proefritje in Frankrijk

2010-2012
Aeroplan
Donateur
Donateur

Re:

Bericht door Aeroplan » di 29 mar, 2011 15:51

tecks schreef:@Aeroplan
De dingen die je noemt bijna zonder uitzondering te classificeren in de categorie "spijkers op laag water"; uiteraard mag je je misnoegen duidelijk maken, maar het kan ook best zijn dat mensen de altimeter/snelheidsmeter wèl gewoon een leuke gadget vinden.

Nou, dat ben ik niet met je eens. Van buiten ziet het eruit als een SAAB, ga je erin zitten en dan heb je dat gevoel helemaal niet. Ik noem slechts een aantal voorbeelden. Ik heb het nog niet eens gehad over de agressieve drukke presentatie van de verschillende meters en de verschrikkelijke gif-groene kleuren in de wijzers en de radio/navigatie. Tot slot is het onvergeeflijk om zo'n domme fout met die snelheids-meter te maken als je dweept met luchtvaarthistorie. Het doet denken aan een instrument uit een cockpit, maar er klopt geen zak van.
tecks schreef:Het is verder onhandig om de achteruit rechtsachter te zetten als je een 6-bak hebt. De plek van de raambediening is al jaren en jaren een punt van kritiek bij de autopers. Enzovoort.
Die 6-bak is inderdaad een steekhoudend argument. Desalniettemin, bij een 5 bak is het ook mogelijk om links-boven de achteruit te plaatsen (dus 4 versnellingen naast elkaar), waarom zou dat bij een 6 bak niet kunnen? Ik ben benieuwd naar je bronnen wat betreft auto-pers over de raambediening. Lijkt me per definitie een reden om eraan vast te houden (voor een eigenwijs merk zoals SAAB). Ik geef je nog even een voorbeeld waar die "pedestal" bediening uitstekend werkt: de tol-poortjes op de Peage.

De bestuurder kan schakelen en wegrijden (met 2 handen dus) na het betalen, terwijl de bij-rijder het raampje weer dichtdoet.
tecks schreef:Tot slot gaat het ook om de manier waarop je je kritiek kenbaar maakt. Zo is het voor anderen misschien minder normaal om "WTF" te tikken bijvoorbeeld. De enige gangbare franse uitdrukking die ik ken gaat hier prima op: "C'est le ton qui fait la musique".

Ik heb toch sterk de indruk dat ik me vrij keurig uitdruk. Dat "WTF" mensen zou storen op een internetforum was mij nog niet bekend, maar ik had er uiteraard geen rekening mee gehouden dat ook mensen uit plaatsen als Staphorst dit forum zouden kunnen bezoeken, dus ik zal er vanaf heden rekening mee houden.
tecks schreef:Overigens is 70% van de onderdelen van de 9-5 verschillend van de Insignia. Hetgeen maar aangeeft dat er kennelijk niet zo veel beperkingen waren. De plaatsing van onderdelen en de gebruikte interieurmaterialen zijn niet onder de beperkingen van een gedeeld platform te brengen. Die mening dat de Saab-ontwikkelaars erg beperkt zijn geweest tijdens het ontwerpen van de auto kan je dan ook niet terecht toegedaan zijn. Temeer daar de Saab zelf heeft aangegeven juist bij de ontwikkeling van de 9-5 meer vrijheid dan voorheen te hebben ervaren van GM.
Daar had ik dan graag een bron met referentie van. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat het platform en de drivetrain voor zover ik begrepen heb identiek zijn! Dat vertegenwoordigd al zo'n 2/3 van je ontwikkeling...
tecks schreef:Kortom: Doe je gelijkhebbertje even uit. Dan heeft iedereen die op het forum komt als Saab-fan niet zo'n last van jouw -al dan niet terechte- azijn en jij als logisch gevolg niet van hen.
Pardon? Dit is een discussie-forum. Er staat helemaal geen gelijkhebbertje aan (wat is dat?). Ik lees graag beargumenteerde reacties (zoals die van jou) en geen loze, zure, subjective opmerkingen tussendoor die verder aan de discussie helemaal niets toevoegen.

Basilicum
Geregistreerd lid

Re: proefritje in Frankrijk

Bericht door Basilicum » di 29 mar, 2011 18:43

Ik heb Uw mening over de 9-5 gelezen en die respecteer ik.
Zou het fijn vinden als U ook de mijne respecteert.
Ik vind de 9-5 een geweldige auto die rijdt, zoals een Saab hoort te rijden.
Prettig stug geveerd met een geweldig vermogen.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » di 29 mar, 2011 21:16

Aeroplan schreef:
tecks schreef:<<knip>> het kan ook best zijn dat mensen de altimeter/snelheidsmeter wèl gewoon een leuke gadget vinden.

