Hulpveren?

2010-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Hulpveren?

Bericht door RedArrow90 » vr 28 aug, 2020 11:00

Afgelopen zomer met veel plezier met onze Saab 9-5 NG uit 2011 op reis geweest. Maar met een gezin en vakantiebelading hing ze achter erg door. Aangezien inmiddels 1 schokbreker defect is en de boel dus toch los moet overweeg ik naast nieuwe standaard veren gelijk hulpveren te monteren. Die zijn voor de 9-5 NG nooit geleverd, maar het lijkt erop dat die van een Insignia passen. De standaard veren van een 9-5 NG zijn sterker dan die van haar zusje o.a. omdat de achterzijde zwaarder is. Nu is de vraag of het monteren van Insignia hulpveren voldoende nut heeft. Wat zijn jullie gedachten daarbij?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Hulpveren?

Bericht door werli » za 29 aug, 2020 8:24

heey
uit jou verhaal blijkt dat er niet veel andere keus is
dus door uitblijven van alternatieven is de keuze klein
of je probeert het of het laat het zoals het is
heel simpel
mvg werner

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Hulpveren?

Bericht door RoelandV » za 29 aug, 2020 9:24

Laten we er even vanuit gaan dat de hulpveren voor een Opel Insignia inderdaad passen op jouw Saab 9-5 NG.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
1. Je kiest voor niet al te sterke hullpveren om het comfort te behouden.
2. Je kiest voor heavy-duty hulpveren met een 50% hogere veersterkte.

Wil je dat het comfort zoveel mogelijk behouden blijft, dan kies je voor optie 1.
Wil je dat de Saab bij hogere belading zo min mogelijk doorzakt dan kies je voor optie 2.

Bron: https://www.hulpverenshop.nl/c-1215739/ ... urer-2008/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
stiffler58
Geregistreerd lid
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 4:13
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Hulpveren?

Bericht door stiffler58 » vr 25 sep, 2020 16:10

Ik weet niet of je ze al gewisseld hebt maar kijk vtv welk draagarmen je hebt. Het aero onderstel heeft de H draag armen van de 4x4. Het gewone onderstel heeft de enkele arm. de veren van beide armen zijn niet uitwisselbaar. De Insignia heeft het enkele arm systeem en die veren zijn wel uitwisselbaar met de veren van de NG.

zie ook hier: https://webautocats.com/epc/saab/sbf/07-93005/

Grt Frans
9-5 NG 2.0T Hirsch 😎

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Hulpveren?

Bericht door rutgerreinier » do 01 okt, 2020 16:19

stiffler58 schreef:
vr 25 sep, 2020 16:10
Ik weet niet of je ze al gewisseld hebt maar kijk vtv welk draagarmen je hebt. Het aero onderstel heeft de H draag armen van de 4x4. Het gewone onderstel heeft de enkele arm. de veren van beide armen zijn niet uitwisselbaar. De Insignia heeft het enkele arm systeem en die veren zijn wel uitwisselbaar met de veren van de NG.

zie ook hier: https://webautocats.com/epc/saab/sbf/07-93005/

Grt Frans
:offtopic:

Is die witte 9-5, die Hirsch die te koop stond in Dronten, meende ik.... kleine 180dkm gelopen.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
stiffler58
Geregistreerd lid
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 4:13
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Hulpveren?

Bericht door stiffler58 » do 01 okt, 2020 17:23

Klopt
9-5 NG 2.0T Hirsch 😎

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Hulpveren?

Bericht door rutgerreinier » do 01 okt, 2020 19:14

stiffler58 schreef:
do 01 okt, 2020 17:23
Klopt
Mooie wagen
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Hulpveren?

Bericht door RedArrow90 » wo 07 okt, 2020 9:02

stiffler58 schreef:
vr 25 sep, 2020 16:10
Ik weet niet of je ze al gewisseld hebt maar kijk vtv welk draagarmen je hebt. Het aero onderstel heeft de H draag armen van de 4x4. Het gewone onderstel heeft de enkele arm. de veren van beide armen zijn niet uitwisselbaar. De Insignia heeft het enkele arm systeem en die veren zijn wel uitwisselbaar met de veren van de NG.

zie ook hier: https://webautocats.com/epc/saab/sbf/07-93005/

Grt Frans
Dank Frans. Volgens de garage waar ik de auto gekocht heb paste het niet en de hulpveren zijn inmiddels teruggestuurd. We hebben een XWD Aero trouwens. Nu was ik vanmorgen met de auto bij mijn eigen garage en toen ze (voor iets anders) op de brug stond hebben we ook even naar de achterveren gekeken. Dat ziet er heel erg hetzelfde uit als de plaatjes van de Insignia 4x4 die ze uit het systeem toverden. De onderdeelnummers zouden ook exact gelijk zijn. Volgens heb zou het wel moeten kunnen. Enfin, wordt vervolgt en ik laat van me horen wat de einduitkomst is.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
stiffler58
Geregistreerd lid
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 4:13
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Hulpveren?

Bericht door stiffler58 » wo 07 okt, 2020 9:35

Kijk even op de afbeelding uit de link welke ik je stuurde in een eerdere reactie. Je hebt 2 types veren een met boven en onder dezelfde vorm (enkele arm) en een waarbij de opening aan onderkant groter is dan aan de bovenkant van de veer. (H-arm) En dan is er nog verschil in sterkte tussen de diesel versie en de benzine versie. Je kunt het allemaal vinden in de EPC catalogus online. Daar kun je ook alles van de Insignia vinden en dan vergelijken. Succes
9-5 NG 2.0T Hirsch 😎

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hulpveren?

Bericht door reiernumans » wo 07 okt, 2020 11:03

RedArrow90 schreef:
wo 07 okt, 2020 9:02
Dank Frans. Volgens de garage waar ik de auto gekocht heb paste het niet en de hulpveren zijn inmiddels teruggestuurd. We hebben een XWD Aero trouwens. Nu was ik vanmorgen met de auto bij mijn eigen garage en toen ze (voor iets anders) op de brug stond hebben we ook even naar de achterveren gekeken. Dat ziet er heel erg hetzelfde uit als de plaatjes van de Insignia 4x4 die ze uit het systeem toverden. De onderdeelnummers zouden ook exact gelijk zijn. Volgens heb zou het wel moeten kunnen. Enfin, wordt vervolgt en ik laat van me horen wat de einduitkomst is.
Het probleem hier is dat de MAD hulpveren ontwikkeld zijn voor FWD Insignia's. Deze veren hebben zowel aan de onder als bovenkant een paar spiralen die steeds kleiner worden van diameter, zie onderstaande afbeelding;

Afbeelding

Jouw 9-5NG met XWD heeft (net als Insignia's met AWD) een veer die aan de bovenzijde op dezelfde manier steeds kleiner wordt, maar aan de onderkant groot van diameter blijft vanwege de andere draagarm. Op de onderstaande afbeelding te zien;

Afbeelding

De MAD hulpveer heeft een hele kleine buitendiameter, zodat 'ie tussen de bredere spiralen van de hoofdveer past. Er zitten voetjes bij waarmee 'ie op de onderste en bovenste winding (die hele kleine dus) steunt. Bij een XWD auto kan die hulpveer aan de onderkant nergens op staan omdat de onderste winding groot van diameter blijft. Daarom lukt het dus niet om hulpveren voor een Insignia FWD op een XWD 9-5NG te zetten. Voor een FWD 9-5NG is dit wel een goed alternatief als je met veel belading rijdt, die veer loopt namelijk net als bij de Insignia FWD.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
stiffler58
Geregistreerd lid
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 4:13
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Hulpveren?

Bericht door stiffler58 » wo 07 okt, 2020 12:09

Ik heb zelf rubber inleg stukken tegen het doorzakken na het verlagen. Omdat ik geen versterkte verlagingsveen kon vinden. En die werken prima. De auto wordt wel stugger. De maat uit de link zijn geschikt voor de normale veer. Prijs uit de link is per stuk.

https://www.amazon.nl/dp/B004NCCZUE/ref ... FFbD894426
9-5 NG 2.0T Hirsch 😎

Plaats reactie