HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

2010-2012
Plaats reactie
rene
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door rene » zo 01 sep, 2013 23:41

Ik denk dat een beetje creatieve dealer wel een oplossing heeft voor die led. Het lijkt er op dat de buitenste bevestiging hiervan niet ver genoeg naar buiten zit waardoor je die strip iets heen en weer kunt "trekken". Ik zou zelf de strip loshalen en de buitenste hoeken met raamkit weer vastzetten. Als je dit netjes doet zie je dit niet en zit het toch goed vast.

René.

Retep
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Retep » zo 01 sep, 2013 23:53

Ja, ik las daar ook jouw lovende reacties.

En het klopt, het is en blijft een fantastische wagen.

Gebruikersavatar
Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Maus71 » ma 02 sep, 2013 20:01

imdezwart schreef:Toch heb ik me al dikwijls afgevraagd of je zonder de kennis van HUD-compatibele-ruiten-schaarste ook zo bezorgd zou zijn.
Ik bedoel, ik heb nog nooit meegemaakt dat er van een auto een voorruit vervangen moest worden. Elke autoruit die ik ken, heeft al wat oppervlakkige putjes, mijn HUD-compatibele voorruit ook.
Ik heb begrepen dat er wellicht weer wat geproduceerd gaat worden aan HUD-comp voorruiten... Ik ga vast een bestelling plaatsen bij mijn dealer.
Ik heb nog nooit meegemaakt van niet... Ik rijd een 80K per jaar en ben altijd aan de beurt met een nieuwe ruit :?
Ik vind het best een mooie auto die 9-5 ng ,maar voor mij is het risico te groot met zoveel km per jaar, om dadelijk ergens geen onderdeel van te kunnen krijgen ( en als ie net "zo" goed gebouwd is als mijn 9-3 SC Aero dan heb ik nogal wat onderdelen nodig :D )

Canco30
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Canco30 » ma 02 sep, 2013 20:09

Is inderdaad een fantastische wagen maar zoals Retep schrijft heb ook ik mijn wagen dagelijks nodig en dan is bedrijfszekerheid
niet onbelangrijk ...
Carglas is reeds 4 maand op zoek naar een vervangruit Rene, dus als je de naam van de contactpersoon bij Carglas weet, laat maar komen !

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door gudmundje » ma 02 sep, 2013 22:02

De gewone voorruiten zijn toch gewoon te verkrijgen ? Heb geen Hud, maar zou, als ik de voorruit ervoor niet meer zou kunnen krijgen, nog liever zonder voorruit rijden als de 9-5 in te ruilen :-)

De meesten onder ons wisten dat wisselstukken een probleem zou worden. Ik ook, ik heb een enorm risico genomen en had me verwacht aan technische storingen, niet verkrijgbare wisselstukken etc...

Intussen een jaar en 25.000 km verder en geen enkel probleem gehad. De Saab blijft betrouwbaar en ik ben er nog even gek op als een jaar geleden :-)

rene
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door rene » ma 02 sep, 2013 22:05

De naam kan ik je helaas niet geven omdat ik dat niet meer weet. Vind het dan wel een vreemd verhaal dat Carglass toen beweerde de ruit te hebben terwijl jij zegt dat Carglass aan het zoeken is.

Heb jij bv. ook lanedepart etc.?

René.

Retep
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Retep » ma 02 sep, 2013 23:54

Ik bestelde de wagen voor het faillissement zodat het niet opkwam dat er een probleem zou kunnen zijn met wisselstukken. Die dienen immers 10 jaar te worden aangeleverd!? Niet dus.
Dat maakt me gewoon ongerust. Het is ook mijn beroepswagen. Ik ben er trots op, maar anderzijds moet hij ook in orde blijven.
Ik heb nooit stilgestaan bij wat er na de saab zou volgen, maar nu toch wel.

Canco30
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Canco30 » di 03 sep, 2013 17:00

René, neen geen lanedepart, wel regensensor en automatische grootlichten en de HUD.

