HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
-
rene
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik denk dat een beetje creatieve dealer wel een oplossing heeft voor die led. Het lijkt er op dat de buitenste bevestiging hiervan niet ver genoeg naar buiten zit waardoor je die strip iets heen en weer kunt "trekken". Ik zou zelf de strip loshalen en de buitenste hoeken met raamkit weer vastzetten. Als je dit netjes doet zie je dit niet en zit het toch goed vast.
René.
René.
-
Retep
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ja, ik las daar ook jouw lovende reacties.
En het klopt, het is en blijft een fantastische wagen.
En het klopt, het is en blijft een fantastische wagen.
-
Maus71
- Donateur (3x)

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik heb nog nooit meegemaakt van niet... Ik rijd een 80K per jaar en ben altijd aan de beurt met een nieuwe ruitimdezwart schreef:Toch heb ik me al dikwijls afgevraagd of je zonder de kennis van HUD-compatibele-ruiten-schaarste ook zo bezorgd zou zijn.
Ik bedoel, ik heb nog nooit meegemaakt dat er van een auto een voorruit vervangen moest worden. Elke autoruit die ik ken, heeft al wat oppervlakkige putjes, mijn HUD-compatibele voorruit ook.
Ik heb begrepen dat er wellicht weer wat geproduceerd gaat worden aan HUD-comp voorruiten... Ik ga vast een bestelling plaatsen bij mijn dealer.
Ik vind het best een mooie auto die 9-5 ng ,maar voor mij is het risico te groot met zoveel km per jaar, om dadelijk ergens geen onderdeel van te kunnen krijgen ( en als ie net "zo" goed gebouwd is als mijn 9-3 SC Aero dan heb ik nogal wat onderdelen nodig
-
Canco30
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Is inderdaad een fantastische wagen maar zoals Retep schrijft heb ook ik mijn wagen dagelijks nodig en dan is bedrijfszekerheid
niet onbelangrijk ...
Carglas is reeds 4 maand op zoek naar een vervangruit Rene, dus als je de naam van de contactpersoon bij Carglas weet, laat maar komen !
niet onbelangrijk ...
Carglas is reeds 4 maand op zoek naar een vervangruit Rene, dus als je de naam van de contactpersoon bij Carglas weet, laat maar komen !
-
gudmundje
- Donateur

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
De gewone voorruiten zijn toch gewoon te verkrijgen ? Heb geen Hud, maar zou, als ik de voorruit ervoor niet meer zou kunnen krijgen, nog liever zonder voorruit rijden als de 9-5 in te ruilen 
De meesten onder ons wisten dat wisselstukken een probleem zou worden. Ik ook, ik heb een enorm risico genomen en had me verwacht aan technische storingen, niet verkrijgbare wisselstukken etc...
Intussen een jaar en 25.000 km verder en geen enkel probleem gehad. De Saab blijft betrouwbaar en ik ben er nog even gek op als een jaar geleden
De meesten onder ons wisten dat wisselstukken een probleem zou worden. Ik ook, ik heb een enorm risico genomen en had me verwacht aan technische storingen, niet verkrijgbare wisselstukken etc...
Intussen een jaar en 25.000 km verder en geen enkel probleem gehad. De Saab blijft betrouwbaar en ik ben er nog even gek op als een jaar geleden
-
rene
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
De naam kan ik je helaas niet geven omdat ik dat niet meer weet. Vind het dan wel een vreemd verhaal dat Carglass toen beweerde de ruit te hebben terwijl jij zegt dat Carglass aan het zoeken is.
Heb jij bv. ook lanedepart etc.?
René.
Heb jij bv. ook lanedepart etc.?
René.
-
Retep
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik bestelde de wagen voor het faillissement zodat het niet opkwam dat er een probleem zou kunnen zijn met wisselstukken. Die dienen immers 10 jaar te worden aangeleverd!? Niet dus.
Dat maakt me gewoon ongerust. Het is ook mijn beroepswagen. Ik ben er trots op, maar anderzijds moet hij ook in orde blijven.
Ik heb nooit stilgestaan bij wat er na de saab zou volgen, maar nu toch wel.
Dat maakt me gewoon ongerust. Het is ook mijn beroepswagen. Ik ben er trots op, maar anderzijds moet hij ook in orde blijven.
Ik heb nooit stilgestaan bij wat er na de saab zou volgen, maar nu toch wel.
-
Canco30
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
René, neen geen lanedepart, wel regensensor en automatische grootlichten en de HUD.
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Knientje gaat eens wat onzinnigs roepen, maar zo onzinnig is het nu ook weer niet
Autoruiten komen namelijk niet van de autofabrikant, maar van een glasfabriek.
Je maakt mij niet wijs dat Totaalglas, Carglass en al die andere autoruitboeren geen bestelling kunnen plaatsen voor een voorruit van een 9-5NG bij een glasfabriek.
Zeker niet als die bestelling geplaatst wordt bij de fabriek (die waarschijnlijk NIET failliet is) die die voorruit origineel geleverd heeft. Want die weten precies de maat, de bolling en de eigenschappen van die ruit.
In mijn ex-9000 zitten ruiten van Saint-Gobain (dat heet tegenwoordig Glasssolutions) en
ik heb daar zelf een blauwe maandag in een grijs verleden gewerkt op de "sunroof"-afdeling.
Wie GM als leverancier van de ruiten gekozen heeft, weet ik niet. Maar dat staat in de stempel die in elke ruit staat.
