Remlichten blijven branden na uitschakelen auto

2010-2012
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Remlichten blijven branden na uitschakelen auto

Bericht door RedArrow90 » di 21 jun, 2022 20:18

Vanmiddag met de 9-5 NG uit 2011 op pad geweest. Twee uur later bedacht ik dat ik nog iets uit de kofferbak wilde pakken, zie ik toevallig dat de remlichten nog branden. Het derde remlicht plus verlichting bij de achterlichten. Het was heel zwak op dat moment maar dat was omdat de accu inmiddels nagenoeg leeg was. Kreeg de auto niet meer open, heb uiteindelijk via de noodsleutel de bestuurdersstoel geopend en de motorkap geopend. Daarna met hulp van de accustarter weer leven in het geheel gekregen.

Maar de remlichten bleven branden, ook na diverse keren aan- en uitzetten van het contact. Ook zijn behoudens de bestuurdersdeur de deuren niet meer te openen. Niet van binnen en niet van buiten. Ook niet nadat ik het geheel met de afstandbediening had afgesloten en weer ontgrendeld.

Omdat de remlichten aan bleven de accuklem losgehaald en na een minuut weer teruggeplaatst. De lampen zijn nu uit, maar de deuren willen nog steeds niet open. Heb ik hier te maken met het HAL9000 spook? En wat kan ik er aan doen? Of is het 'simpel' het relais van de remlichten? Waar zit dat en hoe zou ik dat kunnen controleren?

Ik moet erbij zeggen dat ik vanmiddag met een fietsendrager heb gereden. Omdat de auto 13-polig is en de fietsendrager 7-polig zat er een verloopstekker tussen. Zou die het systeem van slag gebracht kunnen hebben?

Alle tips zijn van harte welkom want nu heb ik het gevoel dat na iedere rit de kans bestaat dat de lampen aanblijven en de accu leeg kunnen trekken. Nu had ik een accustarter bij de hand, maar om die nu iedere rit mee te nemen is ook zoiets.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto

Bericht door rutgerreinier » wo 22 jun, 2022 8:33

Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

RedArrow90
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door RedArrow90 » do 23 jun, 2022 17:42

Ik hoorde dat de remlichten waarschijnlijk elektronisch geregeld worden via de ABS pomp, maar d everteller wist dat niet helemaal zeker. Hij dacht aan een massaprobleem. Hoe zou ik dat kunnen checken? En zou de 'positiesensor schakelaar' er iets mee van doen kunnen hebben?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door reiernumans » vr 24 jun, 2022 14:22

Als ik de systeembeschrijving in WIS erop nalees worden de remlichten door de BCM (body control module) aangestuurd met het signaal van de rempedaal positiesensor als input.

"The brake pedal position (BPP) sensor is used to sense the action of the driver application of the brake pedal. The BPP sensor provides an analogue voltage signal that will increase as the brake pedal is applied. The BCM provides a low reference signal and a 5 V reference voltage to the BPP sensor. When the variable signal reaches a voltage threshold indicating the brakes have been applied, the BCM will apply battery voltage to the stop lamp control circuit and center high mounted stop lamp control circuit. When the control circuit is energized the stop lamps are illuminated."

Letterlijke iedere stap in het diagnose proces begint met 'Perform the Diagnostic System Check - Vehicle prior to using this diagnostic procedure.' Uitlezen die handel dus. De meeste professionele apparatuur kan best uitgebreid met de modules in een 9-5NG praten, dus ook een universele garage zou dit voor je moeten kunnen doen. Je kunt dan de foutcodes checken die in de body control module staan, en controleren of de rempedaal positiesensor een logische input geeft voor de BCM om de remlichten mee aan te sturen. Zonder uitlees apparatuur begin je relatief weinig ben ik bang.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie