Heel simpel; ik zou misschien gaan emigreren, dit ging niet door. 9000 op de LPG gekocht (voor mij toch dé Saab, meer dan een 900 of 9-5) en het idee die "op" te rijden en te sparen voor een NG. De 9000 was oprecht geweldig en na een dik jaar en bijna 40.000km ook "af" om nog jaren mee te gaan rijden. Kon ik mooi gaan sparen! Want duur blijven ze zeker, die NG's.
Mijn lijstje was simpel: 1.6T in Java Brown of Fjord Blue. de 1.6T vanwege de beschikbaarheid van onderdelen en de mogelijkheid tot inbouwen van LPG. Het probleem is wel dat de 1.6T maar 201 maal gebouwd is, waarvan er ongeveer een stuk of 20-30 Java Brown of Fjord Blue zijn.
Maar toen, geheel onverwachts belde Dion mij op. Ik had met hem al vaak bovengenoemde "wens" voor een NG besproken. De genoemde NG was ergens ingeruild en ze wisten niet wat ze er mee aan moesten. Maar de configuratie was perfect. Ik wilde een 1.6T in Java Brown. En dit is een, je raad het al, 1.6T in Java Brown. De kilometerstand van 370.000 en het feit dat de auto in noodlood liep hielden mij niet tegen.
Nu een maandje later is de auto voorzien van een nieuwe turbo en een nieuwe katalysator (hier is het prijsverschil van die onderdelen tussen de 1.6T en de 2.0/2.8 wel gigantisch, welke mijn keuze voor de 1.6T weer verantwoordt). Verder nog wat kleine punten aangepakt door de NG goeroe's Peter en Maikel Heijnes. Zaterdag staat de bruine parel klaar!
-
Dan een reactie op het eeuwige gezever over "hoe echt een Saab is". Iedereen heeft zijn voorkeuren. Een NG rijdt erg goed, maar het geheel van de rijdbeleving is vrij "duits". Hier moet je van houden, maar het is wel waarde markt naartoe bewoog destijds. De rest van de auto is echt Saab. Het design, de voorruit welke zo uit een 900 classic had kunnen komen, de kleine toefjes zoals de snelheidsmeter, U-rail, en meer doen de auto echt laten aanvoelen als een Saab voor de toekomst.
Juist de Dame Edna, welke ik ook heb gehad, heeft mij nooit kunnen bekoren. Het belachelijke interieur van Fisher Price kwaliteit, de enorme roestgevoeligheid; over het algemeen kwam en komt de Dame Edna nog steeds over als een kwalitatief misbaksel. De auto die liet zien dat Saab geen Saab meer was en moest bezuinigen. De 9-5NG was de opvolger welke weer een stijgende lijn ging inzetten voor Saab. De rest is geschiedenis.
Maar hey; dit is slechts mijn mening. Ik van ben de oude Saabs. De 9000 met stipt op één, met vlak daarna de 96/99/900. De 9-5NG is de eerste "moderne" auto waar ik mij wel wil laten zien. Wie weet hoe het uitpakt. Bevalt het niet staat er binnen no time weer een 9000 op de stoep