High Mileage Hero: een bloemlezing van een rijk leven
Geplaatst: do 21 jun, 2018 14:11
Naar aanleiding van dit gespot topic een kleine review (https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=160562)
Het gaat om deze auto: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saa ... ousPage=lr
Ik spotte deze 9-5NG met levenservaring voor de grap. Door veranderende omstandigheden en een eventuele emigratie op komst werd mijn interesse toch gewekt om te gaan kijken. En zo begon de reis naar het mooie Hierden, omgeving Harderwijk. De sleutel van de 900 Classic, de oude van Ewout, werd omgedraaid en na een uur rijden kwamen vriend K. en ik aan. We werden ontvangen met een goede bak koffie en kregen gelijk de "sleutel" in onze handen gedrukt. Hieronder de bevindingen.
--Rijden—
Eenmaal eerder had ik het genot een 9-5NG te mogen besturen. Het voelde gek genoeg als thuis komen. Een klik op de ontgrendel-knop op de “sleutel” en een korte druk op de startknop later knorde de diesel tot leven. Al 370.000 kilometers zijn onder de vier wielen verdwenen. De automaat in D en de eerste meters bevestigde de herinnering van de vorige keer. Wat is dit een grote auto! Alsof Saab een 900 Classic op 150% heeft afgedrukt. Wat dan weer reuze meevalt is de erg kleine draaicirkel en de goede wendbaarheid van deze ballerina-danseres. De motor is goed hoorbaar, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur valt het mee. De kilometerstand is niet aan te voelen qua rijden op twee punten na. De automaat wil niet altijd even soepel schakelen. Wellicht doet een flush al wonderen. Verder lijken er af en toe bewegingen door te komen, al zei het minimaal. De motor- en baksteunen hebben natuurlijk ook al 370.000 kilometer ervaring.
--Exterieur—
Wat een prachtige verschijning is een 9-5 NG toch. Sierlijk docht sportief. Eerst de positieve punten. De ledbar werkt volledig evenals het derde remlicht. De deuren zijn vrij van deukjes ontstaan door beulen op een parkeerplaats van een Albert Heijn, gesitueerd in een hevig gegentrificeerde woonwijk naar keuze. Helaas heeft de auto wel veel gebruikssporen verder. De voorkant is de dupe geweest van steenslag op de bumper, motorkap en de onbetaalbare Swarovski voorruit. Op de motorkap is er zelf een puist ontstaan waar zich roest onder huist. Voor een 7-jarige begint deze NG wel erg vroeg te puberen. Verder heeft iemand op de vouwrand bij de achterklep iets te hard gepoetst, wat resulteert in een losgelaten lijntje lak welke weggesnoven is door de poetser in kwestie. Verslavend. Boven de voorruit ook wat steenslag plekjes. Deze zijn nog goed te behandelen voordat het gaat roesten, maar het moet zeker gebeuren. Als kers op de kaart, of trekhaak in de bumper, zijn er sporen van -de aandachtige lezer raadt het al- een trekhaak in de bumper. Een goed gevormde ronde afdruk zorgt voor vraagtekens bij K.; “heeft Saab dit ooit zo bedoeld?”. De spiegels, duurder dan de echte flaporen van Dombo, zijn ook in goede staat. Verder heeft een achterbumper lichte gebruikerssporen maar dat mag geen naam hebben voor deze prijs en kilometerstand.
--Interieur—
Komend uit een 9-5 Dame Edna, de Fisher Price edition onder de 9-5’s, is het interieur van de NG voor mij een verademing. Je neemt plaats en de zoete zetels omarmen je zoals alleen die ene rare tante dat kan. Of je eerst liefde. De stoelen zijn gedeeltelijk elektrisch verstelbaar. Eenmaal op de bok kijk tegen een raar schermpje aan. Zijn we terug in de jaren ’80? Het monochrome scherm herbergt een tal aan functies. Als je er pac-man op kan spelen zal dit me niet verbazen. Hij doet zijn werk prima, maar de upgrade voor het TFT scherm had de ervaring wel beter gemaakt. Het navigatie systeem hebben we niet aangeraakt. De knoppen daaronder wel, wat ook al zo vaak is gedaan dat de lak loslaat. De airco wordt heerlijk koud. Verder geen op of aanmerkingen. Wederom is de kilometerstand niet af te lezen aan het interieur, op de loslatende lak op de knoppen na.
--Onderhoud—
De auto is voorzien van de boekjes, welke bijna volledig ingevuld zijn. De distributie is te laat vervangen, bij 308.000km. Hierna ia pas bij 360.000 weer een stempel gezet. Hopelijk heeft de auto hiertussen nog verse olie gezien, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rekeningen waren niet voorhanden maar een telefoontje naar de twee garages waar de wagen in onderhoud is geweest schetst waarschijnlijk een beter beeld.
--Conclusie—
Een beetje verliefd! Wat een magistrale machines blijven die NG’s toch. De NG in kwestie is met al milde TLC (lees motorkap spuiten, automaat spoelen en wat kleine puntjes) zeker wel klaar voor nog een hoop kilometers. In Julie krijg ik pas duidelijkheid over mijn eigen toekomst waar de eventuele aankoop vanaf hangt. De minimumprijs is ook gegeven en kan bij serieuze interesse per PB gegeven worden. De auto is vooral voor mij interessant omdat er nog tussen de 2 en 2.5 duizend euro rest BPM op rust. Dat maakt het ineens een goedkope NG.
