9-5NG. De tijd van het jaar.
-
- Donateur
- Berichten: 518
- Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 9-5NG. Wassen en een fotoke.
Schitterende koets is t.....
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance
Cupra Born,electrifying performance
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
Heel schitterend maar soms doe ik toch wel even mopperen
Een andere (betaalbare) dynamo vinden was nog niet zo simpel, liefst wil ik gewoon dezelfde Denso er terug op. Niet leverbaar of out-of-stock of de prijs waar je een vuige 900NG cabrio voor koopt. De aanbiedingen van AutoDoc vertrouwde ik niet, merken waarvan je nog nooit gehoord heb en AliExpres prijzen waarvan je al weet dat ze bespaard moeten hebben op de kwaliteit (to good to be true?).
De Opel Insignia A is ook met een V6 uitgerust en een beetje Googlen deed dezelfde onderdeelnummers naar boven komen. Dus ik naar de Opel dealer met mijn onderdeelnummer en een SAAB verhaal, daar gingen wel wat wenkbrauwen omhoog , maar toch zij konden het originele onderdeel leveren binnen een dag en prijs die net iets over de helft lag als wat ik gezien had. Oude dynamo moet ik nog inleveren wat daar zit nog 75 euro statiegeld op,
GM / DENSO 150A, onderdeel 13502584 is vervangen door 13595199.
Er moet wel het een en ander gedemonteerd worden voor je er bij kan.
Daaronder leeft de dynamo.
Preventief is ook een koelwaterslang vervangen omdat er een scheur zat bij de versteviging van een aftakking.
"Service battery charging system", bijna 2 maanden is die melding weggebleven na bovenstaande acties. Maar nu weer terug...de stekkeraansluitingen bij de dynamo los gehaald en schoon gemaakt. Alle foutcodes weggehaald (ik heb ze bewust niet gewist zodat
er diagnose gesteld kon worden) en nieuwe software updates ingeladen. En warempel, de melding blijft weg! Ook het onboard menu geeft weer hogere voltages voor het bijladen. Voor nu, ikke happy want had al eens lopen googelen naar een vervangende dynamo en daar werd ik niet happy van!
Een andere (betaalbare) dynamo vinden was nog niet zo simpel, liefst wil ik gewoon dezelfde Denso er terug op. Niet leverbaar of out-of-stock of de prijs waar je een vuige 900NG cabrio voor koopt. De aanbiedingen van AutoDoc vertrouwde ik niet, merken waarvan je nog nooit gehoord heb en AliExpres prijzen waarvan je al weet dat ze bespaard moeten hebben op de kwaliteit (to good to be true?).
De Opel Insignia A is ook met een V6 uitgerust en een beetje Googlen deed dezelfde onderdeelnummers naar boven komen. Dus ik naar de Opel dealer met mijn onderdeelnummer en een SAAB verhaal, daar gingen wel wat wenkbrauwen omhoog , maar toch zij konden het originele onderdeel leveren binnen een dag en prijs die net iets over de helft lag als wat ik gezien had. Oude dynamo moet ik nog inleveren wat daar zit nog 75 euro statiegeld op,
GM / DENSO 150A, onderdeel 13502584 is vervangen door 13595199.
Er moet wel het een en ander gedemonteerd worden voor je er bij kan.
Daaronder leeft de dynamo.
Preventief is ook een koelwaterslang vervangen omdat er een scheur zat bij de versteviging van een aftakking.
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
Dit is geweldige info! Thx, want dit is zo ongeveer het énige onderdeel dat ik nog niet heb hoeven te vervangen!!
En die (vertakking van de) koelwaterslang ga ik ook eens -proberen- te bekijken. Goede tip!
Uhhmmm...
Alles gewoon in omgekeerde volgorde er weer in... toch?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
Ik weet niet of jij dezelfde dynamo hebt. Het is wel een flinke jongen 150A, wellicht alleen voor de V6 misschien?
{EDIT} de 2.0T heeft 120A tot 140A dynamo's zie ik (manueel / automaat), met een vanafprijs van 719 dollar
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =623179216
Die slang zat bij mij goed in het zicht en ik had die breuk ook al gezien maar vond het niet urgent genoeg De Saab monteur dacht er anders over.
