
9-5NG. XWD service. Haldex.
- Ewout
- Donateur 2014 + 2015 + 2016
- Berichten: 11137
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. 1 jaar verder.
Maar jij kon bij de slotverklaring zeker alles op 'Nee' zetten. 

2009 9-5 aero sedan 260/350 polarwhite
1992 900 s 145/205 eucalyptusgroen
1991 9000 2.3 turbo s cc 200/300 zwart
1991 9000 2.3 turbo e cc 220/334 odoardogrijs
1980 900 turbo 3 145/235 karmijnrood
1992 900 s 145/205 eucalyptusgroen
1991 9000 2.3 turbo s cc 200/300 zwart
1991 9000 2.3 turbo e cc 220/334 odoardogrijs
1980 900 turbo 3 145/235 karmijnrood
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. 1 jaar verder.
Ik hoor het al; het eerste jaar is het duurste jaar en vooral meer km's maken is het credo
Klopt wel hoor, je wilt je 'nieuwe' auto toch een beetje naar je zin maken. Bij mijn vorige auto's was dat ook altijd. Komend jaar zal wel bandjes en remmerij rondom worden en ik wil de automaatolie doen. HD met map-upgrade staat ook nog op to-do lijst. En mss loopt ik een mooi setje 19" turbines tegen het lijf? Setje bougies wisselen moet ook gebeuren, die heb ik al klaar liggen.


Klopt wel hoor, je wilt je 'nieuwe' auto toch een beetje naar je zin maken. Bij mijn vorige auto's was dat ook altijd. Komend jaar zal wel bandjes en remmerij rondom worden en ik wil de automaatolie doen. HD met map-upgrade staat ook nog op to-do lijst. En mss loopt ik een mooi setje 19" turbines tegen het lijf? Setje bougies wisselen moet ook gebeuren, die heb ik al klaar liggen.
Die Mini Cabrio is niet van mij maar van mijn tante, dat is een Cooper Works ofzoiets? Wat is dat voor een kanon, die gaat bijna vierkant de bocht om ?!

Premie heeft ook met gewicht te maken, mijn 9-3 TTiD (1480kg) was iets van €35 in de maand en mijn oudere 9-3 1.8T (1555) was €40 in de maand, heb er toen ook wel eens over gebeld hoe dat zit. Deze NG9-5 zit op 1905kg... Netto premie is €43,55 euro daar komt nog €9,14 ass.bel bij == totaal €52,69. Ja is veel geld voor iets wat je hopelijk niet nodig hebt

- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18799
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. 1 jaar verder.
IK heb de mijne in de all-risk gedaan, Scheelt eigenlijk maar een paar tientjes met jouw premie (iets boven de 70 meen ik). Valt mee vind ik, waarschijnlijk vanwege de schadevrije jaren. De aanschaf was toch een forse investering voor me wat ik niet zomaar op de plank heb liggen als ik zelf een keer total loss rijdt, dus ik heb die dosis extra zekerheid er graag bij, al hoop ik het niet nodig te hebben natuurlijk.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Paar maandjes verder, even een update.
Ik heb een leuke accessoire op de kop kunnen tikken; de Cargo U-Rail. Best wel een tijdje naar op zoek geweest en gevonden in Scotland.
Vind het een handige optie om de boodschappen tassen 'op te sluiten' zodat ze niet naar voren glijden bij een remactie.

Ook een klein onderhoudje laten doen (maar niet onbelangrijk); olie verversen van de automaatbak en nieuwe remvloeistof.
Onlangs zag ik een paar incontinentie vlekjes op de oprit ontstaan en een blik onder de motorkap gaf aan dat het waarschijnlijk iets met de stuurbekrachtiging moest zijn, leiding of pomp of stuurhuis. Niveau van reservoir zat ook onder minimum.

