
9-5NG. XWD service. Haldex.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Als de accu het weer 5 jaar volhoudt dan vind ik het goed 

- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Bosch heeft ook een S5 met 85ah en 800A
Past ook in de 9-5. Ik heb hem sinds dinsdag in mijn 9-3 TTiD.
Lees net dat het de diesels zijn
Past ook in de 9-5. Ik heb hem sinds dinsdag in mijn 9-3 TTiD.
Lees net dat het de diesels zijn
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Daar waar ik vroeger altijd meer dan 13,5V zag en met regelmaat op 14,5V zat, zie ik nu bijna alleen 12,7V of 12,6V in het "Battery Voltage" menu item na plaatsing van de nieuwe accu, nog maar een enkele keer heb ik de 13V gezien. Lijkt alsof de dynamo minder hard moet werk tegenwoordig 



-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Kom je tot dezelfde waarde als je m over de polen van de accu meet?
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6
Daily driver: Citroën C6
- brinky
- Donateur 2014
- Berichten: 19935
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Is de dynamo niet langzaam aan het overlijden? En dat daardoor de oude accu ook niet goed geladen was?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8158
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
+1 (maar lees verder, I stand corrected)
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 18 aug, 2023 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
-1
De dynamo die er nu opzit is nog geen 2 jaar oud (duur ding zo'n Denso). Hoop dat die zeker niet aan het overlijden is!
Zie spannende spanning: viewtopic.php?f=58&t=174849&start=180#p1921386
{edit} heb de oude accu ook nog doorlaten meten bij de accu centrale deze week, en die was inderdaad op z'n eind. Wat het AliExpress ding ook al aangaf.{/edit}
Er komt redelijk wat regelelektronica om de hoek kijken bij een 9-5NG...
Blijkbaar zit ik nu op een "Commanded Duty Cycle" van 40% en vroeger op 60 à 70%.
WIS, zie "Charging System Operation": https://saabwisonline.com/d1/9-5/2011/3 ... tion-mode/

De dynamo die er nu opzit is nog geen 2 jaar oud (duur ding zo'n Denso). Hoop dat die zeker niet aan het overlijden is!
Zie spannende spanning: viewtopic.php?f=58&t=174849&start=180#p1921386
{edit} heb de oude accu ook nog doorlaten meten bij de accu centrale deze week, en die was inderdaad op z'n eind. Wat het AliExpress ding ook al aangaf.{/edit}
Er komt redelijk wat regelelektronica om de hoek kijken bij een 9-5NG...
Blijkbaar zit ik nu op een "Commanded Duty Cycle" van 40% en vroeger op 60 à 70%.
WIS, zie "Charging System Operation": https://saabwisonline.com/d1/9-5/2011/3 ... tion-mode/
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8158
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Ik heb het eens doorgelezen en trek voorzichtige conclusies:
- Je dynamo functioneert zoals het hoort en de laadcontroller ook volgens de aangehaalde beschrijving.
- Een hoop poeha, maar wel met daadwerkelijke engineering erachter; Het waarschuwt je echter niet voor een slechter wordende accu. Dat vind ik een gemis, want dat zou nou juist nuttig zijn voor de eigenaar; weten wanneer je alvast een nieuwe accu moet installeren of de huidige eens aan de testbank leggen. Je moet dit proefondervindelijk vaststellen, op dezelfde manier zoals bij oude generatie SAABs en overige automobielen. Of te wel, opeens start je SAAB niet meer en dat is dat.
- De levensduur van een accu is normaliter zo'n 5-6 jaar. Dit systeem helpt niet de levensduur van je accu te verlengen.
- Een surplus van genoemd systeem is niet voor de gebruiker vast te stellen.
- Bovenstaande heeft de ontwikkelings en productiekosten van de 9-5NG mogelijk onnodig verhoogt. Hetgeen treurig is achteraf vast te moeten stellen.
Het blijft een mooie wagen. Dat wel.
- Je dynamo functioneert zoals het hoort en de laadcontroller ook volgens de aangehaalde beschrijving.
- Een hoop poeha, maar wel met daadwerkelijke engineering erachter; Het waarschuwt je echter niet voor een slechter wordende accu. Dat vind ik een gemis, want dat zou nou juist nuttig zijn voor de eigenaar; weten wanneer je alvast een nieuwe accu moet installeren of de huidige eens aan de testbank leggen. Je moet dit proefondervindelijk vaststellen, op dezelfde manier zoals bij oude generatie SAABs en overige automobielen. Of te wel, opeens start je SAAB niet meer en dat is dat.
- De levensduur van een accu is normaliter zo'n 5-6 jaar. Dit systeem helpt niet de levensduur van je accu te verlengen.
- Een surplus van genoemd systeem is niet voor de gebruiker vast te stellen.
- Bovenstaande heeft de ontwikkelings en productiekosten van de 9-5NG mogelijk onnodig verhoogt. Hetgeen treurig is achteraf vast te moeten stellen.
Het blijft een mooie wagen. Dat wel.
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 18 aug, 2023 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
De accu-boer gaf aan dat 5 jaar uitzonderlijk is bij moderne auto's. Ja hij vond mijn SAAB een moderne auto

