. :wink:
Precies:)

Zo reken ik ook, neem auto waar het al in zit.
Na je liter-belasting aftrek is het winst;)

Let wel op, uit je winst zal je ook ooit eens iets aan onderhoud moeten doen.

Ik rijd zo een ton na 3 jaar er op. Kan zijn dat je pomp eens moet vervangen of de “oude” inspuitmondjes.
Of een injector die slechter werkt.

Vaak heb je dit soort problemen eerder bij auto’s met hoge vermogens, omdat alles dan maximaal moet presteren. Witte injectoren vialle max 50pk per cilinder.
Dus bij een Hirsch op je 1.8t werken ze dus maximaal. Niet veel marge voor error.

Op mijn auto net 3,5 Ton

4x Inspuit mondjes (oude type had ijs vorming)
1x injector vervangen
1x Lpg pomp op 3,5ton

Vat reuze mee dus.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Dikketrip » zo 10 mar, 2019 10:40

Motolab schreef:
vr 18 okt, 2013 11:54
CNG kun je "overal" in NL wel tanken (ook buitenland EU, duitsland, frankrijk italie, alpenlanden, in bv Zweden is CNG op veel plaatsten te krijgen maar LPG weer niet (don't ask me why i know ;-)) maar je zult in NL wel heel strategisch moeten tanken en dat moet je willen en "kunnen" ...... of af en toe wat km's op benzine op de koop toe moeten nemen.
LPG t/o CNG maakt je wel wat onafhankelijker in Nederland elk geval...

CNG installatie is technisch qua apparatuur vrijwel gelijk aan een G3 installatie (andere software) dus ietsje duurder dan € 1300 alhoewel zou voor € 300 meer wel moeten kunnen, technisch gezien dan..

Wegenbelasting LPG en wellicht CNG, let ff op je 900 is niet van 1996 of later je krijgt er geen G3 label op!!! (dus dubbele wegenbelasting ipv maar 15% meer, maar wellicht weet je dat al) ook al is de installatie dat "op zich"wel, kan me zo voorstellen dat ze voor CNG ook zo'n regel hebben..
Overal... ahum, we zijn 5,5 jaar verder.

Zelfs in grote steden zie je soms maar een handje vol.
Grote kans dat je altijd moet omrijden.

Check online ff de Cng kaart.

Ik woon in ede en werk in Den Dolder
Rijd over de N224 - A30 - A12 - N224 naar Zeist, rotonde naar den Dolder.
geen Cng onderweg. Alleen via A1 Amersfoort, en die was jaren lang kapot.

Collega van mij had CNG, na 2 jaar werd hij er helemaal ziek van dat gepiep met Cng.

Dus leuk als het op de route zit en hij doet het ook.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Dikketrip » zo 10 mar, 2019 10:53

Cng is toch heel anders dan lpg..

Technisch, wat is de definitie van technisch?

Andere tank,
Hogere druk in tank
Hoger octaan

Je kan beter vragen, wat is er gelijk?
Niets toch?
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door turbopilot » zo 10 mar, 2019 11:20

Leuk zo’n (oud) topic over lpg eens door te lezen. Ik ben nog steeds voorstander van lpg, zeker voor de saaie werk/woon werk km,
Diesel is geen optie, omdat ik meestal oud rij en je de politiek niet kunt vertrouwen wat ze gaan doen, inclusief de wirrewar aan milieu zone’s

Heb ook een Classic turbo op lpg damp injectie, gaat als de brandweer, wil met 1 druk op de knop direct op benzine ( wat dan soms ook heel verleidelijk is) , maar dan krijg je toch weer pijn in de buik als je weer benzine moet bijtanken.

Die oudjes met een no nonsens lpg installatie, 1 carburateur, altijd starten op lpg, ook bij dikke min temperaturen en gemiddeld door het jaar gemakkelijk 1 op 10.

Nadeel van lpg, je pakt veel sneller de auto om ergens even heen te gaan, “ het kost toch bijna niet” gevoel, maar je komt nog wel eens ergens :wink:

Natuurlijk bespaar ik, (zeker op de saaie woon werk kilometers) en met een deel ervan kan ik dan de hobby betalen,lekker benzine tanken om met de bijzondere Saabjes te gaan rijden
In de GT of een de Turbo III uit 79 ga je geen lpg bouwen, komt bij als voordeel, de tellerstand loopt niet op

Vanmiddag is er een familie verjaardag, altijd leuk: lpg topicje, de voorstanders van benzine en diesel hebben ook zo hun argumenten. :mrgreen:

