Ik wil preventief onderhoud doen op het XWD systeem (lees: olie vervangen)
Mijn garagist weet alleen niet welke olie nu eigenlijk gebruikt moet worden.
Bij hem in de (ex-) Saabgarage krijgen ze alleen de bijgeleverde GM olie voorschrijving, maar geen duidelijke gegevens ervan.
Weten jullie welke type olie er in het XWD systeem (haldex) moet en hoeveel liter ik moet bestellen? En misschien ook waar online?
Ik ga tevens ook de automaatolie verversen, iemand een aanrader hiervoor?
Saab in kwestie Saab 9-5NG Auto XWD 2.0T met 150.000 km
Groeten,
Jurgen
Welke olie voor differentieel XWD
-
peeke 1972
- Donateur

Re: Welke olie voor differentieel XWD
Saabsupply in belgie eens contacteren. Die weet het zeker. Die heeft er verschillende in onderhoud. Heeft mij ook een ooit verteld dat ie de dat bij zijn klanten vroeger dan voorgeschreven doet omdat de onderhoudstermijnen voor dat systeem te ver uiteen liggen. Vraag hem de juiste uitleg maar eens.,
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
jansen
- Donateur (7x)

XWD systeem heeft 2 verschillende olieen, diffrentieel gedeelte en de haldex stuurgedeelte en de gebruikte olieen zijn niet hetzelfde.Weten jullie welke type olie er in het XWD systeem (haldex) moet en hoeveel liter ik moet bestellen?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Er was een tijdje terug een topic van, ik heb al even gezocht bij de 9-4 kan het niet vinden
( maar dat zegt dus niets)
( maar dat zegt dus niets)
-
LAJET
- Donateur

Ik ben naar Saabsupply geweest voor dit onderhoud.
Het was de eerste maal dat mijn 9-5 dit onderhoud kreeg (148.000 km) en ik ben toch blij dat ik het gedaan had.
Volgens de richtlijnen moet er volgens Saab geen onderhoud gebeuren op het XWD systeem, maar dat betwijfel ik zeer sterk na wat ik gezien heb.
Mijn systeem was een van de properste wat ze hadden ververst, maar er kwam toch genoeg sludge en bezinksel naar buiten.
De filter zat gelukkig niet verstopt, maar had toch al flink wat metaaldeeltjes en andere vuil verzameld.
Ik heb ook foto's gezien van de olieverversing van de TTID XWD van de garagist (Marc) zelf en dat was gewoon volledig (grijs)zwart en vol stukken. Zijn filter was gewoon volledig vol (precies een theekopje vol met zilverkleurig zand) en het sediment zat over heel het huis verspreid.
Bij mij lag het sediment bijna volledig beneden, hetgeen mss verklaart waarom het allemaal nog meeviel en mijn filter nog kon werken.
Voor het onderhoud moet de uitlaat even aan de kant (of eraf)
De zijkant van de Haldexkoppeling moet eraf en dan moet je ongeveer een halve liter olie opvangen. Een groot deel van het sediment komt hier ook al mee.
De filter kan er nu ook uit.
Nadien goed uitkuisen met breakcleaner, nieuwe filter erop en terug dichtmaken.
Daarna moet er in verschillende stages terug olie opgepompt worden via een slang bovenaan het systeem (pompen, motor starten (druk opbouwen), terug bijvullen)
Voor de zekerheid, wordt de olie van het achterste differentieel ook ververst.
Ik vind het zeer raar dat Saab hier nooit een onderhoud voor voorzien heeft, alleen voor de Turbo X hebben ze een aanpassing gedaan van "niet nodig" naar 30000 km...dus dat lijkt me de norm voor alle XWD systemen.
Helaas wist zelf Saabsupply niet te zeggen welke olie (oliën) nu eigenlijk nodig zijn, ze kunnen het ook alleen maar rechtsstreeks bij GM bestellen aan de hand van codes.
Het was de eerste maal dat mijn 9-5 dit onderhoud kreeg (148.000 km) en ik ben toch blij dat ik het gedaan had.
Volgens de richtlijnen moet er volgens Saab geen onderhoud gebeuren op het XWD systeem, maar dat betwijfel ik zeer sterk na wat ik gezien heb.
Mijn systeem was een van de properste wat ze hadden ververst, maar er kwam toch genoeg sludge en bezinksel naar buiten.
De filter zat gelukkig niet verstopt, maar had toch al flink wat metaaldeeltjes en andere vuil verzameld.
Ik heb ook foto's gezien van de olieverversing van de TTID XWD van de garagist (Marc) zelf en dat was gewoon volledig (grijs)zwart en vol stukken. Zijn filter was gewoon volledig vol (precies een theekopje vol met zilverkleurig zand) en het sediment zat over heel het huis verspreid.
Bij mij lag het sediment bijna volledig beneden, hetgeen mss verklaart waarom het allemaal nog meeviel en mijn filter nog kon werken.
Voor het onderhoud moet de uitlaat even aan de kant (of eraf)
De zijkant van de Haldexkoppeling moet eraf en dan moet je ongeveer een halve liter olie opvangen. Een groot deel van het sediment komt hier ook al mee.
De filter kan er nu ook uit.
Nadien goed uitkuisen met breakcleaner, nieuwe filter erop en terug dichtmaken.
Daarna moet er in verschillende stages terug olie opgepompt worden via een slang bovenaan het systeem (pompen, motor starten (druk opbouwen), terug bijvullen)
Voor de zekerheid, wordt de olie van het achterste differentieel ook ververst.
Ik vind het zeer raar dat Saab hier nooit een onderhoud voor voorzien heeft, alleen voor de Turbo X hebben ze een aanpassing gedaan van "niet nodig" naar 30000 km...dus dat lijkt me de norm voor alle XWD systemen.
Helaas wist zelf Saabsupply niet te zeggen welke olie (oliën) nu eigenlijk nodig zijn, ze kunnen het ook alleen maar rechtsstreeks bij GM bestellen aan de hand van codes.
-
levensnevel
- Donateur (3x)

LAJET,
misschien moet je eens met U-Poll contact leggen
zie
viewtopic.php?f=58&t=140270" onclick="window.open(this.href);return false;
voor zijn perikelen
misschien moet je eens met U-Poll contact leggen
zie
viewtopic.php?f=58&t=140270" onclick="window.open(this.href);return false;
voor zijn perikelen
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Yep! Ik ben ook een ervaringsdeskundige... of beter: De Sjaak. Als je de puf hebt kan je het hele Service Achteras, Service XWD topic lezen, maar lees anders minstens deze post daarin.
Ik laat nu minstens 1x per jaar de olie vervangen.
Ik laat nu minstens 1x per jaar de olie vervangen.