Ik denk dat ik nu vaak in de brandstof besparende charge mode zit, met mijn 12,6 à 12,7 volt aanduiding

Fuel Economy Mode
=================
The BCM will enter Fuel Economy Mode when the estimated battery temperature is at least 0°C (32°F) but less than or equal to 80°C (176°F), the calculated battery current is less than 15 amperes and greater than -8 amperes, and the battery state-of-charge is greater than or equal to 80 percent. Its targeted generator output voltage is the open circuit voltage of the battery and can be between 12.5-13.1 V. The BCM will exit this mode and enter Charge Mode when any of the conditions described above are present.
- brinky
- Donateur 2014
- Berichten: 19935
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Auto doet helemaal niks meer.
Ohja, dit is het 9-5ng gedeelte... daar zit idd een stuk elektronica achter die dat allemaal tot in de puntjes regelt.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. XWD service, Haldex.
Een paar weken geleden op het einde van de vakantie in Italië kwam de melding "Service all wheel drive system". Ik werd er niet zenuwachtig van omdat ik de SAAB ook gekocht heb met deze melding 2,5 jaar geleden en de melding bleef toen weg na een service beurt. We zijn nu 40k verder en ik was al begonnen aan de tussenbak voor de vakantie, dus nu is de Haldex weer aan de beurt. Pakking- en filterset besteld vanaf vakantieadres, zodat ik gelijk aan de bak kan bij thuiskomt, olie had ik al staan.

Dat aan de bak gaan moest even wachten want het weer zat niet mee voor de buitenklusser begin augustus
Vorig weekend lekker weer dus auto kon omhoog.

Haldex zweet een beetje.

Niet erg vuil, helemaal niet als ik het vergelijk met de eerste keer toen ik de Haldex deed.

Zeef, geen rare dingen te zien.

Filter, ook geen rare dingen.

Nog meer zweet te zien op buitenkant deksel.

Deksel weer schoon.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand. Zo kan je makkelijk de hoek om kijken.

Alles klaar voor terug in elkaar. Febi pakking en filter, alle tien de inbus boutjes netjes schoongemaakt zodat de 4mm goed pakt.

Olie oud en nieuw. Deze olie heb ik vorige keer ook gebruikt en gaat er nu dus weer in; FEBI 101171, Hochleistungsöl für Haldex-Kupplung.

Al met al weer een leuk klusje, ben er ongeveer 3u mee bezig geweest. Was eerst een beetje aan het mopperen dat een stalen pakking en een filtertje 45,- euro moest kosten, waarom? Maar zag gisteren dat zo'n zelfde stalen pakking van een oliepomp van een V10 Gallardo 1150,- euro kost. Haha waar hebben we dan nog over
Deze keer had ik wel een kleine momentsleutel ter beschikking en heb de inbus op 8Nm vast gezet. Ik vermoed dat ik de vorige keer het deksel niet vast genoeg heb gezet, daardoor de boel aan het zweten was en wellicht het oliepeil niet meer toereikend was en de Haldex dus een melding gaf. Vervuiling was nu in ieder geval bijna niet aan de hand. Op naar de volgende 40k km!

Dat aan de bak gaan moest even wachten want het weer zat niet mee voor de buitenklusser begin augustus

Vorig weekend lekker weer dus auto kon omhoog.

Haldex zweet een beetje.

Niet erg vuil, helemaal niet als ik het vergelijk met de eerste keer toen ik de Haldex deed.

Zeef, geen rare dingen te zien.

Filter, ook geen rare dingen.

Nog meer zweet te zien op buitenkant deksel.

Deksel weer schoon.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand. Zo kan je makkelijk de hoek om kijken.

Alles klaar voor terug in elkaar. Febi pakking en filter, alle tien de inbus boutjes netjes schoongemaakt zodat de 4mm goed pakt.

Olie oud en nieuw. Deze olie heb ik vorige keer ook gebruikt en gaat er nu dus weer in; FEBI 101171, Hochleistungsöl für Haldex-Kupplung.

Al met al weer een leuk klusje, ben er ongeveer 3u mee bezig geweest. Was eerst een beetje aan het mopperen dat een stalen pakking en een filtertje 45,- euro moest kosten, waarom? Maar zag gisteren dat zo'n zelfde stalen pakking van een oliepomp van een V10 Gallardo 1150,- euro kost. Haha waar hebben we dan nog over

Deze keer had ik wel een kleine momentsleutel ter beschikking en heb de inbus op 8Nm vast gezet. Ik vermoed dat ik de vorige keer het deksel niet vast genoeg heb gezet, daardoor de boel aan het zweten was en wellicht het oliepeil niet meer toereikend was en de Haldex dus een melding gaf. Vervuiling was nu in ieder geval bijna niet aan de hand. Op naar de volgende 40k km!
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 5989
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. XWD service. Haldex.
Bij het eerste maal vullen totdat ie overloopt, daarna een stukje proefrijden zodat de olie ook daadwerkelijk rond gepompt wordt en daarna nogmaals olie niveau controleren en bijvullen, is altijd noodzakelijk.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. XWD service. Haldex.
Zo heb ik het ook gedaan, maar dan proefrijden met 4 voetjes van de grond. Daarna kon er inderdaad nog een aantal pompjes bij met olie.