LPG-aansluiting anders in nederland als belgie ?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Davione
Geregistreerd lid

Bericht door Davione » ma 19 jul, 2010 21:14

Vorige week naar tongelreep in Eindhoven gereden.

Nu moest ik op de terugweg LPG tanken in Nederland, rap een station gevonden aan de autosnelweg die LPG heeft
maar nu blijkt dat deze aansluiting niet past ?

Deze aansluiting was overal in Nederland, veel smaller dan ik nodig heb en vast klikken
Afbeelding

Terwijl het in België breder is en dat je het moet vast draaien
Afbeelding

Wilt dit zeggen dat ik nooit in Nederland LPG kan tanken of bestaan er tussenstukken ?

blafwoef
Geregistreerd lid

Re: LPG-aansluiting anders in nederland als belgie ?

Bericht door blafwoef » ma 19 jul, 2010 21:16

Er bestan verloopstukken. In ieder geval voor NL>BE, NL>DE en NL>FR en zo, dus andersom moet het ook bestaan. Bij ons overal, ook bij de Halfords te koop, dus ik hoop voor jullie ook zo. Gemiddelde prijs is ongeveer € 6,-

Davione
Geregistreerd lid

Bericht door Davione » ma 19 jul, 2010 21:22

ah okej dacht al ergens dat dit moest bestaan, had ergens onlogisch geweest moest ik alleen in BE kunne tanken

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 jul, 2010 21:22

ook voor het eerst buiten Belgie? :lol:

http://www.lpgweb.nl/index.php?option=c ... 6&Itemid=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Bajonet
Nederland en Spanje. De claim dat je in Spanje een langere versie nodig hebt ben ik in de praktijk niet tegen gekomen in Spanje. Ik had em er speciaal voor gekocht (12,50 euro), terwijl mijn Hollandse dus gewoon bleek te passen.... ;-|+
Afbeelding

Europa nippel
België, Groot Britannië, Luxemburg, Duitsland, Polen*, Ierland, Zwitserland*
* soms ook de Italë-nippel - om het makkelijk te houden....
Afbeelding

Italië Nippel
Bosnie-H., Italië, Polen**, Tsjechië, Denemarken, Kroatië, Portugal, Zweden, Frankrijk, Montenegro, Servië, Zwitserland**, Griekenland, Noorwegen, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Slovenië
** soms ook de Europa-nippel.
Afbeelding

Ik heb ze ooit eens gekocht bij de ANWB winkel. Ik zou je aanraden als je regelmatiger buiten Belgie wil rijden en LPG tanken ze een keer aan te schaffen en in je auto te houden.

PS - Turkije was geloof ik ook het Italië nippel. Rusland idem.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 03 apr, 2013 11:34

om even een oud draadje op te pikken:

komende vrijdag ga ik met de 9-3 naar Luxemburg en ik zal onderweg LPG (moeten) tanken. maar nou zoek ik me mottig naar afbeeldingen van het belgische vulpistool en tank-instructies en stel ik me de volgende vraag:

past het belgische vulpistool op deze vulnippel? (het gaat dan voornamelijk om de ruimte tussen vulnippel en plastic rand)

Afbeelding

Afbeelding

ik heb wel het advies gelezen om een waterpomptang mee te nemen voor het geval de vulnippel na het tanken niet los wil.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 03 apr, 2013 11:43

Tang is wat overdreven. Met die platte zijden heb je genoeg grip met de hand. De rand tussen nippel en gat is niet zo boeiend, meestal steekt de nippel genoeg naar buiten en komt het vulpistool niet verder dan de nippel. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad, in welk land ik ook LPG ben gaan tanken. Het zijn niet voor niets standaarden!

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 03 apr, 2013 12:15

millerman schreef:standaarden!
daarom ook dat er diverse vulnippels zijn :-P+

dank voor je antwoord, we zullen het beleven :)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 03 apr, 2013 12:18

Maar met slechts 3 standaarden zijn de vulnippels ook overzichtelijk te fabriceren ;)

gsuk
Geregistreerd lid

Bericht door gsuk » wo 03 apr, 2013 14:42

Jungleman schreef:om even een oud draadje op te pikken:

komende vrijdag ga ik met de 9-3 naar Luxemburg en ik zal onderweg LPG (moeten) tanken. maar nou zoek ik me mottig naar afbeeldingen van het belgische vulpistool en tank-instructies en stel ik me de volgende vraag:

past het belgische vulpistool op deze vulnippel? (het gaat dan voornamelijk om de ruimte tussen vulnippel en plastic rand)

Afbeelding

Afbeelding

ik heb wel het advies gelezen om een waterpomptang mee te nemen voor het geval de vulnippel na het tanken niet los wil.
toevallig afgelopen weekend in Duitsland getankt en kreeg ik de nippel er niet meer af!!
bij mij ligt voortaan een waterpomp tang in de auto.
gelukkig was het maar 310 km naar huis dus kon ik thuis op mijn gemak de nippel er af halen met een tang.

groetjes Emile

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 03 apr, 2013 15:04

Nog 's wat: afgelopen zomer hebben we met de 9000 LPG getankt bij de Texaco langs de highway in Luxemburg op de terugweg uit F want het is daar zo lekker goedkoop; d'r ging meer LPG in (en niet zomaar een beetje meer, litertje of 10 :? ) dan ooit in de LPG-tank zou kunnen passen als tie hardstikke leeg zou zijn geweest (wat ie nog lang niet was voordat we gingen tanken)...

Klagen (en français) bij de mevrouw aan het loketje, uiteindelijk formuliertje meegekregen, ingevuld en opgestuurd naar Breda, in Breda maken ze 't vervolgens kwijt, nog 's opgestuurd, en afgewezen... :roll:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 03 apr, 2013 15:32

Overigens gebruiken ze in Luxemburg vaak gewoon de NL'se aansluiting. Met het losdraaien van het vulpistool heb ik werkelijk nog nooit problemen gehad. :-S+

Als ik aan dit soort gesukkel denk, ben ik trouwens weer blij diesel te rijden. Voltanken, vertrekken en pas op de plaats van bestemming weer bekommeren om tanken... En dan ook nog gemakkelijker verkrijgbaar.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 03 apr, 2013 15:39

Afgelopen zomer hebben ik en een vriend ervaren dat een tang inderdaad handig is. Na vertrek vanuit Spa (IntSaab) getankt in België en na het tanken zat het vulpistool hartstikke vast. Uiteindelijk bij de shop een tang kunnen lenen maar wat een gedoe zeg. Denk je helemaal voorbereid te zijn door de aanwezigheid van het nippel, kom je er nog niet mee weg (letterlijk want de slang zat nog aan de auto)

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » wo 03 apr, 2013 19:16

Ik heb ook wel eens een tang nodig gehad. Na tanken in Duitsland zat het verloopstuk zo vast dat ik hem maar heb laten zitten tot de eerste pomp weer in NL en daar een tang geleend. Advies is de verloopstukken niet te vast te draaien, want door de kou (van de LPG) krimpt het metaal een beetje waardoor je ze vervolgens moeilijk los krijgt, vooral als je ring (zoals bij mijn Amazon destijds) half in een opening (van bijvoorbeeld reflectordop) valt waardoor je al minder handige grip hebt.

van Sprundel
Geregistreerd lid

Bericht door van Sprundel » wo 03 apr, 2013 21:27

hoi,

als je de nippels terplaatse niet los krijg;
laat je ze toch zitten tot je bv. thuis bent
zou er geen enkel probleem mee hebben

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 08 apr, 2013 22:47

Heb het in DE ook andersom gehad. Niet strak genoeg vast op de auto en door tempverschil vast aan de pomp... Sindsdien dus vast op de auto (en evt laten zitten) en losser op de pomp.

Plaats reactie