de beste 9-5 NG

2010-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

de beste 9-5 NG

Bericht door gudmundje » wo 27 mar, 2019 12:53

Welke is nu de beste 9-5 NG?

Ik ging voor de 2.0tid, ttid kwam niet in aanmerking want enkel handbak en het moest een diesel zijn want dat kon toen nog ;-)

De tid valt me echt mee, zoals elke Saab traag uit de startblokken maar eens op dreef heerlijk koppel ! Tov de vorige 2.2tid veel stiller ook.

Er wordt wel eens gezegd dat de 1.6 te zwak is voor een boot als de 9-5 en de 2.8 te zwaar, waardoor hij minder goed zou sturen...

Blijft de 2.0t, is dat dan de beste?

Wat vinden jullie ?
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door Style&Co » wo 27 mar, 2019 14:23

zoveel reageerders zoveel meningen... maar bij deze mijn ervaringsdeskundige top 4 plus een onbereden nummer 5 zoals ik ze zou kiezen

1. 2.8v6 (turbo 6) xwd automaat; 6 cilinder en transmissie horen gewoon bij een limousine als een ng9-5. Goede prestaties en een lekker soundtrack. V6 en xwd maken het tot een zware combinatie maar door het overschot aan vermogen en grip toch lekker snel te rijden. Distributieketting en bobines worden vaak genoemd als onderhoudsgevoelig. De premium keuze in NG9-5 land, in de EU werd de turbo6 altijd als Aero geleverd

2. 2.0TiD4 automaat (met een chipje = 190 pk); zuinig en toch snel. Torst niet het extra gewicht van een xwd systeem met zich mee waardoor ie pittig gereden kan worden. Het diesel blok met enkele turbo is naar mijn info ook betrouwbaar. Enige nadeel; was niet in Aero trim te koop dus als je daar voor gaat dan moet je op zoek naar aerobumpers, sierstukjes uitlaat en een dubbele uitlaatpijp. Beste keuze als je relatief goedkoop (aanschaf en kosten) én sportief in een NG9-5 wilt rijden

3. 2.0T (turbo 4) automaat xwd; Hirsch chip 260 pk is eigenlijk een must. Het is een grote auto dus een 4 cilinder benzine moet er hard aan trekken #langlevedownsizing. Misschien dat de versie met handbak en alleen FWD sneller aanvoelt. Mijn ervaring was dat bij pittig rijden het vebruik minstens zo hoog is als de V6 (ik scoorde veel 2 op 15). Voordeel... werd als aero geleverd. Nadeel: Blok heeft kans op lubberende distributieketting en lekkende injectoren waardoor er gaten in zuigers kunnen branden (=nieuw blok)

4. 2.0TTiD4 handbak xwd. De transmissie moet in deze klasse natuurlijk een automaat zijn. En qua dieselblok was het geplande 2.9 TiD6 van VM natuurlijk de eerste keuze geweest (ligt nu in de Ghibli btw) maar voor beiden kwam het faillissement te vroeg/ging de marktintroductie te langzaam. Wellicht dat deze ex-auto van mij exemplarisch was maar ik vond m sloom, niet zuinig en van die handbak had ik binnen een week al spijt.

5. 1.6T; nooit gereden dus geen mening. Wel eens gehoord dat de motor beslist niet tegenvalt. Standaard 180 pk en te chippen naar 205 pk door sommige tuners. Zou zomaar qua prestaties in de buurt kunnen komen van de 2.0 turbo 4. Naar mijn weten werd deze motorvariant niet met xwd geleverd en ook niet in aero trim
live your dreams

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door gudmundje » wo 27 mar, 2019 16:55

dan heb ik de tweede beste :-)

Wel jammer van de verwarming, voor die werkt ben je al ter plaatse..die is echt Saab onwaardig...
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door Gele aero » wo 27 mar, 2019 20:13

Die verwarming is een kwaaltje van veel moderne auto’s. We hadden hier een lease Octavia voor de deur, die werd echt pas na 20 kilometer rijden een beetje behaaglijk. Heb zo het voorgevoel dat het met energielabels te maken heeft, zoveel als mogelijk de warmte bij een koude motor houden zodat emissies E.d. binnen de perken zouden blijven.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59
Regio: - kies een regio

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door trollhans » vr 19 apr, 2019 16:55

De 6 cil 9.5xwd met volledig Hirsch pakket(330pk)is voor mij de meest perfecte limousine. Snel, 5 sec op 100,op sneeuw, ijs ed niet uit z'n baan te krijgen. En de hirsch uitlaat vervolmaakt alles! . Lust bij hoge snelheden wel een slokje. Maar na vele saabs versleten te hebben is dit mijn ultieme auto. En zo heerlijk zeldzaam aan het worden in kleur 321.oak metallic.

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door rutgerreinier » za 20 apr, 2019 16:33

Gelukkig is 2.8T xwd in Hirsch uitvoering ook bij elk bedrijf te vinden hahahaha
Heerlijke wagen natuurlijk.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59
Regio: - kies een regio

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door trollhans » zo 21 apr, 2019 13:43

Ik lees op het forum dat alle onderdelen van Hirsch bij ieder (saab)bedrijf te krijgen zijn.Ik zoek nog 4 originele Hirsch velgen met schijven en remklauwen ,een originele Hirsch uitlaat en diffuser voor de 6 cil 2,8 XWD en er schijnt ook nog een carbon dashboard in omloop te zijn.Tip?

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door DionHPT » zo 21 apr, 2019 15:13

Nou dat was al weer een tijdje geleden dat dat allemaal zo makkelijk was.

Hirsch heeft nooit een remmenset voor de NG geleverd. Saab wel. Die is gewoon te krijgen, alleen erg duur.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

jgvdv
Donateur
Donateur
Berichten: 1152
Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door jgvdv » di 23 apr, 2019 0:00

Denk dat je remco even moet contacteren , die heeft zowiezo die remmen wel liggen voor een leuk bedrag.
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk

Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.

Mediapix
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 dec, 2018 11:52
Regio: - kies een regio

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door Mediapix » wo 24 apr, 2019 20:53

zoals elke saab: traag uit de startblokken...... ik heb mijn 9-5 1.9 TID pas 5 weken.... dat viel me op dus... maar er mankeert dus niks aan? Want ik dacht dat de motor zijn kracht in lage toeren kwijt was.... Maar het hoort zo?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door turbopilot » wo 24 apr, 2019 21:27

De beste of/de mooiste/ zeldzaamste; Volgens mij is dat de sport combi (uit Drachten? ) die in de SB heeft gestaan
Laatst gewijzigd door turbopilot op do 25 apr, 2019 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door U-Poll » wo 24 apr, 2019 22:06

Daar ben ik het helemaal mee eens! Die java bruine 9-5NG SportCombi van Remco uit Drachten! Met afstand de mooiste én beste!

TIjdens een voorgaande 'AC De Meern' meeting had ik de eer om er met Trollewop naast te staan:
Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

de beste 9-5 NG

Bericht door DionHPT » zo 28 apr, 2019 15:03

Maar om even op de TS zijn vraag terug te komen.

Ik heb ze allemaal gereden... Misschien is het leuk net als Style even mijn ervaring te delen!

1.6T geinige motor, mag iets meer pit hebben maar is leuk te rijden.
Zeker met een software upgrade echt een te overwegen motor, standaard een beetje piekerig.
Zuiniger dan een 2.0 en vrij van alle distributie ellende en injector failures die de 2.0 kenmerken.

2.0T Fijne rustige wat hol klinkende motor. Verbruikt onverwacht veel naar mijn smaak.
Zowel standaard als getuned fijn en een goede combi voor de 6 traps automaat. Distributie geleider kan een gevoeligpunt zijn en My2011 heeft weleens injectors die blijven plakken.

