Rijtesten

2010-2012
Plaats reactie
Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Rijtesten

Bericht door Spatje » wo 27 apr, 2011 19:38

Wat is jullie criterium voor de beste motor?
Ik heb het liefst elektrisch, hoogste koppel vanaf 0rpm en 95% rendement.
Voor de 9-5 liefst de 2.8l hoe vetter hoe beter toch? kost wel wat, dus de rest is altijd een afweging tussen emotie en realisme.
Dus zal wel een 2.0T worden met Hirsch Al is de 190ok TTID ook best lekker met 400Nm bij iets van 1700 rpm

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 apr, 2011 21:05

Die test ging wel over wat grotere diesels auto voor het middle management die nu ook soms de buikriem wat moeten aantrekken in Duitsland.
Een auto is in het Duitse bedrijfsleven ook status gevoeliger, heb je daar echt wat te vertellen dan wordt het al gauw een BMW 7 serie, een MB S serie of een Audi A8 van de zaak :lol:

LansenW
Geregistreerd lid

Bericht door LansenW » wo 27 apr, 2011 23:15

Ik begrijp niet dat de 9-5 op dezelfde prijs komt als de anderen. Ik heb ook offertes gevraagd bij bmw en audi wanneer ik mijn 9-5 heb gekocht. Maar die jongens zaten voor een vergelijkbare uitrusting/motorisatie toch vlotjes 10k euro hoger hoor. En prijs blijft voor mij een doorslaggevend argument. Die 10k maak je zelfs met herverkoopwaarde bijna niet goed. En danzwijg ik nog voor de levertermijn, 9 maand tot een jaar??? Dan was mijn keuze snel gemaakt. En ik ben natuurlijk een beetje fanboy :)

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » do 28 apr, 2011 12:30

Twee weken geleden heb ik uitgebreid kunnen rijden met de nieuwe 9-5 en ik was er wel positief over. Het ging om een 2.0T Aero automaat zonder XWD.

Eerste indruk was goed, zit netjes in elkaar zowel van binnen als van buiten. Het materiaalgebruik vind ik ook keurig. Natuurlijk kun je als je ernaar gaat zoeken altijd zaken vinden die beter kunnen, zoals het 'chroomlook' plastic op de versnellingspook (heel goedkoop) en ditzelfde spul aan de bijrijderskant boven het dashboardkastje wat dan ook nog een beetje uitstak. Ook zag je als je goed keek een kitrandje tussen de voorruit en de a-stijl, dat had wel wat netter gekund. Toch was de algehele indruk goed. Ik heb laatst ook nog wat directe concurrenten bij dealers en op de RAI bekeken en daar zag ik ook missers, zoals grote naden/kieren bij de motorkap (Mercedes E en BMW 5) en een groot gat tussen voorportier en a-stijl (Volvo S80). Om dan nog maar te zwijgen over het materiaal wat BMW in de 5 heeft gebruikt voor de dorpellijsten. Het tweeliter blokje ziet er wel wat ielig uit in die grote neus, maar gelukkig zie je dat niet iedere dag.

Eenmaal zittend valt op dat de stoelen een stuk harder zijn dan in de oude 9-5, maar er valt goed mee te leven. Erg prettig is het uitschuifbare deel voor je bovenbenen. Iets minder vond ik de middenarmsteun, die was harder dan ik gewend ben. Waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen.. Wel prettig dat 'ie ook wat verder omhoog kan, i.p.v. alleen naar voren/achteren.

Wat me ook opviel was de raambediening en de inklapbare spiegels. Bij mijn 9-3 kun je zonder de sleutel in het contact de ramen nog gewoon bedienen, erg handig als je een raam vergeten bent dicht te doen en sneller dan met de afstandsbediening (dat kon bij de nieuwe 9-5 wel). V.w.b. de spiegels, waarom klappen ze wel in als je de auto afsluit, maar niet uit als je hem weer opent of start? Het zal vast een instelling zijn, maar erg logisch vond ik het niet.

Qua rijden erg voorspelbaar, comfortabel (ondanks 19") en een perfecte wegligging. Ik had gezien zijn formaat wel verwacht dat het een beetje een boot zou zijn met rijden, maar dat idee had ik totaal niet. Ook het zicht rondom viel me mee, al is de oude 9-5 wel overzichtelijker. De automaat schakelt vloeiend en de 2.0T is voor dagelijks gebruik prima, maar je mist de duw in je rug die je bij de oude 9-5 Aero of mijn gechipte 9-3 wel hebt. DriveSense is een erg mooi systeem, al vind ik de sportstand persoonlijk wat te stug voor het type auto en de besturing dan te zwaar. Voordeel van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is dat 'ie met inparkeren heerlijk licht is en op snelheid voldoende gevoel biedt. Erg fijn is ook het relatief kleine stuur. Geluiden van banden en onderstel zijn een stuk beter zijn weggefilterd dan bij de eerdere Saab modellen, al had ik niet de indruk dat 'ie op snelheid heel veel stiller was dan mijn 9-3.

