Aanschaf 9-5NG topic

2010-2012
Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door iluvsanela » zo 13 jul, 2014 19:18

EricH schreef:Dit artikel had ik nog niet eerder gevonden tijdens mijn oriëntatie. Een vergelijk tussen een BMW 523i en de Saab 9-5 2.0T XWD Aero. Mooie aanvulling op het aanschaf topic.

http://www.autogetest.nl/autotests/item ... utive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 523i is dus een 3.0 V6, en geen 2.3 v4 wat de aanduiding mij deed vermoeden.
Vond het al een scheve vergelijking :lol:

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door ReinO » zo 13 jul, 2014 20:22

En dan zegt ie aan het eind dat er eigenlijk een BMW motor in moet.....
terwijl daarvoor de motor meer snelheidsbeleving geeft.
Mooie saab hoor !

Gebruikersavatar
Evoman
Geregistreerd lid

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Evoman » zo 13 jul, 2014 21:00

iluvsanela schreef:
EricH schreef:Dit artikel had ik nog niet eerder gevonden tijdens mijn oriëntatie. Een vergelijk tussen een BMW 523i en de Saab 9-5 2.0T XWD Aero. Mooie aanvulling op het aanschaf topic.

http://www.autogetest.nl/autotests/item ... utive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 523i is dus een 3.0 V6, en geen 2.3 v4 wat de aanduiding mij deed vermoeden.
Vond het al een scheve vergelijking :lol:
Volgens mij een 6 in lijn. Op de V12 na gebruikt BMW geen V motoren.

Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door iluvsanela » zo 13 jul, 2014 21:06

[]

Sorry, ik bedoel er dus gewoon een 4 en 6 cilinder mee :wink:

Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door levensnevel » wo 16 jul, 2014 15:57

differentieel achteras is een aandachtspunt XWD's
zie
viewtopic.php?f=58&t=140270" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » do 17 jul, 2014 7:00

levensnevel schreef:differentieel achteras is een aandachtspunt XWD's
Dat is duidelijk, maar hoe te controleren voor/bij aankoop, inspectieklepje zelf openen?

Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door levensnevel » do 17 jul, 2014 8:42

geen idee Paul,

gewoon checken wat er zoal aan de auto vervangen is na aanschaf en bij eventuele aanschaf extra garantie op dit onderdeel bedingen.
Onbekend cq onmogelijk: ga 6.000 euro lager zitten kwa prijs en indien dat onbespreekbaar is: walk away

Daarnaast ook zekerstellen dat alle software de meest recentie versie is
zie o.a. in het eerder genoemde draadje de posts van U-poll
wo 16 jul, 2014 11:58
en
wo 16 jul, 2014 19:14

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Christiaan94 » ma 29 aug, 2016 10:57

Mooi in elkaar gezet! Ikzelf mis alleen nog 1 dingetje: kunnen de heren en dames eigenaren toevallig ook hun gemiddelde verbruik delen over de gereden kilometers?

Gebruikersavatar
LAJET
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door LAJET » di 06 sep, 2016 5:07

@Christiaan94:

Mijn verbruikservaring na zelf 40000 km 9-5NG rijden (2.0T benzine Aero Auto XWD) is eigenlijk best positief, hij heeft nu 181.000km gelopen in totaal. Ik tank EU95.
De eerste 35.000 km waren voornamelijk stadsverkeer (ik woonde in Brussel centrum), afgewisseld met snelle autostraderitjes en dan kwam ik op gemiddeld 11,6l/100km wat ik best wel ok vond gezien de vlotte rijstijl, +-1900 kg leeggewicht, automaat, korte ritjes en vierwielaandrijving.
Maar groot is mijn verbazing nu ik in juni verhuisd ben uit de stad en louter autostrade rijdt...100km op en af naar mijn werk, waar ik mezelf voor een economy challenge heb uitgedaagd door niet sneller te rijden dan 110km/h...is eigenlijk best relaxed rijden (tzal misschien ook wel een beetje aan ouder worden liggen :offtopic: ) en heeft het gunstige resultaat dat mijn gemiddeld verbruik nu 8,7l/100 km bedraagt :D :shock:
Dus heel acceptabel voor zo'n grote auto.

Voor de rest even kort enkele pluspunten/minpunten:

+ Drivesense (comfortstand werkt heel goed in België, is ook heel handig bij harde zijwind en zware lading, gewoon even in sport zetten en gaat terug kaarsrecht)
+ XWD (gedaan met over de voorwielen te schuiven, gewoon nog wat gas bijgeven, XWD zijn ding laten doen en beheerst driften :twisted: )
+ de stilte en comfort.
+ mooie rustige cockpit en handige menu's/interface
+ gewoon een ongelofelijk mooie auto, zit vol met subtiele design-elementen uit het Saabverleden en de eerste Saab die terug een ronde vooruit heeft sinds de 900 classic, wat vindt ik veel te weinig gewaardeerd wordt...de autowereld is al lelijk genoeg met genoeg met gedrochten als BMW X6, Mercedes GLE, Fiat 500XL, Citroën Cactus, Ssanyong Rodius (Ik dacht dat blinden niet mochten rijden :D )...
+ de vele complimentjes van vreemden en ik merk dat mede Saab 9-5NG rijders terug vriendelijk goeiendag zeggen naar andere Saabrijders en zo moet het! 8)
+ Een turbo met groot debiet en toch alert, kan volgens mij makkelijk veel meer dan 220pk aan (270-300pk lijkt me nog steeds veilig)

