Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » ma 12 okt, 2009 22:22
Ik heb een Saab 9-3 cabrio uit 2000 (T5) met Vialle LPi installatie. Na reeds vele kilometers probleemloos op LPG te hebben gereden heb ik sinds zondag het volgende probleem:
De auto rijdt niet meer op LPG. Zaterdag overag viel al plots af en toe de auto uit. Starten en daarna deed hij het weer. Zondag bij het optrekken bij een verkeerslicht hield hij er mee op. Nu ben ik een dief van mijn eigen portefeuille geworden door op benzine te moeten rijden.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Hoop erg op een zekering (waar zitten die van het LPG systeem??), maar vrees het ergste: de LPG Pomp. Na de benzinepomp en alle stuurbekrachtingings-leidingen zit ik hier natuurlijk niet op te wachten...
Iemand tips?

-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Psychotic » vr 16 okt, 2009 20:43
Hoeveel km heeft de pomp achter de rug, tussen de 150 a 200dkm houden ze er vaak mee op.
Als hij al meer geluid maakte, zal het waarschijnlijk inderdaad de pomp zijn.
Je kan de weerstand laten meten om te kijken of hij aan zijn einde is.
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » ma 19 okt, 2009 17:07
[]Hij heeft nog maar 60.000 km gelopen, dus hoop niet dat het de pomp is.
Waar vind ik die weestand? Heb gekeken, maar kon zo snel geen zekeringen etc vinden van de LPG installatie.
-
rene
- Geregistreerd lid
Bericht
door rene » ma 19 okt, 2009 17:19
60.000km is erg kort, rijd je de gastank altijd helemaal leeg?
René.
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » ma 19 okt, 2009 18:03
Nope had namelijk al gelezen dat dit uit den boze is. Meestal tank ik rond de 300 km, dan zit er nog 6-10 liter in de tank. Ik heb de tank slechts 1 keer leeggereden (vergeten mijn dagteller te resetten bij tankbeurt), maar dat was iets van 4 maanden geleden...
-
jldjong
- Geregistreerd lid
Bericht
door jldjong » ma 19 okt, 2009 20:32
Er is een klein zwart kastje (4x4x4 centimeter, zoiets) die zit bij mij vlak bij de accu, en vlakbij de ECU van de LPG installatie (de 'LPE'). Metalen klipje openduwen en het dekseltje komt eraf. Daar zitten 4 zekeringen in, en die willen idd wel eens wat problemen geven.
Ik heb vergelijkbare klachten gehad, maar toen moest (gelukkig binnen de garantie) de LPE vervangen worden...
Succes ermee!
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » wo 21 okt, 2009 19:47
Inderdaad een 'doosje' met zekeringen gevonden, bij mij zat hij achter de motor. Geen enkele zekering was door, maar na het (willekeurig) terugplaatsen blijkt hij ineens wel weer over te schakelen naar LPG, maar loopt hij zeer onregelmatig (alsof ie maar op 2/3 cilinders loopt)
Mijn idee: 1 van die zekeringen is niet goed meer. Nu wil ik ze alle 4 vervangen, maar blijken ze 15A te zijn maar wel 32V? Klopt dit en waar haal ik die??
-
rene
- Geregistreerd lid
Bericht
door rene » wo 21 okt, 2009 20:02
Dealer, autoshop, e.d.
Die 32V maakt niet uit.
René.
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » do 22 okt, 2009 14:36
De zekeringen zijn gehaald. Vanavond meteen maar even vervangen en testen... ben benieuwd!
-
Rinse
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rinse » vr 23 okt, 2009 9:15
Bedankt jongens: probleem opgelost. Zekeringen vervangen en rijdt weer als een zonnetje! Bizar trouwens dat zo'n zekering kennelijk "op" kan raken!
-
everlast
- Donateur (2x)

Bericht
door everlast » za 24 okt, 2009 14:40
Rinse schreef:Bedankt jongens: probleem opgelost. Zekeringen vervangen en rijdt weer als een zonnetje! Bizar trouwens dat zo'n zekering kennelijk "op" kan raken!
dit verhaal komt mij heel bekend voor,ik hoop voor je dat het nu wegblijft anders heb je vast een kortsluiting in een van de injectors.
dat was bij mij wel het geval geloof ik,een goede vriend van elvirisimo heeft mijn auto overgenomen en gemaakt dus daar zou je mischien nog wat info kunnen halen mocht het weer terugkomen.