irritante storing

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
patp
Geregistreerd lid

irritante storing

Bericht door patp » wo 02 dec, 2009 15:15

word onderhand stapel gek...heb sinds een jaar een terugkerende storing.als ik de auto start{koude start} gaat ie op een gegeven moment automatisch over van benzine naar gas,dit doet ie zonder problemen maar als ik de auto start als hij kort heeft stil gestaan {warme start} begint het gezeur.stotteren,inhouden tot je gebit praktisch in het stuur staat, tot vermelding check engine aan toe.een paar keer door de dealer de auto laten omkeren en laten uitlezen,resultaat.. benzine gedeelte niets aan de hand.heb de volgende onderdelen laten vervangen ,ID-cassette,krukas sensor, lamda zone laten schoonmaken hoefde niet vervangen te worden, bougies, kabels...een klein jaartje geleden laten nakijken door van Ommeren in Haarlem kon ook niets vinden alles was nog in prima conditie, was wel 200 Euro lichter...Het gaat om een Saab 9-3 Bj.2001...G3 installatie Vialle, 4 jaar geleden laten inbouwen...het vreemde is ook, dat er een storing bij is gekomen, als ik een tijdje op de snelweg heb gereden en ik kom van de snelweg af en ik sta voor een stoplicht begint hij vreselijk te stotteren met een knipperent check engine aan toe,als ik hem overschakel naar benzine is het weg, ook als ik hem terugschakel naar gas....wie owie zou mij kunnen helpen of anders wat informatie kunnen verschaffen over dit probleem :( ik word er onderhand moedeloos van....Patrick

Peter Lucas
Geregistreerd lid

storing

Bericht door Peter Lucas » wo 02 dec, 2009 15:42

Hallo, wat een ellende...
1. De warme start lijkt toch erg op probleem met de krukascensor; maar die zou al vervangen zijn ?
2. De omschreven van de snelweg afrij schokken op LPG lijkt op een veel omschreven klacht met het gasklephuis (wel een 9-5 euvel)
3. Verder is het misschien mogelijk dat je Vialle gaspomp niet goed functioneert.
Ik zou deze mogelijkheden verder onderzoeken/uitsluiten.

1. Is de krukascensor echt vervangen ? zeker weten?
2. gasklephuis demonteren/schonmaken/ook binnenin sleepcontacten (staat in handleidingen)
3. naar gasboer pomp nakijken.

sterke,

Peter

psbb
Donateur
Donateur

Bericht door psbb » wo 02 dec, 2009 18:03

Ik heb het probleem ook met mijn oude 9-5 gehad. Diverse keren naar laten kijken. Zowel naar de check engine melding als bij de gasboer. Nooit opgelost. Probleem was in de zomer ook minder aanwezig dan in de herfst en lente (heeft waarschijnlijk te maken met de temperatuur).
Uiteindelijk gelaten voor wat het is en er nog tijden mee doorgereden. Zodra het gestotter zich voordoet even op benzine rijden. Daarna is het weer over.

onno2
Geregistreerd lid

probleem

Bericht door onno2 » wo 02 dec, 2009 20:43

Hallo,

Ik had exact hetzelfde.
Als de auto warm in het begin niet lekker op LPG wil lopen komt dat (denk ik voor 95% zeker te weten) door het feit dat het LPG systeem nog niet op druk is. Niets met iets anders te maken.

Wedden dat ie direct prima loopt als je hem bij warme start vlak voordat hij op LPG wil gaan lopen weer even op benzine zet en vervolgens weer op LPG (misschien dit een aantal keer) dat het probleem er niet is.... Wat ik ook wel durf te wedden is dat als je hem na een warme start op LPG gewoon een minuut of twee stationair laat lopen hij wel zonder problemen op LPG overgaat.....

Het verschil met koud is dat de pomp te weinig tijd heeft om je systeem onder druk te krijgen... bij een koude motor schakelt hij pas over als er een bepaalde temperatuur is in je motor, duurt langer.

Stotteren bij afrit heb ik 150.000 km lang gehad. Gewoon effe beetje gas geven als je stilstaat en het is weg. Bij mij was het bevriezing....

Ik denk dat je pomp aan het overlijden is en dat dat beide problemen veroorzaakt.... zeker gezien het feit dat je dat stotteren na snelweg nooit had.

Krukas sensor, DI, gasklephuis, geen idee waarom dat het zou zijn.
-Krukassensor moet gepaard gaan met wegvallende toerenteller
-Van een gasklephuis probleem gaat hij toch niet ineens op drie poten van lopen terwijl er op benzine niets aan het handje is ?
-DI, alleen op LPG..? waarom..

Je LPG pomp is aan het verslijten. Check Engine komt dan door geen ontbranding in de cilinders waar te weinig gas komt.

Ik snap van dealers niet dat ze er vanalles bijhalen zonder te denken. sorry voor de frustratie....je kan beter hier je vraag stellen en dan tegen de dealer zeggen wat ie moet doen... dat scheelt je heeeel veel geld en tijd

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 02 dec, 2009 22:41

Het feit dat het probleem weg is zodra je even heen en weer schakelt, doet mij denken richting een relais dat betere tijden gekend heeft. Pomprelais heeft het erg zwaar, gaat dat lopen knetteren dan komt de pomp ook niet meer op druk. Even schakelen van de contacten lost het probleem dan weer (tijdelijk) op.

