slecht lopen op gas

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
peterpaul
Geregistreerd lid

slecht lopen op gas

Bericht door peterpaul » zo 07 feb, 2010 11:18

Snap er helemaal niks meer van.
Mijn autootje reedt tot voor kort redelijk goed op gas. Af en toe bij wat steviger gas geven gaf ie soms een schokje en dus had ik de vollastschroef verdacht. Die moet dan misschien iets verder uitgedraaid worden daar de auto destijds was afgesteld op een mengsel van benzine en gas (injectoren waren nog niet uitgeschakeld)

Vorige week echter heb ik de bougiekabels vervangen (beru) en ook de rotor en verdelerkap. Bougies zijn de originele en zijn 10dkm geleden vervangen.
Die maandag daarop op gas naar de andere kant van t land gereden en zonder een centje pijn. Heel af een toe een hikje bij stevig gas geven.

Van de week echter een paar dagen stilgestaan en wilde donderdag weer naar huis. Auto starten op gas ging zonder problemen echter bij gas geven bleef de auto maar hikken en stotteren. Er viel op gas niet mee te rijden. Ook niet nadat ik hem warmgereden had op benzine. T ding bleef zwaar inhouden en schokken met af en toe een plof.
Koelvloeistof was op niveau. Gasinstallatie is eind vorig jaar ingebouwd en nog geen 10dkm mee gereden. Lijkt me dus niet dat de verdamper vies is.
Betreft een 2.0i 16V motor uit 1990 met een verdamper.
Wat kan dit nu nog zijn??

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » zo 07 feb, 2010 12:56

U heeft het over ploffen. Grote of kleine plofjes? Kan backfire zijn. Ik zou als eerste de luchtinlaatslang controleren op scheuren/lekkage , maar ook of alles nog goed op z,n plek zit. Het kan ook zijn dat een of andere afsluiter soms hapert. Dan krijgt de motor in principe twee brandstoffen tegelijkertijd. Ik zou toch maar eens naar het stappen motortje kijken of deze inwendig versmeert is. Het koelsysteem kan bij de temperaturen van de laatste tijd ook wat meer condens afgeven dan normaal. Maar u heeft ook aan de vollast schroef gedraait? Ik heb eens na het zelf vervangen van een vialle verdamper het ding zelf opnieuw afgesteld . Ik heb eerst de Dikke schroef helemaal terug gedraait . Als ik deze helemaal opendraai krijg ik ook dat bij gas geven het ding smoort . Er staat me bij dat voor vollast er bij vialle een lange Dunne stelschroef zit. Deze heb ik eruit gehaald en afgedopt met de dop van mijn oude verdamper. Werkte niet lekker in mijn set-up. Maar let op de motor mag Niet op een te arm mengsel draaien. Mocht u toch nog plofjes horen , dan ligt dat in dit geval meestal aan de ontsteking bougies en bobine. U heeft recentelijk alles vervangen ook de contactpuntjes? De correcte weerstand op de nwe bougiekabels? Op benzine geeft een zwakkere vonk minder problemen dan op lpg. Zou deze punten toch controleren.

peterpaul
Geregistreerd lid

Bericht door peterpaul » zo 07 feb, 2010 13:13

Hoi,
Nee, ik heb nog niet aan de vollastschroef gedraaid.
Ik zal de weerstand van de kabels ook nog eens even doormeten. Beru bleek wel goed te zijn. Had eerst iets van AD of AP ofzo. Dat was bagger.
Heb de ouwe set van bougiecord nog bewaard dus die kan altijd terug.
Contactpuntjes zijn de puntjes op de bougies??
Gehele bougies zijn vervangen dus denk ook de puntjes.
Stomme is dat t ding goed liep en daarna niet meer.

O ja, de plofjes. Hoorde t ding een keer ploffen en daarna van schrik gelijk op benzine overgeschakeld. Bij de vorige keer knalde mn hele uitlaat eronder uit en was mn luchtfilterhuis uit elkaar gevlogen.
Zal slang ook nog even checken op scheurtjes.

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » zo 07 feb, 2010 13:36

U schreef dat u bougiekabels , de rotor en verdeelkap heeft vervangen. Zijn de problemen sindsdien? Dan zal het waarschijnlijk daarin zitten. Vwb de contactpuntjes, indien u geen electronische ontsteking heeft bevinden de contactpuntjes zich in het huis waar de verdeelkap en rotor op/in-zitten , vaak onder een plastic dekseltje. ONDER de rotor de contactpuntjes. Staat deze goed en zijn de contactpuntjes niet ingebrand? (Zwart geblakerd residu tussen de puntjes) Let ook of het aardedraadje inwendig nog goede massa maakt maar dat lijkt me wel aangezien hij wel vlot op gas start? Niet eerst op benzine? Wat u bedoeld met de bougies , dat is electrode afstand. Staat bij mij op 0.8 mm ongeacht type bougie.

peterpaul
Geregistreerd lid

Bericht door peterpaul » ma 08 feb, 2010 10:43

Bedankt voor de reactie.
Ik ben gisteren flink aan het troubleshooten geweest.
Eerst bougiekabels doorgemeten, deze zijn keurig binnen de waardes.
Daarna alle slangen ed bijlangs gelopen. Ik kwam erachter dat de knelsluiting van de slang, welke tussen luchtmassameter en gasmengstuk zit, niet zat aangedraaid.
Daana heb ik de vollastschroef nog een halve slag uitgedraaid.
Ding loopt nu wel weer als een zonnetje.
Alleen draait ie nu standaard 1500 toeren.
Kan dat komen door t halve slagje??

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 08 feb, 2010 13:35

Dat kan goed ja. Stationair mengsel kun je met een schroefje op de verdamper weer bijdraaien.

Plaats reactie