Elfstedentocht
-
theun
- Donateur (3x)

Elfstedentocht
Is het een leuk idee ( losstaand van de gemeten ijsdikte ) om de elfstedentocht te gaan rijden? Met een zo groot mogelijk aantal saab's?
Wat mij betreft op een zondag, wellicht eind deze maand?
Wat mij betreft op een zondag, wellicht eind deze maand?
-
Sporthatch
- Donateur (3x)

Re: Elfstedentocht
zou met dit weer een 11 kroegentocht niet beter zijn? 
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
Grappig, ik zat ook al te kijken om eens de 11-stedentocht met de Saab te rijden.
Het kan natuurlijk met 2e Pinksterdag dan is er een rit met "stempelen" voor motoren en auto's.
Wordt georganiseerd door http://www.frieschemotorclub.nl/index.p ... tocht-info" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of je dan lid moet zijn......max deelnemers is dan 3600.
Maar MET vorst en beetje sneeuw op de akkers/weilanden en regelmatig warme drank scoren in de caféetjes "en route"
is ook hartstikke leuk.
Het kan natuurlijk met 2e Pinksterdag dan is er een rit met "stempelen" voor motoren en auto's.
Wordt georganiseerd door http://www.frieschemotorclub.nl/index.p ... tocht-info" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of je dan lid moet zijn......max deelnemers is dan 3600.
Maar MET vorst en beetje sneeuw op de akkers/weilanden en regelmatig warme drank scoren in de caféetjes "en route"
is ook hartstikke leuk.
-
svarta pilen
- Geregistreerd lid
Ik reed vorig jaar de Elfstedentocht met mijn Saab. Het was op de vrijdag voorafgaand aan het weekend waarin de organisatie besloot om de tocht niet te laten aanvangen. Ik schatte in dat die dag er nog overal op de route geschaatst zou worden. Nu schaats ik zelf niet maar fotografeer ik wel graag. Van acht uur 's ochtends tot half tien 's avonds volgde ik met de Saab zo dicht mogelijk de route. Regelmatig moest ik een stuk door een weiland of over een akker lopen om op het Elfstedenijs te komen.
Ik koos ook voor de vrijdag omdat het dan minder druk zou zijn, en ik gemakkelijker mijn Saab dichtbij de route kwijt kon. Dat is meteen mijn tip: organiseer dit niet in het weekend, maar doordeweek. Ook al moet je er een vrije dag voor opnemen. Die is dan wel erg goed besteed. Nog een tip: houd je aan de aangegeven snelheden. Terecht controleert de politie er regelmatig op. Mijn derde tip: bereid jezelf en jouw Saab goed voor. Omdat ik vanaf de Afsluitdijk kwam besloot ik de route ergens op te pakken, en niet eerst naar de finish te rijden.
Ik vond het een erg leuke ervaring. Het was mooi weer, koud, mensen die van het schaatsen genoten in een ontspannen sfeer.
Mijn fotoreportage van de Elfsteden 2012
Ik koos ook voor de vrijdag omdat het dan minder druk zou zijn, en ik gemakkelijker mijn Saab dichtbij de route kwijt kon. Dat is meteen mijn tip: organiseer dit niet in het weekend, maar doordeweek. Ook al moet je er een vrije dag voor opnemen. Die is dan wel erg goed besteed. Nog een tip: houd je aan de aangegeven snelheden. Terecht controleert de politie er regelmatig op. Mijn derde tip: bereid jezelf en jouw Saab goed voor. Omdat ik vanaf de Afsluitdijk kwam besloot ik de route ergens op te pakken, en niet eerst naar de finish te rijden.
Ik vond het een erg leuke ervaring. Het was mooi weer, koud, mensen die van het schaatsen genoten in een ontspannen sfeer.
Mijn fotoreportage van de Elfsteden 2012
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
svarta pillen Kun je een schatting geven (in km of in tijd) voor welk gedeelte je (enigszins) naast het ijs rijdt en dus vanuit de auto daarvan al rijdende kunt genieten? Dit vraag ik me ineens af omdat je het vaak over stoppen/lopen en dan pas ijs zien hebt.
-
svarta pilen
- Geregistreerd lid
Ik heb inderdaad geprobeerd zoveel als mogelijk (enigszins) naast het ijs te rijden. In de steden zelf gaat dat best, maar als de route eenmaal door het platteland gaat is dat al een stuk lastiger. De route ligt dan meestal een stuk lopen van de weg verwijderd. En omdat je die heen en weer wandelt kost dat extra tijd. Ik had het er vanwege de fotografie ervoor over, maar had in het begin van de middag in de gaten dat ik nog een flink stuk voor de boeg had. Uiteindelijk was het half tien 's avonds toen ik de laatste stad aandeed. Ik was rond half acht in de ochtend gestart. Nu was het voor mij wel de eerste keer dat ik deze route reed. Dat deed ik aan de hand van een topografische kaart, ANWB-palen en voor een tijdsinschatting de TomTom.
Mocht een van de Saabforummers met de Elfstedenroute, met de omliggende wegen bekend zijn en willen meedoen met een eventuele Elfsteden-met-de-Saab-tocht, dan kan het waarschijnlijk sneller. In combinatie met je beperken tot de steden zelf, daar uitstappen, sfeer proeven (buiten en niet te lang binnen een café) en wat foto's maken kan je waarschijnlijk zo rond zeven uur 's avonds klaar zijn. Waarna je in de finishplaats nog met zijn allen onder het genot van lekker eten en drinken de dag de revue laat passeren. Veel plezier!
Mocht een van de Saabforummers met de Elfstedenroute, met de omliggende wegen bekend zijn en willen meedoen met een eventuele Elfsteden-met-de-Saab-tocht, dan kan het waarschijnlijk sneller. In combinatie met je beperken tot de steden zelf, daar uitstappen, sfeer proeven (buiten en niet te lang binnen een café) en wat foto's maken kan je waarschijnlijk zo rond zeven uur 's avonds klaar zijn. Waarna je in de finishplaats nog met zijn allen onder het genot van lekker eten en drinken de dag de revue laat passeren. Veel plezier!
-
mennoherstel
- Donateur (3x)

Svarta Pilen, wat een leuk idee om die 11 steden tocht te rijden! Mooie foto's man
Ik zag er een waar ik laatst ook ben geweest:

En de mijne:

En de mijne:

-
benno
- Geregistreerd lid
zou nog veel leuker zijn om over het ijs te rijden!
-
gunar
- Geregistreerd lid
Mooie foto's Svarta Pilen.
Wat mooi dat dat allemaal op ons forum te vinden is.
Met Saab de route rijden - goed idee - en onderweg opwarmen (is dat bij een Saabrijder nodig
) in een café. Ja, dat is historisch verantwoord. Zo ging het ook in de beginjaren van de Tocht. Stempelen, warme worst/warme maaltijd, en weer het ijs op. Toen had je nog plaatselijke gidsen om de route te wijzen, nu de media.
Galamadammen
Zouden ze dat kunnen vinden voor een reportage ? Of anders de Morra ?
(heel close
).
Wat mooi dat dat allemaal op ons forum te vinden is.
Met Saab de route rijden - goed idee - en onderweg opwarmen (is dat bij een Saabrijder nodig
-
gunar
- Geregistreerd lid
De opoffering, van elke keer de ontspanknop indrukken met een vinger bij die lage temperaturen, is groot geweest. Desondanks geen handschoen, geen want, geen enkele bewogen foto in de hele reeks. Elke opname met blote handen gemaakt....
Ga dat nog eens terugkijken als dia-voorstelling. Beloof ons (
) om ze te vereeuwigen (daar zijn foto's voor) op ons forum. Dus niet bij de eerste sneeuwklokjes deleten (
= het andere knopje op het toestel + computer/fotoalbum
).
Friesland, water, schaatsen, schapen (staan er goed op die fotomodellen
), grasland...Hoe God verdween uit Jorwerd (boek van ene ? Dominee Nico ter Linden ? Geert Mak soms ? ... uit nostalgie behouden die afbeeldingen. Yes ! 2012, de winter van, dat is alweer enige tijd geleden...
Ga dat nog eens terugkijken als dia-voorstelling. Beloof ons (
Friesland, water, schaatsen, schapen (staan er goed op die fotomodellen
-
svarta pilen
- Geregistreerd lid
@gunar Klopt, ik wilde vooral met mijn foto's een verhaal vertellen. Thuis had ik de ingrediënten daarvoor bedacht: weidsheid, koude,verlatenheid, zich kranig houdende rijders, gezelligheid op kleine schaal in de steden. De werkelijkheid ter plekke kwam daar goed mee overeen. De snijdende wind zorgde ervoor dat ik snel en gericht fotografeerde. Inderdaad zonder statief en met blote handen. Hoe meer de dag vorderde des te sneller ik mijn wanten - handschoenen bleken te weinig beschermend - weer aan deed na elke fotosessie. Al kon het maken van deze reportage nog niet in de schaduw staan van de heroïsche prestatie, die het rijden van de Elfsteden is, ik bereikte rond zes uur 's avonds wel het punt dat ik mijzelf voor moest houden door te zetten. De finish van de Elfstedenfotoreportage was bijna in zicht, zo meende ik. Al bleek die nog drieëneenhalve uur verwijderd te zijn.
Deze reportage zal ik zeker bewaren. En mocht de Elfstedentocht in mijn leven nog een keer doorgaan, dan zal ik proberen op de verlaten stukken waar een enkele rijder vooruit snelt mijn camera op tijd ingesteld te hebben om de plaat te maken die in een streek het verhaal vertelt. Wie weet.
Geef ik nu weer het stokje over aan degenen die graag de Elfstedenroute met de Saab willen rijden. Veel plezier!
Deze reportage zal ik zeker bewaren. En mocht de Elfstedentocht in mijn leven nog een keer doorgaan, dan zal ik proberen op de verlaten stukken waar een enkele rijder vooruit snelt mijn camera op tijd ingesteld te hebben om de plaat te maken die in een streek het verhaal vertelt. Wie weet.
Geef ik nu weer het stokje over aan degenen die graag de Elfstedenroute met de Saab willen rijden. Veel plezier!
-
tommeke
- Geregistreerd lid
Ik ga Elfstedentocht fietsen...ook mooi!
Tommeke
Tommeke