Lage spanning…

2010-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Lage spanning…

Bericht door U-Poll » zo 21 nov, 2021 14:25

Hmmm, daar gaan we weer?

Donderdag een hele hoop klussen (bij de garage, dus niet zelf), inclusief nieuwe accu. NG’s eten immers accu’s, dus ding preventief vervangen.

Vandaag dagje op-en-neer naar Hengelo en tijdens het rijden op de A1 eens gekeken in de menu’s… rit was heul saai… Daar zag ik dat de accuspanning -tijdens 130 op de cruise control- slechts 12.4 volt was! Volgens mij foute boel.

Het gekke is dat HAL9000 geen enkele mekker had.

Ik denk dat ik maandag direct de garage bel…
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage spanning…

Bericht door U-Poll » zo 21 nov, 2021 15:38

Kleine aanvuling: nu net (in Hengelo) even een stukje gereden en nou roeptoetert het display, vlak na het starten, iets van 14.5 volt. Na een paar km rijden is het 13-nogwat en vervolgens zakt het naar 12.8 (op bestemming, korte rit).

Is het soms zo dat de laadspanning afhankelijk van de accu-lading is?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Lage spanning…

Bericht door Funky Dude » zo 21 nov, 2021 17:45

Hoeveel verbruikers heb je aan staan?
Zet alles eens uit en kijk dan eens wat de accuspanning doet.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lage spanning…

Bericht door Sapphire » zo 21 nov, 2021 18:21

U-Poll schreef:
zo 21 nov, 2021 15:38
Is het soms zo dat de laadspanning afhankelijk van de accu-lading is?
Ja. Na koude start de maximale spanning van de dynamo doorgaans 14 tot 14,5 volt. Dit zakt ongeveer gelijk met de accuspanning of iets erboven als de accu voller raakt. Rijdend (dus met de dynamo als lader) gaat dat veel sneller dan met een acculader bij je thuis, omdat met een veel hoger amperage wordt geladen. 12,4 is wat aan de lage kant, maar de accu zal ook niet meer nieuw zijn wellicht? Ik zou het een tijdje monitoren maar me niet direct zorgen maken.

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Lage spanning…

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 21 nov, 2021 18:35

Het kan ook zijn dat je accu gewoon volgeladen is en de auto denkt dat hij amper hoeft bij te laden. De 9-5 kan namelijk het laadvermogen van de dynamo reguleren om de levensduur van de accu te verlengen (lol) en het brandstofverbruik te drukken.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Lage spanning…

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 21 nov, 2021 18:38

Edit: indien de accu voltage onder de 12.56V komt moet hij gaan laden (tussen de 13.9 en 15.5V). Dus hij functioneert inderdaad niet zoals hij hoort.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lage spanning…

Bericht door Vyv » vr 26 nov, 2021 15:25

Flowe Kitttt99 schreef:
zo 21 nov, 2021 18:35
...De 9-5 kan namelijk het laadvermogen van de dynamo reguleren om de levensduur van de accu te verlengen (lol) en het brandstofverbruik te drukken.
Klopt er zit extra intellegentsie ingebouwd rondom dynamo en bijladen accu. Kan zelfs 15,5V geven op bepaalde ogenblikken, bij mij zit die meestal rond de 14,4V. BCM module geeft door wat er allemaal aan verbruikers actief is (verlichting airco stoelverwarming etc...) en dynamo past zich aan. Ook bij volgas wordt bijladen tijdelijk gedeactiveerd begreep ik.

Die 12,4V die jij ziet vind ik wel (te?) laag. Toen mijn HAL9000 ging klagen over "service battery charging system" bleef de Volt indicator snaarstrak staan op 13,7V en daar zat totaal geen beweging meer in. En ondertussen heb ik een nieuwe dynamo...

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage spanning…

Bericht door RedArrow90 » vr 13 jan, 2023 17:56

Even een oud topic heropenen. Onze 9-5NG uit 2011 blijft ook maar zeuren met de accu. Omdat we nog 30 jaar met de auto willen doen en andere Saabs hebben voor de korte ritjes rijden we er eens per 2 weken in. Dat zal ongetwijfeld iets doen met de accu capaciteit. En ik weet dat de accu een aandachtspunt is bij de NG.

Toen de auto 2 jaar terug op een Zweedse camping niet meer aansloeg heb ik bij de Biltema een accustarter gekocht. Een klein doosje dat het beetje restenergie dat in een accu nog zit weet op te boosten naar voldoende startkracht. Werkt perfect en de eerste keer dat het nodig is maakt het je super trots. Vrouw, kids en bepakking zaten in de auto, klaar om te vertrekken, druk op de startknop en ... niets. Oh, wacht maar, pa stapt uit, doet z'n ding met de accustarter onder de motorkap en hop, de reis kan beginnen.