Alles zit al weer in elkaar en Mrs. Vyv is er mee op pad, ik heb geen klachten gehoord dus het zal wel goed zijn.
{EDIT} de 2.0T heeft 120A tot 140A dynamo's zie ik (manueel / automaat), met een vanafprijs van 719 dollar
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =623179216
Die slang zat bij mij goed in het zicht en ik had die breuk ook al gezien maar vond het niet urgent genoeg De Saab monteur dacht er anders over.
Alles zit al weer in elkaar en Mrs. Vyv is er mee op pad, ik heb geen klachten gehoord dus het zal wel goed zijn.
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
Of de 9-5 staat mooi te wezen op een afgelegen landweg met lege accu en ja bellen ging ook niet meer want ja de telefoon was dus ook niet opgeladen en jij ook altijd met je Saabs.
Of gaat dat alleen hier zo?
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
-
- Donateur
- Berichten: 518
- Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
[]
Ik hoor altijd; "Saab is avontuurlijk rijden he, nou dat avontuur ben ik weleens zat, ga maar lekker alleen op avontuur".
Ik hoor altijd; "Saab is avontuurlijk rijden he, nou dat avontuur ben ik weleens zat, ga maar lekker alleen op avontuur".
Laatst gewijzigd door Vyv op vr 22 okt, 2021 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
Reden: onnodige quote
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance
Cupra Born,electrifying performance
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Spannende spanning, deel 2.
Naaah, soms wel, maar heb dan meestal wel voldoende tegenargumenten. Als het goed is is er een privé en werktelefoon mee, de kans dat beide leeg zijn is nihil in het geval van Mrs.Vyv. De kinderen daarentegen vinden 5% acculading meer dan voldoende en zijn weer al eens verbaasd dat die telefoon dan gewoon afschakelt een half uur later
Avontuur, avontuur... dat is als je met een Landrover van Zuid-Afrika naar NL gaat rijden of een rondje Noordkaap. Voor woon-werk verkeer en een boodschap halen dan moet de auto het gewoon doen zonder verdere problemen, anders word ik daar heel niet blij van (netjes uitgedrukt)schuimkraag schreef: ↑do 21 okt, 2021 19:50[]Ik hoor altijd; "Saab is avontuurlijk rijden he, nou dat avontuur ben ik weleens zat, ga maar lekker alleen op avontuur".
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Turbo turbo!
Zaterdagochtend, vroeg op pad richting uitwedstrijd voor de voetbal van de zoon. Op de snelweg voel ik dat de auto onrustig is bij constante snelheid en als ik naar de turbodruk meter kijk zie ik die ook een klein beetje schommelen. Bij gas geven gaat de turbodruk wat te enthousiast richting rood om dan ook weer bruusk af te kappen. Hmmmm wat nou weer? Hopelijk na de wedstrijd een nieuwe ronden nieuwe kansen en misschien dat het SSHS (Saab Self Healing System) zijn werk doet. Maar nee, nog steeds het zoekerig gedrag en heftige turbodruk meter uitslag bij gasgeven.
Bij de afslag van de snelweg komt ook de melding in beeld "Service car soon" en gaat de auto in een soort van limp mode, turbo doet helemaal niet meer mee en turbodruk meter blijft stil links onderin liggen. De laatste 15km richting huis gereden zonder turbo en daar wordt een zware 9-5NG niet rapper van, je kan nog wel snelheden van boven de 90km rijden dat wel.
Zou de turbo het begeven hebben? Ik doe al googelen om een idee te krijgen, beter niet doen want 1000 piek is wat de websites her en der mij voorschotelen. Mopper mopper... en nog een aantal termen schieten voorbij.
Eerst nog maar eens kijken wat de auto mij probeert te vertellen door de laptop er aan te hangen. P0101 ? MAF sensor performance? Dat zou ook het onrustige gedrag kunnen veroorzaken natuurlijk! En een LMM vervangen doe ik 100x liever dan dat ik met die luchtpomp aan de bak ga.
