9-5NG v2: Afscheid

2010-2012
Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9-5NG v2: Wa kost da?

Bericht door op » vr 28 jan, 2022 22:09

-Lane Departure Warning
-Verkeersbordenherkenning
-DAB radio
-Getinte ruiten achter
Dat dit er niet op zit lijkt mij heel fijn. Dab radio werkt misschien in de 9-5 NG wel, maar ik ben er niet zo'n fan van. Getinte ruiten vind ik echt lelijk, zonder is zo veel mooier en chiquer.
verkeersborenherkenning en Lane shit zijn erg betuttelend en storen mij altijd enorm. Dat maak ik zelf wel uit denk ik dan.

Bovendien verdenk ik mensen die Lane departure nodig hebben ervan niet op de weg te letten en andere dingen te doen, hetgeen verboden zou moeten worden.

Het lijkt me een geweldige auto!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG v2: Wa kost da?

Bericht door Steve-O » za 29 jan, 2022 0:56

Goed gedaan, jochie! Gefeliciteerd en geniet ervan.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen

Bericht door Christiaan94 » ma 07 feb, 2022 14:15

op schreef:
vr 28 jan, 2022 22:09
Het lijkt me een geweldige auto!
Dankjewel! Ik ben het volledig met je eens. De genoemde opties zijn voor mij overbodig.

===

Na een 2000 kilometer tijd om de eerste voorzichtige balans op de te maken.


Eerst de to-do list voor de komende weken:

De auto staat momenteel bij de restyler en gaat erna naar de poetser. Over een paar dagen hoop ik wat mooie plaatjes te kunnen posten!
-Poetsen en glascoaten
-Interieur reinigen en behandelen
-Tiental kleine en grotere parkeerbutsen verwijderen

Na een controle bij Peter Heijnes kwamen de volgende onderhoudszaken aan het licht die hij gaat aanpakken:
-Toplagers voor
-Schokbrekers en veren achter
-Voorruit (was al na een week binnen!)
-Stoelverwarming bestuurdersstoel
-Inleren schuifdak en zonnescherm

Hoe bevalt dat nou, zo'n overstap van 1.6T naar 2.0T?

Aandrijflijn
Tja, geweldig! Vooral de overstap van handgeschakeld naar automaat. Qua vermogen schiet het niet gigantisch veel op. Het is vooral meer een rustige cruiser ten opzichte van de best directe 1.6T. De turbodruk kwam bij de 1.6T best wel agressief inzetten. Het adaptief DriveSense onderstel voegt wat mij betreft niet veel toe. Na elke start zet ik hem op "Comfort" en blijf er verder vanaf. Voor een inhaalactie ben ik toch geneigd te gaan 'flipperen'. De automaat doet verder rustig zijn werk. Het is absoluut geen DSG, maar een ouderwetse koppelomvormer. Qua comfort wel eens stuk beter dunkt mij. Nodigt uit tot rustig rijden. Ook het toerental op de snelweg is drastisch lager. Waar de 1.6T met 135 ongeveer 3000 toeren draaide, doet de 2.0T met eenzelfde kruissnelheid ongeveer 2300 toeren. Hierdoor is het verbruik ook niet verkeerd. Na 3 tankbeurten is de score een nette 8.7/100 (1 op 11.5) aan de pomp. Gek genoeg maakt de auto er zelf 9.3 van op de SID. De 1.6T deed over de 70.000km 7.7/100 aan de pomp. Die liter extra is meer dan gerechtvaardigd als je ziet wat je er voor terugkrijgt met de automaat en de souplesse van de motor. De 1.6T voelde wel een stuk lichtvoetiger, wat ook wel logisch is met het geringere gewicht en de directheid van de motor/bak combinatie.

Interieur & goodies
Hier ook een grote stap vooruit. De Aero zetels zitten lichtjaren beter dan de standaard Vector zetels uit de 1.6T. Ik was bang dat ze wat hard zouden zijn. Die ervaring heb ik uit het verleden van een paar keer op pad met Aero's van kennissen. Wellicht dat de 3 ton ervaring de zetels al wat zachter hebben gemaakt. Positief wat mij betreft mocht dat zo zijn! Ook de kwaliteit van het premium 'aniline' leder is geweldig. Na 3 ton toch geen slijtagesporen. Het schuifdak is ook prachtig. Het is nou niet het weer hem open te doen, maar de gigantische hoeveelheid licht die naar binnen komt maar het hele interieur een fijnere plek om te zijn. Van al het voorstaande is het Head Up Display misschien wel de fijnste toevoeging. Ik stapte vandaag in de 9-3OG Aero van m'n vriendin en miste gelijk de projectie in de voorruit.

Up next?

Detailfoto's!

Hopelijk zit het weer even mee als de auto terug is van de poetser :lol:
Laatst gewijzigd door Christiaan94 op di 21 jun, 2022 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen

Bericht door jelger » ma 07 feb, 2022 16:20

Christiaan94 schreef:
ma 07 feb, 2022 14:15
-Verlies vermogen tijdens 1 rit, na herstarten niets aan de hand. Geen CE.
Waarschijnlijk de inlaatnokkenasactuator. Of misschien wel de uitlaatnokkenasactuator. Dat kan dit wispelturige gedrag geven.
👇
viewtopic.php?f=23&t=170907&p=1922948&h ... e#p1915717
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen en To Do List

Bericht door jansen » wo 09 feb, 2022 9:31

De nokkenas actuatoren laten vaak/meestal wel een motorstoringscode achter, een haperende magneet ventiel bypassklep niet altijd.

