Vialle, Prins of BIGAS --> Prins installatie gemonteerd

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Garrett
Lid van verdienste

Vialle, Prins of BIGAS --> Prins installatie gemonteerd

Bericht door Garrett » vr 14 mei, 2010 13:48

Eigenlijk een hele logische vraag in de orientatie naar LPG. Maar toch nog niet hier kunnen vinden!

Dus:

Vialle of Prins? Of maakt het geen donder uit...!

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Vialle of Prins

Bericht door 9000-95 » vr 14 mei, 2010 16:32

is al heel veel over geschreven, zie bv viewtopic.php?f=51&t=37944&hilit=vialle+prins" onclick="window.open(this.href);return false; en viewtopic.php?f=51&t=58587&hilit=vialle+prins" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel kort: Vialle werkt met vloeibare injectie en Prins met gasvormig (eigenlijk half vloeibaar/gasvormig). Dat geeft vialle het theoretische voordeel van een betere koeling van de kleppen, bij een T7 waar het allemaal wat krapper gedimensioneerd is kan dat nut hebben, bij een T5 zal het allemaal geen bal uitmaken. Nadeel van vloeibare injectie is risico op bevriezing van de verstuivers, wat allerlei rare effecten kan geven, en de noodzaak voor een lpg pomp in de tank, waarvan de betrouwbaarheid taktisch gezegd nogal eens onderwerp van discussie is...

Ik persoonlijk zeg Prins. Ten opzicht van Vialle is de actieradius groter want geen verlies van tankinhoud door de pomp en je kan de tank helemaal leegrijden wat je bij Vialle maar beter kan laten... Betrouwbaarheid van beide systemen is de eerste 2 ton waarschijnlijk vergelijkbaar, daarna wordt het bij Vialle wat kritischer maar als je de installatie nieuw laat inbouwen zal je dat waarschijnlijk worst zijn :lol:

Beide systemen behoren tot de top, maar bedenk wel dat alles staat of valt met een vakkundige inbouw. Ook een topinstallatie kan heel veel gezeur geven als hij slecht is ingebouwd.

Bedenk ook even wat je wilt met tuning in de toekomst, beter gelijk voor grotere injectoren gaan dan later dubbel betalen.

Garrett
Lid van verdienste

Re: Vialle of Prins

Bericht door Garrett » vr 14 mei, 2010 16:59

oeps :oops: de zoekfunctie dus niet optimaal gebruikt ;)
thanks voor de links, en voor de uitleg.

In mijn regio wordt er alleen maar Prins geleverd, en ik had gelezen dat Prins sowieso injectoren heeft die tot 70pk kunnen gaan. Dat lijkt me wel veilig genoeg...

Garrett
Lid van verdienste

Re: Vialle, Prins of BIGAS

Bericht door Garrett » vr 14 mei, 2010 21:18

nu kom ik een voor mij nieuwe naam tegen: BIGAS. Kent iemand deze installaties...?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 15 mei, 2010 23:49

Niemand bekend met BIGAS?

Hieronder de offerte:

Geachte heer

Ik dank u voor de interesse die u stelt in onze onderneming en in onze oplossingen.

Voor uw Saab 9-5 (4 cil., met indirecte injectie) adviseren wij het BIGAS SGIS PLUS-systeem. Dit systeem is het meest geschikte systeem op de markt voor deze wagen. Het verschil tussen het rijden op LPG en het rijden op benzine is nauwelijks waarneembaar (~ verbruik, prestaties, onderhoud).

Gedetailleerde informatie over het BIGAS SGIS PLUS-systeem systeem vindt u op onze website: vanmeenen.com, onder de link LPG-installaties.

Op dit ogenblik kunt u genieten van zeer voordelige supercondities:

Zeer voordelige inbouwprijs, van slechts 1795 euro (betaling in maandelijkse termijnen mogelijk), exclusief 21% B.T.W.
Inbegrepen is een cilindrische tank naar keuze met een inhoud tot 100 liter.
Voor een ringtank in de plaats van het reservewiel is er een extra van 99 euro, excl. B.T.W.
gratis kleppensmeersystem twv 100€.
Flexibel systeem om uw installatie in maandelijkse termijnen terug te betalen*
Gratis set vulnippels voor heel Europa
Gratis 150 liter LPG (i.s.m. Primagaz)!
Gratis vervangwagen
Laat u een publiciteit aanbrengen op uw achterruit, dan krijgt u nog eens extra 100 euro korting.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 16 mei, 2010 0:11

Ik ken Bigas niet, maar het is iets Italiaans: http://www.bigas.it" onclick="window.open(this.href);return false; (Maar hier wat meer info in het Engels.)
Als ik Google, komt dat installatiebedrijf als eerste resultaat. Kan ook zijn omdat de pagina Nederlands is. Er is in ieder geval weinig over te vinden, anders dan de commerciële praatjes van de installateur en de fabrikant. Dat maakt het lastig een oordeel te vellen. Je zou eens wat andere installateurs kunnen bellen voor advies en ze gelijk vragen of ze Bigas kennen. Ook niet objectief, maar wie weet. Overigens is het niet denderend goedkoop, voor mijn auto is een Vialle-installatie met ringtank, flashlube en 5 grote injectoren zo'n €50 goedkoper (of ongeveer €50 duurder als je de gratis LPG meerekent).