Als ik nu in deze klasse moest shoppen, dan wist ik het wel ;)

Afbeelding

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 28 apr, 2011 17:43

Mooi verslag, mogelijk is een TTid net iets lager gezet dan een 2.0t , dat doen ze bij een 9.3 Sport ook, standaard sportchassi onder een dieselaar.
Als je die 9.5 NG 2.0t nog door Hirsch laat tunen dan heb je gelijk wat compensatie voor het extra gewicht, dan heb je 260 ipv 220 pk en 400 ipv 350 Nm, scheelt 0,7 seconden naar de 100 km en hij rijdt tot de speedlimit op 250 km/u. Bij de tussenaccelleraties zal het wel meer schelen :wink:

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » do 28 apr, 2011 21:10

Wat mij zo FF opvalt...

Zwarte achterruitjes staan NMNZBM echt megafout op deze auto, zou ik persoonlijk nooit doen!!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 28 apr, 2011 22:19

Tja, Vladimir Antonov versie, voor de Russische maffia :lol:

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » vr 29 apr, 2011 11:24

Die zwarte ruiten zijn niet alleen fout, het is ook nog eens lelijk.

Die kleur blauw staat de auto overigens wel erg goed!

Heb zelf ook een keer met de 95 NG mogen rijden. Op mij liet hij wat betreft kwaliteit en comfort ook een goede indruk achter. Dat was de 2.8 v6 aero fijne motor met zeer soepele automaat. Zou wel eerder voor de 2.0T of de TTID diesel gaan, die zullen een wat lichtvoetiger stuurgevoel geven.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 29 apr, 2011 12:36

@Carlsson: te makkelijk... :wink:

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » vr 29 apr, 2011 20:00

Nu ben ik absoluut geen fan van geblindeerde ramen, maar op de één of andere manier vind ik dat de nieuwe 9-5 het wel kan hebben :oops: Misschien in deze combinatie met die donkere velgen dat het totaalplaatje een beetje too much wordt...

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 02 mei, 2011 20:44

9-5 aero-estate schreef:Wat me ook opviel was de raambediening en de inklapbare spiegels. Bij mijn 9-3 kun je zonder de sleutel in het contact de ramen nog gewoon bedienen, erg handig als je een raam vergeten bent dicht te doen en sneller dan met de afstandsbediening (dat kon bij de nieuwe 9-5 wel).
Bedoel je dat ze de comfortfunctie gecanceld hebben? :shock:
Terug naar de 20e eeuw! Wordt toch maar niet mijn volgende auto vrees ik.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 02 mei, 2011 21:27

Met comfortfunctie bedoel je dat je ze met de afstandsbediening kan openen/sluiten? Dat kan nog wel in de nieuwe 9-5. Je kunt alleen niet meer het raam bedienen met de schakelaars in de deur als de motor niet draait.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 02 mei, 2011 22:02

Nee, de comfortfunctie van de 9-3 is de geavanceerde logica vanuit de deurmodule linksachter, die ervoor zorgt dat je als de deur opengaat meteen en nadat het contact uit is nog een tijdje de ramen kunt bedienen, cd's kunt uitnemen etc. Dit soort foefjes (en bv. het feit dat de lampjes in de achterste raamschakelaars uitgaan als je ze vanaf de bestuurdersplek blokkeert, de spaarstand op de alarmknippers die pas na zo'n 10 minuten gaat werken, night panel, etc.) maken het rijden in een Saab voor mij leuk en onderscheidend ten opzichte van iets doorsnees als een BMW, Bugatti of Maserati.

God bewaar me dat die nieuwe 9-5 niet ook nog zo'n smeedijzeren sleutel uit de 19e eeuw heeft als een Bugatti, Maserati, oude 9-5 etc... :cry:

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 02 mei, 2011 22:54

Ah, dat bedoel je. Inderdaad zijn dat leuke dingen en soms erg praktisch, bijvoorbeeld als je 's avonds even wat nieuwe cd's in de frontlader wilt doen.

V.w.b. de sleutel kan ik je geruststellen, dat is gewoon een plat plastic ding, die je niet eens uit je zak hoeft te halen om hem te starten. (Wel om de deuren te openen/sluiten als je geen Keyless Entry hebt besteld.)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 02 mei, 2011 23:17

Ik had bij een proefritje dat ding in de deur gelegd. Toen de deur open stond, wilde hij ook niet meer starten. Vond ik toch grappig. Maar er is een speciaal vakje gemaakt voor de sleutel in de middenconsole.

Plaats reactie