Aanschaf 9-5NG topic

2010-2012
Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » wo 04 dec, 2013 22:57

Caramac schreef:AutoWeek reviews:
SAAB 9-5T Vector Exklusiv (2010)
Dit ben ik...
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

Gebruikersavatar
Caramac
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 626
Lid geworden op: vr 08 jul, 2011 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Caramac » wo 04 dec, 2013 23:29

Weet ik :-P+ Mooi en volledig verslag, heb het gebruikt voor mijn beeldvorming waarvoor dank!

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door tecks » do 05 dec, 2013 10:46

Heb je deze ook gebruikt? (Die van mij)

http://www.autoweek.nl/autoreview/32664 ... r-exklusiv" onclick="window.open(this.href);return false;
think different

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » do 05 dec, 2013 13:51

Die heb ik dan weer gebruikt...
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

Gebruikersavatar
Caramac
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 626
Lid geworden op: vr 08 jul, 2011 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Caramac » do 05 dec, 2013 14:31

Zekerweten Tecks/Thanks; jullie zullen vast vaker 'een stukje schrijven' (on the office) :computer1:

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door TubaManiak » di 24 dec, 2013 16:05

Van mijn pa : 9-5NG Aero 2.0T benzine automaat met Hirsch tuning, voor zover ik kan zien alléén software, pedalen binnen en een logo achterop. Was 220, nu 260 pk. (162 --> 191 kW)
Zomerrubber om 19" velgen, winterrubber om 17"
De auto is van 2011 en was 1,5 jaar oud bij onze aankoop in 2012.

Aandachtspuntjes :
* opgedampte chroomlaag op deurhandvaten in de auto laat los. Zit je opeens met een scherpe rand aan het handvat.
* in de kofferbak, aan de bovenkant/binnenkant, zit een scherpe, metalen afwerkrand/plaatrand/lasrand waar geen rubber op zit. Daar kun je je handen behoorlijk mee beschadigen heb ik ondervonden.
Erg slordig voor een auto in deze prijsklasse (70K). Maar ja, GM, dan krijg je dat.
* bij achteruitrijden draait de rechterspiegel naar beneden. Echter blijft het motortje draaien wanneer het glas niet verder naar beneden kan. Ik vermoed een software fout.
* soms komt de turbo niet op druk en rijdt de auto atmosferisch. Workaround : motor uit, motor aan : er is weer vermogen. Ook een softwarefout denk ik.
De auto meldt in het geheel niets ! En dat is vervelend, want je geeft gas en de "bak" is niet vooruit te branden. Mijn 9000 cs 2.0i heeft dan nog meer vermogen. Na de reboot gaat het weer als de brandweer.
Nog niet in Dl geweest, dus topsnelheid op dit moment onbekend.
* Regensensor laat de wisser naar mijn smaak net te laat werken. Maar dat heb ik nu al met een stuk of 10 van die sensoren in verschillende merken auto's gemerkt.
Die sensoren werken nog steeds niet plezierig, wat mij terug doet verlangen naar regelbare interval.

Onderhoud :
* Regulier, met normale kosten. Tot nu toe olie, filters, andere vloeistoffen, bougies en banden. Niet meer.

Pluspunten :
* auto rijdt prachtig, in alle standen, comfort/intelligent/sportief en met zomer- of winterbanden.
* je raakt bij een lange rit niet vermoeid in dit meubulair
* verbruik is zuinig op Euro 95, wanneer je rustig rijd 1 op 10 tot 1 op 12/13/14, afhankelijk van het type rit. Veel optrekken en afremmen resulteert in 1 op 9.
* HDU is ideaal ! Vooral ook de projectie van Navi aanwijzingen en afstanden in je raam. Dat houdt je aandacht bij de weg, terwijl je toch je info krijgt.
* Flipperen is erg leuk. Tegen de pook duwen ook. Flipperen in scherpe bochten, met het stuur op 1/4, 1/2 of 3/4 is vervelend. Dan is pookduwen en -trekken beter.
* nu zat vermogen. Auto schiet echt vooruit en is zomaar op snelheid, zonder dat je het pedaal hoeft te vloeren. Bij vloeren van het pedaal gaat versnellen rap !

Minpunten :
* In en uitstappen gaat niet vrolijk voor lange personen.
* hoofdsteun in hoogste stand en stoel ook, resulteert in hoofdsteun tegen het plafond. Alweer foei.
* uitzicht ronddom, zeker met bijrijder, kon beter. De A-stijlen zijn gigantisch breed. Een bijrijder zit vol in je zicht naar rechts.
* raambediening voor alle ramen in bestuurdersdeur is typisch GM. Middenconsole zoals in 9-5 1st ligt mij beter en bovendien heb je dan iets aan je bijrijder.
* instrumenten lichtregeling regelt eveneens het licht achter de navi. Waardeloos ! Ik houd van weinig licht achter de klokken in het donker en iets meer licht achter de navi. Dit is niet onafhankelijk regelbaar.

