Korte stukjes: niet op LPG?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
schumbassa
Geregistreerd lid

Korte stukjes: niet op LPG?

Bericht door schumbassa » wo 26 jan, 2011 12:45

Dag mede gas-consumeerders,

ik rij sinds kort op gas (Vialle LPi) en vroeg me af of het niet beter is om voor korte stukjes ( +- 5-10 boodschappenritjes),
hem gewoon op benzine te laten draaien aangezien hij daar toch al op start.

je zou denken dat dit de LPG pomp spaart?

Graag jullie gedachten hierover :D

aZuL2001
Geregistreerd lid

Re: Korte stukjes: niet op LPG?

Bericht door aZuL2001 » wo 26 jan, 2011 13:47

De fiets pakken.
Scheelt ook nog banden, blok, olie, slijtage stoelen, verlichting, etc. :twisted:

Je kunt ook overdrijven imho.
Dan had je de investering van je G3 installatie niet hoeven doen (als je die zelf gedaan hebt).

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » wo 26 jan, 2011 14:45

nee, de LPG installatie zat er al in.

het gaat me meer over de slijtage van de pomp bij vaak starten van de auto,
maar wellicht ben ik te panisch en laat ik 'm gewoon lekker groen branden i.p.v. rood :D

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 26 jan, 2011 15:14

Schakelt ie niet automatisch over naar LPG bij een bepaalde motortemperatuur? Meestal is dat rond 40-45 graden.

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » wo 26 jan, 2011 15:45

niet als ik 'm uitgezet heb op benzine-stand.

maar inderdaad, "normaal" schakelt ie binnen 1,5 minuut ofzo over naar LPG

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 11 feb, 2011 1:54

effe de werking uitleggen van vialle
je start de auto altijd op benzine
van het moment de auto gestart is schiet ook de gaspomp in actie om druk op te bouwen in het gas systeem. Dit is nodig omdat vialle vloeibaar injecteert en om lpg vloeibaar te maken heb je iets van een 5 bar nodig (afhankelijk van de temperatuur)
Ook al staat je vialle knop op benzine, hij gaat toch druk opbouwen.
Daarnaast kijkt vialle ook naar de motortemperatuur, deze moet een bepaalde temperatuur hebben. Exact welke is mij niet bekend maar ik schat ergens tussen de 10 en 20 graden.

In de winter gaat hij dus eerst druk opbouwen en dan wachten tot de motor zijn minimum temp behaald heeft (iets van een 3 straten), in de zomer schakelt hij meteen over op gas als de druk voldoende is.

Daarnaast word de benzinepomp ook niet afgezet als je rijd op lpg. DIt zou technisch blijkbaar niet of moeilijk haalbaar zijn.

En, een van de laatste snufjes in lpg land, activatie van de pomp van het moment je de deur opent om nog sneller te kunnen overschakelen (of toch in de zomer)

Overigens zouden er wel 4 hoofdzekeringen ergens moeten zitten onder de motorkap van het gas systeem, als je deze alle 4 uittrekt is het gas systeem volledig uitgeschakeld

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 11 feb, 2011 10:29

Los van de werking van Vialle, een koude start op LPG is wel beter voor je motor. Geen washdown van de olie op de cilinderwanden door overvloedige benzine in het opwarm-traject en geen vervuiling van de olie door diezelfde benzine.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 11 feb, 2011 12:52

willeme 1 schreef:maar die knallen jan, aanslag op je portomonnee

als benzine stand ingeschakeld is draait de pomp niet
kan je eenvoudig testen, start op benzine, rijd ook een eindje op benzine en schakel dan plots over naar lpg. Schakelt hij vrij snel over dan was de pomp wel aan het draaien

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 11 feb, 2011 13:26

sprankel schreef:Daarnaast kijkt vialle ook naar de motortemperatuur, deze moet een bepaalde temperatuur hebben. Exact welke is mij niet bekend maar ik schat ergens tussen de 10 en 20 graden.
Dit ligt tussen de 40 en 45 graden.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 11 feb, 2011 13:40

willeme 1 schreef:maar die knallen jan, aanslag op je portomonnee

als benzine stand ingeschakeld is draait de pomp niet
Daarom zei ik ook… los van het vialle-verhaal. Met een ouderwets verdamper heb je dat probleem niet. Behalve dat-ie bij koude dagen bevriezen kan...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 11 feb, 2011 13:45

:shock: wat een topic zeg!

lekker zo veel mogelijk op gas rijden daarvoor zit die er in toch? :wink:

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 11 feb, 2011 17:18

millerman schreef:
sprankel schreef:Daarnaast kijkt vialle ook naar de motortemperatuur, deze moet een bepaalde temperatuur hebben. Exact welke is mij niet bekend maar ik schat ergens tussen de 10 en 20 graden.
Dit ligt tussen de 40 en 45 graden.
de mijne schakelt over wanneer de naald een heel klein beetje naar boven komt, ver voor hij 45 graden is dus (tenzij mijn meter een enorme afwijking kent)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 11 feb, 2011 17:23

Ik weet niet welke auto je rijdt? Bij mijn 9-5 is die meter niet 1 op 1 gelijk met de temperatuur. Zolang de temperatuur tussen 80-100 graden schommelt, staat de naald strak in het midden. Dat is om paniekreacties te voorkomen bij schommelingen die heel normaal zijn. Bij 40-45 graden staat de naald amper iets omhoog, dus dat zegt ook weinig.

Hoe kan ik het dan wel weten?
1. De gasinbouwer vertelde me dit.
2. Dit staat in de handleiding van de Vialle-tank.
3. Ik kan de exacte temperatuur wel aflezen dankzij T7 Suite en kan zelf zien dat ie overschakelt bij 40-45 graden.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 11 feb, 2011 17:40

9-5 1998
mijn vialle boekje zegt dat de vialle installatie even wacht met overschakelen om het benzine systeem in goede conditie te houden, verkoopzever dus.

dat de naald strak in het midden blijft staan tussen 80 en 100 graden is mij bekend

maar dat hij op 45 graden nauwelijks naar boven is gekomen lijkt mij straf,
In de winter neemt hij 3 straten vooraleer hij overschakeld, 5km om volledig op temperatuur te staan.
In de zomer ben ik de straat nog niet uit of hij loopt al op lpg.

Nu als hij in 3 straten op 45 graden komt te staan, waarom heeft hij dan nog 4.5km nodig om die andere 45graden te nemen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 13 feb, 2011 15:51

@Sprankel: die naald werkt softwaregestuurd, de schaalverdeling zegt helemaal niets over de werkelijke temperatuur. Ik heb een fotootje gemaakt met de werkelijke temp (54 graden) en een naald die net pas omhoog begint te komen. Post ik na het weekend wel. Je bent welkom om een keer mee te rijden en naar de temperatuur en de naald te komen kijken ;)

Plaats reactie