Foto's of kiekjes meeting (?)

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Sander
Forum Admin

Foto's of kiekjes meeting (?)

Bericht door Sander » za 16 jun, 2007 11:21

Op het forum wordt op dit moment een topic gewijd aan het kiezen van een digitale camera. Er worden veel goede suggesties gedaan en er komen een aantal populaire camera's langs. Een keuze is erg lastig.
Daarnet las ik deze vraag i.v.m. het kiezen van een bepaald type camera:
brinky schreef:de vraag is... wil je kiekjes schieten of wil je fotograferen?
Het maken van een foto of een kiekje hangt altijd af van het moment dat je de knop van de camera indrukt. Wat zie je? Hoe verdeel je een de onderwepen in het beeld? Neem je een laag of hoog standpunt? Focus je dichtbij of ver weg? Welke instellingen heb je gekozen op de camera?
Het zijn vaak maar gewoon weetjes die je op een gegeven moment zonder veel over na te denken meeneemt als je een foto maakt.
Juist deze weetjes bij het maken van een foto kunnen bepalen of een plaatje een foto wordt of juist een kiekje.

Nu zullen velen dat niet heel interessant vinden (die klikken lekker in het rond en vinden dat prima), maar waarschijnlijk zijn er anderen (zoals ik) die vaak foto's op het forum te zien krijgen die erg mooi zijn. Die foto's "kloppen" dan gewoon. Maar hoe doe je dat nou?

Bij deze overpeinzing zat ik te denken of het misschien niet een leuk idee zou zijn om een dag te organiseren waarop een aantal van onze forumleden die vaak erg mooie foto's maken eens laten zien hoe foto's gemaakt kunnen worden. Hierbij kan dan ook een stukje techniek van de camera langs komen (wat wil je op de foto krijgen? wat doet licht? welke sluitertijd moet je nemen? etc etc).

Zijn er anderen die het een leuk idee lijkt iets te leren over fotograferen?

EN

Zijn er forummers die wel een keer een dagje op pad willen met wat foto-enthousiastelingen?

Ik ben benieuwd.

Groeten,
Sander

PS we fotograferen natuurlijk ook Saabs, dus dan houden we het nog een beetje on-topic ;)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 jun, 2007 11:39

wel een goed idee lijkt me, je wordt er nooit dommer van, of wel soms, je bent immers nooit te oud om wat te leren, toch :wink:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 16 jun, 2007 11:57

Ik heb niet eens een goeie camara.....Wel een saab om te fotograferen :D
Ik ben niet echt into fotograferen, mijn telefoon maakt al mooiere foto´s als m´n camara :oops:
Maar ik zou wel graag een serie Foto´s hebben van m´n saab, beter als de kiekjes die ik kan maken...
Op het forum, weet zo niet meer welk topic, heb ik eens een foto gezien van het openen van een cabriokap, zoiets, en wat mooie detail foto´s zou ik erg graag van mijn saab hebben 8) Als deze ook nog op mooi papier op een goeie printer uitgeprint kunnen worden zou helemaal super zijn (hoeft natuurlijk niet voor niets)
Als er eens een fotoshoot is in omgeving Tilburg ben ik er, als dat mag, om die reden graag bij :wink:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 16 jun, 2007 12:46

Goed en leuk idee!

Ik moet overigens zeggen dat ik vind dat de foto voor 80%, zo niet meer, wordt bepaald door de compositie. Je ziet mensen met de meest lullige cameraatjes prachtige foto's maken omdat ze inderdaad "kloppen"

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 jun, 2007 12:55

Is ook vaak een kwestie van creatief zijn en wat durven te proberen, wat met een dig camera een stuk gemakkelijker is dan vroeger want je kunt het resultaat direct bekijken en evt gelijk wissen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 16 jun, 2007 12:58

edwardkommeren schreef:Is ook vaak een kwestie van creatief zijn en wat durven te proberen, wat met een dig camera een stuk gemakkelijker is dan vroeger want je kunt het resultaat direct bekijken en evt gelijk wissen.
het is er niet "makkelijker" op geworden.. het is makkelijker je onkunde te verhullen door eerst 1000 foto;s te schieten, en dan 20 "mooie" over te houden.

overigens naast oog voor compositie, telt ook mee oog voor belichting, en kennis omtrent de werking van diafragma, focus, scherptediepte, ge/misbruik van lichtomstandigfheden etc. Dit vereist nog steeds fototechnische kennis.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 16 jun, 2007 13:14

Superidee! wanneer gaan we?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 jun, 2007 13:24

jelger schreef: het is er niet "makkelijker" op geworden.. het is makkelijker je onkunde te verhullen door eerst 1000 foto;s te schieten, en dan 20 "mooie" over te houden.
heb je gelijk in :lol:

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » za 16 jun, 2007 19:47

4 jarige fotografie opleiding achter de rug (Den Haag), jaren als beroepsfotograaf gewerkt en nu werken als regisseur (televisie). Dus ik kan wel een 'lesje' geven.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » za 16 jun, 2007 20:24

Lijkt me leuk, maar vergeet niet dat ook de nabewerking een belangrijk onderdeel van het proces is. Dus als je echt een volledige 'les'dag zou willen organiseren zou je daar ook iets mee moeten doen..

robertw

Bericht door robertw » za 16 jun, 2007 20:41

lijkt mij leuk, als part-time fotograaf is het altijd leuk om andere te helpen.

check this out: www.rjwelling.net

groeten,

/rw

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 17 jun, 2007 13:02

Lijkt me tof! Over 2 weken heb ik vakantie dus dan heb ik alle tijd. Heb geen Saab, maar wel een hele dikke rugzak met fotogear :D

Als iemand trouwens een laptop kan meenemen (heb ik zelf niet) kan ik wel een kleine uitleg (of desgewenst uitgebreide) van photoshop geven mocht iemand daar interesse in hebben. Zoals Rutger terecht zegt is photoshop een essentieel onderdeel voor succesvolle foto's. ;)

Je moet het namelijk zo zien: met analoge fotografie is je bronbestand een filmpje en ontwikkel je in het lab je foto. Bij digitale fotografie is je bronbestand een JPG of RAW file, en photoshop het ontwikkel lab. Het gezegde dat digitale beeldmanipulatie fout is, en dat een foto direct uit je camera helemaal goed moet zijn is dus een fabeltje. Natuurlijk moet je niet overdrijven met photoshop (hoewel het soms leuk kan zijn) maar een aantal basisbewerkingen mogen absoluut niet ontbreken!

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » zo 17 jun, 2007 14:33

Als iets niet goed vastgelegd is tijdens het fotograferen dan kan je fotosoepen tot je een ons weegt maar van een drol maak je echt geen lekker gebakje

SimonA50

Bericht door SimonA50 » zo 17 jun, 2007 14:49

ervani schreef:Als iets niet goed vastgelegd is tijdens het fotograferen dan kan je fotosoepen tot je een ons weegt maar van een drol maak je echt geen lekker gebakje
Precies! Overbelichte foto,s krijg je ook niet goed met nabewerking.

robertw

Bericht door robertw » zo 17 jun, 2007 15:47

RAW shooter here!
/rw

Plaats reactie