Modern als ik ben lukt het mij niet om foto’s te plaatsen, deze heb ik wel.
Het gaat om deze auto: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saa ... ousPage=lr
Ik spotte deze 9-5NG met levenservaring voor de grap. Door veranderende omstandigheden en een eventuele emigratie op komst werd mijn interesse toch gewekt om te gaan kijken. En zo begon de reis naar het mooie Hierden, omgeving Harderwijk. De sleutel van de 900 Classic, de oude van Ewout, werd omgedraaid en na een uur rijden kwamen vriend K. en ik aan. We werden ontvangen met een goede bak koffie en kregen gelijk de "sleutel" in onze handen gedrukt. Hieronder de bevindingen.
--Rijden—
Eenmaal eerder had ik het genot een 9-5NG te mogen besturen. Het voelde gek genoeg als thuis komen. Een klik op de ontgrendel-knop op de “sleutel” en een korte druk op de startknop later knorde de diesel tot leven. Al 370.000 kilometers zijn onder de vier wielen verdwenen. De automaat in D en de eerste meters bevestigde de herinnering van de vorige keer. Wat is dit een grote auto! Alsof Saab een 900 Classic op 150% heeft afgedrukt. Wat dan weer reuze meevalt is de erg kleine draaicirkel en de goede wendbaarheid van deze ballerina-danseres. De motor is goed hoorbaar, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur valt het mee. De kilometerstand is niet aan te voelen qua rijden op twee punten na. De automaat wil niet altijd even soepel schakelen. Wellicht doet een flush al wonderen. Verder lijken er af en toe bewegingen door te komen, al zei het minimaal. De motor- en baksteunen hebben natuurlijk ook al 370.000 kilometer ervaring.
--Exterieur—
Wat een prachtige verschijning is een 9-5 NG toch. Sierlijk docht sportief. Eerst de positieve punten. De ledbar werkt volledig evenals het derde remlicht. De deuren zijn vrij van deukjes ontstaan door beulen op een parkeerplaats van een Albert Heijn, gesitueerd in een hevig gegentrificeerde woonwijk naar keuze. Helaas heeft de auto wel veel gebruikssporen verder. De voorkant is de dupe geweest van steenslag op de bumper, motorkap en de onbetaalbare Swarovski voorruit. Op de motorkap is er zelf een puist ontstaan waar zich roest onder huist. Voor een 7-jarige begint deze NG wel erg vroeg te puberen. Verder heeft iemand op de vouwrand bij de achterklep iets te hard gepoetst, wat resulteert in een losgelaten lijntje lak welke weggesnoven is door de poetser in kwestie. Verslavend. Boven de voorruit ook wat steenslag plekjes. Deze zijn nog goed te behandelen voordat het gaat roesten, maar het moet zeker gebeuren. Als kers op de kaart, of trekhaak in de bumper, zijn er sporen van -de aandachtige lezer raadt het al- een trekhaak in de bumper. Een goed gevormde ronde afdruk zorgt voor vraagtekens bij K.; “heeft Saab dit ooit zo bedoeld?”. De spiegels, duurder dan de echte flaporen van Dombo, zijn ook in goede staat. Verder heeft een achterbumper lichte gebruikerssporen maar dat mag geen naam hebben voor deze prijs en kilometerstand.
--Interieur—
Komend uit een 9-5 Dame Edna, de Fisher Price edition onder de 9-5’s, is het interieur van de NG voor mij een verademing. Je neemt plaats en de zoete zetels omarmen je zoals alleen die ene rare tante dat kan. Of je eerst liefde. De stoelen zijn gedeeltelijk elektrisch verstelbaar. Eenmaal op de bok kijk tegen een raar schermpje aan. Zijn we terug in de jaren ’80? Het monochrome scherm herbergt een tal aan functies. Als je er pac-man op kan spelen zal dit me niet verbazen. Hij doet zijn werk prima, maar de upgrade voor het TFT scherm had de ervaring wel beter gemaakt. Het navigatie systeem hebben we niet aangeraakt. De knoppen daaronder wel, wat ook al zo vaak is gedaan dat de lak loslaat. De airco wordt heerlijk koud. Verder geen op of aanmerkingen. Wederom is de kilometerstand niet af te lezen aan het interieur, op de loslatende lak op de knoppen na.
--Onderhoud—
De auto is voorzien van de boekjes, welke bijna volledig ingevuld zijn. De distributie is te laat vervangen, bij 308.000km. Hierna ia pas bij 360.000 weer een stempel gezet. Hopelijk heeft de auto hiertussen nog verse olie gezien, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rekeningen waren niet voorhanden maar een telefoontje naar de twee garages waar de wagen in onderhoud is geweest schetst waarschijnlijk een beter beeld.
--Conclusie—
Een beetje verliefd! Wat een magistrale machines blijven die NG’s toch. De NG in kwestie is met al milde TLC (lees motorkap spuiten, automaat spoelen en wat kleine puntjes) zeker wel klaar voor nog een hoop kilometers. In Julie krijg ik pas duidelijkheid over mijn eigen toekomst waar de eventuele aankoop vanaf hangt. De minimumprijs is ook gegeven en kan bij serieuze interesse per PB gegeven worden. De auto is vooral voor mij interessant omdat er nog tussen de 2 en 2.5 duizend euro rest BPM op rust. Dat maakt het ineens een goedkope NG.
Modern als ik ben lukt het mij niet om foto’s te plaatsen, deze heb ik wel.