Nou, dat ben ik niet met je eens. Van buiten ziet het eruit als een SAAB, ga je erin zitten en dan heb je dat gevoel helemaal niet. <<knip>> Tot slot is het onvergeeflijk om zo'n domme fout met die snelheids-meter te maken als je dweept met luchtvaarthistorie. Het doet denken aan een instrument uit een cockpit, maar er klopt geen zak van.
Ik heb dat gevoel van thuiskomen in een Saab juist wel: de bediening van de ventilatieroosters, de zeer sobere presentatie van de meters etc doen mij juist opvallen dat alles zo rustig is vormgegeven. Toegegeven; dat gifgroene vind ik ook nogal overdreven, maar ik vond het oranje van de SID eigenlijk óók best lelijk.

Overigens: die snelheidsmeter in de vorm van een altimeter is dus een gadget. Het is niet fout, want in een auto heb je niet zoveel aan een zodanige altimeter. Het ding kan nu eenmaal niet vliegen. Daarom hebben ze een op luchtvaartinstrumenten geïnspireerde snelheidsmeter gemaakt. Ik vind het wel een grappige touch, maar kennelijk doet het jou echt pijn dat het slechts inspiratie was en geen serieus instrument. Het zal toch niet de bedoeling zijn geweest om jou pijn te doen? Volgens mij moet je het gewoon niet zien als iets nuttigs, maar echt als een geinige touch. Hoop dat je de lichtvoetigheid kunt opbrengen....
Aeroplan schreef:
tecks schreef:Het is verder onhandig om de achteruit rechtsachter te zetten als je een 6-bak hebt. <<knip>>De plek van de raambediening is al jaren en jaren een punt van kritiek bij de autopers.
Die 6-bak is inderdaad een steekhoudend argument. Desalniettemin, bij een 5 bak is het ook mogelijk om links-boven de achteruit te plaatsen (dus 4 versnellingen naast elkaar), waarom zou dat bij een 6 bak niet kunnen?
Nou ben ik je even kwijt. Waar zou jij bij een 6-bak de achteruit-versnelling willen hebben dan? Rechts naast de 6? Is dat dan handiger dan links, wat dichter bij de 1 zit die je na het achteruitrijden vaker gebruikt dan 5 of 6?
Aeroplan schreef: Ik ben benieuwd naar je bronnen wat betreft auto-pers over de raambediening. Lijkt me per definitie een reden om eraan vast te houden (voor een eigenwijs merk zoals SAAB). Ik geef je nog even een voorbeeld waar die "pedestal" bediening uitstekend werkt: de tol-poortjes op de Peage.
De bestuurder kan schakelen en wegrijden (met 2 handen dus) na het betalen, terwijl de bij-rijder het raampje weer dichtdoet.
Op bijvoorbeeld autoweek (ik weet het, een k•d-blad, maar toch) staat te lezen in een rij-impressie van de 2005 Saab 9-5:
Niet zo handig vinden we in ieder geval dat de toetsen van de elektrische raambediening ook tussen de voorstoelen zijn ondergebracht. Onze favoriete plaats voor deze toetsen is de armsteun van het deurpaneel aan de kant van de bestuurder. link

En wat die péage betreft: daarvoor hebben we de one-touch-up functie bedacht die de ruit in één keer omhoog doet zonder dat je het knopje hoeft vast te houden. Eigenlijk nóg handiger, nietwaar?
Aeroplan schreef:
tecks schreef:Tot slot gaat het ook om de manier waarop je je kritiek kenbaar maakt. Zo is het voor anderen misschien minder normaal om "WTF" te tikken bijvoorbeeld. De enige gangbare franse uitdrukking die ik ken gaat hier prima op: "C'est le ton qui fait la musique".

Ik heb toch sterk de indruk dat ik me vrij keurig uitdruk. Dat "WTF" mensen zou storen op een internetforum was mij nog niet bekend, maar ik had er uiteraard geen rekening mee gehouden dat ook mensen uit plaatsen als Staphorst dit forum zouden kunnen bezoeken, dus ik zal er vanaf heden rekening mee houden.

