Instructie en rijden op Zandvoort

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Plaats reactie
Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Instructie en rijden op Zandvoort

Bericht door Geronimo1 » zo 28 jul, 2013 21:21

maxmink93 schreef:Gravel, Hirsch en mini remmen?

Wanneer is de volgende?
Hallo Besten!

HEEY mijn velg..met mini remschijf... :mrgreen:

Ben net terug van Zandvoort, had met vrouwtje na eerste onvervalste circuit ervaring, een overnachting geboekt voor een dagje onvervalst strand beleven in Bloemendaal....
•En heb onderstaand overpeinzend, na snel jullie berichten gelezen en filmpjes bekeken te hebben, volgend opgetekend :wink: .....

---In de ons extra gegeven tijd! Vanwege de onderbreking door de donder en bliksem, en de vlaggenmannen even dus niet meer veilig op hun plek konden zijn! Kwam o.a een grijze Porsche 944 ook weer het circuit op samen met een BMW en gele Lambo!

Bij droog wegdek, kon ik eerder de eerste rondjes deze 944-Porsche redelijk tegenstand bieden. Dit ondanks mijn dramatische lijnen........
en deze 944 zelfs een keer "'uitremmen" net voor de bocht'....en dus passeren...bij droogte...

De 2 of drie 968-en, verbeterde nakomelingen van de 944, waren met hun pakweg 240Hp reeds door meerdere Saabs gedubbeld. De grijze telg(944) uit de Porsche familie, met de motor voorin, probeerde dus de eer te redden van de 968- Porsches...

Maar zeker op de rechte stukken liep ik met mijn Td04-turbootje vrolijk fluitend goed in op, de allesbehalve standaard ,circuitklare "gestripte" ,dus uiterst lichte 944.

Maar mijn "uitremmen" werd steeds minder, behalve als je onder uitremmen bedoelt dat je remmen 'uitstaan'! :-S+

Wat mij dus overkwam bij het ""uitremmen"" van een Nissan 350 en later op dezelfde plek de 944, en de grindbak restte! ;-|+

Dit uiteraard :roll: .... vanwege oververhitting omdat, dat wat ik van te voren reeds bevroedde....namelijk met standaard remmen het circuit op gaan zoals gezegd; 'echt nie werkt'!

In het dagelijkse verkeer kun je uitstekend een a twee keer een noodstop maken of flink in de ankers op de Autobahn....of zoals u wilt het nog ultiemere straat-circuit, de autostrada.....tussen Milaan en Rome! :O:

Maar na twee a drie rondjes intensief remmen op Zandvoort is het gebeurd met de mechanisch-hydrolische remvertraging en rest de robuuste vertraging van de grindbak, zeker bij relatieve beginners-overmoed!

Ook ga je dan als beginnend circuit-rijder op allerlei verkeerde manieren compenseren. Vooral niet meer remmen, uitstellen of minder remmen....om de boel maar te koelen...hahah! :donot:

Maar ja....,.. de competitie-drift nam bij mij toch de boventoon in de extra gegeven tijd (door de organisatie gegund vanwege regen/bliksem).
Ratio en voorgaand beschreven wetenschap zijn ff zoek...als je merkt of meent dat, bij inmiddels weer regen( 8) ), je de 944,... en ook nog een driftende BMW zo voorbij kunt rijden.( Want wat stuurt, zoals al eerder vermeldt werd, Saab idd verschrikkelijk goed bij regen.)
Maar dan moeten BMW en 944 en Nissan 350z wel mee willen werken want niets is, schijnt het, zo irri als een Saab Cabrio met mistlampen op je bumper en eentje reeds naast je...vlak voor de scherpste chicane...

En de vlaggenmannen, die inhalende bolides dienen te helpen bij het passeren, een uit-remmende inhalende Saab niet opmerken..... :wink: . in tegenstelling tot gele Lambo... :shrug:

(Heb in laatste instantie tekst aan moeten passen n.a.v. de mooie fotoreportage van Tenfour!)

Iedereen bedankt voor fantastiche ervaring!! En met goedvinden van de vrouwt volgend keer zeker weer van de partij...

Al met al schitterende happening, en wat waren het toch zes echte, mooie snelle Saabs aldaar!!!
Euhhh... de zevende van een "baan commissaris" die trots eigenwijs als enige zijn Caab langs op het circuit had staan.....

GertDF
Geregistreerd lid

Bericht door GertDF » zo 28 jul, 2013 23:16

GertDF
Geregistreerd lid

Bericht door GertDF » zo 28 jul, 2013 23:20

Tenfour schreef:Hierbij al een deel van mijn gemaakte foto's:

http://s518.photobucket.com/user/Tenfou ... 27juli2013

:O:

Leuke foto's !! :thumbup2:

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Instructie en rijden op Zandvoort 27-7-13

Bericht door Tenfour » ma 29 jul, 2013 12:53

Thx Gert!

Inmiddels staan al mijn foto's in mijn photobucket album, 178 stuks.

Leuk om een trackday eens vanaf de zijlijn / bijrijdersstoel mee te mogen maken. Sfeer was uitstekend op het circuit.

@Blindstra, 11 augustus ben ik met mijn Saab 96 tweetakt aanwezig op CPZ, minder snel maar even (in)spannend.

De 9-5 Aero van millerman heeft mij positief verrast, wat een wegligging, en dat nog zonder upgrades. Mijn ex-Saab 9-3 Aero V6 leek minder soepel de bochten door te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 29 jul, 2013 13:08

Mooie foto's allemaal, lekker nagenieten op deze manier.

Maartenschuur
Geregistreerd lid

Bericht door Maartenschuur » ma 29 jul, 2013 15:30

Leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaakt hebben! En gave foto's in de regen! (vooral die van AeroR's blauwe monster!)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 29 jul, 2013 16:59

Wat Roger zegt is trouwens een goed punt: dikke pluim voor Gert, Marcel en de rest van DrivingFun. Het is echt heel toegankelijk en tegelijk enorm respectvol naar elkaar op de baan.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » ma 29 jul, 2013 17:46

Dank Sytze! Graag gedaan. Ik ben echter geen vast member van DF maar als ze me vragen doe ik het graag weer 8) Als mijn educatieve eigenschappen voldoende gebleken zijn :mrgreen: Ik zou graag broer van Ferry eens laten zien wat het verschil tussen een GT3 en 'bepaalde' andere auto's is :lol:

Hier een filmpje met een paar rondjes GT3 aan het eind vd dag. De Saab's waren toen al huiswaarts vandaar dat je die niet ziet op de beelden. Heb je er vragen over, stel ze gerust.

http://youtu.be/SGF5kwrhMjM" onclick="window.open(this.href);return false;

@tenfour; helaas ben ik dan een stuk zuidelijker; dus ik hoop dat er dan ook filmpjes gemaakt worden van jouw TT. Kippenvel die raggende tweetakten. :O: 8)

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » ma 29 jul, 2013 18:22

Blindstra schreef:Dank Sytze! Graag gedaan. Ik ben echter geen vast member van DF maar als ze me vragen doe ik het graag weer 8) Als mijn educatieve eigenschappen voldoende gebleken zijn :mrgreen: Ik zou graag broer van Ferry eens laten zien wat het verschil tussen een GT3 en 'bepaalde' andere auto's is :lol:

Hier een filmpje met een paar rondjes GT3 aan het eind vd dag. De Saab's waren toen al huiswaarts vandaar dat je die niet ziet op de beelden. Heb je er vragen over, stel ze gerust.

http://youtu.be/SGF5kwrhMjM" onclick="window.open(this.href);return false;

@tenfour; helaas ben ik dan een stuk zuidelijker; dus ik hoop dat er dan ook filmpjes gemaakt worden van jouw TT. Kippenvel die raggende tweetakten. :O: 8)
Hoi Blindstra, je vasthoudende visie omtrent de ideale lijn, daar moet iets van blijven hangen zijn. Het op tijd opzoeken van de apex! Het remmen op goede moment, waar je ook op bleef hameren, kwam zoals je weet niet veel van terecht want als een echte Fred Flinstone zat ik al snel met mijn voet op de bodem....heb dit nu voor de eerste keer meegemaakt. Snel upgraden de remmerij..en dan ben ik toch benieuwt hoe snel je een rondje kunt maken in de Caab want ondanks dat je al snel was had je nog veel sneller kunnen zijn...Thnx 4 education :O:

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » ma 29 jul, 2013 21:42

Filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=SGF5kwrhMjM" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=OXjlKtfQTZM" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=QBydP1jGp5I" onclick="window.open(this.href);return false;

de Nissan Juke R met 700pk: http://www.youtube.com/watch?v=lgQcC_r9TwY" onclick="window.open(this.href);return false;

Verslag op DF website: http://www.dftrackdays.nl/reports/" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto's (ook te koop): http://www.leonweggelaar.nl/fotografie/ ... Zandvoort/" onclick="window.open(this.href);return false;

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 29 jul, 2013 21:53

Die Ferrari is toch nog een keer gespind:
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 30 jul, 2013 0:26

tja wat moet ik er van zeggen als een eenkennig gehersenspoelde saab lieveling, :wink:
Het zijn strakke rondjes van ca 2.20
Hoe mooi en snel het ook mag zijn, ik vindt het nog steeds een verkeerd autoconcept de motor en de bak achter de achterwielen, vraag mij dan ook af wat je er nog mee kunt als je alle elektronica uitzet en de eerst spetters vallen naar beneden. (uit de oude doos Jan Lammers en Huub Rothengatter op de snelweg)
Ik weet het, tich pk tjes op de voorwielen is ook niet alles, maar toch.

