@Christiaan94:
Mijn verbruikservaring na zelf 40000 km 9-5NG rijden (2.0T benzine Aero Auto XWD) is eigenlijk best positief, hij heeft nu 181.000km gelopen in totaal. Ik tank EU95.
De eerste 35.000 km waren voornamelijk stadsverkeer (ik woonde in Brussel centrum), afgewisseld met snelle autostraderitjes en dan kwam ik op gemiddeld 11,6l/100km wat ik best wel ok vond gezien de vlotte rijstijl, +-1900 kg leeggewicht, automaat, korte ritjes en vierwielaandrijving.
Maar groot is mijn verbazing nu ik in juni verhuisd ben uit de stad en louter autostrade rijdt...100km op en af naar mijn werk, waar ik mezelf voor een economy challenge heb uitgedaagd door niet sneller te rijden dan 110km/h...is eigenlijk best relaxed rijden (tzal misschien ook wel een beetje aan ouder worden liggen
) en heeft het gunstige resultaat dat mijn gemiddeld verbruik nu 8,7l/100 km bedraagt
Dus heel acceptabel voor zo'n grote auto.
Voor de rest even kort enkele pluspunten/minpunten:
+ Drivesense (comfortstand werkt heel goed in België, is ook heel handig bij harde zijwind en zware lading, gewoon even in sport zetten en gaat terug kaarsrecht)
+ XWD (gedaan met over de voorwielen te schuiven, gewoon nog wat gas bijgeven, XWD zijn ding laten doen en beheerst driften
)
+ de stilte en comfort.
+ mooie rustige cockpit en handige menu's/interface
+ gewoon een ongelofelijk mooie auto, zit vol met subtiele design-elementen uit het Saabverleden en de eerste Saab die terug een ronde vooruit heeft sinds de 900 classic, wat vindt ik veel te weinig gewaardeerd wordt...de autowereld is al lelijk genoeg met genoeg met gedrochten als BMW X6, Mercedes GLE, Fiat 500XL, Citroën Cactus, Ssanyong Rodius (Ik dacht dat blinden niet mochten rijden
)...
+ de vele complimentjes van vreemden en ik merk dat mede Saab 9-5NG rijders terug vriendelijk goeiendag zeggen naar andere Saabrijders en zo moet het!
+ Een turbo met groot debiet en toch alert, kan volgens mij makkelijk veel meer dan 220pk aan (270-300pk lijkt me nog steeds veilig)
- afwerking van de koffer kan beter
- XWD vereist dat je altijd alle 4 banden tegelijkertijd moet vervangen, ookal zijn de achterste nog even goed...en neen, sjoemelen gaat niet.
- weinig sportief geluid, kan wel zo'n klepje gebruiken dat opengaat bij sportstand
- De 2.0T doet een koudstart met verhoogd toerental om de motor sneller op te warmen ofzo, zal wel ecologisch goed zijn, maar op dat moment valt er niet aangenaam mee te rijden (automaat)...voelt soms nogal lullig aan zo wachten voor je deur
- Er waren wel wat problemen, maar die zijn met U803 opgelost.
- Kettinggeleiders (2.0T) laten nakijken bij aankoop, moeten bijna zeker ooit vervangen worden!
Dus na 1,5j rijplezier kan ik concluderen dat Saab een zeer geslaagde auto heeft gebouwd en niet zomaar een GM-kloon! Een auto met een eigen karakter!