NGK LPG Bougies

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
jaapdeunk
Geregistreerd lid
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 11 jun, 2008 12:04
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door jaapdeunk » di 18 mei, 2010 22:36

iemand ervaring of dit verhaal van:
op LPG of getuned > BCPR 7 ES
op LPG + getuned > BCPR 8 ES ook geldt voor de Sport Sedan/Trionic 8?

Heb zelf een 1.8 t Sport Sedan met een bescheiden (getunede) Hirsch 195 Pk icm LPG, maar de BCP 6 ES die de specialist erin heeft gedraaid, zijn wel errug snel 'op'....?
9-3 Sport Estate 1.8t 2008 + LPG G3 DionHPT

Gebruikersavatar
WorldRocker
Geregistreerd lid
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 14:46
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door WorldRocker » do 27 mei, 2010 2:21

millerman schreef:Iridium of platinum zit verwerkt in de draad die binnen in de bougie loopt. Het idee is dat deze metalen beter geleiden, zodat een dunnere binnendraad nodig is. Voordeel zou zijn dat ontstane warmte in de cylinder dan minder snel afgevoerd wordt over deze binnendraad, wat negatief is voor de volgende ontsteking. Warmte moet immers over de (keramische) buitenkant weggevoerd worden. Hierdoor zou de levensduur uiteindelijk langer zijn. Wat mij betreft wegen de kosten niet genoeg op tegen de meerwaarde.

Eigenlijk, het verhaal is dat (volgens de wetten van de natuur mbt elektricitiet) hoe dunner de electrode is, hoe meer intens en krachtiger de vonk is (terwijl de spanning behoefte ook minder is). Koper kan dit hitte niet aan met een dunner elektrode (die gaat smelten), maar platina en iridium wel. Iridium kan er beter tegen dan platina, dus kan een nog dunner elektrode gebruiken.
1998 SAAB 9000 Anniversary, 2.0t, Vialle LPi, G3
1996 SAAB 9000 Aero, 2.3T, 5-speed (tijdelijk geschorst)
1996 SAAB 9000 CSE 2.0 LPT->FPT (210pk) LPG (LPi) 977km (R.I.P.)

Gebruikersavatar
docdré
Geregistreerd lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 11:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door docdré » di 08 jun, 2010 19:41

Nog even een update. Iridium pluggen geven geen enkel probleem (inmiddels 15.000 verder). Als iets doet wat het moet doen dan vergeet je zo'n ding weer vrij snel. Pas als het niet werkt dan heeft en houdt het je aandacht. Maar bij mij blijven de iridium's lekker zitten. Ze voldoen volledig aan de verwachting. Heb nooit meer een misfire gehad en heb sindsdien nooit meer m'n check engine lampje hoeven resetten (door even de zekering eruit te trekken).
Dit was iets wat voor deze bougies toch vrij regelmatig voorkwam.
Alle waarschuwingen over DI cassettes en niet standaard bougies zijn ongegrond gebleken.

Conclusie: experiment geslaagd!! zeker een aanrader.!!
Saab 9-5 3.0t Vector 2003
Jaguar XJ6 4.2 Se1 1970
BMW R-NineT

HansX

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door HansX » wo 09 jun, 2010 8:58

Binnnkort een eerste 60k beurt, bij 14k is vialle LPG geinstalleerd, auto is nu 2 jaar oud, bij deze beurt worden alle filters vervangen en nieuwe olie. kosten bij de saab dealer 450 euro :? , bij een saabspecialist een 100 euro goedkoper, een bak geld, maar ja, mocht het komende jaar iets kapot gedaan, dan kan je in ieder geval proberen om gebruik te maken van de coulance regelen (indien onderhoud door saab dealer)
Bougies worden niet bij 60k vervangen, maar pas bij 120k, dan vind ik veel te ver weg, dus ik wil ook nieuwe bougies laten monteren, uit de hele discussie begrijp ik het volgende,
ik heb de volgende keuze:
1. PFR6T-10G - de kostbare iridium bougies, duurzaam (90K km?) en door NGK de hemel ingeprezen, mening van de forummers is verdeeld, kost me 50 euro of
2. BCPR7ES-11, een stuk goedkoper (15 euro), maar wel sneller te vervangen.

Het betreft een saab 9-3 my2008, 1.8T vialle LPG 150pk, binnenkort licht getuned tot 175 pk,

vraag: Is het voldoende om BCPR bougie iedere 30k bij een beurt te laten vervangen, om problemen te voorkomen,
Is de afstand van 11 mm tussen de contact al goed, of moet deze nog worden aangepast, ik kan dit niet zelf en vertrouw dit ook mijn dealer niet toe,

thx Hans

Gebruikersavatar
jaap 93
Geregistreerd lid
Berichten: 148
Lid geworden op: di 02 dec, 2008 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door jaap 93 » wo 09 jun, 2010 19:16

HansX schreef: Is de afstand van 11 mm tussen de contact al goed, of moet deze nog worden aangepast
thx Hans
als jij 11mm. contactafstand in je bougie krijgt vindt ik je heel erg knap :applause:
maar 1,1mm is standaard voor deze bougie ikzelf stel ze liever af op 0,95~1,0mm dit is makkelijk te doen als je een voelermaat hebt,
of iemand weet die er een heeft en ook weet hoe het werkt :wink:
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen

9³ '00 t5 SE 2.0 lpt, g3, 280k km
't Is een hybride hij verbrand benzine, gas en rubber

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Injectie » zo 20 jun, 2010 13:18

HansX schreef:Binnnkort een eerste 60k beurt, bij 14k is vialle LPG geinstalleerd, auto is nu 2 jaar oud, bij deze beurt worden alle filters vervangen en nieuwe olie. Bougies worden niet bij 60k vervangen, maar pas bij 120k, dan vind ik veel te ver weg, dus ik wil ook nieuwe bougies laten monteren, uit de hele discussie begrijp ik het volgende,
ik heb de volgende keuze:
1. PFR6T-10G - de kostbare iridium bougies, duurzaam (90K km?) en door NGK de hemel ingeprezen, mening van de forummers is verdeeld, kost me 50 euro of
2. BCPR7ES-11, een stuk goedkoper (15 euro), maar wel sneller te vervangen.

Het betreft een saab 9-3 my2008, 1.8T vialle LPG 150pk, binnenkort licht getuned tot 175 pk,

vraag: Is het voldoende om BCPR bougie iedere 30k bij een beurt te laten vervangen, om problemen te voorkomen,
Is de afstand van 11 mm tussen de contact al goed, of moet deze nog worden aangepast, ik kan dit niet zelf en vertrouw dit ook mijn dealer niet toe,

thx Hans
de pfr6t-10g is de standaard bougie in de 1.8t waarom zou je hier een ander type in willen doen?
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Nairua
Donateur
Donateur
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 16:38
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Nairua » ma 09 mei, 2011 15:27

Welke LPG Laserline bougies zijn geschikt voor een 2.0T Aero met aardig wat pk's?

Dank. :)
Professioneel autist. Wat ik schrijf bedoel ik in 99% van de gevallen goed.

Gebruikersavatar
sjak
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 17:16
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sjak » ma 09 mei, 2011 16:57

jaap 93 schreef:als jij 11mm. contactafstand in je bougie krijgt vindt ik je heel erg knap :applause:
maar 1,1mm is standaard voor deze bougie ikzelf stel ze liever af op 0,95~1,0mm dit is makkelijk te doen als je een voelermaat hebt,
of iemand weet die er een heeft en ook weet hoe het werkt :wink:
Of nog beter, een speciale tang om bougies mee af te stellen. Als je eenmaal door hebt hoe die werkt wil je niet anders meer, bougies heb ik netjes, snel en en nauwkeurig afgesteld.

Zoek eens op ebay op "spark plug gapper" oid, ik heb paar jaar terug eentje van Jacobs Electronics gekocht. Met de huidige koers van de US-roepie is het weer interessant om overzees te shoppen.

Gebruikersavatar
jochem
Geregistreerd lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 22:57
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door jochem » di 14 jun, 2011 9:18

Ik heb ook die irridium bougies er vorige week in gedaan.

En I can tell ya, je merkt het. punt
SAAB 9-5 2.0t Estate SE '99

Eddy142
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: do 23 sep, 2010 18:25
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Eddy142 » do 30 jun, 2011 10:53

Goedkoop adres voor Irridium bougies voor 9.3 op gas (stage 1)?


Groeten, Arnold

Gebruikersavatar
sjak
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 17:16
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sjak » di 12 jul, 2011 11:04

rockauto.com
kan je meteen je prullaria voor aankomend onderhoud mee laten komen om de verzendkosten te drukken (let op dat je alles vanaf 1 locatie bestelt)

Gebruikersavatar
docdré
Geregistreerd lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 11:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door docdré » di 19 jul, 2011 10:34

Update: Kreeg de laatste tijd weer af en toe een CE melding vooral bij stevig doortrappen. Heb mijn bougies vervangen en het euvel lijkt verholpen.
Heb 85k zonder problemen met de Iridium bougies van NGK gereden.
Bij inspectie zien ze er nog volledig ongehavend uit.
Heb welliswaar een defecte DI gehad maar dat mag bij ca. 260.K en heeft niets met de bougies te maken in mijn optiek.
Omdat ik hier in Nederland niet voor normale bedragen Iridium kan kopen en volgende week met vakantie ga, nu voor tijdelijk "standaard bougies" gemonteerd. Maar bij de volgende beurt gaan er beslist weer Iridium in.
Heb echter gezien dat Denso ze ook maakt en deze lijken nog een tikkie beter (VK22) heeft iemand ervaring met Denso iridiumbougies?
Saab 9-5 3.0t Vector 2003
Jaguar XJ6 4.2 Se1 1970
BMW R-NineT

Gebruikersavatar
sjak
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 17:16
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sjak » di 19 jul, 2011 10:56

docdré schreef: Omdat ik hier in Nederland niet voor normale bedragen Iridium kan kopen
tuurlijk kan dat wel, gewoon vanuit je luie stoel achter de pc :)

Gebruikersavatar
docdré
Geregistreerd lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 11:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door docdré » di 19 jul, 2011 11:25

@ Sjak: Dat weet ik...Misschien allereerste stukje van dit draadje nog even lezen
Ik bestel ze bij http://www.sparkplugs.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dan heb ik ze niet de volgende dag in huis. Ik wou ze direct hebben om zeker te weten dat ik geen CE meldingen krijg voor dat ik op vakantie ga. Zodat als het euvel toch wat anders is er nog een beetje tijd over is om verder te zoeken.

Maar de Denso Iridium tough zoals een VK22 heeft een nog iets dunnere center electrode (0,4mm) en een platinum tip op de massa-electrode,
Theoretisch weer net even beter en duurzamer dan de NGK. Kosten wel €14.33 per stuk.
ook nog een optie is de Denso Iridium Power zoals de IK 22, voor €10.23 maar die heeft geen platina-tipped massa-electrode
De NGK Iridium zoals de NGK BKR7EIX-11 kost €9.33
(het britse pond is niet meer zo goedkoop tegenwoordig)

Dus wat is de beste keus?



Stukje tekst uit engels vakblad:
Construction of NGK and Denso plugs is similar for the most part, the big difference being Denso's use of a 0.4mm Iridium tipped centre electrode - claimed to be the world's smallest production centre electrode, where NGK's is 0.6mm. As with NGK Iridium, and indeed most other spark plugs, the narrower the centre electrode is, the lower the potential difference (voltage) that is required to jump the gap between centre and ground electrodes. It follows that the Denso plug will require an even lower 'spark jump' voltage than the NGK plug. The Denso plug also utilises a 'u-grooved' ground electrode which is claimed to aid in the production of a 'flame core' which further improves the combustion process. In theory, all the benefits offered by the NGK Iridium are further improved by the Denso Iridium with the exception of service life. The smaller diameter of the Denso centre electrode means that less wear can take place before the plugs' optimum service life is exceeded.
Laatst gewijzigd door docdré op di 19 jul, 2011 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-5 3.0t Vector 2003
Jaguar XJ6 4.2 Se1 1970
BMW R-NineT

Gebruikersavatar
sjak
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 17:16
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sjak » di 19 jul, 2011 13:02

Veel tenten ex-usa versturen met fedex of ups, met de optie om priority aan te vinken. Doei k ook als ik een spoedje heb, is dan sneller in huis dan via NL-leveranciers (want in NL is card-betaling lastig, en rembours is voor mij lastig omdat ik het niet zelf in ontvangst kan nemen maar laat alles naar mn ouwelui sturen)

Rockauto is een goed voorbeeld, vink wel duty-paid aan bij de checkout, en Fedex priority als verzendwijze. NIET EMS oid, want dan komt het via die trage prutsers van de TPG en zit je alsnog wekenlang te wachten voordat die lamballen de moeite hebben genomen om de boel in te klaren.

http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,7212" onclick="window.open(this.href);return false;
NGK Iridium voor $6.45 per stuk, incl verzenden kom je dan voor 6 stuks aan 42 euro + de BTW = 5 tientjes oftewel E 8.36 per stuk. Met Fedex Priority heb je het deze week nog in huis.

Maar als ik echt haast heb, en het ligt om de hoek voor maar een paar euro meer, dan moet dat maar :wink:

Plaats reactie