Saab op Zandvoort; de eerste keer dat ik er over las een aantal jaren geleden was ik al stom verbaasd, wat moet je nu eigenlijk met een Saab op Zandvoort.
Saab is voor rally en rallycross
Saab is eigenlijk nooit een zo'n circuit auto geweest, maar ben toch onder de indruk van het verhaal Geronimo1, zo te lezen deden ze het toch niet echt slecht.

een goede porsche rijder; Walter Röhrl (eigenlijk kon hij met alles goed rijden, maar kreeg wel les/ bijscholing in 4wdr van Stig Blomqvist).
http://www.youtube.com/watch?v=Ts29KKhKXds" onclick="window.open(this.href);return false; ideale lijn; daar waar de mensenmassa zich splijt.
nog een leuke http://www.youtube.com/watch?v=x_eronSeSLM" onclick="window.open(this.href);return false;

nog iemand op een leuk weggetje; Per Eklund
http://www.youtube.com/watch?v=VCa3ws7jqCY" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenfour schreef:@Blindstra, 11 augustus ben ik met mijn Saab 96 tweetakt aanwezig op CPZ, minder snel maar even (in)spannend..
ga dan ook een kijkje nemen, trek wel een oudje uit de schuur.(nieuw heb ik nl toch niet)
trackday, 1 ding weet ik nu wel, eerst een remupgrade.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van Turbobakk met de 900

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 30 jul, 2013 0:58

Dat is inderdaad heel goed nagenieten op deze manier. Veel dank naar Tenfour en Blindstra voor de foto's en filmpjes. Gert ook bedankt voor de organisatie en wie weet tot een volgende keer. Wel beetje jammer dat in het verslag op de site het woord Saab niet 1 keer genoemd wordt.. We hebben toch een mooie indruk gemaakt vonden we :D
Als je achteraf gaat nadenken is het eigenlijk compleet gekkenwerk om dit met standaard remmen te gaan doen. Gaf mij na 2 rondjes het gevoel van "doet ie 't of doet ie het niet?" en dan word ik voorzichtiger want het motto was heelhouden en heb vooral op droog niet echt de limiet opgezocht. Wil het met fatsoenlijke remmen nog wel eens proberen :D
Mijn auto leek dus, afgezien van de remmen en matgrijze voorwielen, ongeschonden uit de strijd gekomen te zijn maar sinds vanavond een CE. Sinds ik zaterdag Zandvoort verlaten heb is hij niet 1 keer meer boven de 3000 toeren geweest, sapjes heb ik ervoor, tussendoor en erna gechecked en telkens ok bevonden dus ik ben erg benieuwd.. :|

Zag in de vele fijne foto's deze voorbij komen en er viel me gelijk iets op:
Afbeelding
Was dat voor extra koeling? :shock:

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 30 jul, 2013 1:27

Maartenschuur schreef:(vooral die van AeroR's blauwe monster!)
Heb ze gelijk gejat en eentje tot avatar gebombardeerd. Op deze ben ik volgens mij aan het planken want die voorkant komt wel erg ver omhoog :x
Afbeelding
Voordeel is dat je die glimmende IC goed ziet :D

Ik vond deze erg grappig en veelzeggend. De nette maar trage Porsche rijder die de snellere Saab (Sebusta) achter hem dan toch maar laat inhalen :D
Afbeelding
En zo waren er zoveel momenten om harduit te lachen van onder je helm wegens het grote genot :lol:

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 30 jul, 2013 12:20

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van Turbobakk met de 900
Ik kan niet anders zeggen dan zeer positief. Ik kon met mijn 23 jaar oude 900 het geweld goed bijhouden. Misschien wil Blindstra als ervaringsdeskundige er ook nog wat zeggen. Hij heeft tenslotte als enige met alle Saabjes 3 rondjes gereden.

Nu is mijn 900 verre van origineel:
Vermogen 210 pk, 320nm; APC getweakt, 3"dp, Simons 1 demper, brandstofchip, sportluchtfilter JR
Onderstel KCP veren, Bilstein B6, Whiteline swaybar;
Remmerij van de 9000, met voor gegroefde en geventileerde schijven (vorige eigenaar heeft dat bij Abbott laten doen)

Wegligging heb ik niets over te klagen, de 900 bleef zeer neutraal in het bochtenwerk. Remmen zijn wat minder dan de modernere 9-3 en 9-5, waardoor je wat eerder op het pedaal moet gaan staan. Daar moeten we misschien nog maar is wat aan doen. Ook door de warmte en de beperking van de intercooler, merk je dat het vermogen minder wordt. Maar goed ook dat staat in de planning.

Na afloop bestaat de "schade" uit wat mindere remmen, banden zijn niet helemaal fris meer en mijn logo op de motorkap is afgebladderd ;-(+ , Waarschijnlijk door de hitte heeft het stickertje losgelaten.

Plaats reactie