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Knientje » za 07 sep, 2013 11:52

Knientje gaat eens wat onzinnigs roepen, maar zo onzinnig is het nu ook weer niet :roll:

Autoruiten komen namelijk niet van de autofabrikant, maar van een glasfabriek.
Je maakt mij niet wijs dat Totaalglas, Carglass en al die andere autoruitboeren geen bestelling kunnen plaatsen voor een voorruit van een 9-5NG bij een glasfabriek.
Zeker niet als die bestelling geplaatst wordt bij de fabriek (die waarschijnlijk NIET failliet is) die die voorruit origineel geleverd heeft. Want die weten precies de maat, de bolling en de eigenschappen van die ruit.
In mijn ex-9000 zitten ruiten van Saint-Gobain (dat heet tegenwoordig Glasssolutions) en :offtopic: ik heb daar zelf een blauwe maandag in een grijs verleden gewerkt op de "sunroof"-afdeling. :offtopic:
Wie GM als leverancier van de ruiten gekozen heeft, weet ik niet. Maar dat staat in de stempel die in elke ruit staat.
Ervan uitgaande dat de ruitenleverancier (de glasfabriek dus) voor de 9-5NG nog bestaat, zou het dus gewoon mogelijk moeten zijn een nieuwe ruit te bestellen.
Tja, er zal een prijskaartje aanhangen aangezien de glasfabriek zich waarschijnlijk niet meer aan massaproductie van die ruit gaat wagen.

Ik lees het wel of mijn bijdrage zinnig of onzinnig was :wink:

Edit: http://www.saabsunited.com/2013/03/wind ... g-9-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Canco30
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Canco30 » za 07 sep, 2013 17:32

Hallo Knientje,

Saint Gobain blijkt idd de leverancier van deze HUD-ruiten te zijn en Saab Parts zou ook reeds een offerte hebben gevraagd aan Saint Gobain maar ... 't zou te duur zijn.
En ik denk niet dat Saint Gobain voor mij de band zal opstarten ... :cry:

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Knientje » za 07 sep, 2013 18:49

Ik denk eerder dat ze eerst maar eens de oven aan moeten zetten, dan valt er pas iets te rollen over die band :wink:

Ik las op Saabsunited dat er maar ongeveer 13000 9-5 NG's verkocht/geproduceerd zijn wereldwijd.
Een of ander speciaal Engelstalig 9-5NG forum oprichten in samenwerking met de internationale Saabforums en websites?
En dan iets proberen voor elkaar te krijgen bij Saint-Gobain?

Je kunt natuurlijk ook eens langsgaan bij de glasfabriek in Sas van Gent of 'ff doorrijden naar Compiègne (niet zo ver van Parijs) en daar eens je licht opsteken en het voorruitglas heffen

Gebruikersavatar
Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Lady9-5NG » zo 08 sep, 2013 8:02

StGobain (wie anders?) start de productie van HUD-ruiten pas op vanaf een start-oplage van 12500, dit ivm veel hogere kosten die aan de productie van HUD-voorruiten vastzitten. Reken maar na. Dat doen ze dus niet.

Er schijnen wel folies te koop te zijn die je lokaal op je voorruit kan plakken (fraai?) zodat de HUD beter projecteert.

rene
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door rene » zo 08 sep, 2013 9:07

Ik probeer me er komende week nog eens in te verdiepen. Waarom zegt Carglass enkele maanden terug zo'n ruit te hebben?
Als ik iets weet horen jullie het!

René.

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door Knientje » zo 08 sep, 2013 10:30

Ik kreeg een ingeving en dacht ik ga eens googlen. Ik dacht namelijk zijn een 9-5NG en een Opel Insignia niet ver hetzelfde? Ja dus.
I have a UK 9-5 2.0 Tid with quite few extras...I have had no problems so far, and I have spent some time removing items such as the brake pads, discs, air filter, oil filter etc to note down and cross reference part numbers...so far all of them cross match to Vauxhall Insignia parts.
Bron: http://saabworld.net/f10/2010-2011-saab ... ity-26949/" onclick="window.open(this.href);return false;

In UK hebben ze blijkbaar wel voorruiten, maar daar heb je dan weer niks aan met een LHD.

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?

Bericht door tecks » zo 08 sep, 2013 20:23

Knientje schreef:Ik kreeg een ingeving en dacht ik ga eens googlen. Ik dacht namelijk zijn een 9-5NG en een Opel Insignia niet ver hetzelfde? Ja dus.
Dat wisten we al wel. De remmerij, schakelarij en motoren zijn verregaand hetzelfde. De koets, interieur etc, dus ook de ruiten, zijn erg afwijkend en een insignia voorruit gaat echt niet passen.

Plaats reactie