Lage turbodruk

2010-2012
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » do 22 okt, 2015 20:23

Ik zit nu in Italie (heel vervelend inderdaad :) ), maar denk een probleem met de auto te hebben. Ik mis vermogen/turbodruk. De meter kimt niet verder dan de 't' op de turbometer. Alles doet het verder goed, rijdt mooi en soepel, op vermogen na. Géén enkel pufjes blauw of wat dan ook! Bij inhalen is de poep dus gewoon op, slappe hap.

Zijn er dingen die ik nu/zelf kan checken/doen? Waar zit bijvoorbeeld 'die klep' die de turbo aanstuurt? Wie-weet zit daar wat loos/los...
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Lage turbodruk

Bericht door rene » do 22 okt, 2015 22:37

Geen meldingen verder in het dashboard?
Wat doet de auto bij stopzetten en opnieuw starten?

René
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » do 22 okt, 2015 23:37

2x neen. Het ding rijdt in feite helemaal top... als je maar geen vermogen vraagt. Optrekken vanuit stilstand gaat ook vlot. Niente mededelingen/lampjes van HAL9000. Een herstart helpt trouwens ook niet.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
LAJET
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 186
Lid geworden op: di 03 nov, 2009 2:25
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Lage turbodruk

Bericht door LAJET » vr 23 okt, 2015 0:46

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik de mijne heb gekocht en in het begin gaf het mij ook geen storing.
Als ik een check-engine lampje krijg en hem uitlees met een OBDII lezer dan krijg ik mmestal "code N/A"
Het systeem krijgt van ergens foute meetwaarden en soms linkt het die dan aan code P1101 en P1101 P dat meestal verwijst naar de LMM.
Maar omdat het niet steeds code P1101 is dat terugkomt vermoed ik echter dat het probleem ergens anders ligt...

Voor ik hem liet uitlezen bij een Saabgarage, heb ik eventjes het gaspedaal platgetrapt, na eventjes op voldruk te gaan wordt ie dan direct terug teruggeschroefd naar lage turbodruk (max. tot aan de t van turbo)
Op de computer kon ik toen duidelijk zien:

P1101: meetwaarden af en toe in storing (dus een soms wel, soms niet verhaal), dus geen permanente storing
P0299: probleem turbodruk -->dit was wel een permanente, bevestigde storing...

Echter geen blauwe rook, geen olieverlies...

Op facebook Saab 9-5NG forum wel al een bestuurder gehad met dezelfde symptomen en die bleek uiteindelijk een scheur te hebben in zijn turbo...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga me nu toch een wagen aan een nieuwe turbo (nu 157.000km)
Magneetklep vervangen heeft bij mij helaas niet geholpen...
Zwarte Saab 900 Classic 3-deurs LPT S '92 - 192pk/300Nm
Fjord Blue Saab 9-5NG 2.0T Aero Auto XWD MY11 - 295pk/440Nm
Jet Black Saab 9-3 Sport-Hatch 1.9 Tid Auto Vector TX MY10 - 180pk/380Nm

En veel andere Saabjes die ik voor altijd zal blijven koesteren!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » vr 23 okt, 2015 9:24

Hele spul zo goed mogelijk bekeken bij daglicht... en werkelijk niets gevonden wat ook maar fout/bedenkelijk leek.

Ook uitgelezen en, jullie raden het al: geen foutcodes.

Merda, dat wordt dus een Manke Nelis rit terug naar NL. Met max 130-140 en versnellen als een ouwe H.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » vr 23 okt, 2015 10:53

Toch nog even aan het prutselen geweest (zit in de aard van het beestje)... déze domme koppeling in de luchtaanvoer zit me al langer dwars:

Afbeelding

(oude foto uit eerder topic)

Nu heb ik dat ding opnieuw stevig met ducttape omwikkeld (echt goed, nav eerder commentaar dat het niet luchtdicht zou zijn).

Ennnn toen was er weer volle turbodruk!! Tot in het rood (alleen toen werd mijn vrouw boos, om beetje druk testen in het dorp...).
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » vr 23 okt, 2015 17:30

Put! Het probleem is weer terug! Dit maal samen met een CE. Twee codes: een 'n/a' (fijn) en een P0013 P.

