Winterbanden

2010-2012
Plaats reactie
tecks
Geregistreerd lid

Winterbanden

Bericht door tecks » do 18 okt, 2012 8:45

Ik neb eergisteren onder mijn auto Goodyear winterbanden laten leggen. Niet bepaald een verbetering van het weggedrag ten opzichte van de michelin zomerbanden die er onder zaten. Zou hier wel willen durven zeggen: als je van grip houdt, neem deze banden dan niet.

Wat mij al eerder opviel en nu dus weer bevestigd word: het weggedrag van de 9-5NG is zeer afhankelijk van de kwaliteit van het gemonteerde rubber. Misschien is dit bij de mensen met een adaptief onderstel anders?

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Winterbanden

Bericht door sb129h » do 18 okt, 2012 20:08

Ik denk dat 18 graden boven nul niet bepaald de ideale omstandigheden zijn voor winterbanden... :wink:
Welke GoodYears heb je?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 18 okt, 2012 21:46

Heb met mijn continentals totaal geen last onder de 9-5, behalve dat het weggedrag van een auto met winterbanden bij deze temperaturen nu eenmaal anders is.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 19 okt, 2012 1:19

Schaatsen doen het ook slecht als het niet vriest.

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » vr 19 okt, 2012 11:21

ik heb dezelfde ervaring, maar dan met de zomerbanden.

Ik vind dat de Michelin zomerbanden bij nat wegdek lang niet zo goed op de weg liggen (zeker in de bocht) als wat ik met mijn vorige Saab's gewoon was.

De winterbanden vond ik vorige winter beter kleven op de weg. Deze zijn ook van Michelin.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » vr 19 okt, 2012 19:27

Gaat mij niet per se om zomer/winterbanden. (Het was trouwens van de week ook gewoon 6 graden 's-ochtends) Het gaat mij er om dat een ander setje banden het weggedrag überhaupt zo keihard beïnvloed. Komt dat door het sportonderstel?

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » vr 19 okt, 2012 19:35

sb129h schreef:Ik denk dat 18 graden boven nul niet bepaald de ideale omstandigheden zijn voor winterbanden... :wink:
Welke GoodYears heb je?
Vind ik ook zo raar. Op eens moeten we al in October op winterbanden gaan rijden.

Mijn garagist belde me ook net op. Ik zei: "Wacht maar tot begin December"

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » di 27 nov, 2012 8:19

Ik heb de gewone Tid 160 pk. met de 17" velgen.

Welke spanning zetten jullie op de winterbanden. Volgens de vermeldingen in de deur zou dit (met meerdere personen) 260 moeten zijn.

Volgens diverse sites van bandencentrales zou de spanning 0.2 bar hoger moeten zijn dan bij zomerbanden. Alleen dan heb ik het gevoel dat er geen grip meer is in de bocht. Met 230 of 240 vooraan lijkt mij dat veel beter.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 27 nov, 2012 8:35

tecks schreef:Gaat mij niet per se om zomer/winterbanden. (Het was trouwens van de week ook gewoon 6 graden 's-ochtends) Het gaat mij er om dat een ander setje banden het weggedrag überhaupt zo keihard beïnvloed. Komt dat door het sportonderstel?
sommige banden passen gewoon niet bij een auto onderstel en banden maken dan gewoon een slechte combi
ik heb dit al eens eerder ervaren met pirelli p6000 onder een b omega ook michelin primacy zorgden voor een ronduit gevaarlijke wegligging
michelin primacy waren ook onder onder de 900ng niet fijn

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » di 27 nov, 2012 9:19

Ik heb ook voor zwel zomer als winterversie Michelins :(

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 27 nov, 2012 9:25

ik heb nu onder de 9-5 ook michelin's met meer een klassiek profiel hoe ze heten weet ik zo niet maar die zijn wel goed

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 27 nov, 2012 11:40

tecks schreef:Gaat mij niet per se om zomer/winterbanden. (Het was trouwens van de week ook gewoon 6 graden 's-ochtends) Het gaat mij er om dat een ander setje banden het weggedrag überhaupt zo keihard beïnvloed. Komt dat door het sportonderstel?
Rubbercompositie van een winterband is vaak soepelder, misschien valt het bij een 9.5NG wat meer op, omdat het een vrij zware auto is.
Kun je soms wat verhelpen door banden met een wat hogere load index te gebruiken of een wat sportievere type winterband met een stijvere hiel.
Kan ook zijn dat die zomerbanden van het RFL type waren en die winterbanden niet, RFL banden daar kun je mee doorrijden als ze defect raken, dus die hebben een vrij stevige hielconstructie.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 27 nov, 2012 15:04

Ik neb eergisteren onder mijn auto Goodyear winterbanden laten leggen. Niet bepaald een verbetering van het weggedrag...
Hoeveel km heb je sindsdien gereden? Het duurt even voor de beschermlaag er af gereden is, die laag vermindert de grip. Je bandenleverancier kan je hier meer over vertellen.

Plaats reactie