
Graag neem ik jullie kort mee met mijn meest recente 'daily driver'. Sommigen hier op het interwebs weten het al. Mijn eerste 9-5NG was een prachtige JavaBruine 1.6T met liefst 422.000 kilometers op de teller. Maar hoe komt dat zo, die liefde voor de Opel Insignia 9-5NG? Nou, die liefde is er al een tijdje.
Een jaar of 10 geleden werkte ik in de horeca. Vaste gast op de doordeweekse dagen was een man van respectabele leeftijd. Hij kocht een tasse koffie en las hierna uren lang alle kranten uit het rek. Dit onder het mom van: zo'n kop koffie per dag is een stuk minder duur dan 5 krantenabonnementen! Het interwebs was deze man vreemd. Als hij passende zaken in de krant tegenkwam dan knipte hij deze vakkundig uit (maar nooit bij ons) en deelde dit met mij. Hij wist dat ik Saab liefhebber was. Er stond immers alle dagen dat ik werkte een acacia groene 96 voor de deur. Ergens begin 2012 kwam hij met volgende foto op de proppen:

Het artikel ging over de directeur van Jager Auto die zijn hart luchtte over wat te doen met de 'onverkoopbare' voorraad van 9-5NG's. Mijn reactie op het uitgeknipte artikel was ook simpel; ooit heb ik zo een Saab!
Fast forward een jaar of 6/7. Inmiddels al tientallen Saabs hebben de revue gepasseerd als student. Meestal als tijdelijk vervoer: kopen, opknappen, verkopen. De enige manier waarop een student een auto kan veroorloven. Ik was klaar met studeren en alles werd 'serieus'. Vaste baan, vast vervoer. Lease-auto? Niets ervan! Er kwam een prachtige paars-metallic 9000 Anni op LPG.
Goed bevriend met Saab fenomeen DionHPT sprak ik wel eens de wens uit ooit een 9-5NG te willen bezitten. De eisen-lijst was simpel:
- Origineel Nederlands Kenteken (ONK)
- Java Bruin of Fjord Blue
- Benzine, preferabel de 1.6T vanwege de 'unicorn status' van deze motor. Slechts 201 maal geproduceerd.
Ach, het zal nog jaren duren voordat een soort auto als hierboven beschreven in mijn budget zou passen. Dacht ik.
Op een mooie ochtend belde Dion mij; "Chris, ik zit hier bij *naam van Saab specialist* en hij krijgt zojuist een 9-5NG ter inkoop aangeboden. Ingerolen bij een Volvo dealer in Rotterdam, die er snel vanaf wil. Motorlampje brandt, en levert geen vermogen". Perfect! Die moet ik hebben! En zo geschiedde...een heuze 9-5NG voor de deur. Met slechts 350.000km op teller! Ook wel bekend van Autoweek Klokje Rond.

Wat volgde was 2.5 jaar plezier. 70.000 additionele kilometers gleden onder wielen door. Ik werd ondanks de voorliefde voor de 96 en 900 een 9-5NG adept. Zoals het gaat bij adepten en liefhebbers krijg je op een gegeven moment de drang weer iets anders te willen. De kriebelziekte.
Nou, ik was niet op zoek (zeg ik maar als verdediging tegen elk die de keuze niet snapt). Ik was immers uitermate content met de ' dikke'. 1.6T 9-5NG. Ja oke; een automaat zou leuk zijn. Een schuifdak ook. Door de coronings wordt er thuisgewerkt, wat er voor zorgt dat de secundaire digitale lectuur (marktplaats) wat vaker open staat. Ineens sta ik, digitaal, oog-in-oog met een prachtige 9-5NG Aero. Klik-klik-typ-bel-gesprek-klik-tuut-tuut en een bezichtiging is ingepland. Twee dagen later wordt er middels een 'boks' de koop gesloten: een nieuwe 9-5NG op de stoep!

Graag ga ik jullie op de hoogte houden van deze ' ultieme machine'. Om alvast een tipje van de sluier te lichten: de auto is op een enkele optie na full options, origineel Nederlands geleverd, en stiekem bekender dan op het eerste gezicht. Het is namelijk de ex-demo van Saab Nederland welke ook schitterde op de AutoRai 2011.

Binnenkort meer!