Flashlube of niet in Saab 9-3 18t
-
gertjago
- Geregistreerd lid
Flashlube of niet in Saab 9-3 18t
Ik heb een Saab 9-3 Estate 18t met een Vialle gasinstallatie (ingebouwd Jan 2010, bij 2M Alternative Fuels in Tilburg - €1800). Ik heb allerlei discussies op diverse sites gelezen, maar een echt oordeel heb ik er niet uitgehaald - wel of niet laten monteren? Inbouw van een Flashlube electronic kost ong. €200.
Wie kan me adviseren??
Wie kan me adviseren??
-
gertjago
- Geregistreerd lid
Re: Flashlube of niet in Saab 9-3 18t
Adviseerde om te monteren (maar wat is dat advies waard??).
-
aZuL2001
- Geregistreerd lid
Zij worden geacht ter zake kundig te zijn.
Gaat er wat mis, en zou dat zijn omdat je, tegen hun advies in, geen flashlube hebt laten monteren dan is je aanspraak op garantie ook een stukje lastiger.
Of had jij informatie/redenen om anders te besluiten ?
Gaat er wat mis, en zou dat zijn omdat je, tegen hun advies in, geen flashlube hebt laten monteren dan is je aanspraak op garantie ook een stukje lastiger.
Of had jij informatie/redenen om anders te besluiten ?
-
millerman
- Donateur (3x)

Het vervelende is dat je het gewoon niet zeker weet. Als je het wel installeert, weet je niet hoe lang de kleppen het normaal uit zouden houden. Ik heb het maar gewoon meegenomen, ik wil gewoon dat mijn motorblok lang mee gaat en probeer daar zoveel mogelijk voor te doen. Mijn inbouwer adviseerde het overigens niet voor een V6 motor, zou niet nodig zijn. Dus die smeert het niet aan iedereen aan. (FlashLube aansmeren is nooit grappig...)
-
HansX
zucht.....
flashlube; voor het goed laten werken van mijn elektr. flashlube ben ik 8 x teruggeweest naar de gasinbouwer, het is nooit gelukt om te dosering goed te krijgen, verbruik was veel te laag, aan wie of wat het nu heeft gelegen zal ik nooit weten, het was een nachtmerrie (zoek maar in het LPG forum op tunap); uiteindelijk er alles laten uithalen en de flashlube en inbouwkosten vergoed gekregen,
ik maak nu gebruik van tunap, behroorlijk prijzig, rond de 50 euro per 10.000 km, maar ja je moet wat,
Of het echt zal helpen..............., ik weet het niet, de verhalen zijn prachtig, maar je zal op je eiegen gevoel moeten afgaan,
groet Hans
ik maak nu gebruik van tunap, behroorlijk prijzig, rond de 50 euro per 10.000 km, maar ja je moet wat,
Of het echt zal helpen..............., ik weet het niet, de verhalen zijn prachtig, maar je zal op je eiegen gevoel moeten afgaan,
groet Hans
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
Heb ik zelf nooit gebruikt met mijn Vialle LPi systeem want het is toch niet nodig. Bij het verdampen van een vloeistof (LPG in dit geval) is de warmte afgekoeld en bij de mooi Vialle LPi systeem gebeurt dit (verdampen) in de cylinders. Bij een Prins/Landi systeem gebeurt dit afkoeling niet want die injecteert een gas. De verdampen (vloeistof naar gas) neemt plaats in de verdamper. Dus, je hoeft geen Flashlube met een LPi systeem...
-
millerman
- Donateur (3x)

Flashlube gaat niet alleen over de koeling, maar gaat (zelfs in grotere mate, 'Lube' zit niet voor niets in de naam) over de smering. Benzine is vloeibaar en smeert zo automatisch de cilinder. Gas verdampt in de cilinder en zorgt zo voor een drogere verbranding. Lees hier het marketingpraatje dat ze er zelf bij hebben.
-
millerman
- Donateur (3x)

Natuurlijk niet, maar benzine blijft deels vloeibaar tot 150 graden, LPG verdampt voor die tijd al. Ook met een LPi, je motortemperatuur is immers een flink stuk boven het kookpunt van LPG. Dat ligt namelijk al voor 20 graden.
-
onno2
- Geregistreerd lid
Ik plaats grote vraagtekens bij flash lube. Vergeet niet dat men er geld aan verdient.... bij installatie en ook bij afname van de olie....
De bewijsvoering op de flash lube website ziet er ook erg amateuristisch uit.
Ik heb gewoon de keuze gemaakt om het niet te doen, mijn vorige auto met 185 PK reed 280.000 km op LPG zonder koprevisie en flash lube. Nu een SS Aero met 210 PK zonder flashlube. Eens kijken hoelang dat goed gaat. Mijn collega rijdt een 1.8t staat al 300.000 km op zonder revisie en flash lube. En dat is gewoon keihard bewijs dat het wel kan zonder. Allen rustige rijders. Ik kom zelden op LPG boven de 3000 tpm. Kruis snelheid 130-140 is +/- 2500 tpm
De bewijsvoering op de flash lube website ziet er ook erg amateuristisch uit.
Ik heb gewoon de keuze gemaakt om het niet te doen, mijn vorige auto met 185 PK reed 280.000 km op LPG zonder koprevisie en flash lube. Nu een SS Aero met 210 PK zonder flashlube. Eens kijken hoelang dat goed gaat. Mijn collega rijdt een 1.8t staat al 300.000 km op zonder revisie en flash lube. En dat is gewoon keihard bewijs dat het wel kan zonder. Allen rustige rijders. Ik kom zelden op LPG boven de 3000 tpm. Kruis snelheid 130-140 is +/- 2500 tpm
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Heb van 2004 tot 2007 150.000 probleemloze Lpi kilometers gemaakt zonder Flashlube
owja, met zwaar loden rechterhoef
Minimaal 1x per week paar uur plankgas door Duitsland
owja, met zwaar loden rechterhoef
-
hj-kugel
- Geregistreerd lid
Hallo,
ik rij nu een 60K km met Flash Lube in de 9-3 met 368K km op de teller.
Daarvoor had ik frequente meldingen van CE en dat is volledig verdwenen sinds ik FlashLube gebruik.
Sterker, ik kan zelfs merken als het flesje olie op is. Of het de kleppen schoon maakt / houdt weet ik niet, dat zal de toekomst uitwijzen.
Overigens heb ik een mechanische versie (veeeel goedkoper) en moet je af en toe de stel-naald even verdraaien.
Ik ben dus wel een tevreden 'gebruiker'.
ik rij nu een 60K km met Flash Lube in de 9-3 met 368K km op de teller.
Daarvoor had ik frequente meldingen van CE en dat is volledig verdwenen sinds ik FlashLube gebruik.
Sterker, ik kan zelfs merken als het flesje olie op is. Of het de kleppen schoon maakt / houdt weet ik niet, dat zal de toekomst uitwijzen.
Overigens heb ik een mechanische versie (veeeel goedkoper) en moet je af en toe de stel-naald even verdraaien.
Ik ben dus wel een tevreden 'gebruiker'.
-
gertjago
- Geregistreerd lid
Wat bedoel je met de steldraad verdraaien? Zelf of inbouwer? Lijkt me dat het exact de juiste hoeveelheid moet zijn.
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
@ HJ-Kugel
Gezien de kilometerstand denk ik dat je een 9-3 hatchback met T5 of T7 hebt en het topic gaat over de SportSedan met de 1.8T. Da's welliswaar ook een tweeliterblok maar dan toch heel anders.
Gezien de kilometerstand denk ik dat je een 9-3 hatchback met T5 of T7 hebt en het topic gaat over de SportSedan met de 1.8T. Da's welliswaar ook een tweeliterblok maar dan toch heel anders.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Flauwekul, benzine smeert niks, het ontvet juist omdat olie en vet er in oplossen.millerman schreef:... Benzine is vloeibaar en smeert zo automatisch de cilinder...
Mijn '79 96 rijdt al 330000 km op LPG (G1), zonder flashlube...