te lage oliedruk bij starten 9.5 NG diesel 160 pk

2010-2012
Plaats reactie
devoskarel
Geregistreerd lid

te lage oliedruk bij starten 9.5 NG diesel 160 pk

Bericht door devoskarel » do 29 sep, 2016 21:12

ik heb een Saab 9.5 NG van sept 2010 diesel 160 pk Fiat/Alfa-motor tweedehands gekocht met 48.000 op teller in april 2013, nu 95.000 km op teller, sinds enkele weken krijg ik foutmelding " te lage oliedruk, motor stilleggen bij het starten na een nacht rust, olie was 5000 km geleden pas vervangen samen met filter, eerst olie en filter opnieuw vervangen uit voorzorg samen met oliedrukcontact , dit om te kijken of er stukjes metaal of iets dergelijks in het carter lagen: geen resultaat, toch maar naar de garage: Saab Lievens raadpleegde Bornem en die gingen ervan uit dat het om de lekkage ging van de aanzuigbuis met een pakking errond, vervanging van een pakking in het carter van de oliezeef/aanzuigbuis was het voorstel, deze vervangen en weer verse olie en filter, vanaf dan verergerde het euvel nog meer, duurde nu 7 seconden voor de druk opkwam, daarna druk stabiel 1.7 bij stationair en 4/4.5 bij gas geven, dit gecontroleerd via een externe oliedrukmeter, na enkele dagen, eergisteren, vliegt auto in noodloop,auto stilletjes weer naar Saab Lievens gedaan, iedereen zit een beetje met de handen in het haar, probleem is dat er geen tekeningen zijn hoe de oliekanalen lopen in de motor van deze motor, toch geen die beschibaar zijn, weet iemand raad, of heeft iemand dit al meegemaakt ? graag respons

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: te lage oliedruk bij starten 9.5 NG diesel 160 pk

Bericht door RoelandV » do 29 sep, 2016 22:25

Dit is een bekend probleem dat hier al eens eerder besproken is:
viewtopic.php?f=58&t=146340

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » vr 30 sep, 2016 11:38

RoelandV schreef:Dit is een bekend probleem dat hier al eens eerder besproken is:
viewtopic.php?f=58&t=146340
Helaas betreft het eerdere besproken de TTID motor (ik heb er zelf ervaring mee) en is de oplossing zo te lezen reeds uitgevoerd bij devoskarel.

Erg vervelend en mij is ook geen oplossing bekend. Ook in de Facebook groep heb ik het van de TID niet eerder gehoord. Sterkte ermee en wat ik begrijp is een druk van 1,7 ook nog niet wat het hoort te zijn.

devoskarel
Geregistreerd lid

Bericht door devoskarel » za 01 okt, 2016 15:18

even een update betreffende de Saab 9.5 NG diesel met lage oliedruk bij start, deze week ging de auto toevallig in noodloop, is ondertussen bekend wat het veroorzaakte : de drukverschilsensor bij de roetfilter en een scheur in de plastic luchtbuis tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk, deze worden beide de volgende week vervangen, tevens heb ik een VDO oliedrukmeter gekocht met dubbele sensor tot 10 bar, waar ook de originele aansluiting voor het olielampje op kan,
verder ga ik volgende week een bus Nulon E in de olie gieten, is een extra bescherming voor koudstert op basis van PTFE, bekende vakhandelaar die ik betrouw loopt er erg mee op en vindt deze beter dan Bardahl of Liquimolly, we zien wel, de auto moet de eerste 6/7 seconder overbruggen, want dan is de druk oké
van het verhaal over de software die deze melding zou veroorzaken geloof ik niet veel, de software stuurt bij mijn bescheiden mening nergens een oliedruk aan of regelt iets, door het overschrijden van de tijd met enkele seconden bij het opstarten en dus nog geen druk te leveren slaat de soft in alarm, dat is logisch, niet andersom
wel moet ik toegeven dat de elektronica van de 9.5 fragiel is,dit is zowat de vierde sensor die stuk gaat sinds ik hem heb ( 2013 april ) : parkeersensor ( 2 maal : achter links en rechts ) abs sensor links voor ( dan maar beide vervangen ) en nu de drukverschilsensor bij de roetfilter , op hoop van zegen, groetjes karel

martin117
Geregistreerd lid

Bericht door martin117 » za 01 okt, 2016 21:44

Als er een Alfa/fiat blok in licht, waarom niet ff langs een fiat/alfa dealer, hebben er misschien wat meer ervaring mee??

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » di 04 okt, 2016 18:50

Blij om te lezen dat het probleem opgelost is geraakt!
Het probleem met de scheur in de luchtbuis hebben veel 2.0Tid's last van volgens mijn saabtechnieker...hij heeft er al verschillende moeten vervangen.

Plaats reactie