op schreef: ↑vr 28 jan, 2022 22:09
Het lijkt me een geweldige auto!
Dankjewel! Ik ben het volledig met je eens. De genoemde opties zijn voor mij overbodig.
===
Na een 2000 kilometer tijd om de eerste voorzichtige balans op de te maken.
Eerst de to-do list voor de komende weken:
De auto staat momenteel bij de restyler en gaat erna naar de poetser. Over een paar dagen hoop ik wat mooie plaatjes te kunnen posten!
-Poetsen en glascoaten
-Interieur reinigen en behandelen
-Tiental kleine en grotere parkeerbutsen verwijderen
Na een controle bij Peter Heijnes kwamen de volgende onderhoudszaken aan het licht die hij gaat aanpakken:
-Toplagers voor
-Schokbrekers en veren achter
-Voorruit (was al na een week binnen!)
-Stoelverwarming bestuurdersstoel
-Inleren schuifdak en zonnescherm
Hoe bevalt dat nou, zo'n overstap van 1.6T naar 2.0T?
Aandrijflijn
Tja, geweldig! Vooral de overstap van handgeschakeld naar automaat. Qua vermogen schiet het niet gigantisch veel op. Het is vooral meer een rustige cruiser ten opzichte van de best directe 1.6T. De turbodruk kwam bij de 1.6T best wel agressief inzetten. Het adaptief DriveSense onderstel voegt wat mij betreft niet veel toe. Na elke start zet ik hem op "Comfort" en blijf er verder vanaf. Voor een inhaalactie ben ik toch geneigd te gaan 'flipperen'. De automaat doet verder rustig zijn werk. Het is absoluut geen DSG, maar een ouderwetse koppelomvormer. Qua comfort wel eens stuk beter dunkt mij. Nodigt uit tot rustig rijden. Ook het toerental op de snelweg is drastisch lager. Waar de 1.6T met 135 ongeveer 3000 toeren draaide, doet de 2.0T met eenzelfde kruissnelheid ongeveer 2300 toeren. Hierdoor is het verbruik ook niet verkeerd. Na 3 tankbeurten is de score een nette 8.7/100 (1 op 11.5) aan de pomp. Gek genoeg maakt de auto er zelf 9.3 van op de SID. De 1.6T deed over de 70.000km 7.7/100 aan de pomp. Die liter extra is meer dan gerechtvaardigd als je ziet wat je er voor terugkrijgt met de automaat en de souplesse van de motor. De 1.6T voelde wel een stuk lichtvoetiger, wat ook wel logisch is met het geringere gewicht en de directheid van de motor/bak combinatie.
Interieur & goodies
Hier ook een grote stap vooruit. De
Aero zetels zitten lichtjaren beter dan de standaard Vector zetels uit de 1.6T. Ik was bang dat ze wat hard zouden zijn. Die ervaring heb ik uit het verleden van een paar keer op pad met Aero's van kennissen. Wellicht dat de 3 ton ervaring de zetels al wat zachter hebben gemaakt. Positief wat mij betreft mocht dat zo zijn! Ook de kwaliteit van het
premium 'aniline' leder is geweldig. Na 3 ton toch geen slijtagesporen. Het
schuifdak is ook prachtig. Het is nou niet het weer hem open te doen, maar de gigantische hoeveelheid licht die naar binnen komt maar het hele interieur een fijnere plek om te zijn. Van al het voorstaande is het
Head Up Display misschien wel de fijnste toevoeging. Ik stapte vandaag in de 9-3OG Aero van m'n vriendin en miste gelijk de projectie in de voorruit.
Up next?
Detailfoto's!
Hopelijk zit het weer even mee als de auto terug is van de poetser