Huidige lpg prijzen €0,62 per liter. benzine ca €1.62 per liter. Gemiddeld per jaar 1 op 10 (winter 1 op 9 zomer 1 op 11) scheelt dus een dubbeltje per km.
Belasting is ca € 50 per maand meer ( niet voor de 40 plussers) dus tel uit je voordeel
Let op, voor die €50 mrb voordeel kun je 30 liter benzine kopen, dat is dus 300 km bij 1 op 10
Rij je G3 dan tank je gemiddeld ook nog eens €30 aan benzine bij omdat hij daar de eerste km op rijdt.
Dat is dus ook 18 liter benzine
( klopt niet helemaal omdat je geen gas hoeft te kopen, dus een spreadsheet is dan wel zo gemakkelijk)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door Dikketrip » zo 10 mar, 2019 13:46

turbopilot schreef:
zo 10 mar, 2019 11:20
Leuk zo’n (oud) topic over lpg eens door te lezen. Ik ben nog steeds voorstander van lpg, zeker voor de saaie werk/woon werk km,
Diesel is geen optie, omdat ik meestal oud rij en je de politiek niet kunt vertrouwen wat ze gaan doen, inclusief de wirrewar aan milieu zone’s

Heb ook een Classic turbo op lpg damp injectie, gaat als de brandweer, wil met 1 druk op de knop direct op benzine ( wat dan soms ook heel verleidelijk is) , maar dan krijg je toch weer pijn in de buik als je weer benzine moet bijtanken.

Die oudjes met een no nonsens lpg installatie, 1 carburateur, altijd starten op lpg, ook bij dikke min temperaturen en gemiddeld door het jaar gemakkelijk 1 op 10.

Nadeel van lpg, je pakt veel sneller de auto om ergens even heen te gaan, “ het kost toch bijna niet” gevoel, maar je komt nog wel eens ergens :wink:

Natuurlijk bespaar ik, (zeker op de saaie woon werk kilometers) en met een deel ervan kan ik dan de hobby betalen,lekker benzine tanken om met de bijzondere Saabjes te gaan rijden
In de GT of een de Turbo III uit 79 ga je geen lpg bouwen, komt bij als voordeel, de tellerstand loopt niet op

Vanmiddag is er een familie verjaardag, altijd leuk: lpg topicje, de voorstanders van benzine en diesel hebben ook zo hun argumenten. :mrgreen:

Huidige lpg prijzen €0,62 per liter. benzine ca €1.62 per liter. Gemiddeld per jaar 1 op 10 (winter 1 op 9 zomer 1 op 11) scheelt dus een dubbeltje per km.
Belasting is ca € 50 per maand meer ( niet voor de 40 plussers) dus tel uit je voordeel
Let op, voor die €50 mrb voordeel kun je 30 liter benzine kopen, dat is dus 300 km bij 1 op 10
Rij je G3 dan tank je gemiddeld ook nog eens €30 aan benzine bij omdat hij daar de eerste km op rijdt.
Dat is dus ook 18 liter benzine
( klopt niet helemaal omdat je geen gas hoeft te kopen, dus een spreadsheet is dan wel zo gemakkelijk)
Klopt mijn Volvo amazone was ook starten op lpg;)
Verdamper. Sterker nog. Mijn benzine tank maakte ruimte voor extra diepe bagage ruimte;) haha.

50 per maand dat is je oude Saab?
Een 9-3 SS is 30,/ meer (G3)

Ja klopt, starten op benzine. Die wordt vaak niet meegerekend. Maar goed, 1km op elke rit met lange tussen pozen, anders springt hij echt meteen over.

Maar de hoeveelheid benzine is heel wisselend,
Geen touw aan vast te knopen. Ligt aan de temp buiten en de afstanden en hoe snel je de auto weer start na een rit.

Als hij een beetje warm is en ik start. de auto trekt op en springt meteen over op LPG.

Ja en diesel, veel diesels rijden 1/15 met 60 meer aan belasting. Wat kost diesel? 1.45-1.50?

Diesel is 2x zo duur,

Ik rijd voor

LPG 1.50 euro 20km zeker
Diesel 1.50 euro 15 km

Diesel is duurder in belasting en je kanten straks niet meer kwijt 2e hands.

Staan super mooie facelift 9-3 aero cabrio’s TTid te koop, rond 7500,-

Ik koop hem ook niet haha.

Alleen al voor die extra diesel belasting heb ik een volle tank;) 30,- extra tov lpg

Das gewoon 45 Liter of meer zelfs! Op lpg = 430 -450km
Das een hele week op en neer werk 80km 5 dagen.

En dat het hele jaar.

Voor 300pk plus 2.8 turbo LPG of getunede 2.3 aero estate wil ik best meer betalen hoor elke maand. Maar niet op deze fiets:)

Ik zie alles wat ik bespaar op LPG als potje voor onderhoud:)

Als je benzine rijd ben je ook dat geld kwijt, maar dan moet je nog onderhoud doen. Nu rijd ik gewoon auto;) en onderhoud zit bij de prijs in;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omslagpunt LPG - Excel sheet

Bericht door turbopilot » zo 10 mar, 2019 16:11

Een oude op lpg tov een G3 is bij ca 1200 kg €50 per maand meer mrb, maar daar tank ik geen benzine in, starten op gas

En bij 40+ Is het mrb vrij. En mag je ook de milieuzone in. :wink:

Beetje km voor de zaak + woon-werkverkeer , daar betaal ik mijn Saab hobby van :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie