inbouwen LPG/aardgas in 9000 uit '96 2.0 lpt
-
Aeroplan
- Donateur

inbouwen LPG/aardgas in 9000 uit '96 2.0 lpt
Ik zit er sterk over te denken om nog een LPG installatie in te bouwen in mn 9000, aangezien ik hem toch nooit meer weg ga doen.
Heb even uitgerekend dat ik na een krappe 30.000 km rijden (haal ik wel in een jaar of misschien anderhalf) de 2000E er weer uit heb gehaald.
Mijn 9000 heeft nu zo'n 181k op de teller (ik heb er zelf al 30.000 mee gereden) en is in elk opzicht nog helemaal perfect.
Waar moet ik op letten om te kijken of de auto het nog waard is? Wat zijn de technische aspecten die gecontroleerd moeten worden?
Waar ik ook bang voor ben is dat het inbouwen van LPG de algehele levensduur van de auto niet ten goede gaat komen. Ik denk dat ik met een aantal jaren nog wel een keer een andere auto koop waarbij de 9000 niet meer dagelijks gebruikt gaat worden (ik moet hem toch voor het nageslacht bewaren natuurlijk)
Nu betaal ik wel 1,31 per liter benzine ipv 0,63 voor een liter LPG, maar dat is eigenlijk ook nog wel te doen.
Wat is wijsheid?
iemand trouwens ervaring met aardgas?
Heb even uitgerekend dat ik na een krappe 30.000 km rijden (haal ik wel in een jaar of misschien anderhalf) de 2000E er weer uit heb gehaald.
Mijn 9000 heeft nu zo'n 181k op de teller (ik heb er zelf al 30.000 mee gereden) en is in elk opzicht nog helemaal perfect.
Waar moet ik op letten om te kijken of de auto het nog waard is? Wat zijn de technische aspecten die gecontroleerd moeten worden?
Waar ik ook bang voor ben is dat het inbouwen van LPG de algehele levensduur van de auto niet ten goede gaat komen. Ik denk dat ik met een aantal jaren nog wel een keer een andere auto koop waarbij de 9000 niet meer dagelijks gebruikt gaat worden (ik moet hem toch voor het nageslacht bewaren natuurlijk)
Nu betaal ik wel 1,31 per liter benzine ipv 0,63 voor een liter LPG, maar dat is eigenlijk ook nog wel te doen.
Wat is wijsheid?
iemand trouwens ervaring met aardgas?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: inbouwen LPG/aardgas in 9000 uit '96 2.0 lpt
Tja, LPG kan er ook altijd weer uit als je een andere auto koopt tzt. Het zou mij niet weerhouden, al haat ik het wel als er al ooit LPG in een auto heeft gezeten, want het blijft altijd zichtbaar. Voor je motor is het alleen maar goed (veel schoner), dus die zal niet korter meegaan. De rest van de auto moet je natuurlijk gewoon blijven onderhouden zoals op benzine.
Overigens, 1,31 voor een litertje benzine, ik zou het graag betalen. Momenteel hier 1.50 ofzo voor euro 95, hoogste dat ik ooit heb betaald is 1.71 per liter voor euro 95 (vorig jaar augustus of september, waarna de prijzen zouden kelderen tot een historisch dieptepunt van 1.08 na het bekend worden van de economische crisis). LPG is hier trouwens net zo duur dan, iets van 65 cent per liter (laatste tijd wordt het steeds duurder, bij de texaco in mijn straat al boven de 70 ct
).
Overigens, 1,31 voor een litertje benzine, ik zou het graag betalen. Momenteel hier 1.50 ofzo voor euro 95, hoogste dat ik ooit heb betaald is 1.71 per liter voor euro 95 (vorig jaar augustus of september, waarna de prijzen zouden kelderen tot een historisch dieptepunt van 1.08 na het bekend worden van de economische crisis). LPG is hier trouwens net zo duur dan, iets van 65 cent per liter (laatste tijd wordt het steeds duurder, bij de texaco in mijn straat al boven de 70 ct
-
Aeroplan
- Donateur

tja, ik weet het, 1,31 is best te doen. Ik zal ook eens vragen wat mijn garagiste zegt bij de volgende beurt (die houdt zich ook bezig met LPG in SAABS inbouwen).
-
Azul
- Geregistreerd lid
Ik ken de regels in Frankrijk niet. Moet je extra belasting betalen voor LPG? Als het niet zo is, dan wist ik het wel. Wat voor soort installatie laat je inbouwen?
-
Aeroplan
- Donateur

In Frankrijk betaal je geen belasting voor je auto, alleen tol als je op de tolweg rijdt (dat is dus een keuze).
voorlopig nog niet toe aan het kiezen van installatie, ben nog in de bezinningsperiode
voorlopig nog niet toe aan het kiezen van installatie, ben nog in de bezinningsperiode
-
plafundum
- Geregistreerd lid
[]Je bedoelt "ben nog in de benzineperiode". 
Zou altijd LPG met zo'n auto doen! 180K is niks voor een LPT 9000, en met en goede LPi installatie rij je even lekker. Die auto kan makkelijk 400.000 halen!
Zou altijd LPG met zo'n auto doen! 180K is niks voor een LPT 9000, en met en goede LPi installatie rij je even lekker. Die auto kan makkelijk 400.000 halen!
-
Aeroplan
- Donateur

Ha, die redenering volg ik! Ik zit alleen een beetje met de investering van 2000 pietermannen die ik er misshien pas weer uit heb als ik al niet meer dagelijks met de auto ga rijden.
Hoe zit het eigenlijk met het boorwerk, lijdt de auto daaronder of is het alleen lelijk?
Hoe zit het eigenlijk met het boorwerk, lijdt de auto daaronder of is het alleen lelijk?
-
Garrett
- Lid van verdienste
Ik zit met hetzelfde met mijn 9-5 uit 1997. De investering van een LPG-installatie is onderhand net zo hoog als de dagwaarde. Maar toch ga ik het doen, want:
-Binnen 20.000km heb ik de installatie terug verdiend.
-Gaat er binnen 20.000km iets mis, dan laat ik de installatie overbouwen in een andere auto.
-Ik laat de vulnippel achter het benzine-klepje zetten. Zo zie je er niets meer van en hoeven er geen ontsierende gaten in bumper of zijscherm geboord worden.
Als je er geen gekke rijstijl op nahoudt hoef je je geen zorgen te maken over de levensduur. Het enige waar je je feitelijk op moet richten is de kans dat je auto binnen 20.000km onherstelbaar kapot gaat ..... Juistem, dat dacht ik dus ook: gewoon inbouwen die hap
Na de eerste 20.000km rij je praktisch gratis 
-Binnen 20.000km heb ik de installatie terug verdiend.
-Gaat er binnen 20.000km iets mis, dan laat ik de installatie overbouwen in een andere auto.
-Ik laat de vulnippel achter het benzine-klepje zetten. Zo zie je er niets meer van en hoeven er geen ontsierende gaten in bumper of zijscherm geboord worden.
Als je er geen gekke rijstijl op nahoudt hoef je je geen zorgen te maken over de levensduur. Het enige waar je je feitelijk op moet richten is de kans dat je auto binnen 20.000km onherstelbaar kapot gaat ..... Juistem, dat dacht ik dus ook: gewoon inbouwen die hap
-
Aeroplan
- Donateur

Onherstelbaar kapot gaat? Dat moet je uitleggen
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Praktisch gratis valt ook wel weer mee, maar je bespaart een leuk centje.
-
Aeroplan
- Donateur

Hoe zit het eigenlijk met het installeren van gebruikte installaties?
Lees hier op het forum wel vaker over mensen die voor een paar centen een G3 installatie op de kop tikken uit een andere (sloop) auto en overzetten.
Lees hier op het forum wel vaker over mensen die voor een paar centen een G3 installatie op de kop tikken uit een andere (sloop) auto en overzetten.
-
Roger
- Geregistreerd lid
Fleche zit la Belgique, dat scheelt dus in de tax. Bovendien: 70ct per liter voordeliger. Lpg installatie kost 1800,- dus na 2500 liter istie terugverdient. 2500 liter is met een 9-5 ca 23.000 km.Sapphire schreef:Praktisch gratis valt ook wel weer mee, maar je bespaart een leuk centje.
@ aeroplan:
ik denk dat hij met onherstelbaar wil zeggen: platrijden, uitbranden, ontplofte motor e.d.
als je zeker weet dat de gasinstallatie voorheen goed werkte, netjes gedemonteerd en gemonteerd wordt, hoeft een gebruikte m.i. geen probleem te zijn. Ligt ook een beetje aan de voorschriften van het land.
Je moet er wel een nemen die ook geschikt is voor je motor: 2.0 / 2.3 / tuning etc. Ik had in mijn 9000 bijv een Necam: die kon de 175 pk van de 2.3lpt eigenlijk net niet aan, dus de 200 van FPT zeker niet. Als ik echt het volle vermogen wilde moest ik over benzine. Maar goed 95% van de tijd heb je aan 150-160pk meer dan genoeg
-
ivo 71
- In memoriam †
Eigenlijk moet je bij het inbouwen van een LPG installatie ook gestelliteerde (= hardere) klepzittingen plaatsen. LPG heeft de nare gewoonte om klepzittingen uit te vreten en zo na verloop van tijd een koprevisie noodzakelijk te maken. En als er die andere zittingen in moeten dan moet je toch ook de kop laten vlakken i.v.m. nieuwe koppakking, en als dat gaande is dan kun je ook net zo goed de kop preventief reviseren... Het kan nog best uit de hand lopen, die kosten. Er zijn ook wel auto's die af fabriek geharde klepzittingen hebben maar ik geloof eigenlijk niet dat de Saab 9000 er één van is. Deskundiger types dan ik kunnen daar vast iets relevanters over zeggen.
Ivo
Ivo
-
Aeroplan
- Donateur

Ik heb begrepen dat de 9000 lpg proof is waarbij bij de 9-5 je wel degelijk deze aanpassing mort doen?
-
ivo 71
- In memoriam †
Ik durf er niks over te zeggen, Ivor. Maar het lijkt me stug, iig wat betreft de oudere 9-5's. Want die hadden volgens mij eigenlijk gewoon dezelfde blokken en koppen als de 9k's, dacht ik.
Ivo
Ivo