Ervan uitgaande dat de ruitenleverancier (de glasfabriek dus) voor de 9-5NG nog bestaat, zou het dus gewoon mogelijk moeten zijn een nieuwe ruit te bestellen.
Tja, er zal een prijskaartje aanhangen aangezien de glasfabriek zich waarschijnlijk niet meer aan massaproductie van die ruit gaat wagen.
Ik lees het wel of mijn bijdrage zinnig of onzinnig was
Edit: http://www.saabsunited.com/2013/03/wind ... g-9-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoruiten komen namelijk niet van de autofabrikant, maar van een glasfabriek.
Je maakt mij niet wijs dat Totaalglas, Carglass en al die andere autoruitboeren geen bestelling kunnen plaatsen voor een voorruit van een 9-5NG bij een glasfabriek.
Zeker niet als die bestelling geplaatst wordt bij de fabriek (die waarschijnlijk NIET failliet is) die die voorruit origineel geleverd heeft. Want die weten precies de maat, de bolling en de eigenschappen van die ruit.
In mijn ex-9000 zitten ruiten van Saint-Gobain (dat heet tegenwoordig Glasssolutions) en
Wie GM als leverancier van de ruiten gekozen heeft, weet ik niet. Maar dat staat in de stempel die in elke ruit staat.
Ervan uitgaande dat de ruitenleverancier (de glasfabriek dus) voor de 9-5NG nog bestaat, zou het dus gewoon mogelijk moeten zijn een nieuwe ruit te bestellen.
Tja, er zal een prijskaartje aanhangen aangezien de glasfabriek zich waarschijnlijk niet meer aan massaproductie van die ruit gaat wagen.
Ik lees het wel of mijn bijdrage zinnig of onzinnig was
Edit: http://www.saabsunited.com/2013/03/wind ... g-9-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Canco30
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Hallo Knientje,
Saint Gobain blijkt idd de leverancier van deze HUD-ruiten te zijn en Saab Parts zou ook reeds een offerte hebben gevraagd aan Saint Gobain maar ... 't zou te duur zijn.
En ik denk niet dat Saint Gobain voor mij de band zal opstarten ...
Saint Gobain blijkt idd de leverancier van deze HUD-ruiten te zijn en Saab Parts zou ook reeds een offerte hebben gevraagd aan Saint Gobain maar ... 't zou te duur zijn.
En ik denk niet dat Saint Gobain voor mij de band zal opstarten ...
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik denk eerder dat ze eerst maar eens de oven aan moeten zetten, dan valt er pas iets te rollen over die band
Ik las op Saabsunited dat er maar ongeveer 13000 9-5 NG's verkocht/geproduceerd zijn wereldwijd.
Een of ander speciaal Engelstalig 9-5NG forum oprichten in samenwerking met de internationale Saabforums en websites?
En dan iets proberen voor elkaar te krijgen bij Saint-Gobain?
Je kunt natuurlijk ook eens langsgaan bij de glasfabriek in Sas van Gent of 'ff doorrijden naar Compiègne (niet zo ver van Parijs) en daar eens je licht opsteken en het voorruitglas heffen
Ik las op Saabsunited dat er maar ongeveer 13000 9-5 NG's verkocht/geproduceerd zijn wereldwijd.
Een of ander speciaal Engelstalig 9-5NG forum oprichten in samenwerking met de internationale Saabforums en websites?
En dan iets proberen voor elkaar te krijgen bij Saint-Gobain?
Je kunt natuurlijk ook eens langsgaan bij de glasfabriek in Sas van Gent of 'ff doorrijden naar Compiègne (niet zo ver van Parijs) en daar eens je licht opsteken en het voorruitglas heffen
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
StGobain (wie anders?) start de productie van HUD-ruiten pas op vanaf een start-oplage van 12500, dit ivm veel hogere kosten die aan de productie van HUD-voorruiten vastzitten. Reken maar na. Dat doen ze dus niet.
Er schijnen wel folies te koop te zijn die je lokaal op je voorruit kan plakken (fraai?) zodat de HUD beter projecteert.
Er schijnen wel folies te koop te zijn die je lokaal op je voorruit kan plakken (fraai?) zodat de HUD beter projecteert.
-
rene
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik probeer me er komende week nog eens in te verdiepen. Waarom zegt Carglass enkele maanden terug zo'n ruit te hebben?
Als ik iets weet horen jullie het!
René.
Als ik iets weet horen jullie het!
René.
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Ik kreeg een ingeving en dacht ik ga eens googlen. Ik dacht namelijk zijn een 9-5NG en een Opel Insignia niet ver hetzelfde? Ja dus.
In UK hebben ze blijkbaar wel voorruiten, maar daar heb je dan weer niks aan met een LHD.
Bron: http://saabworld.net/f10/2010-2011-saab ... ity-26949/" onclick="window.open(this.href);return false;I have a UK 9-5 2.0 Tid with quite few extras...I have had no problems so far, and I have spent some time removing items such as the brake pads, discs, air filter, oil filter etc to note down and cross reference part numbers...so far all of them cross match to Vauxhall Insignia parts.
In UK hebben ze blijkbaar wel voorruiten, maar daar heb je dan weer niks aan met een LHD.
-
tecks
- Geregistreerd lid
Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Dat wisten we al wel. De remmerij, schakelarij en motoren zijn verregaand hetzelfde. De koets, interieur etc, dus ook de ruiten, zijn erg afwijkend en een insignia voorruit gaat echt niet passen.Knientje schreef:Ik kreeg een ingeving en dacht ik ga eens googlen. Ik dacht namelijk zijn een 9-5NG en een Opel Insignia niet ver hetzelfde? Ja dus.