Al met al een mooie auto, maar wel met mogelijke verbeterpunten.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

evolver86
Geregistreerd lid
Berichten: 1820
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door evolver86 » zo 05 jan, 2014 14:13

Hoe verhoudt de ruimte achterin zich tot die van een Insignia hatch? En dan met name de afstand rugleuning rugleuning. ik heb in de nieuwe Insignia gezeten en de stoel stond ver naar voren maar toch vond ik de ruimte niet veel anders dan van mijn 9-3 estate. Voor mijn volgende auto vind ik het belangrijk dat mn kindje niet tegen de stoel kan trappen zoals ie nu doet vanuit zijn kinderstoel.
Zijn er mensen met een ng en een kleine <3 jaar in een kinderstoel achterin? Nu doe ik steeds maar zn schoentjes uit...
SAAB 900s 2.0i Scarabee Groen
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue

lier
Geregistreerd lid
Berichten: 382
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 21:48
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door lier » zo 05 jan, 2014 15:39

Ik ben zelf 1.93 en de kabouter van 3 kan achter mij zitten met gestrekte benen zonder stoel te raken. De auto is achterin zeker 10 cm groter dan onze A6 uit 2012. Dus de extra lengte vd auto zit volgens mij geheel bij de koters.

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » zo 05 jan, 2014 17:57

Mijn vorige Saab was een 9-3 SS. Één van de redenen dat we de 9-5NG hebben aangeschaft is de enorme beenruimte achterin. We hebben namelijk twee puberzonen die nu ruim voldoende beenruimte achterin hebben. Alhoewel ik nu zelf ook wel eens achterin zit omdat één van de twee z'n rijbewijs heeft...

De hoofdruimte is trouwens wel aan de krappe kant achterin. Met mijn 1.80 m heb ik daar geen last van, maar mensen langer dan 1.90 m zitten redelijk dicht met de schedel tegen het dak.
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

evolver86
Geregistreerd lid
Berichten: 1820
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door evolver86 » zo 05 jan, 2014 18:45

ik zie net in de autoweek database dat de afstand tussen de leuningen bij een 9-5 toch bijna 10(!) Cm langer is. Ik snapte al niet waarom het met niet was opgevallen in de 9-5 waarin ik eens heb gezeten.
SAAB 900s 2.0i Scarabee Groen
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue

Gebruikersavatar
dpdietvorst
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 11:46
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door dpdietvorst » zo 05 jan, 2014 21:47

Ben zelf 2.05m. De Maxi Cosi Cabrio Fix voor de eerste fase (wanneer de kleine achterstevoren meereist) kan niet achter mijn stoel gemonteerd worden, omwille van de door mij benodigde ruimte. De volgende fase (wanneer de kleine wel naar voren mag koekeloeren) heeft zich nog niet aangediend. Aangezien de bovenzijde van de voorstoel verder naar achteren uitsteekt en zo tegen de bovenzijde van de Maxi Cosi Cabrio Fix aan kan komen en dit niet meer het geval zal zijn bij 'face forward traveling' (de achterzijde van de Maxi Cosi is dan tegen de rugleuning van de achterbank gepositioneerd) verwacht ik geen problemen. Als ie dan wil schoppen pak ik de iPad wel af...
99 turbo 2 '79
9000CC 2.3FPT '91
9-3SC Aero '04
Volvo XC90 2.5T '04
BMW 5GT 535i '10

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Tubbe » do 09 jan, 2014 8:37

evolver86 schreef:Hoe verhoudt de ruimte achterin zich tot die van een Insignia hatch? En dan met name de afstand rugleuning rugleuning. ik heb in de nieuwe Insignia gezeten en de stoel stond ver naar voren maar toch vond ik de ruimte niet veel anders dan van mijn 9-3 estate. Voor mijn volgende auto vind ik het belangrijk dat mn kindje niet tegen de stoel kan trappen zoals ie nu doet vanuit zijn kinderstoel.
Zijn er mensen met een ng en een kleine <3 jaar in een kinderstoel achterin? Nu doe ik steeds maar zn schoentjes uit...
9-5NG staat dan ook op het Long Wheel Base Epsilon 2 platform, de insignia op de SWB versie. Als is de tourer wel bijna net zo lang als de 9-5NG sedan.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Spartacus
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: do 14 nov, 2013 20:41
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Spartacus » vr 17 jan, 2014 21:00

Nou,
Wij hebben geen kindjes maar wel een grote hond. ( Flat Coated Retriever)
En er staat een reuze Bench op de achterbank. Dus plaats genoeg voor de hond.
Had wel liever een 95NGSportwagon gehad; maar deze is maar voor de Happy few :?
Mocht Venza cars ietwat redelijker zijn in de verkoopprijzen , dan is hij rap geruild hoor. :O:

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door tecks » di 11 feb, 2014 11:15

Voor de update van dit topic:

- er is ondertussen dus wèl een update van het kaartmateriaal van de HD navi
- er is ondertussen een batch met voorruiten gemaakt, ook voor de combinatie HUD, LDW, Regensensor

Ik heb trouwens een update van mijn 9-5 user review op autoweek geplaatst.
think different

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » zo 16 feb, 2014 9:39

En bijgewerkt, wacht alleen nog op eigenaren van de 1.6T en de 2.8T die moeten er toch zijn in NL/BE?
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Plaats reactie