Gare relais zijn bepaald geen onbekend verschijnsel bij vialle en vervanging kost haast niks, zou de gok waard kunnen zijn voor je pompen gaat vervangen.

onno2
Geregistreerd lid

storing

Bericht door onno2 » do 03 dec, 2009 12:29

Volgens mij praten we nu langs elkaar heen, ik opperde om eens te proberen of het wel werkt als je de pomp meer tijd geeft om het systeem op druk te draaien (door even een paar keer heen en weer te schakelen voordat ie op gas gaat bij warme motor)... volgens mij heeft hij dat nog niet geprobeerd.

De dingen die opvallen zijn volgens mij dat het: 1. alleen op LPG gebeurt en 2. alleen bij warme motor. Schakelt een pomp relais ineens slechter bij een warme motor ? en waarom hapert hij dan alleen bij de start en niet als het probleem eenmaal over is tijdens het rijden ? Het grote verschil tussen een koude en warme start op LPG is dat de auto later/eerder op gas gaat door de motor temperatuur.

Ik zet al mijn geld nog steeds op de pomp. Duur maar ik vrees ervoor...

patp
Geregistreerd lid

Bericht door patp » do 03 dec, 2009 13:04

wil jullie bij voorbaat bedanken voor de vele tips...ik ga meteen aan de slag.waar ik ook even aan heb zitten denken is het verschil in aanbod van gas,wat me namelijk opvalt is dat het lijkt dat het probleem minder aanwezig is als ik bij de BP pomp BK gas tank...nog een vraag ..hoe staat V Ommeren bekend in de wandelgangen?

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » do 03 dec, 2009 16:00

Ik denk dat het bij jou wel bekend is nl de gastank nooit helemaal leeg rijden.
Dus bij branden van 1 groen lampje indien mogelijk gelijk aftanken.

Ik denk dat het stotteren bij weg rijden van bv een afrit een euvel van Vaille is.
De 9-3 ss van mij doet het ook wel eens. Ik zet hem terug op benzine en dan weer over op gas en daarna niets meer aan de hand.

Succes met opsporen van de storing.

g3 turbo
Geregistreerd lid

Bericht door g3 turbo » do 03 dec, 2009 16:52

Ik denk niet dat het met de pomp te maken heeft. Ik heb het nl ook en heb een nieuwe pomp erin gekregen. (was overleden) en daarna was het nog steeds zo. Ik merk idd ook verschil bij waar ik tank en of ik rustig rij (komt het vaker voor) of wat sneller. Laatste tijd is het weer veel minder, maar komt zo opeens weer terug. Heb het maar geaccepteerd.

patp
Geregistreerd lid

Bericht door patp » do 03 dec, 2009 21:30

heb vandaag gebruik gemaakt van de tips die jullie gegeven hebben maar helaas .... :( het vreemde is als je met hele lage toeren wegrijdt gaan de eerste meters prima en daarna of stotteren of inhouden en sinds kort ook afslaan... :evil: en inderdaad als je snel genoeg bent en je schakelt hem over op benzine en daarna weer op gas is de euvel weg of hij blijft nog even na sputteren...maar ik begin zo langszamerhand toch ook wel zorgen te maken over de gaspomp,met name sinds kort de klachten als je de snelweg afkomt.heb de gasinstallatie laten inbouwen met een km.stand van 106.000,de km.stand staat nu op 195.000.een jaar geleden de krukas sensor vervangen,een kleine 5 mnd geleden de ID-cassette en een mndje geleden de bougies met bekabeling.

everlast
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door everlast » do 03 dec, 2009 21:59

kan het niet een lekkende injector zijn,dan krijg je dit soort problemen toch ook,verkeerd mengsel enzo?

patp
Geregistreerd lid

Bericht door patp » do 03 dec, 2009 22:19

de laatste keer dat ik bij de gasboer ben geweest 10mnd geleden waren alle onderdelen nog in prima conditie....wat ik weet over de injectoren is dat je nog een bijkomend probleem hebt namelijk dat de auto moeilijk start, zowel koud als warm....

patp
Geregistreerd lid

Bericht door patp » do 03 dec, 2009 22:24

ben de afgelopen tijd het forum wezen uitpluizen over dit probleem en ben toen tegen dit onderdeel aangelopen, weet niet of ik het goed spel...gas terugslagklep? hoop zo dat ik er uiteindelijk achter kom.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 03 dec, 2009 22:42

Ik weet in elk geval twee adressen die erg veel ervaring hebben met Saab-motoren i.c.m. een Vialle LPG-installate. Allround LPG in Spijkenisse en Mesman in Son. Misschien is het raadzaam om daar je licht eens op te steken. Denk er wel om dat je het benzinegedeelte eerst moet hebben uitgesloten, alvorens je er een gas-inbouwer naar laat kijken. Zelfs achterstallig onderhoud als oude bougies en een verstopt luchtfilter kunnen problemen veroorzaken bij het rijden op gas, die zich bij het rijden op benzine niet voordoen.

Als je jarenlang hebt rondgereden zonder problemen dan moet er toch een oorzaak aan te wijzen of te vinden zijn. Heb je overigens ook de compressie van de motor al eens laten controleren?

patp
Geregistreerd lid

Bericht door patp » do 03 dec, 2009 23:15

bedankt voor de tip...was even bang dat ik vast zou zitten aan V Ommeren in Haarlem...heb je ook toevallig een Tel. van het bedrijf in Spijkenisse? de auto is 4 weken geleden nog bij de dealer ondersteboven gekeerd en alle bougies en bekabeling laten vervangen.het benzine gedeelte was spik en span in orde.over de bougies...ze wisten mij te vertellen dat als je gas rijdt de bougies aan vervanging toe waren rond de 23.000 km...als ik het nr. heb ga ik ze morgen meteen bellen...patrick

Plaats reactie