Bandendruksensoren inleren

2010-2012
Plaats reactie
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bandendruksensoren inleren

Bericht door U-Poll » wo 19 nov, 2014 21:37

Sinds vandaag heb ik er verse velgen met winterbanden op zitten. Zie deze artistiek bewerkte foto:
Afbeelding

Ik ben er heel blij mee en ze 'lopen' goed; ik merk eigenlijk geen verschil tussen deze 18" en de 19". Echter... de (nieuwe) bandendruksensoren willen maar niet inleren. Op de display blijven "--" naast de 4 banden staan. Volgens het boekje zou dit de procedure moeten zijn om ze te laten herkennen door HAL9000:

Bandenspanningscontrole, leerprocedure (niet VS)

Na een rotatie of het vervangen van een onderdeel van een band zal het bandenspanningsbewakingssysteem automatisch en als volgt de waarden leren:
- Wacht 18 min. alvorens de auto te bewegen of ermee te rijden.
- Rij met een snelheid van meer dan 20 km/h (15 mph) gedurende 9 achtereenvolgende minuten zonder de motor uit te zetten (tot het controlelampje in het instrumentenbordcluster uitgaat, als het brandde).

Tijdens een leerprocedure kan het gebeuren dat het bestuurdersinformatiecentrum eerst de "laatst gekende drukwaarden" van de vorige bandeninstelling toont, daarna een streeplijn, en vervolgens de effectieve drukwaarden voor de nieuwe bandeninstelling. Als het bandenspanningscontrolesysteem de nieuwe sensor niet goedkeurt, moet u na 18 minuten stilstand met het contact uit (eruit gehaalde sleutel) een nieuwe proefrit uitvoeren. Soms kan de ontvangst van het sensorsignaal langs de weg door verschillende oorzaken zijn verstoord.

Roept u maar! Want het bovenstaande lijkt niet te werken bij mijn auto. Is er een (andere) truc om dit te doen?

lier
Geregistreerd lid

Re: Bandendruksensoren inleren

Bericht door lier » wo 19 nov, 2014 21:57

Zou je Niet direct kunnen helpen. Zag wel aan mijn winterbanden dat hij die toch herkent zonder dat er sensoren op zitten. In display kwam winterbanden te staan. De zomerbanden hebben de druksensoren en die worden altijd automatisch herkend.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » do 20 nov, 2014 1:25

Weet je zeker dat er sensoren in de velgen zitten?
Zo ja dan kunnen er m.i. drie dingen aan de hand zijn:
1. De sensoren zijn niet compatible met jouw auto (kan primair een probleem met de gebruikte frequentie zijn- bijv US sensoren in een EU-spec auto)
2. De handleiding is fout en je hebt een TPMS tool nodig om de sensoren te activeren (is bijv het geval bij de MY11 9-4X)
3. Het TPMS systeem in de auto werkt niet. Op zich minder waarschijnlijk aangezien je kennelijk geen "Service TPMS" foutmelding in het display hebt.

Even langs de dealer zou ik zeggen.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 20 nov, 2014 15:47

Mijn garage blijkt het verkeerde partnummer voor de sensoren te hebben doorgekregen van de importeur. Juist omdat mijn garagist wist dat er verschil in die dingen zat, heeft het het nagevraagd... en dan dus precies de verkeerde gekregen. Jammer, maar ik weet in ieder geval dat het niet aan mijn 'inrijden' heeft gelegen. Er zijn direct nieuwe sensoren besteld, maar die worden pas in de eerste week van december uitgeleverd - dan gaan ze er onder (wielen er af, band er af, sensor wisselen, band er weer op, balanceren, wiel er weer op... maal 4).

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » vr 21 nov, 2014 0:09

[]

Optie 1 dus. Succes met het wisselen!
Reden: Onnodige quote verwijderd.

vlietmansje
Geregistreerd lid

Bericht door vlietmansje » vr 21 nov, 2014 8:55

Die gasten creëren hun eigen werk :wow:

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 21 nov, 2014 9:41

Alleen jammer voor ze dat ze niks verdienen aan dat werk.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 21 nov, 2014 9:47

De garage baalt inderdaad ook enorm! Ze hebben van de importeur dus precies de verkeerde nummers voor de sensoren doorgekregen - juist omdat bekend was dat er verschillen waren en ze zeker-weten de goede wilden hebben.

Plaats reactie