Luchtjes meten en wegen... er kan natuurlijk ook een lek zijn op het inlaat traject. Op het eerste gezicht zie ik geen rare dingen, wat duwen en trekken aan de koppelingen en slangklemmen die in het zicht zitten. Hoe lopen al die slangen en buizen van en naar intercooler en turbo? Een beetje kijken en volgen en jawel hoor, de aansluiting van turbo naar intercooler zit niet goed, de rubberslang is er net een klein stukje afgedrukt door de turbo druk. Niet goed vast, wat is er aan de hand?
Daaronder zit de boosdoener, lekker uit het zicht. Je kijkt hier tussen turbo en accubak richting automaatbak selector. De intercooler slang heb ik al volledig los gehaald want het blijkt dat de slangklem is gebroken. Snel een vervangend exemplaar gevonden, foutcodes gewist en de SAAB gaat weer als een vliegmachien! Donkere wolken boven mijn hoofd zijn ook weer snel verdwenen.
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-5NG. Turbo turbo!
Jij zult niet veel mee gekregen hebben van die sportwedstrijd
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Turbo turbo!
Dat valt wel mee hoor. Ik heb de instelling dat het altijd wel goed komt
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Turbo turbo!
Dat viel dan weer mee. Die turbo's prijs is mij ook tegengevallen, en bij mij was het dus echt einde oefening, twee jaar geleden.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Het einde der tijden.
Nee niet van de auto, maar het einde der tijden van het FM tijdperk?
Een optie die je destijds kon bestellen was DAB (Digital Audio Broadcast), radio van de toekomst! Dankzij het digitale signaal geen last meer van ruis. En dat bleek waar, geen ruis te bekennen maar ook geen muziek want DAB was al weer vrij snel uit de lucht want vervangen door DAB+
Met de naderende komst van het einde van het FM tijdperk zou het toch leuk zijn DAB+ werkend te krijgen. In mijn geval zou dat vrij makkelijk moeten gaan want de DAB- module is al aanwezig en is het dus alleen vervangen door een DAB+ module.
Het ding zit achter het handschoenvakje en is dus goed bereikbaar, 4x 7mm boutje lossen, handschoenvakje naar je toe trekken en je kan erbij.
Zit rechts naast het interieurfilter, kan je mss gelijk meepakken als de boel open ligt.
Oud (onder) en nieuw (13435756), even testen voor we boel terug inbouwen.
En het werkt direct, module heeft geen aanmelding nodig. Letterlijk 15 minuten werk.
Talrijke nieuwe (thema-) zenders en DAB settings schermpjes beschikbaar:
.
.
.
Oh ja en gister nieuwe APK erop (zonder opmerkingen), en olie+filter ververst.
Vond dat na 13k km de olie best vervuild was... snap niet dat ze 30k intervallen deden voorschrijven voor deze auto
Een optie die je destijds kon bestellen was DAB (Digital Audio Broadcast), radio van de toekomst! Dankzij het digitale signaal geen last meer van ruis. En dat bleek waar, geen ruis te bekennen maar ook geen muziek want DAB was al weer vrij snel uit de lucht want vervangen door DAB+
Met de naderende komst van het einde van het FM tijdperk zou het toch leuk zijn DAB+ werkend te krijgen. In mijn geval zou dat vrij makkelijk moeten gaan want de DAB- module is al aanwezig en is het dus alleen vervangen door een DAB+ module.
Het ding zit achter het handschoenvakje en is dus goed bereikbaar, 4x 7mm boutje lossen, handschoenvakje naar je toe trekken en je kan erbij.
Zit rechts naast het interieurfilter, kan je mss gelijk meepakken als de boel open ligt.
Oud (onder) en nieuw (13435756), even testen voor we boel terug inbouwen.
En het werkt direct, module heeft geen aanmelding nodig. Letterlijk 15 minuten werk.
Talrijke nieuwe (thema-) zenders en DAB settings schermpjes beschikbaar:
.
.
.
Oh ja en gister nieuwe APK erop (zonder opmerkingen), en olie+filter ververst.
Vond dat na 13k km de olie best vervuild was... snap niet dat ze 30k intervallen deden voorschrijven voor deze auto
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Het einde der tijden.
GEWELDIG dit!!! Ga ik ook doen. Dankjewel @Vyv
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Het einde der tijden.
stopt FM ermee? nee toch?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-5NG. Het einde der tijden.
Nice! Wanneer gaat de gewone FM definitief uit de lucht?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)