High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

2010-2012
Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Christiaan94 » do 21 jun, 2018 14:11

Naar aanleiding van dit gespot topic een kleine review (https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=160562)

Het gaat om deze auto: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saa ... ousPage=lr

Ik spotte deze 9-5NG met levenservaring voor de grap. Door veranderende omstandigheden en een eventuele emigratie op komst werd mijn interesse toch gewekt om te gaan kijken. En zo begon de reis naar het mooie Hierden, omgeving Harderwijk. De sleutel van de 900 Classic, de oude van Ewout, werd omgedraaid en na een uur rijden kwamen vriend K. en ik aan. We werden ontvangen met een goede bak koffie en kregen gelijk de "sleutel" in onze handen gedrukt. Hieronder de bevindingen.

--Rijden—
Eenmaal eerder had ik het genot een 9-5NG te mogen besturen. Het voelde gek genoeg als thuis komen. Een klik op de ontgrendel-knop op de “sleutel” en een korte druk op de startknop later knorde de diesel tot leven. Al 370.000 kilometers zijn onder de vier wielen verdwenen. De automaat in D en de eerste meters bevestigde de herinnering van de vorige keer. Wat is dit een grote auto! Alsof Saab een 900 Classic op 150% heeft afgedrukt. Wat dan weer reuze meevalt is de erg kleine draaicirkel en de goede wendbaarheid van deze ballerina-danseres. De motor is goed hoorbaar, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur valt het mee. De kilometerstand is niet aan te voelen qua rijden op twee punten na. De automaat wil niet altijd even soepel schakelen. Wellicht doet een flush al wonderen. Verder lijken er af en toe bewegingen door te komen, al zei het minimaal. De motor- en baksteunen hebben natuurlijk ook al 370.000 kilometer ervaring.

--Exterieur—
Wat een prachtige verschijning is een 9-5 NG toch. Sierlijk docht sportief. Eerst de positieve punten. De ledbar werkt volledig evenals het derde remlicht. De deuren zijn vrij van deukjes ontstaan door beulen op een parkeerplaats van een Albert Heijn, gesitueerd in een hevig gegentrificeerde woonwijk naar keuze. Helaas heeft de auto wel veel gebruikssporen verder. De voorkant is de dupe geweest van steenslag op de bumper, motorkap en de onbetaalbare Swarovski voorruit. Op de motorkap is er zelf een puist ontstaan waar zich roest onder huist. Voor een 7-jarige begint deze NG wel erg vroeg te puberen. Verder heeft iemand op de vouwrand bij de achterklep iets te hard gepoetst, wat resulteert in een losgelaten lijntje lak welke weggesnoven is door de poetser in kwestie. Verslavend. Boven de voorruit ook wat steenslag plekjes. Deze zijn nog goed te behandelen voordat het gaat roesten, maar het moet zeker gebeuren. Als kers op de kaart, of trekhaak in de bumper, zijn er sporen van -de aandachtige lezer raadt het al- een trekhaak in de bumper. Een goed gevormde ronde afdruk zorgt voor vraagtekens bij K.; “heeft Saab dit ooit zo bedoeld?”. De spiegels, duurder dan de echte flaporen van Dombo, zijn ook in goede staat. Verder heeft een achterbumper lichte gebruikerssporen maar dat mag geen naam hebben voor deze prijs en kilometerstand.

--Interieur—
Komend uit een 9-5 Dame Edna, de Fisher Price edition onder de 9-5’s, is het interieur van de NG voor mij een verademing. Je neemt plaats en de zoete zetels omarmen je zoals alleen die ene rare tante dat kan. Of je eerst liefde. De stoelen zijn gedeeltelijk elektrisch verstelbaar. Eenmaal op de bok kijk tegen een raar schermpje aan. Zijn we terug in de jaren ’80? Het monochrome scherm herbergt een tal aan functies. Als je er pac-man op kan spelen zal dit me niet verbazen. Hij doet zijn werk prima, maar de upgrade voor het TFT scherm had de ervaring wel beter gemaakt. Het navigatie systeem hebben we niet aangeraakt. De knoppen daaronder wel, wat ook al zo vaak is gedaan dat de lak loslaat. De airco wordt heerlijk koud. Verder geen op of aanmerkingen. Wederom is de kilometerstand niet af te lezen aan het interieur, op de loslatende lak op de knoppen na.