- afwerking van de koffer kan beter
- XWD vereist dat je altijd alle 4 banden tegelijkertijd moet vervangen, ookal zijn de achterste nog even goed...en neen, sjoemelen gaat niet.
- weinig sportief geluid, kan wel zo'n klepje gebruiken dat opengaat bij sportstand
- De 2.0T doet een koudstart met verhoogd toerental om de motor sneller op te warmen ofzo, zal wel ecologisch goed zijn, maar op dat moment valt er niet aangenaam mee te rijden (automaat)...voelt soms nogal lullig aan zo wachten voor je deur :?
- Er waren wel wat problemen, maar die zijn met U803 opgelost.
- Kettinggeleiders (2.0T) laten nakijken bij aankoop, moeten bijna zeker ooit vervangen worden!

Dus na 1,5j rijplezier kan ik concluderen dat Saab een zeer geslaagde auto heeft gebouwd en niet zomaar een GM-kloon! Een auto met een eigen karakter!

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door gudmundje » di 06 sep, 2016 14:08

Christiaan94 schreef:Mooi in elkaar gezet! Ikzelf mis alleen nog 1 dingetje: kunnen de heren en dames eigenaren toevallig ook hun gemiddelde verbruik delen over de gereden kilometers?
8.5 liter met de 2.0 tid enkel stadsverkeer en op autostrade cruisen aan 3000 t/min ;-)

enkel autostrade en cruisen aan 2100 t/min haal je kleine 6 liter.

Gebruikersavatar
Chyron
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Chyron » di 06 sep, 2016 21:31

@Christiaan94:

Met m'n 9-5NG Vector 2.0T Biopower (met Hirsch pakket) tot op heden 37.000 Km gereden van de in totaal 62.000 Km met tot nu toe een verbruik van 9.2 ltr per 100 Km.
Let wel dat de 9-5NG uitsluitend wordt gebruikt voor "lange" trajecten (> 100Km), voor stadsritjes is de Picanto (Kia) van m'n echtgenoot echt de favoriet.
In Frankrijk zijn +/- 10.000 Km's gereden op bio-ethanol ( a € 0,65/ltr) wat wel in een 10% hoger verbruik resulteert.
Op de Duitse Autobahnen (+/- 6.000Km) worden regelmatig snelheden tot ver boven de 250 Km gereden.
(De 9-5NG heeft geen begrenzing meer en m'n eigen navigatie, Navignon, geeft de echte snelheden weer, gebaseerd op de satellietnavigatie).

Zo te horen werkt de stoelverwarming van m'n echtgenoot prima, zelf houd ik niet zo van verwarmde eitjes :-) dus staat voor mij altijd uit.
Tot nu toe heb ik alleen wat bedenkingen over de condens in de achterlichten, wat bij warm weer automatisch verdwijnt.
Voor de rest ervaren we het als een gigantisch comfortabele reisauto, met veel bekijks (en al 3 maal gevraagd om hem te verkopen).
Na 33 jaar in Saabs 900's te hebben gereden ervaren we deze 9-5NG als het echte 21e eeuwse Saab-summum.
Van onze 9-5NG is de software ge-upgraded en de distributieschroeven gecheckt door onze Saab-expert, P. Heijnes in Eersel.

Het enige nadeel wat wij tot nu toe ervaren met onze 9-5NG is de beperkte (parkeer)mogelijkheden gezien zijn lengte in vooral (oude) parkeergarages.

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Christiaan94 » ma 12 sep, 2016 11:33

Kijk, goede verhalen! Ik kom sommige van jullie vast wel eens tegen bij de specialist in Eersel, ben er ook vaak te vinden ;). Eerst nog even sparen, maar die NG komt er wel!

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » ma 12 sep, 2016 18:06

Met mijn 9-5NG 2.0T heb ik de afgelopen 95.000 km een gemiddeld verbruik van 10.5 l/100 km gehad.
Ik rij relatief veel ritten over dorps-/ en provinciale wegen. Op de snelweg daalt het verbruik behoorlijk. Zeker als de Nederlandse maximumsnelheden worden aangehouden. :wink:

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Christiaan94 » vr 16 aug, 2019 13:01

Christiaan94 schreef:
ma 12 sep, 2016 11:33
Kijk, goede verhalen! Ik kom sommige van jullie vast wel eens tegen bij de specialist in Eersel, ben er ook vaak te vinden ;). Eerst nog even sparen, maar die NG komt er wel!
Een krappe 3 jaar later en de NG staat voor de deur; een heuse 1.6T. Bedankt voor de tips destijds, ik ga proberen actief te worden in de NG gemeenschap!

jelger
Geregistreerd lid

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door jelger » vr 16 aug, 2019 13:24

De NG gemeenschap is hier wat stilletjes heb ik het idee. Maar welkom! Ook een recente eigenaar.

De verbruikscijfers van N207 boven herken ik trouwens. :cry:

Plaats reactie