2.8T Gave auto, de heilige graal onder de NG's. Rustige loop, fijn motorgeluid en vaak rijk uitgerust. Helaas hier ook veel distributie ellende.
Verbruik op de snelweg goed te doen (9 liter op 100). Ga je binnendoor is een 2de hypotheek benodigd. Hi-Per strut standaard en daardoor een stabielere auto in bochten.

2.0 TID Iets wat lawaaiige diesel. 160 pk is mijn inziens te weinig voor de NG zeker met automaat. Met tuning prima op 210 pk te krijgen, dan meer dan genoeg.
EGR klep hier dicht laten zetten ivm wervelkleppen ellende is wel verstandig. Zuinig en onderhoudsvrij mits de oliepomp o-ring is vervangen.

2.0 TTID Hier zijn de meningen over verdeeld. Ik rij er toevallig zelf een, na een TID gereden te hebben. Sterk al in het gebied dat de TID nog ligt te slapen en trekt tot 5000 rpm door als een stoomlocomotief. EGR klep zorgt standaard voor een abnormaal verbruik voor zon diesel. EGR klep dichtzetten zorgt voor een bijna 1 liter op 100 lager verbruik.
Hier ook de olie o ring ellende. Nadeel en direct voordeel van de TTID is het gebruik van het onderstel. Deze beschikt over hetzelfde onderstel als een V6 Aero XWD, dus met HiPer strut en H beam achter as en betere remmen. Op papier de best sturende NG maar helaas daardoor wel vrij zwaar. (100 kg minstens zwaarder dan een TID)

mijn kijk op het verhaal. :O:
Laatst gewijzigd door DionHPT op zo 28 apr, 2019 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door jelger » wo 08 mei, 2019 22:39

Na een half jaar in een Turbo4 (vector met veel opties, automaat fwd) valt het verbruik me fors tegen. Ligt ook aan de ritjes door de week, maar op langere snelweg ritten kom ik niet erg ver boven de 1:10, en dat vind ik icm de lage toeren door de 6bak wel erg magertjes anno 2019 (of 2010, bj).

Natuurlijk verwacht ik geen 1:20 zoals in de koffiemolens, maar richting de 1:13 had ik wel durven hopen.

Verder ben ik wel tevreden met de algemene prestaties. Automaat lijkt wat lui met oppikken acceleratie te zijn, maar dat is meer detail dan iets echt storends. Hirsch upgrade overweeg ik nog wel. Zou de auto wel feature completer maken. Helaas zijn er al teveel bestemmingen voor het vakantiegeld. :?

Over de ander versies heb ik geen oordeel. Ik heb de TiD4 en Turbo6 XWD in 2010 gereden maar dat is echt te lang geleden.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: de beste 9-5 NG

Bericht door Christiaan94 » ma 15 jun, 2020 10:55

Kleine Up; ook ik heb het genoegen gehad met alle motoriseringen te rijden. Mijn bevindingen:

-1.6T-
Tsja, mijn eigen. Geniet wat mij betreft de voorkeur op het gebieden van rijden. Licht in de neus. hierdoor sportief. Motor is inderdaad piekerig. Vlot zat, al is een Dion-kuurtje geen overbodige luxe. Zuinig; gemiddeld 7.6 aan de pomp de afgelopen 18.000km. Handbak is wat hakerig. Verder is het ook de beruchte M32 bak van Opel. Staan niet goed bekend, korte levensduur. Voordeel van de 1.6T is wel de beschikbaar van onderdelen; erg veel werd gedeeld met de Insignia. Meer dan de andere benzinemotoren. Ook randdelen als turbo's en dergelijke zijn goedkoper. Wel een zeldzame configuratie; slechts 201 gemaakt. 21 stuks in Nederland aanwezig.

