advies gevraagd aankoop 9.3 coupe 2.0 T op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Peter-Frank
Geregistreerd lid

advies gevraagd aankoop 9.3 coupe 2.0 T op LPG

Bericht door Peter-Frank » zo 17 apr, 2011 12:34

Hallo,

ik ga morgen kijken bij een 9.3 coupe op LPG, bouwjaar 2001. Heeft 236000 km gereden. Zo op het oog en oor lijkt alles prima, maar ik begreep uit dit forum dat er sprake was van een niet geschikte kop voor LPG bij deze modellen. Hoe kan ik erachter komen of er een modificatie is uitgevoerd en waar moet ik vooral op letten voordat ik over ga tot aankoop.

Oh ja, hoewel nieuw op dit forum heb ik in het verleden al twee saab's gereden: een 99 en een 900. En met veel plezier!

tanisha
Geregistreerd lid

Re: advies gevraagd aankoop 9.3 coupe 2.0 T op LPG

Bericht door tanisha » zo 17 apr, 2011 13:01

even kijken naar een iets oudere 9-3 met t5 i.p.v t7 motor dan heb je die lpg problemen helemaal niet meer zelfs de lpg harde koppen van de t7 moeten na 2 ton weer

het omslag punt van t5 naar t7 motor was 2000
de t5 is te herkenner aan de rode di cassete en de olie dop in het midden
de t7 is te herkennen aan de zwarte di cassete en de olie dop iets naar links

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 17 apr, 2011 13:07

Nou Tanisha, mijn 9-5 op lpg heeft er 315k op zitten met geharde kop en het lijkt erop alsof ie het nog wel even volhoudt.

Als het goed is en de documentatie van deze 9-3 is op orde, dan moet de nota van deze aanpassing er nog wel bijzitten. Bij mijn 9-5 was dat niet zo, maar was een mail aan dealer RAC in Rotterdam voldoende om de toenmalige modificatie bevestigd te krijgen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 17 apr, 2011 13:16

mijn t5 heeft met 375.000 km nog altijd de originele kop en pakking nu jij weer! :wink:

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 17 apr, 2011 13:26

Ohw maar dat geloof ik graag! Maar als je met een originele T7 tussen de 150 en 200k normaal gesproken op lpg een koprevisie nodig hebt, waarom zou je dan nog een geharde kop erop laten zetten als die ook maar twee ton mee kan en daarna ook een revisie nodig heeft. T5 is een betere motor ook als het om BS gaat. Nadeel is dat de rest van de Saab die erom heen zit ook ouder is en dus in andere opzichten meer mankementen gaat vertonen.

Peter-Frank
Geregistreerd lid

Bericht door Peter-Frank » zo 17 apr, 2011 14:32

dank voor jullie reacties.

Dus, de t7 is in combinatie met een modificatie gewoon goed. Ik zal de dealer/garage waar zij onderhouden is even bellen om te horen of dit ook is uitgevoerd. Zo niet, wat kost een geharde kop ongeveer? Verder nog specifieke dingen om naar om te zien? Lekkages, roestvorming en zo?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 17 apr, 2011 15:00

eerst moet de kop er af dan naar de revisie daar laat je een honderdje of 6 a 7 achter en dan moet die er weer op + pakkingen en werkloon reken dan maar op 1500 a 1700 totaal

loop je echter ook nog het gevaar op black-sludge en dan wordt het plaatje nog duurder

erg aantrekkelijk is dit echter niet een t5 9-3 is wel een stuk aantrekkelijker omdat deze zulke problemen niet heeft :wink:

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 17 apr, 2011 19:33

Tja, dan koop je zo'n 9-3 van 1998 met een goed lopende T5, moet je een nieuwe uitlaat, homokineet, turbo, bakklos, dempers, lagers, omdat het toch al een aardig oud beestje is en ben je ook 2,5 mille kwijt..... Ik weet het niet Tanisha, volgens mij zie je het iets te zwart wit met die T7. Maar als je dan toch het vergelijk wilt, advseer dan een TID, die is nog betrouwbaarder.....

Bij de aankoop van mijn T7 op lpg met 3 ton op de teller is me verteld dat er eigenlijk maar 1 goede garantie is en dat is regelmatig onderhoud!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 17 apr, 2011 20:02

een goed onderhouden 9-3 met t5 komt zeker geen 2500 aan kosten aan en de t5 is gewoon de betere motor daar kom je zeker niet omheen

Peter-Frank
Geregistreerd lid

Bericht door Peter-Frank » ma 18 apr, 2011 20:32

nou, na twee minuten had ik al gegeten en gedronken. Auto was duidelijk respectloos behandeld. O.a. diepe krassen rondom, zowel binnen als buiten, loshangende dakbekleding, etc.

Nu dan weer verder zoeken.

bedankt voor alle info.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 18 apr, 2011 21:20

Dat maakt het makkelijk!

Met wat geduld moet het vast lukken :-)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 18 apr, 2011 23:07

tanisha schreef:een goed onderhouden 9-3 met t5 komt zeker geen 2500 aan kosten aan en de t5 is gewoon de betere motor daar kom je zeker niet omheen
Hier moet ik Arbilen toch gelijk in geven. Je zet het wel heel erg zwart wit neer. Als ik zie wat er de laatste tijd qua geld in de 9-3 is gaan zitten aan onderhoud wat niet motor-gerelateerd is, dan schrik ik daarvan.

Je kan altijd geluk of pech hebben met een auto. Helaas heb ik altijd het laatste ;)

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » di 19 apr, 2011 8:38

Jij bent vast heel gelukkig on de liefde en anders koop je snel een staatslot :-)

onno2
Geregistreerd lid

Bericht door onno2 » wo 20 apr, 2011 21:03

Laat je niet gek maken door al die revisie praat.

Het gaat erom hoe ermee is omgesprongen. Mijn 9-3 2001 T7 heb ik na 280.000 verkocht terwijl hij nog steeds zo goed reed als dat ik hem kocht met 118.000 km. Met originele kop welteverstaan. Als je zegt dat een T7 9-3 sowieso een nieuwe kop nodig heeft na 150.000 - 200.000 km is gewoon niet waar. Kan wel maar is sterk rijder afhankelijk. Een 9-3 ex leasebak op LPG zal vast een revisie nodig hebben na een ton.

Maar op LPG moet je gewoon lief zijn voor je motor. Lekker goed warmrijden, niet vol gas etc. Als je even wilt scheuren, zet hem op benzine.

Zeg het nou eerlijk, niemand zit te wachten op rekeningen van 2000 euro die toch weer onverwachts komen ook al heb je het ingecalculeerd.

Dan zou ik gewoon een zeer mooi exemplaar zoeken en de 2000 euro aan een nieuwe LPG installatie besteden. Heb je het geheel zelf in de hand.

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » wo 20 apr, 2011 21:33

De stelligheid dat een T7 per definitie bagger zou zijn staat mij ook tegen. Mijn T7 heeft 3 ton gelopen zonder mod6 op lpg zonder bs problemen. Veel meer hangt het af van de eigenaar en het onderhoud lijkt mij.

Bij een gebruikte auto loop je altijd risico, of het nu een T5 of T7 is.

En 1700 euro voor het vervangen van een kop... Dat betaal je bij de dealer en niet bij onze forum adresjes zoals pzenden of bij jou toch :wink:

Plaats reactie