Ja, dat is dus precies wat ik bedoel. Het gaat niet om de tekst op zich -die is zonder meer keurig- maar om de manier waarop je het opzet. Nu zet je mij en-passant half en half weg als een Staphorster. Daar gaat het om, om de toon die je neerzet. Soms kan dat ook bij de ontvanger liggen hoor, maar in mijn ogen was je behoorlijk gebrand op je gelijk en leek het er op dat je daar niet meer in alle redelijkheid op reageerde.
Aeroplan schreef:
tecks schreef:Overigens is 70% van de onderdelen van de 9-5 verschillend van de Insignia. Hetgeen maar aangeeft dat er kennelijk niet zo veel beperkingen waren. De plaatsing van onderdelen en de gebruikte interieurmaterialen zijn niet onder de beperkingen van een gedeeld platform te brengen. Die mening dat de Saab-ontwikkelaars erg beperkt zijn geweest tijdens het ontwerpen van de auto kan je dan ook niet terecht toegedaan zijn. Temeer daar de Saab zelf heeft aangegeven juist bij de ontwikkeling van de 9-5 meer vrijheid dan voorheen te hebben ervaren van GM.
Daar had ik dan graag een bron met referentie van. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat het platform en de drivetrain voor zover ik begrepen heb identiek zijn! Dat vertegenwoordigd al zo'n 2/3 van je ontwikkeling...
Kijk maar hier:
* Op autozine staat: "On the new 9-5, some 70 percent of parts are unique."
* Op lifewithsaab staat: "According to Saab's Mats Fägerhag, 70 percent of the new Saab 9-5 was developed by Saab's engineers."
* Op racer.com staat: "The 9-5 is arguably the most purely conceived Saab since the 9000 in 1985, with 70 percent of its part numbers unique to Saab."
* Op top gear staat: "Meer dan 70 procent van de onderdelen uit de 9-5 zijn, volgens Saab, uniek."
Aeroplan schreef: <<knip>> Ik lees graag beargumenteerde reacties (zoals die van jou) en geen loze, zure, subjective opmerkingen tussendoor die verder aan de discussie helemaal niets toevoegen.
Ja, dat is nou een beetje de pot verwijt de ketel. Want beargumenteerd wil niet zeggen dat het niet zuur of subjectief is. Als je je first post nog even terugleest dan zul je misschien wel snappen dat mensen een beetje kribbig tegen je deden.

Aeroplan
Donateur
Donateur

Bericht door Aeroplan » di 29 mar, 2011 22:56

Basilicum schreef:Ik heb Uw mening over de 9-5 gelezen en die respecteer ik.
Zou het fijn vinden als U ook de mijne respecteert.
Uiteraard, bij deze dan ook van harte vele veilige en plezierige kilometers toegewenst in uw nieuwe voiture.
tecks schreef: Ik heb dat gevoel van thuiskomen in een Saab juist wel: de bediening van de ventilatieroosters, de zeer sobere presentatie van de meters etc doen mij juist opvallen dat alles zo rustig is vormgegeven. Toegegeven; dat gifgroene vind ik ook nogal overdreven, maar ik vond het oranje van de SID eigenlijk óók best lelijk.

Overigens: die snelheidsmeter in de vorm van een altimeter is dus een gadget. Het is niet fout, want in een auto heb je niet zoveel aan een zodanige altimeter. Het ding kan nu eenmaal niet vliegen. Daarom hebben ze een op luchtvaartinstrumenten geïnspireerde snelheidsmeter gemaakt. Ik vind het wel een grappige touch, maar kennelijk doet het jou echt pijn dat het slechts inspiratie was en geen serieus instrument. Het zal toch niet de bedoeling zijn geweest om jou pijn te doen? Volgens mij moet je het gewoon niet zien als iets nuttigs, maar echt als een geinige touch. Hoop dat je de lichtvoetigheid kunt opbrengen....
Ik vind de SID (zoals in de 9-5 en 9-3 te vinden) ook lelijk. Overigens in de vectra uit die tijd zit hetzelfde.

Ik probeer nog 1 keer mijn huivering voor die snelheidsmeter uit te leggen, want voor mij is het echt blasfemisch. Overigens, onderstaande voorbeeld is NIET gebaseerd op waargebeurde feiten ;)