Naar de garage gebracht omdat op de brug inspectie toch iets makkelijker is, mocht de auto niet meer ophalen want de lekkage zat op een drukleiding richting stuurbekrachtigingskoeler. Wist niet dat dat erop zat? Drooglopen van de pomp was een risico en zou in de kosten gaan lopen. Nieuwe leiding was de volgende dag binnen en geplaatst.
KVS expansievaatje ook mee laten vervangen omdat daar de resten van steeds meer KVS zichtbaar werden. Maar bij het nieuwe vatje precies dezelfde restjes, grrrrrrrrrr.
ik verdenk het onderste slangetje (van de twee, zichtbaar onderaan in het midden van de foto) van lekkage bij de aansluiting op het vatje. Vervanging van de slangetjes en slangklemmen komen op de to-do lijst.

Van de week ook een beurtje zelf gedaan; olie en oliefilter, luchtfilter. Heb nu 10k km gedaan met de olie maar had van de SAAB nog wel even door mogen rijden. Er is geen waarneembaar olieverbruik maar olie is zwart, ik ben geen voorstander van LONG-LIFE intervallen

Junior heeft meegeholpen, is ook een beetje een petrolhead aan het worden

Luchtfilter zat er 24k km in.

Verders onder de motorkap een beetje poetsen en de stofzuiger er eens doorgehaald, moet daar ook een beetje netjes zijn. Een aantal massapunten vertroeteld met elektrospray. Wat kapjes loshalen en koekeloeren, en wat ziet mijn oog... Zien jullie het ook?
(tip: rechtermuisknop > afbeelding in een nieuw tabblad openen > kan je beter inzoomen op afbeelding)

Ik heb een leuke accessoire op de kop kunnen tikken; de Cargo U-Rail. Best wel een tijdje naar op zoek geweest en gevonden in Scotland.
Vind het een handige optie om de boodschappen tassen 'op te sluiten' zodat ze niet naar voren glijden bij een remactie.

Ook een klein onderhoudje laten doen (maar niet onbelangrijk); olie verversen van de automaatbak en nieuwe remvloeistof.
Onlangs zag ik een paar incontinentie vlekjes op de oprit ontstaan en een blik onder de motorkap gaf aan dat het waarschijnlijk iets met de stuurbekrachtiging moest zijn, leiding of pomp of stuurhuis. Niveau van reservoir zat ook onder minimum.

Naar de garage gebracht omdat op de brug inspectie toch iets makkelijker is, mocht de auto niet meer ophalen want de lekkage zat op een drukleiding richting stuurbekrachtigingskoeler. Wist niet dat dat erop zat? Drooglopen van de pomp was een risico en zou in de kosten gaan lopen. Nieuwe leiding was de volgende dag binnen en geplaatst.
KVS expansievaatje ook mee laten vervangen omdat daar de resten van steeds meer KVS zichtbaar werden. Maar bij het nieuwe vatje precies dezelfde restjes, grrrrrrrrrr.
ik verdenk het onderste slangetje (van de twee, zichtbaar onderaan in het midden van de foto) van lekkage bij de aansluiting op het vatje. Vervanging van de slangetjes en slangklemmen komen op de to-do lijst.

Van de week ook een beurtje zelf gedaan; olie en oliefilter, luchtfilter. Heb nu 10k km gedaan met de olie maar had van de SAAB nog wel even door mogen rijden. Er is geen waarneembaar olieverbruik maar olie is zwart, ik ben geen voorstander van LONG-LIFE intervallen


Junior heeft meegeholpen, is ook een beetje een petrolhead aan het worden


Luchtfilter zat er 24k km in.

Verders onder de motorkap een beetje poetsen en de stofzuiger er eens doorgehaald, moet daar ook een beetje netjes zijn. Een aantal massapunten vertroeteld met elektrospray. Wat kapjes loshalen en koekeloeren, en wat ziet mijn oog... Zien jullie het ook?



- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Moertje weggelopen?
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Spatje
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Junior in actie.
ik zie alleen een hele goede opvoeding 

Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Ah joh met zo'n ampèrage last die zekering bij de eerste de beste trilling zichzelf wel vast, heb je ook geen moertje nodig 

- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Inderdaad een ontbrekend moertje, bij de 100amp zekering.
Los getrild? Nee ik denk het niet, het andere moertje wat er nog zit heeft een markering van een blauwe stift (nog net te zien op pica), net zoals je alle moeren markeert die je vastgezet volgens specs.
Die markering loopt gedeeltelijk over op de ondergrond. Ik denk dat er nooit een moertje heeft gezeten, omdat er daar geen spoor van stift te zien is.
Dit is toch wel een foutje die rare elektrische problemen kan veroorzaken...

Los getrild? Nee ik denk het niet, het andere moertje wat er nog zit heeft een markering van een blauwe stift (nog net te zien op pica), net zoals je alle moeren markeert die je vastgezet volgens specs.
Die markering loopt gedeeltelijk over op de ondergrond. Ik denk dat er nooit een moertje heeft gezeten, omdat er daar geen spoor van stift te zien is.
Dit is toch wel een foutje die rare elektrische problemen kan veroorzaken...


- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Sterker nog; Het mag 'n wonder heten dat dit nog geen problemen heeft gegeven. Hònderd Ampère zeg, da's ècht serieuze poep!.....
Zeker op 'n plek die niet heel schoon is gebleven.
Zeker op 'n plek die niet heel schoon is gebleven.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'De Speeltuin van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'De Speeltuin van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Jemig VYV, dat is echt bizar! Het ziet er idd uit alsof er nooit wat heeft gezeten?! Nou heb ik niet helemaal strak of -zulks zekering blokje- ook op mijn oude brik zat (als 4 pitter)... maar zou dat direct checken... maar brik is niet meer. Maar 100A dat via draad-in-gat staat te jutteren zou écht flink bewijs moeten achterlaten (zwarte blakering, smeltsporen), maar er is niets te zien.
Staat er uberhaubt spanning op dat blok?
Verder ERG goed bezig! Fijn om te zien.
Dat verschuifbare rek in de achterbak is inderdaad heul handig (en werkt echt).

Verder ERG goed bezig! Fijn om te zien.
Dat verschuifbare rek in de achterbak is inderdaad heul handig (en werkt echt).
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Spatje
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Meteen even gechecked bij de mijne. Het ene moertje heeft net als bij Vyv ook de blauwe markering, het andere moertje zit er wel op maar heeft geen markering.


Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Ik denk dat het de min kant is van de complete fuse box (wat ik zo kan zien op google: saab 13275878 a28ner), dus daar zou dan zeker spanning overheen gaan. Zal het nog wel eens meten...
Dit is een compleet onderdeel dat dan in een 9-5NG geplaatst wordt. Dat blauwe stipje zal wel gezet zijn door de toeleverancier van de fusebox, die zet een kant vast, de andere kant dient vastgezet te worden in de fabriek door een monteur.

Dit is een compleet onderdeel dat dan in een 9-5NG geplaatst wordt. Dat blauwe stipje zal wel gezet zijn door de toeleverancier van de fusebox, die zet een kant vast, de andere kant dient vastgezet te worden in de fabriek door een monteur.

-
- Donateur (2x)
- Berichten: 264
- Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Geinig; de mijne zit (af fabriek) precies andersom! Maar handig is het zeker (en ik had wel even mogen stofzuigenIk heb een leuke accessoire op de kop kunnen tikken; de Cargo U-Rail.


Saab 9-5NG 2.0T Aero XWD MY2011
Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio aut 2002
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak (verkocht)
Saab 900S Aero 1993 lemans blue (verkocht)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 aut grijs (verkocht)
Saab 9-3 SE 1.8t Hirsch 2008 zwart (lease)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 zwart (lease)
Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio aut 2002
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak (verkocht)
Saab 900S Aero 1993 lemans blue (verkocht)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 aut grijs (verkocht)
Saab 9-3 SE 1.8t Hirsch 2008 zwart (lease)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 zwart (lease)
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Zoals bij Pablo zat het ook bij mij (af fabriek). Even omdraaien dus Vyv! 

Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Junior in actie.
Ik weet het, ik heb hem andersom gemonteerd (net als Ikea kast; eerst in elkaar zetten dan pas handleiding lezen), had alleen de rails en niet de complete vloer. Rails zit op bestaande vloer gemonteerd, kan niet even snel weer omdraaien. Werking is precies hetzelfde edoch 
