Klusdag 10 okt Tilburg / na bespreking pag. 5

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Plaats reactie
DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 16 okt, 2009 12:15

Menno schreef:Misschien beter om een nieuw topic te openen Vince; hier blijven ze hangen in tang-fetishisme.

Mensen: DaVinz en Oosthoek hebben echt even een extra set handen nodig om dit netjes voor elkaar te krijgen.

PS Ikzelf zit de komende weken met een te volle agenda (misschien goed ook, na het sleutelfiasco vorig weekend)
vooruit dan !

Kozzer
Geregistreerd lid

Bericht door Kozzer » vr 16 okt, 2009 13:53

Sapphire schreef:Precies. Voor wat de circlip tang betreft, die heb ik niet. Gebruik als alternatief zo'n nijptang met een kleinere bek en langere stelen, weet niet hoe zo'n tang heet. Werkt prima.

De langwerpige tang hieronder:

Afbeelding

Je hebt trouwens ook een seegerringtang nodig als je de tripoïdes wilt demonteren (weet niet of je dat gaat doen).
komt mijn vakdiploma toch nog is van pas, zo'n nijptang met lange poten heet een moniertang, wordt vooral gebruikt door ijzervlechters (betonijzer samenbinden) maar ook door tuinmannen om rozenstruiken op te binden.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 16 okt, 2009 19:43

Haha, hier heet zo'n tang een circlipstang :).

Kozzer
Geregistreerd lid

Bericht door Kozzer » zo 18 okt, 2009 21:01

eh nee, een circlipstang heet in gewoon nederlands een borgveertang.
Die staat niet op deze foto.

Die zwarte nijptang met lange benen heet een moniertang.

en nu we toch vreselijk offtopic gaan, we weten allemaal welke tang bedoeld wordt met een Bahco, maar hoe heet die tang in prettig nederlands?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 18 okt, 2009 21:03

Verstelbare moersleutel ;)

Komt overigens aan de naam doordat Bahco ook een merk van gereedschap is, die volgens mij als eerste met zo'n sleutel kwam.

Moniertang had gfgf ook al genoemd op de vorige pagina :)

En @ Saabman, nee een circliptang is dus niet zo'n lange nijptang, maar een punttang met 2 van die ronde puntjes voor borgveren /seegerringen. ;)

Kozzer
Geregistreerd lid

Bericht door Kozzer » zo 18 okt, 2009 21:07

baszwolle schreef:nooit geweten dat zo'n tang zo heet. noem die dingen altijd seegerringtang maar dat kan ook een Bas verzinsel zijn
eehh nee, geen basverzinsel maar een hollandse verbastering van het duitse sicherungsringen

Kozzer
Geregistreerd lid

Bericht door Kozzer » zo 18 okt, 2009 21:12

Sapphire schreef:Verstelbare moersleutel ;)

Komt overigens aan de naam doordat Bahco ook een merk van gereedschap is, die volgens mij als eerste met zo'n sleutel kwam.

Moniertang had gfgf ook al genoemd op de vorige pagina :)

En @ Saabman, nee een circliptang is dus niet zo'n lange nijptang, maar een punttang met 2 van die ronde puntjes voor borgveren /seegerringen. ;)

oops over dat zinnetje heengelezen door dat mooie .gifje
En ja, verstelbare moersleutel is de juiste nederlandse benaming

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 21 okt, 2009 8:56

Een overzichtje met afbeeldingen van de betreffende tangen en de juiste benamingen zou geen overbodige luxe zijn, want ik zie door het bos de bomen niet meer :roll: .

Mick
Geregistreerd lid

Bericht door Mick » wo 04 nov, 2009 22:32

Moniertang is in gewoon Nederlands dus een vlechttang en wordt gebruikt door betonijzervlechters. Overbodige info wellicht maar wilde het gewoon ff kwijt, heb 15 jaar met zo'n tang op mijn kont gelopen :bluethumb:

Plaats reactie