Ik ga iets (laten) doen waar ik al een hele tijd over heb zitten dubben: de motor van de 9-5NG vervangen door een nieuwe (als in: vers van de plank bij Orio). En, zoals moet blijken uit deze post, ik ga het dus doen.
Mijn 9-5NG is uit 2011 en heeft inmiddels 340.000 op de teller. De auto ziet er naar mijn mening niet alleen nog heel kek en modern uit (voor een 10+ jaar model) maar rijdt fabelachtig lekker. Ik meen oprecht dat ik het een tijdloze superauto vind. Kracht, souplesse, looks... alles! Ik ben er ZO aan verknocht, dat ik me werkelijk geen andere auto kan voorstellen. De Saabjes zijn alleen op (ik heb tenslotte de laatste), dus knaagde het al een tijdje bij mij: wat te doen als de NG einde-oefening zou zijn? Volvo V90? Audi Q-nogwat? Jaguar i-pace? Bij geen enkele auto werd/word ik echt warm - en dat vind ik erg belangrijk, ik wil een band met het ding hebben.
Bij de laatste beurt bij de garage (ik laat de NG heel strak onderhouden), werd gemeld dat er toch wat slijtage-dingen waren aan (met name) de motor. De een-of-andere oliedruk sensor lekte (blijkbaar een crime om te vervangen), zweet op een paar plekken en de wetenschap dat de ketting er ook al 340k in zit. Het werd duidelijk dat de komende kosten en 'dingetjes' een indicatie waren dat einde levensduur in zicht kwam. Natuurlijk kan ik gewoon alles steeds laten repareren -en zo nog jaren doorgaan- maar dat wordt erg duur.
De rest van de auto is prima! ... en/of inmiddels vervangen... ik heb wat dingetjes gehad de afgelopen jaren...
Het zat al een tijdje in mijn hoofd en de garage noemde het ook: nieuw blok er in. Orio bleek er (week geleden) nog precies 3 te hebben liggen! Mijn fijne garage heeft een zeer aantrekkelijke offerte gegeven voor de complete ombouw - met belachelijk weinig uren (de garagist heeft een groot Saabhart en vind dit een leuke klus, dus de uren zijn met een knipoog). Na een hoop wikken en wegen: hop! Ik ga het doen!
Blok is inmiddels binnen bij de garage in Woerden!
Ik zal [hier] bijhouden hoe de ombouw gaat.
Nota bene: ik snap heel goed dat niet iedereen het eens is met mijn keuze om een 11 jaar oud hok van een nieuwe motor te voorzien voor tig euro! Dat is echt prima! Voor mij is het een keuze waar ik helemaal achter sta - al is het voornamelijk om emotionele redenen.