Overigens doet deze installateur alleen in Bigas, LIMA en Teleflex. Voor Vialle en Prins verstrekken ze alleen onderdelen, geen installaties.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 16 mei, 2010 9:25

ja inderdaad, veel meer is er niet over te vinden hè?
Ik was eerst aangenaam verrast door de prijs ;) Maar het was ex. BTW. Ik heb nog een andere offerte die zowel Vialle als Prins installeert, en die zijn net zo duur:

Geachte,

Het Vialle Lpi systeem kost 2395,- btw in.

Prins Vsi systeem kost 2350,-

Met vriendelijke groeten,

Limburgse Lpg Technieken
Marktplein 12
3940 Hechtel - EKSEL

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 16 mei, 2010 10:16

my2cents:

als mijn rode 9-5 estate straks klaar is moet er ook lpg in. Blok heeft standaard 185 pk en dit wordt waarschijnlijk gekieteld naar 280 pk (ecu + hardware upgrades)

als ik het alle topics een beetje doorlees (en mijn ervaringen met vialle) dan denk ik dat ik voor Prins kies; hogere betrouwbaarheid en kan beter hogere vermogens aan

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » zo 16 mei, 2010 11:08

:shock: Laat DJ het maar niet lezen... :wink:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 16 mei, 2010 13:10

Style&Co schreef:my2cents:

als ik het alle topics een beetje doorlees (en mijn ervaringen met vialle) dan denk ik dat ik voor Prins kies; hogere betrouwbaarheid en kan beter hogere vermogens aan
tnx
die voorkeur geef ik ook...
ik heb nu een offerte voor een Prins installatie €2.350,-. De offerte is erg summier, dus ik weet niet wat erbij zit (vooral: cilindrische tank of ringtank?).

Hoe verhoud die prijs zich tot NL'se installateurs??

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 16 mei, 2010 13:28

Ik heb pakweg driekwart jaar geleden wat offertes opgevraagd en dat kwam rond de 2200 euro voor een Prins in een 9000 turbo, geen significante prijsverschillen tussen de verschillende tankvormen. Tussen de verschillende aanbieders zat soms wel een paar honderd euro, moeite waard om eens rond te bellen dus. Is incl de hele rataplan, dus afstelling, kentekenwijziging etc.

Omdat ik wel eens die kant uit zit heb ik toen ook in Polen wat offertes opgevraagd en dat scheelt nogal. Daar bouwen ze exact dezelfde Prins VSI in rond de 1100 euro. Op zich ook wel begrijpelijk omdat er veel uren in gaan zitten en die zijn daar nu eenmaal wat goedkoper. Van wat ik gezien en gehoord heb doen ze het erg netjes daar. Veel Duitsers gaan momenteel naar Polen voor lpg inbouw, daarom spreekt men over het algemeen goed Duits. Maar je moet er wel heen, kost je brandstof en een paar dagen vrij en garantie krijg je wel maarja, dus of het allemaal onder de streep de moeite waard is? En je zit met meer gedoe en kosten bij de keuring, weet niet hoe dat in Belgie ligt maar in Nederland is het onmogelijk om in z'n geval G3 certificering te krijgen zonder medewerking van een Nederlandse inbouwer.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 16 mei, 2010 21:48

Ik heb nu een zeer scherpe offerte:
€1.995,- voor een Prins-installatie met 60-liter ringtank of een 85-liter cilindrische tank (beiden zelfde prijs)

De vulnippel kan achter de benzineklep geplaatst worden zonder meerprijs, en bij de prijs inbegrepen zit een soort flashlube: Valce Care.

Uitleg over Valve Care:

De ValveCare kit bestaat uit
een speciaal ontwikkelde,
computergestuurde doseerpomp
en de bijbehorende ValveCare vloeistof.
Zodra de auto overschakelt naar het rijden op LPG /
CNG wordt de doseerpomp ingeschakeld en wordt de
ValveCare vloeistof direct geïnjecteerd in het LPG /
CNG-systeem. Hierin is het product uniek ten opzichte
van de concurrentie, omdat ValveCare hierdoor ook
de motor bereikt wanneer dit het hardst nodig is,
namelijk bij volle belasting van de motor.
De ValveCare vloeistof bereikt daardoor gemengd
met het gas de motor, waardoor de werking optimaal
is. Bij een te laag niveau van de ValveCare vloeistof zal
de doseercomputer er voor zorgen dat er automatisch
overgeschakeld wordt naar benzine. Dit om de motor
optimaal te beschermen.
In het interieur zal een akoestisch signaal klinken
wanneer de vloeistof bijna op is, zodat deze tijdig
bijgevuld kan worden.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 17 mei, 2010 19:42

Bubba schreef::shock: Laat DJ het maar niet lezen... :wink:
Ach, lekker zelf weten... :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 17 mei, 2010 19:44

Nog een laatste wijsheid, die geldt voor zowel Prins als Vialle als alle gasinbouwers in het algemeen:

"Goedkoop is (vaak) duurkoop"

Een goede afwerking en installatie kost meer tijd en daarmee meer geld. Ben je bereid daar op in te leveren, shop dan voor de laagste prijs. Het slechte imago van LPG is met name te wijten aan de installateurs en in mindere mate aan de installaties zelf.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 17 mei, 2010 19:51

Wallinga in Eindhoven is momenteel het goedkoopst ;)

Plaats reactie