Stel je voor je bent 11 jaar oud, helemaal gek van vliegtuigen en je vraagt aan je tante de Revell bouwdoos van de F/A 18G Growler op schaal 1:48, want die past mooi in het rijtje Gripen, JSF, Eurofighter en Rafale dat je al hebt staan; je bent namelijk een serieus ventje en je verzamelt de actuele fighters in de wereld. Helaas kon je tante die specifieke doos niet echt vinden, maar ze heeft voor jou de volgende bouwdoos meegenomen. Ten slotte "ook iets met een straaljager". Je tante zul je zoiets uiteraard vergeven, maar een illuster auto-merk als SAAB met zijn roots in de luchtvaart en waarvan de naamgenoot nog steeds straaljagers bouwt niet. Een dergelijk gevoel van afwezige affiniteit roept die snelheidsmeter op...
tecks schreef: Nou ben ik je even kwijt. Waar zou jij bij een 6-bak de achteruit-versnelling willen hebben dan? Rechts naast de 6? Is dat dan handiger dan links, wat dichter bij de 1 zit die je na het achteruitrijden vaker gebruikt dan 5 of 6?
In mijn 9000 zit hij ook rechts-achter en niet naast de 1. Jouw redenatie klopt natuurlijk, maar consistentie is ook wat waard; bovendien de versnelling achteruit doen om achteruit te rijden is ook niet on-logisch. Desalniettemin, bij een 6-bak voorzie ook ik meer problemen.
tecks schreef:Op bijvoorbeeld autoweek (ik weet het, een k•d-blad, maar toch) staat te lezen in een rij-impressie van de 2005 Saab 9-5:
Niet zo handig vinden we in ieder geval dat de toetsen van de elektrische raambediening ook tussen de voorstoelen zijn ondergebracht. Onze favoriete plaats voor deze toetsen is de armsteun van het deurpaneel aan de kant van de bestuurder. link

En wat die péage betreft: daarvoor hebben we de one-touch-up functie bedacht die de ruit in één keer omhoog doet zonder dat je het knopje hoeft vast te houden. Eigenlijk nóg handiger, nietwaar?
Tja, je zegt het zelf al; een beetje de telegraaf onder de autobladen en verder totaal niet onderbouwd. Ik heb al wat ergonomische redenen aan gedragen waarom ik de middenpositie wel beter vind (je rechterhand heb je vaker los, om te schakelen bijvoorbeeld). Uiteraard, de one-touch-up complementeert, maar in mijn auto werkt schijnbaar alleen one-touch-down.
tecks schreef:Ja, dat is dus precies wat ik bedoel. Het gaat niet om de tekst op zich -die is zonder meer keurig- maar om de manier waarop je het opzet. Nu zet je mij en-passant half en half weg als een Staphorster. Daar gaat het om, om de toon die je neerzet. Soms kan dat ook bij de ontvanger liggen hoor, maar in mijn ogen was je behoorlijk gebrand op je gelijk en leek het er op dat je daar niet meer in alle redelijkheid op reageerde.
De Meern ligt toch naast Utrecht?
tecks schreef: Kijk maar hier:
* Op autozine staat: "On the new 9-5, some 70 percent of parts are unique."
* Op lifewithsaab staat: "According to Saab's Mats Fägerhag, 70 percent of the new Saab 9-5 was developed by Saab's engineers."
* Op racer.com staat: "The 9-5 is arguably the most purely conceived Saab since the 9000 in 1985, with 70 percent of its part numbers unique to Saab."
* Op top gear staat: "Meer dan 70 procent van de onderdelen uit de 9-5 zijn, volgens Saab, uniek."
Bedankt voor de bronnen tecks. Ik wil meteen nuanceren wat daar gesuggereerd wordt met behulp van voornamelijk de derde bron, want ik denk dat dat de letterlijke quote van SAAB zelf is: with 70 percent of its part numbers unique to Saab.. Waarom is dat belangrijk: omdat bij de ontwikkeling van dergelijke complexe producten aan configuration management wordt gedaan, wat betekent dat als je 2 onderdelen hebt die identiek zijn, maar bij 1 van de 2 veil je een klein hoekje af omdat het dan beter past in een specifieke assemblage, dit ietwat aangepast onderdeel een uniek part-nummer krijgt en in deze uitvoering dus nergens anders wordt gebruikt, ook al is het onderdeel zelf voor 99% gelijk aan het andere.

Dat lees ik dan ook terug in de andere bronnen: ze hebben voor het belangrijkste deel dezelfde lego-doos gekregen, maar wel de vrijheid om de blokken die ze krijgen eventueel aan te passen, waarbij je dus unieke partnummers krijgt, blijkbaar tot 70%. Dat betekent dus helemaal niet dat 70% van de auto uniek is, want zoals in 1 van de bronnen geschreven staat, Most powertrains are common to Insignia, but Saab has reworked the base 2.0TiD diesel engine for better refinement; ze hebben dus in wezen dezelfde motor, maar deze naar eigen smaak aangepast en deze aangepaste versie is uniek.

Dus die 70% unieke part-numbers zijn voor bijvoorbeeld 80% in verschillende mate (soms in verre mate) verwant aan een zuster-part in een andere GM auto.