Maar onlangs was het toch wel genant. Onderweg in Frankrijk bezochten we een supermarkt. Niet iedereen had zin om mee te gaan dus bleven er een paar in de auto, met de autosleutel. Na terugkomst wilde het ding weer niet starten. We hadden voor de stop ruim een uur gereden en er stonden geen verbruikers aan tijdens het wachten en ook waren alle deuren dicht. Gelukkig bracht de toverdoos van Biltema weer uitkomst, maar het moment komt natuurlijk een keer dat ook die het niet meer redt.

Nu heb ik me laten vertellen dat een moderne auto als ze ontgrendeld is voordurend een soort van in de gaten houdt of je wilt vertrekken en dat dat stroom kost. Zou het helpen om zo'n rode knop te monteren waardoor alles wordt uitgeschakeld? Bij mijn klassieke Saabs heb ik dat. Of raakt de elektronica in een 9-5NG daar vervolgens door van slag?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Lage spanning…

Bericht door reiernumans » vr 13 jan, 2023 19:17

Ik zou een goede druppellader scoren en een stekker daarvoor aan de accu maken als je de auto regelmatig langer laat staan. Is de accu altijd opgeladen en raakt de auto niet in de war van stroomloos zijn.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage spanning…

Bericht door RedArrow90 » ma 16 jan, 2023 9:44

Klopt, zo'n druppellader zet ik er tegenwoordig op een dag voor vertrek. Maar onderweg, zoals bijv. tijdens het boodschappen doen, werkt dat niet. De stroom onderbreken met bijv. zo'n rode knop die je in race- en rrallyauto's ziet zou kunnen werken, maar ik vermoed dat je daarmee de electronica van slag brengt.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Lage spanning…

Bericht door Oosthoek » ma 16 jan, 2023 9:59

Een druppellader is vooral bedoeld om permanent gemonteerd te zijn en daarmee de accu gezond te houden over een langere periode, dat verschilt significant van een acculader die bedoeld is om snel een accu op te laden. Een goede moderne druppellader schijnt zelfs in staat te zijn om een ongezonde accu te detecteren en hem 'gezonder' te maken met bepaalde laadprocessen. In jouw geval zou ik zeker permanent een druppellader monteren tijdens de stilstand, evt met een nieuwe accu als je er zoveel problemen mee ondervindt.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lage spanning…

Bericht door Vyv » ma 16 jan, 2023 10:43

Stap 1 is je accu door laten meten, dat deze 12,8V aangeeft op je multimeter wil niet zeggen dat de accu nog in orde is.

Stap 2 is de meest recente software op je BCM zetten. Mijn NG zegt na een poosje (als je een tijdje in de auto zit te prutsen met radio enzo) dat hij in de modus "battery saver active" gaat.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lage spanning…

Bericht door RedArrow90 » wo 18 jan, 2023 19:16

Vandaag moest ze voor de APK naar de garage. Ze sloeg al wat moeizaam aan en toen de garage later op de ochtend de Saab de werkplaats in wilde rijden deed ze niets meer. Ze hebben er daarom een nieuwe accu ingezet, van een zoals zij aangeven betere kwaliteit omdat het een start-stop acccu is. Enfin, we gaan het zien. De accu die er in zat was nog geen 3 jaar oud :cry:.

Bij het ophalen zojuist vroeg de computer om alle ramen om de beurt te openen en te sluiten. Waarom is dat? Ook toetert ze nu 1 keer bij het op slot zetten, wat ze voorheen niet deed. Heeft dat met een reset te maken? Een software update? Het geeft wel een nostalgisch gevoel doordat het doet denken aan de Saab 9-3 OG die ook toetert bij het afsluiten.

Kan dit effect hebben op de DionHPT software upgrade die gedaan is?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lage spanning…

Bericht door Vyv » wo 18 jan, 2023 22:34

Zenders radio ook kwijt zekers? :mrgreen:
Ramen moeten even opnieuw ingeleerd worden, dan weer de auto weer wat de min en max stand is, is ook nodig voor de beveiliging als je je hand er tussen doet en het raam gaat dicht.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Lage spanning…

Bericht door jelger » do 19 jan, 2023 0:22

De claxon bij het op slot zetten heb ik ook af en toe. Lijkt willekeurig te zijn, maar er zal misschien toch een logica achter zitten. Die heb ik alleen nog niet ontdekt. :roll: Drie jaar lijkt wel de norm te zijn voor de accu. Maar start problemen zoals je beschrijft herken ik niet. Ook niet als ik een aantal weken niet rij ivm vakantie waar ik deze auto niet voor gebruik. Afgelopen paar jaar staat de auto geregeld een week niks te doen, en heb niks van zulk gedrag gemerkt.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie