Het ding is vervolgens eng goed in onderhoud gegaan, regelmatig de (speciale) olie verversen, incl filter.
Alles goed en prima... tot (jullie raden het al) NU... met 300k op de teller. Een paar weken geleden begonnen de ping-pong's weer met fijne mededelingen op de display. Direct naar de garage en daar is de olie ververst en filter vervangen. De garagist zag toen wat 'gruis' in de zwarte olie. Hij vreesde dat olie/filter vervangen niet voldoende zou zijn... en hij kreeg gelijk! Nu heb ik bij iedere rit, na iets van 20km het gemekker op het scherm. BALEN!
Er zijn 4 opties:
1- NIETS doen (en/of sensor uitschakelen). Er is dan een kans dat de slip/speling steeds groter wordt en eea letterlijk in de soep loopt.
2- Haldex vervangen door een gereviseerd exemplaar. Die kosten iets van 1500 Euro (excl BTW).
3- Haldex vervangen door een nieuw exemplaar. Deze kost 2170 Euro (excl BTW).
4- Auto vervangen/verkopen...
Optie 1 is niet mijn ding, ik wil de auto echt in goede conditie hebben. Optie 4 is eigenlijk niet aan de orde... want wat voor auto/Saab komt er voor in de plaats!? De NG rijdt echt subliem, ik zou geen andere willen - dus dan vervangen door een andere NG (met dezelfde opties en uitvoering)? Dan schiet ik er ook een hoop 'vervangingsgeld' bij in én dan kan de Haldex er ook mee ophouden.
Dus kiezen tussen opties 2 en 3... In overleg met mijn fijne garage en kundige garagist besloten voor een nieuwe Haldex te gaan. De ervaringen met gereviseerde Haldex'en zijn wisselend, het is niet altijd goed. Bovendien zijn er een flink aantal onderdelen die bij een revisie niet vervangen worden. Dit alles tegenover de meerkosten (van een nieuwe) van iets van 650 Euro. Ik heb [dus] besloten een nieuwe te kiezen. Incl inbouwen en alle extra spulletjes wordt het rond de 3000 Euro incl BTW (dat is dus de helft van wat het in 2014 kostte).
Maandag 4 januari gaat de NG naar de garage - het duurt één dag!
Daar staat het schuldige kreng... te doen alsof er niets aan de hand is!