Als ik die laatste opzoek, zou dat crankshaft pos sensor zijn. 3x put!

Weet iemand of dat klopt (dus dat P0013 P die krukassensor is)? En waar dat ding zit?

Verdorie, wat is dit toch weer balen zeg!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 5989
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door jansen » vr 23 okt, 2015 19:58

Weet iemand of dat klopt (dus dat P0013 P die krukassensor is)? En waar dat ding zit?
P0013 staat voor Nokkenas verstelventiel van de uitlaatnokkenas, deze zitten midden op het kleppendeksel met slechts 1boutje M6 vastgeschroeft en deze klep regeld de verstelling van de uitlaatnokkenas en heeft niks te maken met de krukassensor, waarschijnlijk een haperende magneetventiel, controleer eerst het oliepeil van de motorolie als ie te laag staat krijg je ook storingscode,s op werking verstelventielen, maar kan ook zijn dat ie vervuild is intern dan wil schoonmaken weleens helpen en anders vervangen. De uitlaatverstelventiel is degene die het dichts bij het schutbord staat op het kleppendeksel, de voorste is van de inlaatnokkenas.

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » vr 23 okt, 2015 22:09

Top info Jan!! Bedankt !!! Ik ga dit morgenochtend direct bekijken! Rond 10:00 staat het vertrek naar NL gepland ... oei...
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Lage turbodruk

Bericht door rene » vr 23 okt, 2015 22:31

Probeer anders een Opeldealer in Italië. Die gebruiken dezelfde ventielen! Deze ventielen haperen wel eens vaker helaas.

Succes en goede reis terug!

René
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 5989
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door jansen » vr 23 okt, 2015 23:31

Probeer anders een Opeldealer in Italië. Die gebruiken dezelfde ventielen!
Klopt, onderdeelnummer GM is 12628348 of vervangingsnummer GM 12646784

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » za 24 okt, 2015 8:32

Ik krijg dat ding niet los (wel de M6). Moet ik wrikken, draaien of trekken als de bout er uit is? Ik durf niet te veel kracht te zetten om dan vervolgens krak te horen. Dan ben ik nog verder van huis - letterlijk. Het is onmogelijk om hier nu effe (zaterdagmorgen 8:30) proberen zo'n sensor te scoren. Ik wilde het ding dus schoonmaken. O ja: olie is ok, voldoende en mooi schoon.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Lage turbodruk

Bericht door rene » za 24 okt, 2015 9:22

Moet er zo rechtstandig uit kunnen. Zit een afdichtrubbertje tussen wat misschien klemt?

René
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3683
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage turbodruk

Bericht door U-Poll » za 24 okt, 2015 17:02

Net in Ingolstadt aangekomen... wat een hoop Audi's hier :)

Onderweg drie keer uitval van de turbodruk gehad, alle keren weten te resetten (en dus weer druk) met mijn OBD lezer. De foutcode was steeds 'n/a'. Verder prima rit (5p met volle bepakking), alleen zeer veel file bij die domme Oudt Duitsche grenscontrole net na Salzburg. Joepie Schengen!

Ondertussen ook eens hard nagedacht (je moet toch wat doen in de rij voor mannen met petten). Ik denk dat die nokkensensor gaar is en af en toe een foutcode genereert (P0013); het systeem (wat ik voortaan nog nadrukkelijker HAL9000 ga noemen) zet alles in een soort safe mode met beperkt vermogen enzo. Vaak is de hik/fout/storing van de sensor zo kort, dat het systeem wel in safe mode gaat maar geen code achter laat (vandaar de n/a en geen CE).

De procedure voor het resetten is als volgt (ik ben nu trouwens een expert): auto stil, opnieuw starten, lezer aansluiten, twee keer (!) codes resetten. Hop, gaan. 1x reset lost het niet altijd op.

Ik weet nog niet of ik straks, voor het hotel, de sensor ga uitbouwen en schoonmaken. Raad eens wat mijn vrouw zegt?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Lage turbodruk

Bericht door rene » za 24 okt, 2015 17:14

Je vrouw zegt: mooi laten zitten. Stel dat je hem afbreekt...dan zijn we nog verder van huis!

Succes!

René
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Plaats reactie