-2.0T-
Alleen gereden als automaat; wat gelijk opviel is het hoge gewicht in de neus. Doet toch wat afbreuk aan het rijden. Wellicht met XWD beter, geen ervaring. Voelt alsof het niet helemaal in balans is. Standaard best vlot, maar voelde niet enorm veel sneller aan dan een ongetunede 1.6T. Zeker een Dion-kuurtje waardig. Grootste voordeel t.o.v. de 1.6T: aanwezigheid van een automaat. Hoort toch stiekem een beetje thuis in een sloep van dik 5-meter.

-2.8T-
Het summum volgens velen. Enorm vlot en soepel. Wel erg zwaar; je merkt dat er bijna 2 ton om je heen zit. Rijdt geweldig; wel met dito verbruik. Technisch ook weer de nodige 'kinderziektes' zoals de distributie. Standaard XWD; ook belangrijk deze goed te onderhouden met oliewissels. Persoonlijk wat log in mijn beleving; mede door het feit dat de wagen dik 400 kilo meer weegt dan mijn 1.6.T

-2.0TID-
Rumoerig koud, maar warm erg mooie loopcultuur voor een diesel. Als automaat een fijne combinatie. Handbak heeft erg lange verzetten; je moet altijd een versnelling lager rijden dan dat je gevoelsmatig wil doen. Verbruikt weinig. In Nederland standaard met sportonderstel geleverd, deze is erg hard.

-2.0TTID-
Hele fijne motor, maar helaas alleen met handbak leverbaar. Gemiste kans. 2.0TID met automaat en tuning heeft dan toch de voorkeur. Wel leverbaar met hiperstrut en dergelijke, maakt de rijbeleving een stuk beter. In tegenstelling tot de 2.0TID ook leverbaar met XWD wat prachtig werkt.

Wat opties:
-DriveSense-
Persoonlijk geen fan. Besturing wat ligt in de C en I modus, in de S modus een stuk beter maar dan is het onderweg naar mijn mening weer een tikkeltje hard.

-AFL-
Adaptieve verlichting: vooral de bochtenverlichting werkt grandioos. Zeldzaam maar wel absoluut een aanrader.

-Xenon-
Let op; niet standaard op een NG! Gebrek aan xenon is te herkennen aan het gebrek van koplampsproeiers. Ook de kenmerkende led stripjes in de koplampen missen.Xenon is voor mij toch wel een must-have optie.

-HUD-
Iets wat ik zelf erg mis. Weergave lijkt ouderwets maar is daardoor niet storend tijdens rijden. Beschikbaarheid van voorruiten laat dan wel weer te wensen over. WA beperkte casco een must qua verzekering; want de ruiten zijn enorm duur als ze leverbaar zijn.

-Aero-stoelen-
Leverbaar met geperforeerd leder mét en zonder stoelkoeling. Ook leverbaar met premium-leder, maar dan altijd zonder koeling. Wel veel hogere kwaliteit leder. Stoelen zelf zijn erg hard, maar zijn veel beter naar smaak in te stellen dan de standaard zetels.

-Lichtpakket-
Groene sfeerverlichting. Erg chique, zelf groot fan van

-Navigatie-
Onmisbaar in zo'n luxe kar, maar het originele systeem werkt matig en de kaarten zijn niet meer up-to-date. Bij een standaard 'green-screen' radio is het makkelijker om te bouwen naar een Android-unit (wederom door bijvoorbeeld Dion) wat erg fijn werkt.

-Velgen-
17" is de standaard. Ik rij er in de winter op. Enorm comfortabel, alleen niet sportief door de hoge wang. Zomer op 18'. Je levert iets in qua comfort maar krijgt er een hoop rijplezier voor terug. Zelf geen ervaring met 19"of groter, maar hoor vaak dat het vooral i.c.m. spotonderstel een harde bedoeling wordt. Moet je van houden.

Kortom; zoveel mensen zoveel wensen. Wat wel een gemeenschappelijke factor tussen alle modellen is, is dat een bezoek aan grootmeester Dion bijna verplicht is om de NG nog fijner te maken. Nee, ik word niet door hem betaald. Was het maar zo'n feest.

Plaats reactie