--Onderhoud—
De auto is voorzien van de boekjes, welke bijna volledig ingevuld zijn. De distributie is te laat vervangen, bij 308.000km. Hierna ia pas bij 360.000 weer een stempel gezet. Hopelijk heeft de auto hiertussen nog verse olie gezien, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rekeningen waren niet voorhanden maar een telefoontje naar de twee garages waar de wagen in onderhoud is geweest schetst waarschijnlijk een beter beeld.

--Conclusie—
Een beetje verliefd! Wat een magistrale machines blijven die NG’s toch. De NG in kwestie is met al milde TLC (lees motorkap spuiten, automaat spoelen en wat kleine puntjes) zeker wel klaar voor nog een hoop kilometers. In Julie krijg ik pas duidelijkheid over mijn eigen toekomst waar de eventuele aankoop vanaf hangt. De minimumprijs is ook gegeven en kan bij serieuze interesse per PB gegeven worden. De auto is vooral voor mij interessant omdat er nog tussen de 2 en 2.5 duizend euro rest BPM op rust. Dat maakt het ineens een goedkope NG.

Modern als ik ben lukt het mij niet om foto’s te plaatsen, deze heb ik wel.
Laatst gewijzigd door Christiaan94 op do 21 jun, 2018 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door N207 » do 21 jun, 2018 17:34

Prachtig verhaal, met veel plezier gelezen.

De loslatende coating van de knopjes is een bekend probleem van de NG, de mijne (net over 130k gereden) heeft er ook last van. In de VS is iemand die setjes vervangende "stickertjes" aanbiedt voor (dacht ik) zo'n 70,-- US$.
De beginnende roest valt me een beetje tegen. Had ik niet verwacht.

Je bevestigt wat ik ook altijd beweer over de NG: een ronduit grote auto die zich zeer lichtvoetig laat besturen. Eenmaal rijdend heb je niet door dat het 5 meter auto is!

Ik hoop dat je binnenkort als eigenaar kunt genieten van deze zilveren dame.
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door gudmundje » do 21 jun, 2018 17:54

Mooie auto en mooi verhaal.

Distributie is wel heel erg lang mee gewacht zeg...
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Christiaan94 » do 21 jun, 2018 22:37

Distributie was bij 150.000 ook gedaan.

We zijn trouwens niet met lege handen thuis gekomen: K. kocht zijn tweede autootje. Na het debacle genaamd de BX toert hij nu rond in een prachtige Peugeot 205. In de trant van de Telfort reclames; Wie had dat gedacht? Van rijden in een 9-5, naar het toe-eigenen van een 205!. Verschil moet er wezen!

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Marc_B204 » vr 22 jun, 2018 14:16

Welke Classic van Ewout?
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door martinphili » vr 22 jun, 2018 17:15

Leuk geschreven. Je had wel aan een clubblad mee kunnen werken joh ;)
Maar ik ben heel benieuwd naar wat je gaat doen.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Christiaan94 » ma 23 sep, 2019 9:08

15 maanden na het verschijnen van dit stuk staat er op de stoep een eigen 9-5NG welke ook 370.000 gelopen heeft. Ze kunnen het prima hebben!

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door gudmundje » ma 23 sep, 2019 16:21

Proficiat !
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Henk-Jan » ma 23 sep, 2019 17:26

Christiaan94 schreef:
ma 23 sep, 2019 9:08
15 maanden na het verschijnen van dit stuk staat er op de stoep een eigen 9-5NG welke ook 370.000 gelopen heeft. Ze kunnen het prima hebben!
Hoe is je leven in de tussentijd verlopen en is de aanleiding om te kijken naar de 9-5NG waarmee het topic is begonnen ook de reden geweest om je huidige 9-5NG te kopen?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Sonab » ma 23 sep, 2019 17:36

Heerlijk verhaal met verrassende update! :D
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Marc_B204 » di 24 sep, 2019 18:15

Het rijden in een 900 Classic, een 9000 of voor mijn part een 9-5 Dame Edna Aero (zoals ik er eentje heb gehad) is vele malen leuker dan in een 9-5 NG. Wat een enorme tegenvaller vond ik die auto. Heeft echt niks meer met Saab te maken, mooie auto maar daar houdt ook alles mee op. En dan zullen we het niet hebben over de nieuwprijzen die toentertijd werden gehanteerd. Dan verwacht je iets. Als je dan toch zo nodig iets moderners wilt rijden zijn er alternatieven die vele malen beter zijn. OK, schiet maar. Maar ik moest het even kwijt.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door Henk-Jan » di 24 sep, 2019 18:26

Hoewel ik zeker niet objectief ben, vond ik de 9-5NG bij de introductie (werkte 2010-2014 bij een Saab dealer) zeker geen verkeerde auto. Sterker nog, de 9-5NG deed me meer aan de 9000 herinneren dan de 9-5OG. Weliswaar was de NG niet in elke uitvoering zo geraffineerd als een E-klasse of 5-serie, maar ik vond het wel degelijk een echte Saab en voelde me er thuis in. Verder is het echt een auto die om je krimpt, wat een F10 5-serie juist niet doet (recent nog eens gemerkt) en wat voor mij een belangrijke wens is.

Wat prijzen betreft, misschien waren die inderdaad ietwat fors voor een auto die eigenlijk twee jaar eerder had moeten uitkomen en op dat moment misschien anders met de concurrentie had vergeleken. Maar ja, nu kan je met die wijsheid niet zoveel meer, daar we toch enkel van occasions kunnen spreken en die markt het ondertussen vrijwel enkel van liefhebbers moet hebben, een 9-5NG koop je niet zonder voorbedachte rade. ;)
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

lier
Geregistreerd lid
Berichten: 382
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 21:48
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door lier » di 24 sep, 2019 21:46

Ik vind de 9-5’s die ik 6 jaar gehad heb zowel een 2.8 aero als een 2.0 aero met Hirsch super auto’s. Beide redelijk tot vol in de opties en een goed alternatief voor de 5 serie f11 (auto van de dame i.p.v. de Saab want er moest een station komen) en mijn vorige lease a6 uit 2012. Veel unieker en qua rijden goed vergelijkbaar. Afwerking op punten wel iets minder maar ja dan heb je wel iets bijzonders... en de kinderen hadden zeker 10cm meer beenruimte in de 9-5 dan in de Duitse concurrentie

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door DionHPT » di 24 sep, 2019 23:19

Tsja ik rij nu tijdelijk na mijn 9-5 NG ook in een F11...

je bent meteen verpest :shock: :oops:

En ik vindt het niet leuk ;)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven

Bericht door gudmundje » wo 25 sep, 2019 13:16

Henk-Jan schreef:
di 24 sep, 2019 18:26
Weliswaar was de NG niet in elke uitvoering zo geraffineerd als een E-klasse of 5-serie,
dat is niet wat autojournalisten ervan vonden toen. De 9-5 won met vlag en wimpel van de E klasse. Diezelfde E klasse ziet er bovendien na 9 jaar echt verouderd uit waar de 9-5 een tijdloos design heeft.
Marc_B204 schreef:
di 24 sep, 2019 18:15
Het rijden in een 900 Classic, een 9000 of voor mijn part een 9-5 Dame Edna Aero (zoals ik er eentje heb gehad) is vele malen leuker dan in een 9-5 NG
Niet akkoord. Beiden zijn fantastische Saabs met geweldige looks en een heerlijke baanvastheid.

En ik kan het weten want heb naast de 9-5ng nog een 900 T16S :D
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Plaats reactie