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen en To Do List

Bericht door martinphili » wo 09 feb, 2022 20:59

Prachtige wagen, gefeliciteerd en geniet er van!
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen en To Do List

Bericht door DV 9-3 » wo 09 feb, 2022 21:32

Cool Chris! En leuk om je te lezen ook. Benieuwd om je nieuwe aanwinst live te zien!

Ennehhh, 48 Saabs in 10 jaar... ga dat verhaal ook maar 's schrijven hier ok?
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen en To Do List

Bericht door Christiaan94 » di 21 jun, 2022 14:08

Zoals wel vaker in het leven zit het niet altijd mee. Het is ook even stil geweest in het topic. Helaas, zoals zovelen leeftijdsgenoten na corona, kwam bij mij ook het mannetje met de hamer. "Overspannen", zegt de een, " burn-out" de ander. Ik hou het op "aan mijzelf werken".

Een heel interessant en leerzaam proces, wat ook in de Saab-hobby wat veranderen teweeg gaat brengen. Daarover later meer.

Tijdens dit proces heeft de 9-5 echter ook een hoop aandacht gekregen die de auto zeker verdiende. Hieronder een korte opsomming:

Optisch:
-nieuwe voorruit
-Poetsen en glascoating
-Dertigtal (!) deukjes laten verwijderen

Onderstel:
-4 nieuwe schokbrekers (DriveSense model)
-Toplagers
-Achterveren
-4 nieuwe banden (Goodyear Eagle F1)
-Uitlijnen

Technisch:
-Grote beurt met bougies

Overig
-Stoelverwarming beide kanten
-Schuifdak inleren
-Mattenset
-APK

Afgelopen week is de auto als kers op de taart mee geweest naar het Saabfestival en Noorwegen. Als klap op de vuurpeil samen met 130 anderen 9-5NG' s het oude testcircuit mogen bezoeken. Prachtig om te zien hoe er een gigantisch clubgevoel heerst rondom de 9-5NG.

Wat is de volgende stap? Wat mij betreft is de auto wel naar mijn zin en " klaar". Dus: afscheid nemen.

In het proces van mijzelf wat beter leren kennen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de Saab hobby mij heilig is, en dat de 9-5 hierin het slotstuk was qua "upgraden". Begonnen met een 96 die van ellende uit elkaar viel tot deze prachtige 9-5NG. Ik wil mij meer gaan focussen op de oudere wagens die momentele stof staan te vergaren in de stalling (waaronder die ellendige 96). Verder staat een verhuizing en verandering van dagelijkse bezigheid op de planning. Hierin moeten er dus keuzes gemaakt worden. Bij de levensstijl die gaat komen, of de levensstijl die im ambieer, past de 9-5 gewoonweg minder. Voor eventueel geïnteresseerden; de auto komt voor nu alleen op het forum te koop.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Christiaan94 op di 01 aug, 2023 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 9-5NG v2: Eerste ervaringen en To Do List

Bericht door silvandam » di 21 jun, 2022 15:19

Klinkt goed en gezond, Chris. Ik kan niet wachten op je schrijfsels met de oude beestjes als onderwerp.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: 9-5NG v2: Afscheid

Bericht door Christiaan94 » vr 25 nov, 2022 15:54

En zo kan het toch weer anders lopen dan verwacht. Na mijn vorige bericht een interessante periode gehad in mijn leven waar veel levenslessen uit zijn gekomen. Plus een nieuwe baan! Ondanks het aanbod voor een lease-gebakje en de woon/werk afstand van 550km per week, heb ik besloten met de 9-5 door te rijden. Na de vorige proza’s is er eigenlijk weinig te melden. De bak is gespoeld en de auto staat nu op 305.000 kilometer. We rijden vrolijk door!

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9-5NG v2: Afscheid

Bericht door DV 9-3 » vr 25 nov, 2022 16:03

Lekker man! Kon wel 's 'n heel wijs besluit zijn! 😉 Geniet ervan!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Design_Driven
Geregistreerd lid
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 25 sep, 2022 23:26
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: 9-5NG v2: Afscheid

Bericht door Design_Driven » ma 12 dec, 2022 22:23

Christiaan94 schreef:
vr 25 nov, 2022 15:54
En zo kan het toch weer anders lopen dan verwacht. Na mijn vorige bericht een interessante periode gehad in mijn leven waar veel levenslessen uit zijn gekomen. Plus een nieuwe baan! Ondanks het aanbod voor een lease-gebakje en de woon/werk afstand van 550km per week, heb ik besloten met de 9-5 door te rijden. Na de vorige proza’s is er eigenlijk weinig te melden. De bak is gespoeld en de auto staat nu op 305.000 kilometer. We rijden vrolijk door!
Super! En een leuke baan! De SAAB staat er in elk geval prachtig bij, zoals ik zelf heb mogen aanschouwen.

Plaats reactie