Overigens in die derde bron nog een discutabele

Surprise: cabin design is remarkably close to the 9000 of 25 years ago !

Hier vind ik me dus grotendeels niet in en ik hoop dat ze cockpit bedoelen.
tecks schreef:Ja, dat is nou een beetje de pot verwijt de ketel. Want beargumenteerd wil niet zeggen dat het niet zuur of subjectief is. Als je je first post nog even terugleest dan zul je misschien wel snappen dat mensen een beetje kribbig tegen je deden.
stuur me aub (evt per PB) de exacte zinsnede waar je op doelt, want voor mij is het namelijk zo duidelijk niet..

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 29 mar, 2011 23:42

Dat de 9.5NG voor 70% uit "unieke" onderdelen bestaat dat is gewoon een commercieel kletsverhaal.
Het had niet veel gescheelt of GM had hem gewoon zelf in Ruesselsheim gebouwd.
Trouwens vrijwel alle patenten van de in de 9.5 NG gebruikte technische toepassingen staan op naam van GM, want die auto was al gereed voordat Saab werd verkocht en daarbij is geen enkel belangrijk patent overgedragen.
Voorbeeld de Hiperstrut, de geavanceerde voorvering van GM en zijn toeleveranciers, of menen fans dat dat een Saab ontwikkeling is.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » di 29 mar, 2011 23:45

Wel een mooi bedachte uitdrukking: 'Gelijkhebbertje' :-)

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » wo 30 mar, 2011 8:06

carlsson schreef:Dat de 9.5NG voor 70% uit "unieke" onderdelen bestaat dat is gewoon een commercieel kletsverhaal.
Heb je hiervoor misschien een bron? Dat ze hem in Russelsheim zouden bouwen of dat er GM patenten op zitten is geen verklaring voor een ander percentage unieke onderdelen.

Ik denk trouwens dat er tussen Saab en GM wel een overeenkomst moet zijn gesloten inzake de patenten van GM. Ze zouden anders de 9-5 niet kunnen bouwen zonder op die patenten inbreuk te maken. Wat er verder in die overeenkomst staat is mij niet bekend. Jou wel Carlsson?

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » wo 30 mar, 2011 8:08

Dit loopt uit de hand.

Van een proefrit tot het demonteren van de 9-5NG.

Voilà
Geregistreerd lid

Bericht door Voilà » wo 30 mar, 2011 11:35

In de tijd dat Saab nog van GM was, werden vrijwel alle octrooien/patenten ingediend op naam van de moederorganisatie.
De merken mochten dan de in de octrooien beschreven technologie gebruiken tegen betaling van een fikse vergoeding aan het moederbedrijf. -> Ook een manier van je geldstromen beheren.

Voor wat betreft de discussie over de plek van de raambediening en de Franse péages: Ik adviseer de Télépéage / Liber-t:
http://www.asf-telepeage.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;
-> Geen raampje hoeft meer open en dicht en je kunt je handjes aan het stuur houden. Tevens hoef je niet in de rij te staan voor de slagboom, maar rij je er op de linkerbaan gewoon langs.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 30 mar, 2011 16:05

@Tecks,
Uiteraard is er een overeenkomst, tussen Saab en GM, Saab moet gewoon betalen wanneer er gepatenteerde GM technieken worden gebruikt.
Het GM bureau dat deze zaken in Europa regelt staat gewoon in Ruesselsheim, want GM heeft een enorme voorraad patenten en ze moeten ook steeds opletten wie die eventueel gebruikt.
Daarom wil VM ook graag andere wegen naar hetzelfde doel zoeken, voordelen liggen voor de hand, mogelijk minder kosten en tevens geen gezeur dat er GM onderdelen in zitten. Want die verhalen dat het b.v. een Insignia met een Saab saus is, dat maakt mij niets uit, maar dat verkoopt niet goed. Saab kopers zijn individualisten en willen graag een Saab-Saab. Of minimaal een Saab die wat meer klasse uitstraalt dan een ordinair GM/Opel/Fiat product. Dan maar wat BMW saus erbij dat kan minder kwaad.
Feitelijk is het gewoon een gevoelsmatige kwestie, een Audi is ook gewoon een simpele VW, maar daar hebben ze het net wat beter geregeld en Audi een duidelijke rol gegeven als elitaire tak. GM heeft wat onrust gestookt door Opel hoger te profileren te koste van Saab en daarnaast nog (tijdelijk) een Europeese Cadillac-Saab variant te lanceren. Feitelijk zijn de kansen voor Saab als Europeese GM topper hierdoor verspeelt.

Plaats reactie